Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Uložená autobaterie v domě, pod jaké napětí (Voltů) ji nenechat klesnou

Od: asek odpovědí: 17 změna:

Máme v domě uloženou klasickou 12V 44Ah autobaterii. Dobíjím ji autonabíječkou zhruba každé 3 měsíce.

Pod jaké napětí (voltů) ji nenechat klesnout?

Teď jsem dělal multimetrem kontrolní měření a napětí je 12,52V. Dobíjena byla naposledy asi 2 měsíce zpět.

Děkuji

 

 

17 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

autopal
hodnocení

2x

Ptal jsem se na nabíječku, protože jsou nabíječky, které regenerují baterie, tím, že pulzně nabíjí a vybíjí. Pokud něco takového nemáš, tak je možné zbastlit jednoduchou regenerační "pulznní" nabíječku.

Je třeba trafo na cca 16 až 17 V, jednu usměrňovací křemíkovou diodu 10A/30V a žárovku 12V/5W. Na sekundár trafa se zapojí dioda (je jedno, jak se otočí) a sekundár se přes diodu zapojí na baterii - pozor na správnou polaritu. Změřit ampérmetrem nabíjecí proud - měl by býr asi 1A (max 2A). Ke kontaktům baterie připojit žárovku, která bude svítit.

Funkce: Jedna dioda usměrňuje jen jednu půlvlnu střidavého proudu, která baterii nabíjí. U druhé půlvlny do baterie nejde žádný proud, ale zapojená žárovka v té době způsobuje vybíjení baterie. Tak vznikne "pulzní" nabíječka, která 50x za vteřinu baterii nabíjí proudem cca 1A a žárovka 50x za vteřinu baterii vybíjí proudem cca 0,4A.

Takovou nabíječku je možné nechat dlouhodobě zapnutou, protože baterii nepřebíjí (pokud proud není vyšší než 1A) a desky se regenerují - zbavují sulfátu.

K regeneraci také napomůže, když se do každého článku, při nabíjení, vleje asi 5 cl (jedna velá štamprdle) peroxidu vodíku 10%.

Vaše dobíjecka má jednu velkou nevýhodu, a to že za rok odebere elektrickou energii v ceně co stojí fungl nový akumulator.
autopal

Spotřeby by byla za 3 až 4 dny 1 kWh.

Tazatel se musí rozhodnout, co je pro něj výhodné.

Popsaný postup a zařízení dokáže zregenerovat i dost zasulfatizovanou baterku, ale musí běžet nepřetržitě 2 týdny až měsíc (podle stavu akumulátoru).

Já mám například u staré trafonabíječky přepínač, kterým vyřadím jednu stranu usměrňoacího můstku. Při tom mě funguje regulace proudu, která je na primární straně trafa.

Tato metoda šla použít u starších akumulátorů, ale dnešní jsou vyrobeny s tak tenkých elektrod aby nevydržely více jak 200 cyklů. U většiny akumulátorů nedoplníte destilku bez poškození krytu. Prostě když je něco vyrobeno aby to nevydrželo tak nemá smysl moc investovat čas a finance, prostě ten akumulator za čtvrt roku dobít a když bude potřeba buď bude použitelný nebo půjde na recyklaci.

 

hodnocení

1x

Zachvilku bude na vyhození.

12,7 takový ideální průměr.

To je nabití na 100% to nemá ani nová baterie z obchodu.

 

hodnocení

1x
12,5V je dobrá hodnota, nenechte ji klesnout pod 11,5V za předpokladu že skladujete tam kde nemrzne.

 

autopal
hodnocení

0x

Nač ji tam máte?

Je nějak používaná nebo jen skladovaná?

Pokud se vůbec nepoužívá, tak i plně nabitá odejde mnohem rychleji než používaná.

Taky záleží na tom, jakou máte nabíječku.

asek
hodnocení

Je ze zrušeného auta co nám nabourali (totálka).

Mám ji jako zálohu, kdyby odešla autobaterie v autě co jsme koupili. U ní nevíme datum výroby.

Skladovaná baterie je Varta Blue kupovaná 8/2018. Skladovaná je už 1 rok.

 

kmet
hodnocení

0x

Takovéto uložení není pro běžnou olověnou startovací auto-baterii vůbec prospěšné. Z poznámky "kazdé 3 měsíce", vyplývá, že tak leží hodně dlouho. Taková baterie pak zpravidla nefunguje správně. Aby se udržela baterie v kondici potřebuje provozovat. Deskové elektrody se tím doslova mechanicky čistí. Jak baterie zahalí, roste její vnitřní odpor, když se to nechá dlouho, je nepoužitelná. Při zátěži ji pak strmě klesá svorkové napětí, není schopná dodat proud.

asek
hodnocení

Bylo by řešení tu baterii dát do auta, jezdit s ní třeba měsíc a pak tam zase vrátit tu původní (co je tam teď) a takto to střídat, aby ta baterie byla ok?

Nesmysly. Degradací článků nezabráníte, sulfatace je nevratný proces. Rozmícháním kalu zvětšíte samovybíjení a větší šance na zkrat článku.

@ra20z... přesně tak. Je zbytečné se s tím babrat. Sulfatace postupuje.

 

asek
hodnocení

Co tedy s baterií? Nemá smysl ji dál uchovávat?

Až zdechne, tak zdechne. Nemá smysl jí nabíjet. Aspoň né tak často.

12,5 je málo

 

hodnocení

0x

Hodně záleží na tom kde ji skladujete ale pokud ji při 12,5V dáváte dobýt tak je to v pohodě.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:
Otázky na téma dobíjení autobaterie

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]