Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Felicia Selhání zánovní spojky

Od: michal* odpovědí: 80 změna:
Felicia 1.3BMM, vyrobena v roce 1995, Combi
Před několika lety byla vyměněna zkušeným mechanikem spojka, komplet, dal tam spojkovou sadu LUK a velmi kvalitní ložisko INA Germany
Spojka zabírala hned tehdy krásně od spodní polohy sešlápnutého pedálu spojky, ale asi po 1000 km už zase spojka zabírala v horních polohách, jakoby byla opotřebená. Teď už zcela prokluzuje
Jazýčky přítlačáku hodně zbroušené, viz foto
Celková tloušťka lamely cca 8mm
Mechanizumus-teda ta páka na skříni převodovky která tlačí na vyp.ložisko se vůbec nezdá nějak zaseknutý zadrhnutý, chodí docela lehce, ale třeba se mýlím.
Někde je zakopanej pes. Lanko spojky pedálu je originál, není to čína, nezdá se, že by drhlo.
Prostě se spojka chová jako kdyby byla lamela třecí úplně sjetá, jakoby lozisko stále tlačilo na pritlacak, ale nemusí to tak být.
Ví někdo možné příčiny?
doplněno 06.03.23 12:26: AKTUALIZACE
spojku měnil ten mechanik před 10ti roky, za tu dobu však najeto pouhých 15 tisíc km! Důvodem, proč byla menena předchozí (original Sachs) spojka bylo to, že zabrala taky až nahoře spojkoveho pedálu a taky že šel spojkové pedal seslapnout velmi ztuha. Vzpomínám si, že celý mechanizmus byl mechanikem před těmi 10ti lety namazana i páka co je vidět po otevření kapoty a která vypíná lozisko.
Hned po výměně spojky zabirala hezky odspodu pedálu, ale po ujetí 1000km už zase začala zabírat nahoře. Navíc nevím, jak se mohly obrousit jazýčky pritlacaku téměř do špičata po ujetí pouze 15tisic km

Felicia Selhání zánovní spojky
Felicia Selhání zánovní spojky #2
Felicia Selhání zánovní spojky #3

 

 

80 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

5x

Asi zničený setrvačník. Kolik má Felda najeto?

Plocha setrvačníku se taky ojíždí. Je vhodné u velkých nájezdů nad 250tkm stáhnout soustruhem dosedací plochy.

Tam, kde jezdí lamela v dnu setrváku a tam, kde je na okraji namontován přítlačák na setrváku (kde jsou díry pro šrouby).

Tím se setrvák trošku omladí.

Nesmí mít napálené stopy dofialova. Jinak na těchto místech bude jiný skluz a spojka bude trochu kopat.

INA je sice kvalita, ale né jako spojkové ložisko pro Felicie.

Kvalita je spojka sachs a ložisko ZVL. Jiné výrobky jsou druhovýrobní aušus. LUK a Valeo nekupujte.

Dále musí být hřídel převodovky perfektně vyčištěná a mírně namazaná speciálním mazivem na toto určeným, aby lamela po hřídeli v době vypínání spojky mohla mít volný pohyb a nelepila se na setrvák nebo přítlačák i když není stisknutá.

Potom komínek, kde jezdí spojkové kložisko musí být na převodovce namazán a pokud je vystrouhoaný, musí pryč a nahradit ho novým. A mazat. Vystrouhá se hlavně suchej. Tak, aby spojkové ložisko nedrhlo a pedál šel volně bez míst z odporem (pokud nepočítám odpor jazyků přítlačáku).


doplněno 06.03.23 07:39:

Pedál spojky se seřizuje na lanku spojky na výšku pedálu brzdy nebo o 5mm vejš.

Spojkové ložisko se točí stále. Je to lankový systém, kdy pedál spojky tlačí přídržná pružina k podlaze a tak spojkové ložisko touto silou pružiny pedálové konzoly stále přitiskává do styku s jazyky i když je spojka spojená a noha na pedálu není (je tam ta pružina). Díky tomu chodí pedál bez vůle.

Jen kapalinové spojky to mají jinak a ložisko jde do styku s jazyky jen při sešlápnutí pedálu.


doplněno 06.03.23 07:44:

ZVL má tento design

autobyznys.cz/...

michal*
hodnocení

Děkuji gumidku za odbornou odpověď
Felda má najeto 120 tisíc km
Ten komínek pro ložisko má pán suchej jak trn.. Alespoň podle fotky to vypadá jako příčina problému..
michal*
hodnocení

Suchý to je, pravda, ale spojku měnil mechanik před 10ti lety, za tu dobu felda nenajela moc, jako prezitostne auto.
Problém je, že spojka začala zabírat zase až nahoře a to po ujetí asi 1000km!
Možná stačilo jen poštelovat chod pedálu tudíž povolit u převodovky lanko spojky
Pokud to tedy šlo
A byl jste u toho, když to mechanik měnil? Na fotkách není vidět značka dílů..I zkušený mechanik umí dělat prasácké opravy ve stylu..."takhle mu to bude stačit" Setkal jsem se s tím mockrát.. Dají tam nejlevnější šunt a počítají značkové díly..nebo vymění jen konkrétní vadný kus místo celé sady..atd.. Není spíš příčina v uživateli? Jezdí s tím někdo kromě vás? Spojka se dá utavit jednou jízdou amatéra.Nebo vyprošťováním auta z bahna nebo sněhu.. Nedávno jsem dal svojí spojce zabrat, když jsem roztahoval dodávku s přirezlýma brzdama..
michal*
hodnocení

@dabel
Ale to by spojka přece neklouzala ne? Protože teď už fakt hodně klouzala a byla cítit, když jsem jel do kopce
michal*
hodnocení

@doutnak
Doutnaku dík za snahu pomoci, ale tady jde o to, že s tou spojkou bylo něco už po ujetí cca1000km, NEKLOUZALA, ALE PEDAL ZABIRAL NAHOŘE, což nechápu u NOVE spojky.
Pritlacak a lamela jsou LUK je to tam i vylisovaný, i potisknutý, lozisko je kvalitní INA to vím 100%, na pritlacaku i lamele jsou čísla OEM, která padnou přesně na Felicii
Vyměnim spojku
Nastavim lankem chod pedalu tj přitahnu lanko na převodovce tak aby to bralo cca lehce pod púlkou
Kolikrat sem zažil že se po ujetí nakejch km ten chod pedalu změnil a musel sem to doštelovat
Měli ste než ste to možná zbytečně rozebrali to zkusit na tom lanku doštelovat
Problém vidím v tom orezlém komínku! Spojka (ložisko) se díky tomu nevracelo úplně a jezdil jste s částečně "sešláplou" spojkou..Asi to při výměně neobrousil a jen to mázl bůhví čím a jak..Nebo to pořád stojí ve vlhké garáži a má to tendence víc reznout..Stalo se mi taky kdysi, že přirezla páka vypínání spojky..A zničil jsem jí za jednu jízdu,jak jsem psal..
michal*
hodnocení

@doutnak
Věřím tomu, že problém není ve mně, najezdil jsem mraky aut, s tímhle jsem se nesetkal.
Od začátku koupě auta šla původní spojka sešlapnout hodně ztuha. Přičemž v bowdenu spojky chyba nebyla, lanko je z roku1995 a nedrhne.
Po ty vyměně by ta spojka jit ztuha neměla když se vše udělá jak má a mazne se to tak je chod pedálu takový že si připadáš jak bys na nic nešlapal
Takže zdravíme mechanika a vzkazujem že znova a lépe a na vlastní náklady *smich*
michal*
hodnocení

@dabel
Mechanik to měnil před 10ti lety.
A ztuha šla spojka už při koupi vozu, teprve až po 3letech jsem to dal mechanikovi vymenit(spojku).
Mechanik vyměnil před 10ti lety a spojka šla krásně lehce, ale po 1000km začala zabírat ničeho nic nahoře.
Někde je zakopanej pes

 

asd1
hodnocení

3x

Takhle vyjetej přítlačák po 1kkm, tam se musí točit kroužek ložiska po přítlačáku. Nebo je starej přítlačák a vyjetej od původního ložiska (zadřenýho)..

Podle mě vypínání nechodí lehce, nevrací se a furt je spojka "napůl vyšláplá" že klouže...

 

hodnocení

1x

Pořád dokola jak pro blbce. Ložisko u Felicie se točí furt. Ať už je pedál zmáčknutý nebo ne.

Stále je tam dotyk, který zajišťuje pružina na pedálové konzole (na pedálu spojky v interiéru).

Ložisko se musí točit hladce. Pokud je tam stará ku*va nebo šmejd, tak ložisko drhne a zastavuje a vydře jazyky přítlačáku.

To je Felicie. Ne Fábie nebo Š120! Ložisko se točí vždy!

...

Setrvák je KO. Nenapsal jsi km, ale dle fotky je setrvák na výměnu. Je normálně spálenej klouzající lamelou.

Je ptořeba vyměnit setrvačník. Pozor. Jinej je na karbec Favorita, jinej je na SPi monotronic a jinej je na MPi.

Na setrváku jsou výstupky pro hall snímač otáček. Tvůj BMM SPi má dva dlouhé pásy. MPi má dva dlouhé pásy a u jednoho malej čtvereček. Karbecovej setrvák je hladkej a nemá žádné výstupky pro hall snímač.

...

Vyprasená výměna. Mechanik tomu evidentně nerozuměl.

michal*
hodnocení

@gumidek
Díky za čas, už v 8:01jsem ti hned ráno odpověděl, že felda má najeto 120 tkm ;)
Kde teda přesně udělal mechanik chybu? V té době měl cca 20let praxe. Abych jeho chybu neopakoval
Jinak pritlacak a lozisko dával fakt nové oboje, tak nevidím důvod proč se vybrousila drážka do pritlacaku. Včera jsem to ložisko zkoušel a jde naprosto hladce i při axiální talku na něj

Ten axiální tlak na ložisko je značný. V ten moment může přibrzdit. Když si porovnáš tvar ložiska ZVL a tvar ložiska z fotky, co jsi dal, tak jsou úplně jiné byť Feldí. Další problém je to, že není namazaný ani komínek a ani nenamazal drážkovanou hřídel. A pokud to mazal a nepoužil vazelínu, která neskápne a nemá pevné částice, tak to dopadlo, jak to dopadlo. Vyzelína degraduje, vyschne a pak komínek dře a drhne.

Patří tam pouze vazelína pro tento účel a každý mechanik yb to měl vědět, když dělá spojky!

skoda-dily.cz/...

Další problém je, že tam nechal ten setrvák tak, jak je. Ani ho nevyčistil ocelákem a neodmastil. Všude je starý prachový bordel z opotřebené lamely. To je potřeba vymejt a všude. Asi si nechtěl dělat bordel na dílně nebo investovat další čas a finance do mytí. Skříň převodovky měl vymejt minimálně wapem!

Prostě to ojebal a je jedno, zda to dělá 20 let. I špatnej kuchař co vaří blafy může vařit 30 let někde v závodce.

Setrvačník nech stočit, jak jsem psal na vnitřku a na obruči, aby přítlačák opět měl sílu lamelu stlačit. Pokud je tam volné místo pár mm z opotřebení, tak klesá síla stlaení přítlačáku a mění se i místo záběru spojky logicky. Pak stačí i dotyk o pedál a spojka vykluzuje. Takže je potřeba ty mm adekvátně stáhnout soustruhem z obvodu, kde se přítlačák montuje šrouby a je vhodné i osoustružit vnitřek, aby se odstranili napeky a napáleniny kovu setrváku.

Taková polovičatá práce a ještě se šmejd dílů je takovým výsledkem.

Pro příště už víš... ;)

120tkm je prd. To tu spojku někdo musel slušně hoblovat. Asi úzkej průjezd k baráku nebo odkládání nohy o pedál či parkování každý den ve svahu.

Teď koukám, že to 120 nemá ani omylem. Tak rezavá páka vypínací vydlice spojky nebo rezavá placka silenbloku a celej motor a převodovka zaoxidovanej je tak 250 a víc. Asi někdo vyměnil budíky.

Gumidek má pravdu, že se ložisko točí furt,ale já si myslím, že zůstávalo "přišlápnuté" vlivem zarezlého komínku.. Ikdyž má auto prd najeto,tak bylo odstaveno po dešti nebo v zimě ve vlhké garáži a pak to jede raz dva..koroze myslím..
michal*
hodnocení

@doutnak
No ale ten mechanik všechno promazal SICE ASI ŠPATNÝM MAZIVEM, ALE furt je tu ta záhada proč se ta spojka po výměně začala chovat tak divně po ujetí pouhých 1000km,do této doby spojka zabirala krásně od podlahy. Jde o ten obrovský skok změny v chování spojky za pouhých 1000km.
asd1

To s kilometrama je blbost, díly totiž nereznou podle kilometrů ale podle prostředí a času ;)

Sám jsem měl Favorita od 93tkm do 146tkm. Motor jsem takhle zaoxidovanej a rezavej nikdy neměl.

A dodnes chodím po vrakovištích, takže vím, jak ty auta s jakýmy nájezdy mají vypadat. Pokud by platila tvoje teorie asd1, tak by musel parkovat několik měsíců bez kapoty.

asd1

Projedeš pár louží se solí nebo dlouhá jízda nasolenou dálnicí (tose sůl dostane všude), parkuješ v garáži a za jednu zimu to máš i pod haupnou orezlý jak jiný auto za 10 let...

 

michal*
hodnocení

Tady pohled na setrvák a pritlacak, oboje jsou tak trochu vylesteny trochu do zrcadlova, pak porovnání dvou pritlacaku jeden co byl teď namontovan a druhý zcela nový.
Je pravda, že jak setrvák, tak pritlacak mají menší náznaky fialové a dalších barev. Ale PROČ se to stalo? Jak kdyby něco tlačil furt na vypinaci lozisko. Mechanizmus spojky na skrini převodovky nedrhne.
Felicia Selhání zánovní spojky #4
Felicia Selhání zánovní spojky #5
Felicia Selhání zánovní spojky #6

 

michal*
hodnocení

Zatím všem díky za snahu
Našel jsem fotku polohy páky ložiska před demontáží, což je skvělý. Co na to říkáte, bylo lozisko spojky nějak pořád zčásti pritlacovane?
Felicia Selhání zánovní spojky #7

 

michal*
hodnocení

@doutnak
@gumidek
Stejně tak ten setrvák mohl bejt napalenej žárem už dřív, když jsem to auto kupoval. Protože jsem si vzpomněl, že starý pán od kteryho jsem to kupoval, tak musel spolu s dalšími obyvateli parkovat před barákem kde se najizdelo přes obrubník výšky 12cm! A jelikož byl pán takovej opatrnej, tak to asi nechával klouzat aby si tzv. neulomil kolo. A pán co měl tuhle feldu před ním, tak s ní vozil na vleku malou loďku hmotnosti cca 700kg. Tady asi sehrálo roli víc věcí
Tak to bude mít určitě velký vliv.. Jasný důkaz toho, že koukat jen na ujeté kilometry je blbost.. Záleží, jak se s autem zachází..Kde a jak se s tím jezdí..

starej pán... se koukni na 37:00 stačí bejt hluchej a nemít cit a spojka je kaput okamžitě. Kdo ví, jak ti dva s tím lítali.


Ano..Video vystihuje některé "řidiče"..Takhle přesně jedna stará dáma vyjížděla z řady zaparkovaných aut.. každý den před naší školou s Oltcitem.. Vydržel to dlouho! Ale jednou už jsem ten řev nevydržel a šel jí vyparkovat*alene*

 

michal*
hodnocení

@gumidek
Demontáž setrvačníku snad žádný problém, ale co montáž, mám momentový ruční klíč, jak nejlíp si pridrzet setrvák, aby při utahování těch 4sroubu držel? Dává se na tyhle šrouby nějaký pojistný lepidlo na co dalšího si dát pozor při montáži? Abych zachoval polohu setrvák vůči klikovce, znamená určitá díra v setrváku na ten samý závit jak to bylo před demontáží?
Je opravdu nutné to ložisko ZKL jak gumidek posílal? Jde o to, že tu mám už několik let spojkovou sadu LUK a v podstatě to samý lozisko co tam mám teď a který vybrousilo drážkou do pritlacaku

Jako dej si tam co chceš, když tě to baví. Nic nikomu nenutím.

To samé se šrouby. Je na to přípravek, který se nasadí na jeden šteft a zasune se do hřebenu zubů setrváku. Já to dělám tak, že sundám vanu a do klikovky dovnitř založím bukovej trámek a klika se přes něj opře a zatlačí ho do vnitřní stěny bloku a zaaretuje se. Je vhodné i vyměnit gufero na klice v tom domku pod setrvákem, když už se to dělá.

Šrouby se musí vždy použít nové. Mají jemňoučké závity se supr malým stoupáním a po montáži se natáhnou. Další montáž mohou prasknout. Nové šrouby mají už předpřipravené lepidlo a pokud si dobře pamatuju, tak se dotahují na 25nM + všechny pak otočit přesně o 90stupňů jako druhá fáze utažení.

Pochopitelně postupně a křížem. jeden přes druhej.

Favorit a Š120 je jistila centrální plechovou podložkou společnou pro všechny 4 šrouby. Felicie, Fabie, Octavie mají lepidla (modrá).

Dílenská příručka přímo přikazuje šrouby po demontáži znehodnotit úderem kladiva na závity, aby si je mechanik nepopletl a zahodit do kovošrotu.

Tohle je správný postup, ale jak píšu. patlej to jak chceš nebo co ti kdo poradí :)

Nevím jestli tam chcete nechat ten setrvák z fotky,ale zdá se mi, že závity jsou "očochtaný" Nebo je to jen klam na fotce? Nebylo to náhodou delší dobu povolené? Anebo jste šrouby ukroutil a pak odvrtal? Setrvák zůstane,nebo dáte jiný? Komínek ložiska bych vzal šmirglem do stříbrného lesku a máznul..To samé mechanismus s pákou vypínání spojky..I lanko bych dal nové a cokoliv hlavně ne Vikä! Jednou jsem měnil na Wartburgu celou spojku,silenty motoru,poloosy a pak znova motor ven a setrvák..Auto se při rozjezdu klepalo jak vybrační pěch.Nic nepomáhalo! Pak jsem ze zoufalosti vyměnil ještě lanko spojky a pomohlo to! Přitom to původní chodilo lehce,bez drhnutí.. roztřepené nebylo..
asd1
Jako hlavní příčina mě napadá vystredeni, proto klouže a je od ložiska vysmrdlanej pritlacak...
michal*
hodnocení

@doutnak
Je to klam na té fotce. Šrouby šly povolit lehce. Žádné vrtání naštěstí, myslím, že to jsou tovární šrouby. Dnes se zeptám, co chce za soustružení setrvaku. Ale milejší by bylo sehnat nový motor v zachovalý stavu třeba za 2 tisíce. Mrknu na inzeráty
michal*
hodnocení

@asd1
Jako hlavní příčina mě napadá vystredeni, proto klouže a je od ložiska vysmrdlanej pritlacak...
Myslíš špatně vystredena lamela? Já myslel, že se stredi lamela jen proto, aby šla zasunout hřídel převodovky při montáži prevodovky k motoru a lamela si pak přesně dosed e jak chce po prvním vypnutí spojky (na lamelu nic v tu chvíli netlačí)
Nebo jak jsi to myslel?

 

michal*
hodnocení

Ale stejně mně pořád vrtá proč spojka zabirala až když byl pedal skoro nahoře, když lamela ani třecí plochy pritlacaku nejsou tak moc opotřebené. Navíc to dělalo už po ujetí pouhých 1000km od montáže tyhle LUK spojkový sady *nevi* *zmateny*

Tak znovu jak pro retardy. Všimni si při montáži přítlačáku, že při dotahování přítlačáku k setrváku obvodovými šrouby se mění poloha jazyků. Více se oplošťují a tolik netrčí.

Dělá to právě opření o lamelu a lamela se opře o dno setrváku. Pokud je to dno setrváku hluboké vyjetím (opotřebením), potom se jazyky moc neoploští a jazyky přítlačáku jsou naběhnuté do ložiska pod jiným úhlem a to už tomu ložisku může vadit. Zvláště, pokud nějakej blbec nastaví pedál spojky na velký chod a ložisko par jezdí po komínku na delší dráze a ty jazyky zbytečně odírá víc, přitom polohu vypnutí spojky přímo určuje přítlak přítlačáku a pokud je dno setrváku opotřebené a hluboké, tak ten přítlačák je stlačen minimálně než na novém setrváku, který je mělký a méně hluboký a při montáži do takového setrváku přítlačák se musí daleko více zmáčknout a působí daleko větší silou na svěr lamely pod sebou. Potom je potřeba překonat větší sílu sepnutí lamely a k tomu je potřeba delší prošlápnutí pedálu a tak se změnila poloha vypnutí (skluzu) spojkové lamely.

Pokud tam zůstane vyhrabanej setrvák, tak spojka bude po menším opotřebení nové lamely opět klouzat a bude jí stačit na rozepnutí do skluzu jen dotek o pedál a jak píšu princip lanka spojky, tak je jedno, zda se seřídí výška pedálu nahoře nebo pod brzdou dole. Pořád stačí ten samí dotek.

U favorita a felicie nelze štelovat bod záběru, ale jen výšku pedálu!

Nechápeš ani ty a ani mechanik. *alene*

michal*
hodnocení

Díky za vysvětlení. Nechci se zastávat mechanika.
Je běžný postup změřit jestli je opotřebovaný setrvačník

Dokud nepořešíš setrvačník, tak každá nová spojková sada odejde rychle a je jedno, zda je Sachs nebo LUK.

To máš to samé jako u bubnové brzdy. Pokud je litinovej buben sjeten na větší vnitřní obvod, tak i nové desky se při roztáhnutí prasátkem či ruční brzdou budou dotýkat jen za kraje paken a střed zůstane tlustý.

Spojka je to samé. Je to komplexsní věc přítlačáku, lamely a setrváku. Lamela je nejslabší prvek a přímo je určena k opotřebení, aby šetřila plochy setrváku a přítlačáku. Takže lamela je spotřební díl a přítlačák se mění hlavně k vůli vyhřátým a slabím pružinám, která už nemají sílu než k vůli dosedací mase kovu pro styk s lamelou. Ta masa je většinou jako setrvák OK, pokud se nenapálí a nenechá se běhat zničená lamela.

Repasy setrváku jsem již popsal, kde se co ubírá soustruhem. Nebo výměna. Ale dle fotek s ním něco dělej, protože je napálenej a vyleštěnej. Rozhodně na něj nemontuj jen tak novou sadu.

michal*
hodnocení

@gumidek
Jasně, udělám s tím něco. Jinak jsem se ptal a typkovi co má soustruh se do toho nechce. Špatně se to upíná a vibruje to. Spíš to vidím na koupi setrvaku. Kde mohu najít parametry - rozměry(hlavně tu hloubku, aby spojka vůbec zabirala) setrvaku, abych mohl změřit, zda není vybrousenej. Je totiž možný že už nějaký setrvák někdo soustruzil, tak abych mohl změřit jestli je na dobrých hodnotách.

Tak pokud má malej soustruh, tak je jasný, že se mu nechce a nebo to neumí.

To je dosti blbá výmluva. Najdi v okolí někoho, kdo to umí i klidně s ohledem na odeslání setrváku poštou.

Rozměry jsou zde.

Felicia Selhání zánovní spojky #8

připomínám, že 25,5 se musí zachovat pro správný přítlak, takže opracovat i C plochu.

A hlavně opracovat už k vůli té napálené ploše i když tam třeba bude sjetý nepatrný milimetr, který by normálně nevadil.

09.03.23 00:21
michal*
hodnocení

@gumidek
Měřil jsem to a zapuštění je přesně 26mm,což se mi nezdá jako nějak velká hodnota

 

michal*
hodnocení

@gumidek
Dávám info pro zajímavost. Cena za soustružení bude 700 Kč. Frajer si na to nejdřív musí stocit přípravek kolečko aby mohl setrvák upnout.
asd1

Než frajerovi, tak by bylo lepší dát to soustružníkovi...

Pokud to neupne tak má malý soustruh a na tom to akorát zkazí.
Setrvačník je a měl by být i po mírném opracování znovu vyvážen. To se nedělá přidáním závažíčka jako u kol, ale odvrtanim materiálu na těžší straně vrtákem.
V malým soustruhu mu to bude házet a bude problém to upnout. Raději sežeň jinej nežli ho ještě víc zničit.
Jinak na soustruhu se do upínací hlavy dají ty kleštiny otočit, aby upnuly větší předmět než je hlava sklíčidla.
michal*
hodnocení

@gumidek
@asd
On říkal, že má i větší soustruh, ale pořád říkal, že si musí stočit ten přípravek váleček ke kterým setrvačník úplně.
Jsem nevěděl, že se musí i vyvážit.
To je lepší koupit celý motor jiný co tak koukám, není to tak?
Kde a kdo setrvačník vyváží?
Děkuju za vaše reakce pánové
Proč kupovat motor? Když je špatný setrvák,tak stačí koupit setrvák! Na Feldu by neměl stát jmění..I 1000kč bude moc..
michal*
hodnocení

@doutnak
Dik za zajem
No jo, ale setrvák za 1000kc v jakým stavu s jakým najezdem? To by chtělo si setrvák prohlídnout v ruce, jinak jsem našel inzerát na setrvák za asi 400kc, ale plus posta a pořád nevím jak na tom je, z fotky všechno nevyctes
asd1

Jj, za litr tak z vrakáče stejnej šrot jako má *smich*

Stočit u soustružníka který to umí, ne u toho lempla.. Vyvážit staticky není až takový problém (noty na webu) a dynamicky bych až tak neřešil, to se beztak dělá komplet i s klikou..

Pokud to dobře upne tak se při soustružení vyvážení rozhodit ani nemusí... Žádný příravek na upnutí není potřeba, normálně do kleštiny a vycentrovat hodinkama...

Já chodím na vrakáče, kde si díly vymontovávám sám a rozhodně vidím stav celého vozu i km. Včetně elektronických budíků není problém budíky nahodit a kouknout na km.

Tam, kde je vrakáč jako sklad, to je tragédie. To jsou vpodstatě kovošroty a popelničáky. Nic víc.

...

Celý motor proč? Pokud je motor vpořádku, tak nevidím důvod riskovat koupi ojetého motoru, který teče nebo je jinak vylágrovanej jen k vůli setrváku.

...

Závodní motory se dokonce vyvažují s namontovanou klikou na setrváku jako celek klika setrvák. Jinak s výroby se samostaně vyvažuje klika a samostatně vyvažuje setrvačník.

Taky je vhodné poznačit si polohu fixou setrváku vůči klice. Nejen z důvodu Hall snímače u SPi. Jinak nepůjde nastartovat při špatném natočení setrváku *smich*

michal*
hodnocení

@asd1
@gumidek
Ale tohle je docela frajer ve smyslu že umí, má kovoobrábění dílnu.
Jsi si jistý že by setrvák upnul bez toho přípravku jak mi tvrdil? Nerad bych ho obvinil z toho že to chce dělat jakoby složitější.
Čas celkový odhadnul na dvě hodiny práce. Jednu hodinu přípravek a druhou hodinu samotný setrvačník. Myslíte, že mě chce vojebat?
michal*
hodnocení

@gumidek
Cely motor jsem viděl na inzerát za 8tisic i s převodovkou, alternátor, starterem, se vším, na pohled super zachovalý.
Co se týká tyhle feldy, mám ji do lesa na dřevo.
Uniknula mi lada niva sice z roku 1995 ale fakt total bez koroze i zespod, byla za 50tisic, super stav.

 

michal*
hodnocení

@asd1
@gumidek
Nebo mám zkusit tohle?
sbazar.cz/...
Felicia Selhání zánovní spojky #9

Vypadá slušně. Nejsou tam napálené fleky tak moc, jako u tebe. Normální používaný setrvák.

Akorát bacha, lidi si pletou MPi a SPi.

SPi má dva dlouhé pásky a MPi u jednoho má ještě malou kostičku. Z fotek nejde poznat.

Takhle s fotek bych do něj šel.

Hlavně vydrbat ocelákem všude kolem uvnitř i vně ve vrtačce, zkontrolovat zuby na startér a pořádně umýt nitroředidlem.

...

pochopitelně i novej přítlačák a lamela se musí odmastit od přepravního oleje (konzervace)

 

hodnocení

0x
Já to tu tak po očku dýl sleduju a nějak si neumím představit, že by se nová spojka takto rychle sjela, aniž by šíleně smrděla. :-/
michal*
hodnocení

@tomkk
Spojka smrdela až při poslední jízdě, kdy jsem jel opatrně kvůli velmi špatne polní cestě to ta spojka zabrat dostala kvůli napůl vyslapnutem pedálu spojky. Ale furt je divnej ten skok, jak se stal před 10ti lety, kdy nově vyměněná komplet spojka(komplet LUK) začala zabírat nahoře(!) už po ujetí cca 1000km. V té době jsem s tím moc nejezdil a už neměl čas to řešit.
Teď tam dam taky spojku luk, protože už ji mám ve sklepě léta. Ale koupím to originál ZVL ložisko co mi tu poradil znalec Škodovek Gumidek, které na feldy a favority přímo patří
Jinak se spojkama u aut vůbec problém nemám. Jezdím různý auta, pohoda

Pokud couvám do úzkého průjezdu nebo jedu pomalu, tak se snažím spojku přerušeně vypínat a opět zapínat.

Držet jí trvale v mírném prokluzu je smrt pro každou spojku. Vzniklé tření zvyšuje značně teplo a pálí materiál lamely.

Do kopce je to problém u některých aut podle spřevodování a síly motoru. Ale vždy si pamatuji, že nejhorší je pro spojku skluz a rozdílné otáčky lamely a setrváku s přítlačákem.;)

 

michal*
hodnocení

Tady j ten setrvačník je na prodej. Lze z fotky poznat, jestli je taky vylesteny? Protože jinak to nechám za těch 700 Kč nechat soustruzit tím maníkem
Felicia Selhání zánovní spojky #10
Felicia Selhání zánovní spojky #11

Zaleží, jak svítí světlo a tady je dost v ploše stín. To nepoznám. Ten horní byl vyfocen líp a líbil se mi víc.

michal*
hodnocení

Děkuji za reakci.
Necham si radši soustruzit ten můj starý

Tohle se ti bude hodit. Podle toho ho dáš správně zpět, aby motor šel nastartovat. Lze ho o 90stup dát blbě a motor nenahodíš, jak jsem psal.

Felicia Selhání zánovní spojky #12
Felicia Selhání zánovní spojky #13
michal*
hodnocení

Diky moc.radsi si to vytisknu at to mám pak u sebe

 

michal*
hodnocení

@gumidek
Jdu psát soustružníkovi
Stačí když tu vyleštěnou plochu na setrvaku stočí o 1mm? Tu druhou plošku vezme taky aby to mělo tu dobrou hloubku,rozměry setrvaku jsem vytisknul a dal to soustruznikovi.
Děkuji

1mm je moc. Stačí 0,2 - 0,5. Záleží na hloubce toho napálení.

michal*
hodnocení

Dobře, řeknu mu, ať to stočí o cca 0,5mm. Snad to bude stačit. Ještě jednou děkuju
Není zač, držím palce ať se to podaří.

 

michal*
hodnocení

@gumidek
Posilam pro zajímavost
Výsledek soustruhu
Felicia Selhání zánovní spojky #14
Felicia Selhání zánovní spojky #15
Pěkný, kolik se nakonec ubralo?
michal*
hodnocení

Já ani nevím kolik ubral. Říkal v desetinach mm. Zhotovil si na to přípravek, který přesně sednul na plochu, na který setrvák spočívá. 720Kč to stálo. Tak uvidíme až to dam dohromady, jak spojka bude běhat.
Je to inženýr dělník, starší pán. Baví ho práce co dělá.

Vypadá to dobře. Teď jen dobře odmastit, nasadit správně na kliku a složit, jak bylo popsáno.

Myslím, že je po problému ;)

 

hodnocení

Díky gumidkovi už chápu, že pružina pedálu spojky na spojkové ložisko stále mírně tlačí. Ale zaráží mě, že je spojkový pedál sám od sebe stlačený víc než pedál brzdy. Je to v pohodě? Je důvod štelovat seřízení spojkoveho Lanka? Spojkový pedal je v rovině s plynovým zhruba. Vystouply je jen brzdovy.
Vůle v pedálu není, takže se fakt stále ložisko pritlacaku dotýká.
Felicia Selhání zánovní spojky #16

Chápeš správně. Jinak by pedál měl mrtvý chod. Přesto se tu najde pár bl*ců, kteří se budou hádat, že spojkové ložisko není s přítlačákem ve styku :).

Dle dílenské příručky musíš pedál spojky seřídit do výšky brzdového a je tam +/- i nějaká odchylka proti tomu brzdovému. S plynovým se to neseřizuje.

docplayer.cz/...

01.05.23 15:31
hodnocení

@gumidek
Díky
Ale já ten spojkový pedál měl právě vždy v této poloze v jaké je na fotce, takže byl asi seřízen špatně už předtím ten pedál spojky. Mohlo to souviset s tím opotřebením spojky a napálením plochy setrvačníku?

TEn spedál ti po montáži padl, protože jsi na setrvačníku ubral nějaké mm a celá mechanika ložiska s pákou se šoupla blíže k motoru. proto i pedál sjel víc k podlaze. Nebo i fakt, že někdo deřizoval pedál spojky na staré spojce, která už byla unavená a promačkaná na přítlačáku, Ty jsi dal novou neunavenou a opět to hejblo s polohou pedálu. Žádnou vědu v tom nehldej ;)

 

 

hodnocení

Jinak jak jsem ti slíbil tu fotku po sundání Krytu vahadel, jak jsem psal, že mi kouří motor modře z výfuku a ubývá olej v motoru. Jestli to jsou gufera ventilů nebo ty napaleny písní kroužky, tady je ta fotka.
Felicia Selhání zánovní spojky #18

Vypdá to hodně dobře. Žádná zapráskané mazlavá vrstva černa. Pěkný na ty roky.

Ale ztvrdlost gufer z fotky nepoznáš. Kldině bych je taky udělal.

 

hodnocení

0x

Spojka funguje jak má.

@gumidek

napadlo mě teda, že ložisko probrousilo lamely přítlačáku proto, že to lanko spojkového pedálu bylo seřízeno špatně(od mechanika co měnil spojku přede mnou), teď když jsem seřídil lanko tak, že spojkový pedál je cca ve stejné úrovni jako brzdový, tak se vlastně spojkové ložisko o něco více tlačí na přítlačák než předtím a tím se i to ložisko točí spolu s přítlačákem neustále. Domívám se že předtím se točil jen přítlačák se setrvačníkem a ložisko se točilo jen někdy(i když by mělo díky pružině stále) , tím že nebylo tak silně tlačený na přítlačák jako teď, teď je ten přítlak neustále větší než původně.

je to možný?

Minimálně je zarážející, že mechanik seřídil spojkový lanko tak, že byl pedál spojky výrazně pod pedálem brzdy.

Je lepší si auto opravovat sám

Seřízeno pod pedálem brzdy ložisku nevadí. Jen se spojka nedostatečně vypíná (jazyky se promačkávají ložiskem málo). Ve styku a točení je i tak.

Spíš tu spojku zničili předchozí majitelé i se setrvákem. Nyní to máš luxusně spravené ;)

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:
Otázky na téma spojkové ložisko

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]