Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

ET u ALU kola

Od: like10 odpovědí: 28 změna:
Dobrý den mám dotaz ve velkém TP mám napsáno že mám mít na octavii2 ALU kola 5x112 R16 ET50 můžu tam mít ALU kola s ET46?
doplněno 08.05.23 07:07: A když je na disku jeste napsáno 6.5j x16 H2
Jedná se mi o to H2 to nemám v TP to
Taky nemůže být

 

 

28 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

3x

Oficiálně ne. Ale ty 4 mm rozdílu nikdo řešit nebude, pokud ET není někde na disku viditelně napsáno a lze to na TK přečíst.

 

hodnocení

3x

Ten ET rozdíl stačí k tomu, aby disk byl mimo osu ložiska kola v těhlici a ložisko rychleji odcházelo a ničilo se. Dále pak kolo čumí víc ven a kamínky z pneu se otryská lak kolem prahů.

Proto výrobce jiná ET neschvaluje.

ET u ALU kola
k2

Ten ET rozdíl stačí k tomu, aby disk byl mimo osu ložiska kola v těhlici a ložisko rychleji odcházelo a ničilo se.
Muzete tuto myslenku nejak vice rozvest?

Působení sil na ložisko tvoří pro ložisku páku.

Představ si, že vezmeš do ruky nákupní tašku. Pohodlně ji zvedneš ze země 1m, když budeš u ní stát nohama. Udělej to samé, když bude taška položená 3m daleko a budeš jí ten 1m zvedat pomocí dlouhého prutu. Zápěstí si budeš páčit.

Stejně tak se bude páčit ložisko z těhlice u disku, který má většinu své hmoty vystrčenou mimo osu ven z auta.

Disk je vlastně válec. Buben. Těžiště má pomyslně uvnitř uprostřed, kde je normálně ložisko hlavy kola (těhlice). Uvnitř je i brzdový kotouč mimo jiné.

Pokud se kolo (disk) pomocí podložek či špatným ET vysune ven, potom je těžiště mimo ložisko a na ložisko působí vektor sil jinak, než výrobce zamýšlel k vůli životonosti.

Nasaď disk kola obráceně na náboj. Jak bude i zavěšení nápravy daleko, tak kola budou mít tendenci jít do Ačka vahou vozu mezi L a P stranu. Stejně blbě bude působit i vektor sil na ložisko. Bude ho páčit.

Kapišto?

Těžiště (zeleně) disku musí procházet středem ložiska (červeně). S jiným ET se třeba brzdový třmen vejde dovnitř, ale zelená čára těžiště už ložiskem procházet nemusí nebo prochází né středem ložiska, ale krajem.

ET u ALU kola #2
k2

Zduraznuji, ze cela diskuze je o tom, ze rozdil ET je 4mm. Jaky vliv ma tedy tato zmena ET na zivotnost loziska?

Jinymi slovy elaborat krasny, ale vliv zivotnosti lozisek pri rozdilu ET 4mm je nemeritelny/pod hranici statisticke chyby.

A predstavte si, ze existuji auta, ktera maji schvalene disky, kde se ET lisi o 5mm. Ze by toto vse vyse napsane vyrobce nevedel?

Kolo při 130km/h získá na váze. Stejně jako závažíčka 5g jsou zanedbatelné, ale po jízdě ve městě 50km/h a na dálnici cítíš chvění ve volantu i při 5g nevyváženosti.

ET bude cítit jen ložisko. Ale jak píšeš. Neodejde hned.

k2

@gumidek:Takze kdyz vyrobce schvaluje kola s rozdilnym ET, tak jedna z variant disku poskozuje lozisko? A jak vlastne poznam, ktery rozmer kol je k lozisku setrny, kdyz je v TP vice rozmeru kol? Ktery z nich je ten "spravny"? Odkud cerpate informace, ze lozisko rozdil ET "pozna"? Je k tomu nejaky vyzkum, prace, ci nejaky jiny zdroj?

Co ma nevyvazenost kol spolecneho s rozdilnym ET?

Nevyváženost kol pro představu, že 5gramů nebo 4mm jsou zanedbatelné v malé rychlosti traktoru či zahradní sekačky nebo jízdy ve městě do 50km/h, ale nezanedbatelné v rychlostech 130-300km/h!

S rychlostí roste váha nevyvážení (síla působení)!

Přece se neupínáš jen na ET!

Výrobce má sice v možnostech použití i jiná ET, ale vždy je to jiné ET i v jiném rozměru disku!

Tedy ráfek šíře 6,5J má nějaké ET a 6.0J nebo 7.0J má zase jiné ET, aby dohnal tu osu do ložiska, jak jsem kreslil.

20 palcová kola taky výrobce nabízí s nízkým profilem bočnice a 16ky klidně s vysokým profilem (na balónech), aby se kolo do podběhu stále stejně vešlo a velké bylo hlavně pro design.

k2

Přece se neupínáš jen na ET!

Upinam, protoze se snazim vyvratit Vase myslne a nesmyslne tvzeni

Výrobce má sice v možnostech použití i jiná ET, ale vždy je to jiné ET i v jiném rozměru disku!
Neni pravda. Muzou byt i stejne siroke disky s rozdilnym ET.

Tedy ráfek šíře 6,5J má nějaké ET a 6.0J nebo 7.0J má zase jiné ET, aby dohnal tu osu do ložiska, jak jsem kreslil.
Kdyz si prepoctete rozdil sirky vs. ET u ruznych rafku, tak ani zdaleka nevychazi "poloha kola" stejne.

20 palcová kola taky výrobce nabízí s nízkým profilem bočnice a 16ky klidně s vysokým profilem (na balónech), aby se kolo do podběhu stále stejně vešlo a velké bylo hlavně pro design.

Stejny pripad jako vyse. I pri pouziti alternativniho rozmeru pneu (vetsi prumer obouva nizsi pneu) neni vysledny rozdil obvodu novych vs. starych kol nulovy, ale v nejake toleranci.

Tak je tam nějaká tolerance. Ideál je střed a odchylka je do nějakých mm mimo osu, jak jsem kreslil.

U malých rozměrů kol třeba 16tek bude třeba tolerance větší a u nějakých obřích 19tek bude tolerance menší, aby to bylo pro ložisko snesitelné.

Ale namáhání ložiska ve stále popisovaném principu je takové, jak popisuji. Proto to výrobce řeší.

Lidi s Transportery T4 by ti řekli, jak jim designová kola se špatným ET kurví ložiska. Za krásu se platí.;)

I prudké změny zatáčení při vysoké rychlsoti ložisko silně namáhá. S rostoucí rychlostí velikost a váha kol vadí víc a víc.

To je fyzika. Nechodil jsi do školy? A nebo mě chytáš za každej milimetr?

motofocus.cz/...

k2

Copak, dochazeji argumenty, tak zaciname napadat?

Porad se tocime kolem jednoho nesmyslneho tvrzeni:

Ten ET rozdíl stačí k tomu, aby disk byl mimo osu ložiska kola v těhlici a ložisko rychleji odcházelo a ničilo se.
Pricemz rozdilem myslite rozdil 4mm u 16´´ disku.

Co znamena ten odkaz? Proc sem motate postupne nevyvazena kola a ted prudke zataceni ve vysoke rychlosti? Zde se resi vliv rozdilu ET 4mm na zivotnost loziska.

P.S.: Jinak jaka je prave ta tolerance od idealu? Kolik mm to je u 16´´kol? Treba 4mm? Jak jsem psal dnes ve 13:47 o vyrobcem schvalenem rozdilu ET 5mm, tak to se tykalo 14´´.

re4zon
Ano, zmena zalisu kola muze mit negativni dopad mimo jine i na loziska. Ne, 4mm nebudou mit u bezneho auta absolutne zadny vliv, ani kdyby slo o 24". Pochopitelne, kdyz si nekdo da na T5 vysokym tezistem kola o 4cm ven, projevi se to. Vyrobce schvaluje kola s konkretnim et vyhradne ze dvou duvodu - 1. Schvaleni jakehokoliv dalsiho rozmeru stoji prachy, proto jsou taky vetsinou na jeden rozmer disku jen jedny gumy, i kdyz by slo bez problemu pouzit nekolik dalsich rozmeru. 2. Je vyhodne nechat zapsat nejaky atypicky rozmer, vic lidi si pak koupi "originalni" disky.

Ano. Dochází příklady, jak blbci vysvětlit fakta. Jsem taky blbec, protože to nedokážu takovému člověku správně popsat a podat.;)*mir*

Při rotaci je síla tak velká, že mění většinu sil vektorů jiným směrem. Třeba i gravitační jako zde na pokusu. Proto má zásadní vliv vyosení kol nebo závaží.


youtu.be/...

k2

@gumidek: Jaka fakta? Proste jen vysvetlete/obhajte toto Vase KONKRETNI tvrzeni:

Ten ET rozdíl (4mm) stačí k tomu, aby disk byl mimo osu ložiska kola v těhlici a ložisko rychleji odcházelo a ničilo se.
Zatim se jen motate ve lzivych tvrzenich ci obecnych vecech.

Kdo s tím bude jezdit horské serpentíny ve vyžších rychlostech, tak mu ty 4mm zkrátí životnost ložisek ve smyslu toho, že na origo ložiskách od novoty nenajede 150 000km, ale třeba jen 100 000.

Jestli bude mít ještě auto vždy plně naložené, tak klidně v 90 000km.

Jinej s tím bude jezdit prc prc po městě k doktorům a do kauflandu s maximální rychlostí 60km/h a ty 4mm se mu neprojeví nikdy.

Fakta jsou jen fyzika a vektory sil. Ty působí v přímé úměře s rychlostí otáčení kola a zatížení.

Někdo ty 4mm pozná a někdo vůbec. Vše je o stylu jízdy a užití auta. Ale i v těchto obou případečch platí, že ložiko nemá ideální montážní polohu vzájemnou s diskem, když je jiné ET nebo rozšiřující podložky.

Víc nemá cenu debatovat. Jiní pochopili viz @re4zon.

k2

@gumidek: To je nejaky Vas vlastni vyzkum, nebo fakta? Mate ty "fakta"/cisla necim podlozene? Kazde mereni (mereni zivotnosti nevyjimaje) je zatizene nejakou chybou (to je fakt). Muzete uvest zdroj toho, ze rozdil ET o 4mm zkrati zivotnost lozisek i o vice nez 33%, nebo proste jen varite z vody? Styl jizdy samotny (bez vlivu ET) tu zivotnost nezkrati?

Někdo ty 4mm pozná a někdo vůbec.

Vy poznate rozdil 4mm (ET50 vs 46)? Matematicky vyjadreno jsou to 2% rozdil. Nebo znate nekoho, kdo ten rozdil pozna?

Jak definujete pojem "ideální montážní polohu vzájemnou s diskem"? Faktem je, ze u ruznych (schvalenych) alternativ rozmeru disku vychazi ta poloha pokazde jinak. Jak tedy definujete tu "spravnou" (dle Vasich slov idealni) polohu?

@re4zon: dnes ve 22:03 napsal:

Ano, zmena zalisu kola muze mit negativni dopad mimo jine i na loziska. Ne, 4mm nebudou mit u bezneho auta absolutne zadny vliv, ani kdyby slo o 24".
takze stale nechapete Vy a snazite se zde nastinit nejakou Vasi teorii, nyni uz i s vymyslenymi cisly.

 

 

paveldvorak
hodnocení

1x

Octavia2 je široký pojem škodovka dnes schvaluje různé Octavie v různém provedení snad každé 3 měsíce a technické údaje se u každého dalšího schválení liší...místo řešení hloupostí bych se podíval do COC listu...podle TP je to dovoz a COC list zřejmě zůstal někomu někde ležet...ideální řešení je koupit si u škodovky duplikát...COC je vastaven na konrétní VIN a jsdou tam všechny zálisy kol se kterými byla octavioa scvhálena...co si pamatuji nejrozšířenějeí ET je 50, u 17 kol bylo ET 54 nebo 57 a někdy po roce 2015 u motorizace 103 Kw dízel byl zális u hlavního rozměru ET 56...

Takže skutečně může jít o originální disky na Octavii - typ 1Z s tím, že jsou schváleny pro jinou variantu a verzi.

Stejné motorizace se mohou lišit nejen koly ale také zatížením náprav, hodnotami bržděného/nebržděného přívěsu atd...Takže neí octabvia jako octavia...lidé si často myslí že dvojkové octavie jsou naprosto stejné...omyl

 

lll
07.05.23 20:55
hodnocení

0x
Ne.

 

re4zon
hodnocení

0x
Dle predpisu nesmis. V praxi to nikdo neresi, pokud s nimi nepojedes na tk.

 

luke10
hodnocení

Výpis z tp a inzerat
ET u ALU kola #3
ET u ALU kola #4

 

hodnocení

0x
avatar jmlc

Hledejte kola dle TP a nemusíte mít obavy... ono "se to neřeší" může zítra být jinak.

U mne na plechovém disku, který jsem přetřel alkytonem, se borec hodně rozčiloval, že jsem to někde přetřel a on nemůže kontrolovat (vyhodit mne) podle chuti. Už jsem se bál, že mi sdělí, že to chce očistit na plech a číslo "dohledat"...

re4zon
Lepsi nez pretrit je zbrousit a pretrit. Na nekterych starsich discich to neni vubec. Muze si to pak treba zmerit *smich*

 

luke10
hodnocení

Děkuji za vysvětlení už chápu
A můžete mi napsat ještě co znamená 6.5J x16 mám v to
A některé ALU kola mají 6.5j x16 H2
ToH2 je taky problem

Podle mě H2 není problém.

H2 - podvojný hump (může se lišit, je více tvarů humpu). Hump zamezuje sezutí pneumatiky z ráfku při velkých bočních silách při jízdě do zatáčky, aby se pneumatika nesezula a také při defektu, aby se nesesmkla z disku. Humpů je více, např. disky na run flatové pneumatiky mají specifický hump.

H2 = hřbety v provedení "Double-Hump". Google.

skoda-virt.cz/...

 

hodnocení

0x

H2 humpy

V TP se neuvádí. Je to jen tvar pro patku Pneu, aby se v zatáčkách v extrému nezouvala. Takovej tuning. Rozměry disku jinak vzhledem k ložisku kola na upevnění a jiné vlastnosti nemění.

ET u ALU kola #5

Škodovky a VW na oceláčích normálně běžně používají H2, co jsem koukal.

Slušnej výrobce disku uvede i tohle.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]