Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Může ROZBÍHAVOST-SBÍHAVOST sjíždět vnitřní hranu pneu?

Od: michal* odpovědí: 17 změna:

může ROZBÍHAVOST-SBÍHAVOST sjíždět vnitřní hranu pneu?

To znamená, když se podívváme na auto zepředu, tak kola nejsou do áčka, ale celou plochou na silnici, ale je špatně nastavená sbíhavost-rozbíhavost.

Dokáže mi někdo vysvětlit, jak je možný, když nejsou kola do áčka, tak špatná sbíhavost-rozbíhavost sjíždí vnitřní stranu pneumatiky?

Tady tvrdí toto:

2. Sbíhavost kol
Sbíhavost kol se určuje při pohledu na vozidlo z ptačí perspektivy. Rozlišuje se, zda máte přední kola do "V” = rozbíhavost, nebo do "A” = sbíhavost. Při sbíhavosti je vozidlo nedotáčivé a pneumatika se více sjíždí na vnější straně. Pokud vaše auto "trpí rozbíhavostí”, vozidlo se přetáčí a pneumatiky se více sjíždějí z vnitřní strany.

 

 

17 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

jirib
hodnocení

6x
Sbíhavost - sjíždí se venek
Rozbíhavost - sjíždí se vnitřek
Dále hraje roli odklon(příklon),zatížení nápravy a dále třeba poškození víceprvkového zavěšení kola nebo vůle na ložisku kola...

 

hodnocení

4x
avatar diesel

Pokud jsou kola do Á nebo taky se říká štaflí= to je ODKLON. Měří se od svislé osy . Je vidět (pokud je velký odklon) zepředu nebo zezadu auta (klasicky starší auta PSA např p106-Saxo; 306-ZX... vzniká vůle díky přetěžovaní auta v uložení ramen a kola jsou do Á, nebio díky konstrukci z. úhlové nápravy od Spartaků po š-105a 120). Sbíhavost je pak něco jiného kola ve směru jízdy do šípu= sbíhavost a opačně pak rozbíhavost. Obojí je stanoveno konstrukcí a pokud je toto seřízeno správně, pak se pneu sjíždí normálně.

A ještě doplnění či zodpovězení dotazu-ano rozhozená, nesprávně seřízená... sbíhavost zaručuje nesprávné sjíždění pneu

 

hodnocení

4x
avatar promon

Vysvětlit to jde velice jednoduše a triviálně. Když se kola budou rozbíhat, znamená to, že každé míří od osy vozu. Takže když se auto pohybuje, každé kolo se snaží ,,vyjet ven z auta´´ což pochopitelně nemůže, jelikož je fixováno k nápravě. Takže to kompenzuje pneumatika svou deformací - hrne se jakoby ven z auta a proto se poměrně rychle ojedou vnitřní hrany pneumatiky.

Pokud se kola příliš sbíhají je situace přesně opačná - kola míří ke středu auta, takže guma se hrne jakoby pod auto, tudíž se opotřebí zejména vnější hrana

 

hodnocení

0x

Stanovit příčinu opotřebování zejeména rejdových pneumatik, neni příliš jednoduché.

Pokusím se objasnit které nastavitelné prvky řízení mohou na to mít vliv. Samotná sbíhavost (rozbíhavost), pokud je správně seřízena asi ne. Tento prvek nastavení má za úkol kompenzovat odklon kol. Kolo odkloněné od svislé roviny (nakloněné kolo) má tendenci se pohybovat při odvalování v oblouku ve směru jeho naklonění. A právě sbíhavost (rozbíhavost) má za úkol toto odvalování kola do strany mimo přímý pohyb vozidla, eliminovat. Sbíhavost (rozbíhavost) , pokud je nesprávně nastavena v každém případě má vliv na opotředování rejdových kol vozidla v závisloti na odklonu (příklonu) rejdových kol. Na opotřebení vnější či vnitřní části pneumatiky.

Odklon kola má několik důvodů k jeho nastavení,(zpravidla je pevně nastaven z výroby), nelze jej měnit bez demontáže. Jaké jsou důvody k odklonu rejdových kol. 1.Rejdové kolo při natáčení do rejdu neklade takový odpor jelikož se pohybuje na menším poloněru otáčení kola do rejdu. Potřebná síla na volantu řízení se zmenší. 2. Kolo má tendenci při zatížení hmotností vozidla se nasouvat na čep kola, čímž snižuje namáhání zajišťující matice kola na čepu. ( Je mylné se domnívat, že tyto prvky řízení ovlivňujíí vracení se řízení do přímého směru. Tuto funkci plní příklon rejdového čepu)

Zvýšené opotřebování pneumatik může ovlivňova několik dalších příčin . Napříkla huštění pneumatik .Přehuštěná pneumatika se opotřebovává více ve středu jejího běhounu a naopkak pneumatika podhuštěná se více opořebovává na okrajích jeho běhounu. Toto moje vyjádření by mělo přispět k orientaci při řešení problémů, opotřebovávání pneumatik.

Zdravím motoristy -miro

 

hodnocení

0x
Vpodstatě hloupá otázka..Nechci se dotknout tazatele .Ale ANO! Velká rozbíhavost sjíždí gumy zevnitř a velká sbíhavost sjíždí gumy zvenku.Dále je vhodné určit čím je způsobena.. rozbíhavost nebo sbíhavost! Buď po výměně čepů řízení je neseřízena.Anebo je způsobena jejich velkou vůlí.. těch čepů řízení,anebo jsou v háji silentbloky ramen..To se obvykle projevuje plaváním auta při přidání nebo ubrání plynu . Někdy se to na ovladatelnosti vozu nemusí projevit,ale mám zkušenost, že při průjezdu kruháku nebo zatáčky kola hvízdají ..gumujou! Áčka neboli štafle se se projevují obvykle na vozech Francie s jejich tipickou nápravou a vůlemi v jejich ložiscích..Anebo na vozech se zadní víceprvkovou nápravou.. Bavíme se o ZADNÍ nápravě v souvislosti s "áčky" Kola do "V"měli spíš veteráni vzadu kvůli listovým perům a pak třeba TATRY 138,115 atd..Ale tam to bylo úplně z jiných důvodů
doplněno 19.12.22 11:41: Takže sbíhavost nebo rozbíhavost se týká spíše přední nápravy..Áčka neboli štafle se projevují spíš na zadních nápravách..Jen ve stručnosti;)
doplněno 19.12.22 17:36: Tatra 815..*smich* Tatra 115 asi ani neexistuje..Pak ještě 148 atd.. Při špatných předních tlumičích se jako ty Tatry chová i auto s nápravou Mc pherson a pohonem přední nápravy..Auto si dřepne na zadek i s prázdným kufrem jako žába a předek se zvedne a kola jsou taky do V...
michal*
hodnocení

@doutnak

a co vůle v převodce řízení, může to taky způsobovat vnitřní sjíždění hran pneumatik?

Ano,bavíme se o přední hnané nápravě.

za další je pravda, že silentbloky ramen nejsou v nejlepší kondici, takže možná tohle.

Nevím co máte za auto,ale převodky řízení už se moc nepoužívají..Ale vyskytují se.. Většinou je na spoustě aut hřebenové řízení..Ale i tam může být vůle na tyčce řízení..Ta co leze ze hřebenu a je na ní našroubován čep řízení..Z druhé strany pod harmonikou je taky vpodstatě čep..A tam může taky být vůle.. Pochopitelně to rozhodí sbíhavost..Silenty v ramenou taky pěkně dovedou sjet gumy ke straně za krátký čas, pokud jsou v háji
michal*
hodnocení

@doutnak

vyrazím čepy řízení z těhlice a uvidím jestli je vůle.

Jinak potvrzuju to, že pneumatiky v létě i při pomalejším průjezdu zatáčkou dost hvízdaly. Takže možná i ty silentbloky ramen

díky za rady

 

michal*
hodnocení

0x
Ještě dodám, že pneumatiky hustim na 1,9bar,pneu 185/65/15
Takhle vypadá predni silentblok ramene, není v něm po zapáčení vůle, ale třeba v provozu se vůle projeví
Může ROZBÍHAVOST-SBÍHAVOST sjíždět vnitřní hranu pneu?
Na fotce to vypadá spíš jako silentblok stabilizátoru..Co je to za auto? Máte lepší foto?
zam

Taky může být,"vyčochtaný" spodní čep těhlice. To se doma blbě zjišťuje.Na to přišel až technik na STK ,na těch plotnách.Víte jakých...

Zam..To by ale musel poznat při jízdě..To už se dost ozývá..

 

 

michal*
hodnocení

0x
@doutnak
Je to fakt přední silentblok ramene ta fotka
Červeně zakrouzkovany, zeleně zakrouzkovany je kulový čep ramena
Ten červeně zakrouzkovany silentblok vypadá trochu posunutý
Je to Alfa 147
Může ROZBÍHAVOST-SBÍHAVOST sjíždět vnitřní hranu pneu? #2
Může ROZBÍHAVOST-SBÍHAVOST sjíždět vnitřní hranu pneu? #3
Já se nehádám, že není;) Jen mi to tak přišlo.. Může být vůle kdekoliv na té nápravě..Ikdyby každý díl měl malou vůli,tak se to nasčítá a kolo si plave kam chce..
Alfa má ramena i nahoře.. není to náprava Mc pherson.. Vůle může být teda i v horním čepu nebo silentech horního ramene..Zkus to celé rozebrat a mrknout,kde je problém (vůle) Ať zbytečně nekoupíš díly, které máš třeba dobrý..Ale třeba chceš investovat,tak koupit klidně vše nové..A pak na geometrii..
michal*
Díky za zajem pane doutnaku.
Horní ramena obě vyměněna za nová kvalitní lemforder. Protože ta předtím byla ještě původní.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]