Nejste přihlášen/a.
Asi zničený setrvačník. Kolik má Felda najeto?
Plocha setrvačníku se taky ojíždí. Je vhodné u velkých nájezdů nad 250tkm stáhnout soustruhem dosedací plochy.
Tam, kde jezdí lamela v dnu setrváku a tam, kde je na okraji namontován přítlačák na setrváku (kde jsou díry pro šrouby).
Tím se setrvák trošku omladí.
Nesmí mít napálené stopy dofialova. Jinak na těchto místech bude jiný skluz a spojka bude trochu kopat.
INA je sice kvalita, ale né jako spojkové ložisko pro Felicie.
Kvalita je spojka sachs a ložisko ZVL. Jiné výrobky jsou druhovýrobní aušus. LUK a Valeo nekupujte.
Dále musí být hřídel převodovky perfektně vyčištěná a mírně namazaná speciálním mazivem na toto určeným, aby lamela po hřídeli v době vypínání spojky mohla mít volný pohyb a nelepila se na setrvák nebo přítlačák i když není stisknutá.
Potom komínek, kde jezdí spojkové kložisko musí být na převodovce namazán a pokud je vystrouhoaný, musí pryč a nahradit ho novým. A mazat. Vystrouhá se hlavně suchej. Tak, aby spojkové ložisko nedrhlo a pedál šel volně bez míst z odporem (pokud nepočítám odpor jazyků přítlačáku).
Pedál spojky se seřizuje na lanku spojky na výšku pedálu brzdy nebo o 5mm vejš.
Spojkové ložisko se točí stále. Je to lankový systém, kdy pedál spojky tlačí přídržná pružina k podlaze a tak spojkové ložisko touto silou pružiny pedálové konzoly stále přitiskává do styku s jazyky i když je spojka spojená a noha na pedálu není (je tam ta pružina). Díky tomu chodí pedál bez vůle.
Jen kapalinové spojky to mají jinak a ložisko jde do styku s jazyky jen při sešlápnutí pedálu.
ZVL má tento design
Pořád dokola jak pro blbce. Ložisko u Felicie se točí furt. Ať už je pedál zmáčknutý nebo ne.
Stále je tam dotyk, který zajišťuje pružina na pedálové konzole (na pedálu spojky v interiéru).
Ložisko se musí točit hladce. Pokud je tam stará ku*va nebo šmejd, tak ložisko drhne a zastavuje a vydře jazyky přítlačáku.
To je Felicie. Ne Fábie nebo Š120! Ložisko se točí vždy!
...
Setrvák je KO. Nenapsal jsi km, ale dle fotky je setrvák na výměnu. Je normálně spálenej klouzající lamelou.
Je ptořeba vyměnit setrvačník. Pozor. Jinej je na karbec Favorita, jinej je na SPi monotronic a jinej je na MPi.
Na setrváku jsou výstupky pro hall snímač otáček. Tvůj BMM SPi má dva dlouhé pásy. MPi má dva dlouhé pásy a u jednoho malej čtvereček. Karbecovej setrvák je hladkej a nemá žádné výstupky pro hall snímač.
...
Vyprasená výměna. Mechanik tomu evidentně nerozuměl.
Ten axiální tlak na ložisko je značný. V ten moment může přibrzdit. Když si porovnáš tvar ložiska ZVL a tvar ložiska z fotky, co jsi dal, tak jsou úplně jiné byť Feldí. Další problém je to, že není namazaný ani komínek a ani nenamazal drážkovanou hřídel. A pokud to mazal a nepoužil vazelínu, která neskápne a nemá pevné částice, tak to dopadlo, jak to dopadlo. Vyzelína degraduje, vyschne a pak komínek dře a drhne.
Patří tam pouze vazelína pro tento účel a každý mechanik yb to měl vědět, když dělá spojky!
Další problém je, že tam nechal ten setrvák tak, jak je. Ani ho nevyčistil ocelákem a neodmastil. Všude je starý prachový bordel z opotřebené lamely. To je potřeba vymejt a všude. Asi si nechtěl dělat bordel na dílně nebo investovat další čas a finance do mytí. Skříň převodovky měl vymejt minimálně wapem!
Prostě to ojebal a je jedno, zda to dělá 20 let. I špatnej kuchař co vaří blafy může vařit 30 let někde v závodce.
Setrvačník nech stočit, jak jsem psal na vnitřku a na obruči, aby přítlačák opět měl sílu lamelu stlačit. Pokud je tam volné místo pár mm z opotřebení, tak klesá síla stlaení přítlačáku a mění se i místo záběru spojky logicky. Pak stačí i dotyk o pedál a spojka vykluzuje. Takže je potřeba ty mm adekvátně stáhnout soustruhem z obvodu, kde se přítlačák montuje šrouby a je vhodné i osoustružit vnitřek, aby se odstranili napeky a napáleniny kovu setrváku.
Taková polovičatá práce a ještě se šmejd dílů je takovým výsledkem.
Pro příště už víš...
120tkm je prd. To tu spojku někdo musel slušně hoblovat. Asi úzkej průjezd k baráku nebo odkládání nohy o pedál či parkování každý den ve svahu.
Teď koukám, že to 120 nemá ani omylem. Tak rezavá páka vypínací vydlice spojky nebo rezavá placka silenbloku a celej motor a převodovka zaoxidovanej je tak 250 a víc. Asi někdo vyměnil budíky.
Sám jsem měl Favorita od 93tkm do 146tkm. Motor jsem takhle zaoxidovanej a rezavej nikdy neměl.
A dodnes chodím po vrakovištích, takže vím, jak ty auta s jakýmy nájezdy mají vypadat. Pokud by platila tvoje teorie asd1, tak by musel parkovat několik měsíců bez kapoty.
starej pán... se koukni na 37:00 stačí bejt hluchej a nemít cit a spojka je kaput okamžitě. Kdo ví, jak ti dva s tím lítali.
Jako dej si tam co chceš, když tě to baví. Nic nikomu nenutím.
To samé se šrouby. Je na to přípravek, který se nasadí na jeden šteft a zasune se do hřebenu zubů setrváku. Já to dělám tak, že sundám vanu a do klikovky dovnitř založím bukovej trámek a klika se přes něj opře a zatlačí ho do vnitřní stěny bloku a zaaretuje se. Je vhodné i vyměnit gufero na klice v tom domku pod setrvákem, když už se to dělá.
Šrouby se musí vždy použít nové. Mají jemňoučké závity se supr malým stoupáním a po montáži se natáhnou. Další montáž mohou prasknout. Nové šrouby mají už předpřipravené lepidlo a pokud si dobře pamatuju, tak se dotahují na 25nM + všechny pak otočit přesně o 90stupňů jako druhá fáze utažení.
Pochopitelně postupně a křížem. jeden přes druhej.
Favorit a Š120 je jistila centrální plechovou podložkou společnou pro všechny 4 šrouby. Felicie, Fabie, Octavie mají lepidla (modrá).
Dílenská příručka přímo přikazuje šrouby po demontáži znehodnotit úderem kladiva na závity, aby si je mechanik nepopletl a zahodit do kovošrotu.
Tohle je správný postup, ale jak píšu. patlej to jak chceš nebo co ti kdo poradí
Tak znovu jak pro retardy. Všimni si při montáži přítlačáku, že při dotahování přítlačáku k setrváku obvodovými šrouby se mění poloha jazyků. Více se oplošťují a tolik netrčí.
Dělá to právě opření o lamelu a lamela se opře o dno setrváku. Pokud je to dno setrváku hluboké vyjetím (opotřebením), potom se jazyky moc neoploští a jazyky přítlačáku jsou naběhnuté do ložiska pod jiným úhlem a to už tomu ložisku může vadit. Zvláště, pokud nějakej blbec nastaví pedál spojky na velký chod a ložisko par jezdí po komínku na delší dráze a ty jazyky zbytečně odírá víc, přitom polohu vypnutí spojky přímo určuje přítlak přítlačáku a pokud je dno setrváku opotřebené a hluboké, tak ten přítlačák je stlačen minimálně než na novém setrváku, který je mělký a méně hluboký a při montáži do takového setrváku přítlačák se musí daleko více zmáčknout a působí daleko větší silou na svěr lamely pod sebou. Potom je potřeba překonat větší sílu sepnutí lamely a k tomu je potřeba delší prošlápnutí pedálu a tak se změnila poloha vypnutí (skluzu) spojkové lamely.
Pokud tam zůstane vyhrabanej setrvák, tak spojka bude po menším opotřebení nové lamely opět klouzat a bude jí stačit na rozepnutí do skluzu jen dotek o pedál a jak píšu princip lanka spojky, tak je jedno, zda se seřídí výška pedálu nahoře nebo pod brzdou dole. Pořád stačí ten samí dotek.
U favorita a felicie nelze štelovat bod záběru, ale jen výšku pedálu!
Nechápeš ani ty a ani mechanik.
Dokud nepořešíš setrvačník, tak každá nová spojková sada odejde rychle a je jedno, zda je Sachs nebo LUK.
To máš to samé jako u bubnové brzdy. Pokud je litinovej buben sjeten na větší vnitřní obvod, tak i nové desky se při roztáhnutí prasátkem či ruční brzdou budou dotýkat jen za kraje paken a střed zůstane tlustý.
Spojka je to samé. Je to komplexsní věc přítlačáku, lamely a setrváku. Lamela je nejslabší prvek a přímo je určena k opotřebení, aby šetřila plochy setrváku a přítlačáku. Takže lamela je spotřební díl a přítlačák se mění hlavně k vůli vyhřátým a slabím pružinám, která už nemají sílu než k vůli dosedací mase kovu pro styk s lamelou. Ta masa je většinou jako setrvák OK, pokud se nenapálí a nenechá se běhat zničená lamela.
Repasy setrváku jsem již popsal, kde se co ubírá soustruhem. Nebo výměna. Ale dle fotek s ním něco dělej, protože je napálenej a vyleštěnej. Rozhodně na něj nemontuj jen tak novou sadu.
Tak pokud má malej soustruh, tak je jasný, že se mu nechce a nebo to neumí.
To je dosti blbá výmluva. Najdi v okolí někoho, kdo to umí i klidně s ohledem na odeslání setrváku poštou.
Rozměry jsou zde.
Jj, za litr tak z vrakáče stejnej šrot jako má
Stočit u soustružníka který to umí, ne u toho lempla.. Vyvážit staticky není až takový problém (noty na webu) a dynamicky bych až tak neřešil, to se beztak dělá komplet i s klikou..
Pokud to dobře upne tak se při soustružení vyvážení rozhodit ani nemusí... Žádný příravek na upnutí není potřeba, normálně do kleštiny a vycentrovat hodinkama...
Já chodím na vrakáče, kde si díly vymontovávám sám a rozhodně vidím stav celého vozu i km. Včetně elektronických budíků není problém budíky nahodit a kouknout na km.
Tam, kde je vrakáč jako sklad, to je tragédie. To jsou vpodstatě kovošroty a popelničáky. Nic víc.
...
Celý motor proč? Pokud je motor vpořádku, tak nevidím důvod riskovat koupi ojetého motoru, který teče nebo je jinak vylágrovanej jen k vůli setrváku.
...
Závodní motory se dokonce vyvažují s namontovanou klikou na setrváku jako celek klika setrvák. Jinak s výroby se samostaně vyvažuje klika a samostatně vyvažuje setrvačník.
Taky je vhodné poznačit si polohu fixou setrváku vůči klice. Nejen z důvodu Hall snímače u SPi. Jinak nepůjde nastartovat při špatném natočení setrváku
Vypadá slušně. Nejsou tam napálené fleky tak moc, jako u tebe. Normální používaný setrvák.
Akorát bacha, lidi si pletou MPi a SPi.
SPi má dva dlouhé pásky a MPi u jednoho má ještě malou kostičku. Z fotek nejde poznat.
Takhle s fotek bych do něj šel.
Hlavně vydrbat ocelákem všude kolem uvnitř i vně ve vrtačce, zkontrolovat zuby na startér a pořádně umýt nitroředidlem.
...
pochopitelně i novej přítlačák a lamela se musí odmastit od přepravního oleje (konzervace)
Pokud couvám do úzkého průjezdu nebo jedu pomalu, tak se snažím spojku přerušeně vypínat a opět zapínat.
Držet jí trvale v mírném prokluzu je smrt pro každou spojku. Vzniklé tření zvyšuje značně teplo a pálí materiál lamely.
Do kopce je to problém u některých aut podle spřevodování a síly motoru. Ale vždy si pamatuji, že nejhorší je pro spojku skluz a rozdílné otáčky lamely a setrváku s přítlačákem.
Zaleží, jak svítí světlo a tady je dost v ploše stín. To nepoznám. Ten horní byl vyfocen líp a líbil se mi víc.
Chápeš správně. Jinak by pedál měl mrtvý chod. Přesto se tu najde pár bl*ců, kteří se budou hádat, že spojkové ložisko není s přítlačákem ve styku .
Dle dílenské příručky musíš pedál spojky seřídit do výšky brzdového a je tam +/- i nějaká odchylka proti tomu brzdovému. S plynovým se to neseřizuje.
TEn spedál ti po montáži padl, protože jsi na setrvačníku ubral nějaké mm a celá mechanika ložiska s pákou se šoupla blíže k motoru. proto i pedál sjel víc k podlaze. Nebo i fakt, že někdo deřizoval pedál spojky na staré spojce, která už byla unavená a promačkaná na přítlačáku, Ty jsi dal novou neunavenou a opět to hejblo s polohou pedálu. Žádnou vědu v tom nehldej
Spojka funguje jak má.
napadlo mě teda, že ložisko probrousilo lamely přítlačáku proto, že to lanko spojkového pedálu bylo seřízeno špatně(od mechanika co měnil spojku přede mnou), teď když jsem seřídil lanko tak, že spojkový pedál je cca ve stejné úrovni jako brzdový, tak se vlastně spojkové ložisko o něco více tlačí na přítlačák než předtím a tím se i to ložisko točí spolu s přítlačákem neustále. Domívám se že předtím se točil jen přítlačák se setrvačníkem a ložisko se točilo jen někdy(i když by mělo díky pružině stále) , tím že nebylo tak silně tlačený na přítlačák jako teď, teď je ten přítlak neustále větší než původně.
je to možný?
Minimálně je zarážející, že mechanik seřídil spojkový lanko tak, že byl pedál spojky výrazně pod pedálem brzdy.
Je lepší si auto opravovat sám
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.