Nejste přihlášen/a.
Dobrý den mám prosbu. Mám GOLFA 4. r.v 1999. obsah 2,3 benzin a potřeboval bych poradit jaká je možná závada když auto jede tak teplota vody je v normálu ale pokud stojím tak teplota jde rychle nahoru a přehřívá se.
Tak jsem nastartoval a nechal bežet. ve sto stupnich ještě ventylator stal. Až jak tam bylo sto dvacet tak se spustily oba najednou.
Ventilátor je jedna možnost, nicméně já bych stejně zkontroloval i další věci:
1. Snímač teploty a signál k "budíku"- opravdu se to přehřívá, nebo to špatně ukazuje (ukazatel nesedí, řídicí jednotka motoru čte správně), nebo to i špatně měří (nesedí ani údaj z ŘJ)? NTC snímač teploty funguje správně? Pokud je něco špatně, má na to vliv změna zátěže v okolí motoru (světla, stěrače, ventilace...)?
2. Pokud se to opravdu přehřívá a ventilátor neběží, proč? Řídicí jednotka c/... funguje a spíná? Pojistka je OK (a pokud ne, tak proč se přepálila)?
3. Pokud ventilátor běží, dává čerpadlo dostatečný průtok skrz chladič? Šance je malá, ale už bylo pár případů, kdy začala prokluzovat řemenice čerpadla, nebo i jeho oběžné kolo, a snížený průtok sice stačil k uchlazení při klidné jízdě, ale v nízkých otáčkách okolo volnoběhu už ne.
Edit: Bod 2 platí obecně pro relé ventilátoru a jeho ovládání. Pokud je relé samostatně, spíná? Pokud ne, dostává signál, že má sepnout? Jde ten signál od příslušného spínače/jednotky a má správnou úroveň i při zatížení cívkou relé?
Ad 1 a 3: Pokud to za jízdy funguje a při stání se přehřívá, tak to určitě nebude ani jedna z uvedených příčin.
Ad 2: Není odpověď na dotaz. Jde o případné následné úvahy.
Ad2 výborná úvaha, ale najde tu jednotku snad jen u klimy. A dá se odzkoušet spínání větráků nebo jednoho dvourychlostního) VAGem na kanále klimatizace.
V prvním případě se může stát, že teploměr začne ukazovat výraznou odchylku až při podmínkách, které nastanou pouze (nebo většinou) během jízdy (např. zapnutá nějaká zátěž, vyšší proud z alternátoru vlivem vyšší zátěže a z toho třeba mírný posun úrovně signálu do "budíků"). Velmi podobný případ jsem měl na svém autě (kontrolka přehřívání při pomalé jízdě a stání, "OK" při rychlejší jízdě nebo vypnutí světel (což běžně nedělám), podle ŘJ vše v pořádku) a dost dlouho mi trvalo na to přijít (příčinou byla koroze na spoji (-) vodiče od baterie k držáku převodovky) - právě proto, že jsem si myslel, že se to stát nemůže...
2 navazuje na 1, protože to píšu jako obecný postup diagnostiky i při případné další lidi s podobným problémem a navíc sem moc často nechodím, tak abych nemusel pořád kontrolovat, jestli jsem dostal nějakou reakci od tazatele.
3 je podobně bizarní případ. Na internetových fórech se to ale u různých aut občas řeší a často docela dlouho, protože málokoho napadne, že je to vůbec možné.
gumidek: Ty byl spíš takový tip, protože Golfy neznám, takže jsem hledal, čím spíná ventilátor, a našel tohle... Pokud se spíná jinak (ŘJ motoru, bimetalový spínač, nebo cokoliv jiného), tak totéž platí pro relé a to, co ho má ovládat. Doplním.
Ta jednotka má uvnitř pouze dvě relé asi na 60A a pomocí diod jednoduché zapojení diodové logiky (oddělení).
Jednotku (relátka uvnitř) spíná malým proudem dvoučidlový (dvoustupňový) termospínač na chladiči nebo ho obejde jednotka CLIMATICu na panelu přístrojovky pod rádiem. Opět tuším kostrama ovládá relátka v dochlazovací jednotce a ta spíná větráky.
Ta jednotka je v originále drahá jak bejk přitom má jen ta relé a diody...
A já myslel, že sahara je ten kryt kolem ventilátorů . Ale obecně tomu celku tak říkáme, že?
A nebo jsem blbej já. Člověk se pořád učí
@gumidek: Hele, to jsem si nevšiml. Sahara byla a je pro mě vždy usměrňovací kryt ventilátoru. Že v tom příspěvku je napsáno sahara = ventilátor chladiče mi nějak uniklo. Nevím, jak dnes, ale před 20-30 lety to byl nesmysl.
Nedá mi - a to chcete sám opravit? ...hmm
No já bych hledal cestu vody - tipnul bych si na zaseklý termostat
Kolik má najeto?
Jak často se měnila chladící kapalina?
Jak moc je dnes čistá/kalná?
Kdy se měnila vodní pumpa s rozvodama?
Jaká se použila?
Čidlo teploty je většinou u termostatu a čidlo termospínače větráků je až na zpátečce za chladičem na jeho vývodu ochlazené vody. Pokud je nedostatečněj průtok, tak ten teplotní rozdíl vstupu a výstupu se zvětšuje.
Pokud máš klimatizaci, což z touto jednotkou asi máš, tak je chladič vody sešroubovanej s chladičem klimy a pokud jsou mezi plné bordela z bláta a silnice z cest, tak není dostatečnej průtok vzduchu náporem.
Vhodné rozdělat a vymejt wapkou. Klimu nechat vypustit a pak jí tam zase vrátit a doplnit. Dají ti papír, kde ti chladivo odkoupí.
Podle km a zanedbané výměně kapaliny mohou být chladiče zanesené zevnitř.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.