Nejste přihlášen/a.
Správné řazení rychlostí je individuální - nelze uvést nějakou univerzální tabulku, která by byla obecně platná, protože víceválcové a velkoobjemové motory točí daleko méně otáček ( vzpomínám třeba Karosa C730 měla omezovač otáček někde na 2.600 ot/min) maloobjemové motory zase točí daleko víc.
Některá auta mají na palubce indikátor řazení (co jsem jezdil má to Škoda, Hjóndé, Pažout) ten doporučí přeřazení nahoru, či dolů.
Nicméně já na otáčkoměr moc nekoukám, řídím se sluchem a pocitem - když přišlápnu plyn a motor nejde ochotně do otáček, je na místě podřadit.
@promon Šlapat na plyn a pak zjistit, že motor nemá krouťák a následkem tohoto zjištění teprve řadit je naprosto špatně.
Bez znalosti o jaké jde auto to nelze takhle říct. Teď mám teda automat, takže se mě nějaké otáčky nezajímaJÍ, ale u minulého auta jem měl optimální otáčky mezi 1500 a 2000. To bych jezdil furt na jedničku. Při 2500 už hrozilo, že mně motor proletí kapotou.
@magdon Já si nedovedu představit motor, který by při 2-3 tis. otáček vyskakoval z kapoty, pokud by to nebyl agregát ze zaoceánské lodi. Já nevím co pořád všichni mají s tím podtáčením motoru. Když jedu v autě, které mi dává knížecí radu kdy řadit, tak to úplně ignoruju, to se dusí jak prase, i když je to nafťák.
ernie - Jaké podtáčení? Měl jsem 2,5 TD a na 4 kvalt při rychlosti 50 km/h po městě tam bylo cca 1600 otáček, za 5 na dálnici při 130 km/h pak něco málo přes 2000. 2400 otáček už bylo na otáčkoměru v červeném poli. 3000 otáček už by bylo pro ten motor smrtelných.
Teď mám 2,8 TD s automatem, takže řazení neřeším, ale otáčky při daných rychlostech zhruba souhlasí se starým autem.
Když neslyšíš motor tak čum na otáčkoměr... Ja řadit se ptej instruktora, za to si ho platíš.
Řadí se v použitelným rozsahu otáček a s tím souvisí rychlost od - do pro každý kvalt zvlášť. Ty otáčky jsou od volnoběhu po maximální, kdy který použít záleží na konkrétním autě a konkrétnímu způsobu jízdy v daný okamžik + co bude následovat.
Např. držet rychlost 60 kmh šolícháním po rovině = čtyřka, držet rychlost 60 do kopce = 3, budu předjíždět = 2
Obecně motor musí "jít lehce" nepotřebuju výkon = nízký otáčky, potřebuju výkon = vysoký otáčky, oblast od max. krouťáku - max. výkonu. Nízký otáčky (obecně pod 2000) v zátěži jsou výrazně škodlivý obzvlášť pro motory s dvouhmotovým setrvákem. Studenej motor se nehoní, prohřátej motor je dobrý občas italsky udržovat (dobrý spůsob je na dvojku motor vytočit a pak 3 nebo i 4 přeskočit a řadit klidně 5 a držet rychlost), tohle vychází dobře jak na zrychlení tak kupodivu i na spotřebu (při udělování rychlosti = kinetické energie motor pracuje v oblasti nejvyšší účinnosti; furt šolíchat "od kruháče" a rozjíždět se týden na spotřebu vyjde hůř Samo nesmí se jet stylem brzda - plyn ale jen se svižně rozjet a pak držet rychlost a kinetickou energii nevypatlat na ohřívání brzd ale použít na jízdu)
Konkrétně podřazování - je dobrý plynem nastavit otáčky motoru tak aby odpovídaly řazenýmu kvaltu a rychlosti (jedu 60kmh na 4 otáčky 2000, podřazuju na 4 tak plynem zvednu točky motoru na 3000, podřazuju na 2 tak na 4000 - šetří to spojku, auto při puštění spojky neškubne. Může se použít i meziplyn, u moderních převodovek zbytečnost, tam má význam jen když se podřazuje na 1 a ještě se jede např. 20 kmh (typicky ostrá zatáčka a za ní krpál který dvojka při 20 kmh už nebere - krásný příklad 1,0 TSI kterej je v nízkých otáčkách total chcíplej a ještě k němu má převodovka dlouhý kvalty )
Jedná rada lepšia ako druhá. Ja bežne jazdím v otáčkach 1500, pod nimi preradím a pri 2200 už idem 130 km/h. A teraz babo raď.
Všetci mu tu ste radili na benzín,hoci nik nevedel akým autom jazdí,tak dal som len svoj príklad na naftu. Každý typ motora má iné optimálne otáčky iný krutiací moment, inú prevodovku,diferenciál,tak sa nedá jazdiť na určitý počet otáčok pri každom motore. Optimum,kedy podradiť, si vodič musí zistiť svojou jazdou na danom aute.
Pre ďabla, zatiaľ ani jeden motor mi takto neskončil pod rukami,síce nemám veľa odjazdené, no niečo cez milion to bude už.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.