Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Špatné ranní a odpolední starty u vozu Fabia 1.2HTP 40kW (AWY). Už jsem bezradný

Od: san1982 odpovědí: 23 změna:
Zdravím,předem se chci omluvit za založení nového tématu, ale ač jsem našel 3 podobné (ne stejné), tak tam nebyla buďto více jak 2 roky aktivita, a nebo ani nebylo odpovězeno na poslední otázku týkající se daného tématu.Tak tedy oč jde,Asi nejprve napíši vůz, kterého se závada týká + nějaké informace:- Škoda Fabia 1.2HTP 40kW (kód motoru AWY tedy bez EGR)- Najeto má 245000 km (nové rozvody a kompletní generálka motoru dělaná ve 198000 km).- Roční nájezd mám okolo 40000 km- Svíčky měním každých 20000 km (u HTP to je asi pravidlem řekl bych)- Zapalovací cívky - 2 BOSCH měněné ve 198000 km, třetí VALEO před půl rokem ne 220000 km cca.- Alternátor měněn taktéž za nový (VALEO) při generálce auta ve 198000 km- Klapka u karburátoru byla vyčištěna a diagnostikou vymezena na výchozí hodnoty v loni na podzim, když to zlobilo poprvé.- To samé baterie Varta Blue 52Ah (kvůli velikosti místo pro baterii nemám moc na výběr) ve 198000 km.Pozn: Vždy před zimou jí měřím abych zimu přežil a když po chladné podzimní noci příjdu k autu, má napětí vždy okolo 13,4 - 13,7V- Spotřeba: Léto 4,7L/100 km, zima okolo 5,2L/100 km (měřeno na ujeté Km X plná nádrž - nemá palubní počítač)- Olej se mění každých 15 - 16000 km (5W-40 - vždy Total-Q 9000E)- S autem jezdím velice spoře a plynule v rámci provozu na komunikaci, takže žádné dupání na plyn (2500 - 3000 otáček je standard plynulé jízdy)Co na voze má poruchu, nebo je zřejmé, že je "vadné":- Nejspíše je vadný termostat, protože i po 50 minutách jízdy někdy ukazuje 90°C někdy je na "nule" a někdy jen v 1/4 a kolísá.Pozn: Čidlo teploty u termostatu jsem měnil již 2x (vždy originál) a teplota se ukazuje bludně stále.- Asi je již také v háji i katalyzátor který je tam celých 245000 km původní, protože při poslední EM jsem měl hraniční hodnoty a přitom rok předtím to bylo na EM v pořádku.Výsledek diagnostiky Deplhi:16556 - 1 válec - směs příliš bohatá (bodovou kamerou kontrolovány ventily, a to hlavně na 1.válci - VŠE V NORMĚ)16500 - Snímač teploty chladicí kapaliny - nesmyslný signál (PRORO SE MĚNILO ČIDLO, COŽ ALE NEVYŘEŠILO CHYBU)A nyní tedy k chybě:Auto jsem kupoval před 3 lety se 126000 km za 50000 Kč, Po roce jsem si nechal udělat rozvody a kompletní generálku motoru za 20000 Kč a dalších cca. 40000 km to jezdilo (startovalo) parádně (jezdí do dnes, jen ty starty tedy).Co se však začalo v loni na podzim (10-2022) dít, jsou špatné starty, což hned vysvětlím.Děje se to jen když noční teploty jsou v rozmezí +1°C a +10°C (v -10 nebo -20°C startuje jako za mlada !), otočím klíčkem, počkám na zhasnutí kontrolek a otočím do druhé polohy, začne zapalování, ale motor se jen těžce chytá, a až se chytne, spadnou otáčky na 800 otáček jako by byl motor teplý, a tak po asi 3 - 4 sekundách se zatřese, otáčky klesnou ještě níže tak na 700 otáček, začne se dusit a zhasne, druhý start už většinou chytne, ale někdy jako by jel jen na 2 válce, avšak po cca. 10 sekundách se motor uklidní, ustanou torzní kmity, a mohu odjet.Odpoledne okolo 16:30 to dělá stejný scénář, jako přes kopírákPoznámkou však je to, že když přes noc parkuji v garáži, v práci do ní vjedu a taktéž z garáže vyjíždím, vždy startuje na "první jiskru".Toto se neděje v zimě kdy je mráz po celý den nebo alespoň mrzlo brzy ráno byť je třeba odpoledne +5°C, a od konce jara do konce léta kdy je v noci vždy nad 10°C a přes den velké "LETNĚ LETNÍ" teplo.Ještě bych rád podotkl jednu "drobnost" avšak možná dosti významnou, že když dojedu ráno do práce, a ručička na teplotě chladící kapaliny není uplně v 1/2 (tedy na pomyslných 90°C), tak odpoledne auto startuje hned a bez problémů.Druhá poznámka je ta, že pokud teplota po dojetí ukazuje 90°C, motor vypnu, a po pár sekundách pootočím do první polohy, ručička teploty se ani nehne, ale když není na uplné 90°c pozici, vypnu motor a po pár sekundách dám zapalování do první polohy, tak ukáže stejnou hodnotu teploty, s jakou jsem motor zhasínal třeba před 30 sekundami.A tak se ptám:- Může to dělat špatný termostat (zaseklý v pružině) jedná se o ten novější typ: 03C121110A- Může to dělat špatný katalyzátor, který se po jízdě ucpe zpolodinovými sazemi když je zima? Ale proč to pak zase nedělá když je -15°C?Moc děkuji za rady.

 

 

23 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

3x

Tím neřešením čidla teploty si zaděláváte na problémy, motor neví jakou má teplotu, takže neví, jak bohatou má dávat směs. Je potřeba jít po drátech a najít problém (Fábie údajně trpí na problémy s kabelovým svazkem pod baterií).

Také mi není jasné, proč nějaká mikrokamera, proč se raději neudělá jednoduchý test koprese. Ale pokud to staruje v mrazu, tak kompresí to nejspíš nebude. Je potřeba vyřešit ten teploměr.


doplněno 07.01.23 11:37:

To chápu, že se v tom nikomu nechce hrabat, pod baterkou je svazek 50 drátů, některé uvnitř nahnilé od kapaliny z ostřikovače a na první pohled není jasné, který vede k teploměru. Pokud je problém zde, je potřeba vyhnilou část kabelu nahradit. Ale bez vyřešení čidla teploty s tím nic nenaděláte.

Já bych postupoval tak, že bych auto napojil na vag zobrazil teplotu. Pak bych šel prsty po kabelu a hledal, kde to zareaguje. nemusí to být nezbytně pod tou baterkou, hledal jsem tento problém mladýmu a kabel byl uhnilej kousek za čidlem teploměru (asi solí ze silnice, Fóbie nemá pořádný kryt pod motorem)), Postupně jsem to odkrajoval, až jsem po cca 6 cm narazil na zdravou měď. Zde jsem pak připájel jiný konektor, který jsem sehnal i s kouskem kabeláže.

Tahle operace se ve vaší situaci dá v zásadě udělat i naslepo. Prostě nechat vyměnit konektor teploměru i s 10 cm kabelu. Sice to v místě připojení může potenciálně za pár let zase vyhnít, no ale moc jiných možností nemáte.

san1982
hodnocení

Rád bych to dořešil, ale žádný servis to nechce dál řešit. Vymění čidlo za 750 Kč i s prací, proměří hodnoty na VAGu, smaže chyby, a za 2 dny další špatný start, zase vyskočí oranžová ikona motoru a problém je zpět, prostě neukazuje správnou teplotu. Nicméně servis říká, že to může být desítky problémů a že to nehodlají řešit ať se nezlobím.

Závažnost chápu, ale nějak neřešitelné. Prý to může být závada v elektrice co jde z čidla do ŘJ apod. ale do toho se prý nikdo u tohoto auta nechce pouštět. :(

Ten test válců mi dělali u Domanského na Černém mostě. tlaky kompresometrem dělali také a měli vesměs všechny tři hodnotu okoloé 11-12 barů což při stáří motoru je ještě dobré.

Právě že v mrazu startuje hned a okamžitě po celý den. Byl jsem na konci listopadu na osadě Jizerce kde bylo -19°C a ráno start na první otočení startéru, a odpoledné to samé, a dokonce i 3 dny kdy auto nejelo to nastartovalo hned, ale problém je mezi tou 0 a řekněme -10°C ráno a mezi +5°C a +20°C odoledne. Tam problémy startu jsou. Pak už jezdí jak po másle, hezky táhne i do kopce bez nějaké výrazné sztáty rychlosti (v rámci 40kW tříválce samotřejmě).

 

hodnocení

2x
avatar mikihans
Určitě to nebude dělat ani katalyzátor, ani termostat (ten bych ale tak jako tak vyřešil).
Co se mi na vašem dotazu nezdá je napětí baterie po delším stání, těch 13,5V je nesmysl :) druhá věc je (dle diagnostiky) bohatá směs na válci 1, určitě se nejedná o válec, ale o řadu válců (tedy v tomto případě celý motor), protože auto nemá lambdu pro každý válec zvlášť. Proto by to chtělo zkontrolovat i zbylé dva válce.
Pominu-li, že si někdo koupí takové auto na nájezd 40k ročně (sám jsem takovou hodně ježděnou "zdědil", ale 47 kW verzi), tak by určitě nebylo na škodu ten motor občas trochu projet a vyhnat do otáček, vždyť u 3 tisíc ten motor teprve začíná trochu žít a karbon je svině.
sad1982
hodnocení

Tak mám jen laciný voltmetr od Compassu co jsme si před 2 lety kupoval v alze, možná to má nějaké nepřesné měření, ale po nastartování to ukazuje okolo 14,5V a druhý den ráno okolo 13,5V po 2 dnech už jen okolo 13V.

Máte pravdu, nepsalo to na 1. válci na ale na 1 řadě válců, nicméně číslo chyby je správné, a kamera projela postupně všechny 3 válce a na žádném nebyla vyslověně vada na ventilech že by byly uražené, nedomykaly nebo byly extrémně zkarbonované.

To že jsem si koupil toto auto je asi srdcovka, protože moje uplně prvníé auto v roce 2002 kdy jsem si udělal řidičák bylo to samé, a nikdy jsem jiné nežli 1.2HTP 40kW neměl, jen toto je první, co má nějakou chybu, vždy jsem najel s autem okolo 150 000 km a pak už šlo na náhradní díly, ale toto je asi výjimka :(

Jezdím s ním jen po Praze, a tudíž více jak 75 km/h po Strakonické s ním nejezdím (dálniční známku naštěstí nemám) takže jedině že bych točil 75km/h na trojku a tím motor akorát uvařil :)

Nicméně rád bych to jednou úro vždy dořešil a nebál se na jaře a na podzim startovat :(
Servisy s tímto autem nechtějí mít nic společného, hodí tam disgnostiku a řeknou desítky věcí co by to mohly být, ale žádnou konkrétní, a odkážou mne na nějaké fóre kde by mi mohli nějak poradit.
Vždy jsem s tímto autem byl spokojen, koncový nájezd okolo 320000 - 380000 než to odešlo do nebe, ale toto nemá ještě zdaleka takový nájhezd.

Nechci jej ještě odhazovat a kupovat další, jen budu teď jezdit služebně od dubna dál a tak bych potřeboval mtí v něm trošku důvěru a jistotu, že mne nenechá v Táboře na silnici ve štychu.

 

hodnocení

2x
avatar kornel

s tou teplotou určitě řešit.taky mi to ukazovalo všelijak..u mého auta je snímač se 4 kabely-dva pro budík a dva bere řídící jednotka motoru která si podle udajů z toho čidla řídí chod motoru...taky to blblo nejdříve se měnil termostat -ale pozor i nový múže blbnout-který tam byl přes 20 let a nakonec i čidlo protože to bylo pořád takové divné /špatné a je to teď v pořádku...

san1982
hodnocení

Termostat jsem neměnil když to topí v autě jak má (nemám klimatizaci, tak se spoléhám jen na teplý okruh v motoru), ale čidlo zlobí, a nikdo se nechce hrabat s temi kabely mezi čidlem a ŘJ (jinak u mého čidla jsou jen 2 kabely, respektive z toho kjonektoru který se k čidlu teploty vody připojuje jsou jen 2 kabely, a konektor má vevnitř také jen 2 kontakty)

paveldvorak

projít google a najít ochotného autoelektrikáře který projde kabeláž pod baterkou a filtrboxem

čidlo teploty čína stojí ve skodadilech kolem 2 stokorun s tesněním a pojistkou a vymění to i dítě

san1982
hodnocení

To je ono, najít eutoelektrikáře, který to opraví za rozumné peníze, a nebude mu vadit hrabat se ve 21 let staré Fabii.

Já jsem si vždy vše vyměnil na autech sám, a asi právě kromě té elektriky (nemyslím pojistky, čidla apod.), rozvodů, geometie a jakéhokoliv sváření si jsme schopen opravit cokoliv, ale toto je už daleko nad mé síly opravit, když jsem už udělal až na tu elektriku asi vše :)

 

hodnocení

0x
avatar martincakl
Teda bez urážky, ale Vy jste slušný masochista.
S Fabií 40kW najezdit 40tis km ročně.
To Vám upřímně gratuluji, to bych raději jezdil na kole.
san1982
hodnocení

V jiném autě jsem nikdy za volantem neseděl, dělal jsem v něm i AŠ a zkoušky a poté jsem si jej i koupil. Vždy spolehlivé auto co mi nesežere peníze z peněženky s extrémně nízkou spotřebou na benzín, tak jsem neměl nikdy potřebu měnit auto za jiné. Mám rád malá auta, a toto je pro mne ideální. Nejezdím dálnice, nepotřebuji aby mi to jelo stovkou :)

Ale toto je poprvé, co mne HTP zlobí, a tak mne to mrzí.

OK.
Je to vážně nemyslím zle.
Ale od doby co jsem měl služební Fabii kombi 53kW, jsem z těchto motorů navždy vyléčen. To auto nejelo ani prázdné, natož když jsem něco vezl.
Přeji hodně dalších kilometrů bez nehod.
san1982
hodnocení

Tak moje další auto kdyby se toto prostě pokadilo, by byla jedině Škoda Citigo 1.0 44Kw, takže jsem na malá a slabá auta asi nějak vysazen :)

To není žádný masochismus, tady je podstatné to, že pán jezdí jen toto svoje auto, a pokud nemá nějaké závodnické potřeby jezdit s některými 120 na devadesátce, pak nemá žádný problém. Kdyby třeba v práci jezdil něco výkonnějšího, tak se asi bude ve svém trápit, ale takto je to v pohodě, zvlášť, když nejezdí dálnice. Mně je to sympatické, taky vždy auta dojíždím až do jejich konce a niné nejezdím. K pohodě mi stačí, že to nové je lepší než to staré, což dosud nebyl problé: Š100, Š105, Favorit, O1 TDI. Ale čím lepším nahradit to poslední, to fakt nevím. :-/

Pokud nejezdíte dálnice, tak 40KW je naprosto v pohodě. V denním provozu a díky radarům v každé prdeli stejně nemůžete jet ve městě víc jak 50-60kmh. A mimo obec na okreskách ta FáBka taky kilem valí relativně v pohodě.. :)

 

hodnocení

0x
avatar dabel

když to cidlo teploty odpojíš sou ty starty lepší?

zkoušel vyčistit a nastavit klapku?

přemejslel bych o tom jestli se ti nepodpálili ventili a nechal změřit tlaky ve válcích

san1982
hodnocení

Odpojit čidlo jsem nezkusil, zkusím kdyžtak v pondělí odpoledne až budu odjíždět z práce jestli to bude stejné, nebo ne.
Jinak klapka se čistila při generálce motoru před 50000 km vč. adaptací a zajetí
Ty ventily se kontrolovali nbedávno v říjnu 2022 když to poprvé začalo zlobit na startech, a jak tlakově tak kamerou byly v pořádku, nebo spíše v rámci stáří motoru v pořádku.

Pokud dobře startuje ve větších mrazech, tak kompresí to nebude. To bude ten teploměr, který to při startech přechlastává.
san1982
Jakmile je větší mráz, startuje na roční jiskry okamžitě, a jakmile je teplo jako že v noci +15 a přes den klasické letní teploty, taktéž je vše ok.

 

bery*
hodnocení

0x

Mě, kromě drátů k čidlu teploty, napadá ještě jedna možnost, vstřiky. Co když netěsní a po vypnutí motoru z nich trochu benzínu vykape do sání? Kamarád na předchozí fabii 1,4 16V neúspěšně řešil něco podobnýho asi 3 roky (a nevyřešil, klepala klika a špatně opravená kastle hrozně hnila, skončila ve šrotu). Povyměňoval kdeco, strávil tím hroznýho času a snad jen ty vstřiky, co nenapadly jeho ale mě :), nikdy nezkontroloval, jen se to tenkrát snad o něco zlepšilo s přidáváním VIFu. On teda, aspoň co říkal, nepozoroval problém v závislosti na konkrétní teplotě, ale na čase od vypnutí motoru - krátce po vypnutí starty ok, pak pár hodin interval, kdy se musel startér trápit několik vteřin a pak, po víc jak denní pauze, zase vždycky start na cvrnknutí. Moje vysvětlení, že nětěsnily vstřiky, krátce po vypunutí nestihlo vykapat tolik, aby se to projevilo, po pár hodinách už jo, navíc v ne zcela studeným motoru ty výpary vedly k uchlastání při startu, no a do dalšího dne už se to stihlo podle teploty buď zkondenzovat, nebo odvětrat a chytlo to zase na drc.

 

san1982
Děkuji. To mne nenapadlo když závadu na vstřikovacích nehlásí diagnostika, ale průsak "O" kroužkem určitě u takto starého vozu diagnostika určitě nehlásí. Ale mohlo by to být ono. Zkusím výstřiky vyndat a zkontrolovat těsnění. Nebo má ještě nějaké jiné těsnění vevnitř vstřiku?

 

hodnocení

0x
Slohovky me moc neberou ale prvni vec co vim z vlastni zkusenosti, tak vliv na starty u techto benzinaku ma cidlo chladici kapaliny zcela zasadni. Kdyz zacne ukazovat blbosti, tak to nejde kolikkrat ani nastartovat. Pokud nepomaha vymena, tak budou nacate svazky nebo rj. Divali jste se co vlastne to cidlo ukazuje za hodnoty v live datech? Ta chyba lambdy muze byt zpusobena prave timto cidlem
san1982
hodnocení

Dobrý den,

No, často se pak v podobných diskuzích lidé ptají na podrobné informace o vozidle, kdy bylo co vyměněné apod, tak jsem to raději z předchozích zkušeností napsal hned, jen to mělo nějaký rozumný formát, a po odeslání se to celé rozhodilo do neupraveného textu bez formátů :)

Jinak diagnostika ukazovala právě že nesmyslné hodnoty hned po startu to ukázalo 85°C a minutu na to skákala mezi 15°C a 95°C a nikdy se neustálila. Proto se měnilo čidlo teploty hned 2x a i když podle odporu v oHm bylo v pořádku, tak se raději vyměnilo. Nejprve nějaká Čína a potom raději originál druhovýroba.

Teplota se však stále ukazovala při živém přenosu z ECU kolísavá.

Automechanik mi řekl, že udělal vše co mohl, ale více pro to neudělá, pak začalo mrznout a tak auto startovalo parádně, a teď jak se oteplilo kdy ráno bylo +5°C a přes den do +14°C, začalo to zase zlobit a to více a více.

 

hodnocení

0x
avatar dabel
Zkontroluj svazek kabelú pod baterií a filtrboxem je to tam na podběhu a hnijou draty - rozizolovat a skontrolovat

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]