Nejste přihlášen/a.
Zdravím všechny! Zajímá mě jedna věc. Mám řidičák asi půl roku, rozjezdy nedělají problém, ale jsou ještě pomalejší. Četl jsem tady nějaké diskuze a všiml jsem si, že každý radí trochu jinak. Jde o benzínové motory.
Někdo píše, že spojku rychle pustit do záběru, až pak přidat plyn a pak pomalu pouštět spojku, zatímco přidávat plyn, ale opatrně, ať to nejde do velkých otáček. Druzí zase píšou že ihned pozvolna pouštět spojku a zároveň od začátku postupně přidávat plyn.
Co je správně a jak to děláte vy? Díky
Jak kdy, podle situace.
Standardní rozjezd je spojku rychle pustit na hranici záběru, pak levá noha dávkuje prokluz sojky a současně pravá plyn tak aby otáčky byly ca 1000, v okamžiku kdy rychlost auta odpovídá těm 1k otáčkám se spojka pouští z prokluzu do plnýho záběru a dál se zrychluje jen plynem.
Detaily záleží na autě, pokud reaguje na plyn se zpožděním musí plyn přijít o zpoždění dřív, do kopce otáčky vyšší z kopce klidně nižší, když potřebuješ zahrabat tak plnej plyn a spojku pustit prudce až když je motor v točkách atd
Nejdřív lehce přidám plyn a zároveň povolím spojku těsně do záběru. Následné pouštění spojky a současné přidávání plynu musíte sladit tak, aby se otáčky motoru až do úplného puštění spojky téměř neměnily. Pak plyn podle potřeby.
Ovšem stejně jako jiní o tom nepřemýšlím a dělám to intuitivně, ale to už mám pár set tisíc km za sebou.
Doporučuji nejdříve někde v klidu vyzkoušet, kde vám zabírá spojka, tj. pomalu pouštět spojku, až se auto začne cukat. Někomu zabírá hned od podlahy, někomu až třeba v půlce chodu. Až si to zjistíte, tak máte vyhráno, plyn přidávat až spojka začne zabírat.
Dobře, děkuji. Na youtube návodu jsem viděl a taky tady v diskuzích, ať si ale první přidám otáčky (zmáčknu plyn) a až pak pouštím spojku do záběru. Proč tomu tak je a co je tedy správně? Děkuji
Jsou v zásadě dva způsoby rozjíždění, t. zv. "přes spojku", nebo "přes plyn". Přitom hlavně záleží na tom, jaký motor v konkrétním autě je. Slabý, vysokootáčkový, nebo silný, nízkootáčkový, benzín, nafta, karburátorový nebo se vstřikováním , a t.d. Každý vyžaduje jiný styl rozjíždění. Navíc to komplikuje teplota okolí i auta, rozjezd po rovině, nebo do kopce a i hmotnost auta, vč. "nákladu". Až jde z toho hlava kolem, ale chce to praxi a cvik. Nic si z toho nedělejte, problém to dělá i starým matadorům, když střídají dvě rozdílná auta, tak se to také při prvním rozjezdu někdy "nepovede".
P.S. vzpomněl jsem si na již velmi vzdálenou dobu, kdy jsem nějaký čas "střídal" své první a druhé auto / Š 100 a Peugeot 405 SRI/. Š 100 mám stále jako veterána a když do ní přesednu z Citroena a vycouvávám na chalupě ze stodoly přes dvůr na náves, tak jsem raději, když tam nikdo není, abych nebyl terčem posměchu. Kdo někdy couval se studenou Š 100 do mírného svahu ví, o čem mluvím!
je důlužité si uvědomit, že z celého chodu spojkového pedálu potřebuješ třeba jen 1,5 cm. Napřed to nic nedělá (motor je "odpojený" od převodovky), pak máš záběr spojky (postupně spojuješ dva hřídele s rozdílnými otáčkami) a pak už to zase nic nedělá (motor s převodovkou jsou spojeny "nafest"). Čili, jak rychle povoluješ spojkový pedál z plného sešlápnutí k místu záběru spojky nehraje žádnou roli.
Jestli se dostaneš do záběru spojky a pak přidáš plyn, nebo si pravou nohou nastavíš rozjezdové otáčky a pak teprve dostaneš spojku do záběru, nebo jetli ti nohy půjdou proti sobě a při povolování spojkovéhho pedálu začínáš přidávat plyn, je vcelku jedno. Samozřejmě to neznamená, že dupneš na plyn a vytočíš motor k omezovači,. Postě musíš trošku s citem a vnímat, jak na to auto reaguje. Univerzální rada asi nexistuje.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.