Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Tempomat a manuální převodovka?

Od: zvedavec odpovědí: 25 změna:

Jak může mít auto s manuální převodovkou automat?Jakou to má logiku, když si auto neumí samo přeřadit převodový stupeň? Může mít takové auto adaptivní automat, co sám hlídá vzdálenost vůči vepředu jedoucímu vozidlu?Jaké máte zkušenosti?

 

 

25 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

4x

Samozřejmě to jde. Jedu po dálnici - nastavím 135 / prtože vím kolik mi tacho proměřuje/ , mám tam 6. rychlostní stupeň a jedu. Při normálním provozu / tj cca 80 až 135 km/h/ vše zvládne ten 6. rychl stupeň. Pokud dojde ke snížení rychlosti výrazným způsobem, přeřadím níž a tempomat mi funguje pořád. U Octavie se tempomat vyřadil i při sešlápnutí spojky, ale současné auto jede dál na tempomat.

Jak jednoduché..

dělát to podobně, jan nastavuji vyšší rychlost, o kolusek...

 

hodnocení

3x
avatar diesel

A proč by byla potřeba řadit? zařadím daný rychl.° nastavím tempomat a jedu lze nastavit od (nwn zda na všech ,ale na mých to jde) od rychlosti 30km a výš.

 

hodnocení

3x
avatar milancukrar

Možná že je třeba pochopit, proč je tempomat dobrý. Já si zvykl lehce, bez něj již ani ránu.

Mě na delších štrekách nebolí noha. Tempomat je super. A spotřeba je taky lepší díky plynulé jízdě.

 

hodnocení

3x
avatar mikihans

Proč by nemohlo mít? Jasně, u adaptivního je to s manuálem poněkud méně komfortní, ale u klasickkého tempomatu, když jedu na nastavenou rychlost, tak u rozumně silného motoru přece vůbec nepotřebuju přeřazovat, tam je zrovna úplně jedno, jestli mám automat nebo manuál.

Mám malou dodávku a zatím jsem nepotkal místo na dálnici, kde bych musel podřadit na pětku, aby mi to udrželo nastavených 137 km/h (130 km/h GPS).

 

hodnocení

2x
avatar promon

Posledních cca 20 let mám služebák vždy s tempomatem, byť šlo i o dodávky. Smysl to má jednoduchý - jedu po okresce, zaklapnu tam 100km/h, jedu po dálnici dám 140km/h a tím nemusím řešit a hlídat rychlost. Samozřejmě, pokud dojedu na okresce jiné auto, tempomat vypnu a jedu normálně na akcelerátor.

 

makak
hodnocení

0x
Normálně to funguje, musíš radit no. U některých aut se při zařazení normalni tempomat vypne. Třeba oktavka s adaptivní, tam zůstává při přeřazení normálně aktivní a funguje dal...žádný problém. Samozřejmě v mezních situacích na tebe zahulaka ať preradis popr tempomat vypne.

Tempomat vypíná brzdový nebo spojkový pedál spínači na pedálech.

Gumídku, nevím jak u kterých aut, ale u Fábie tomu tak bylo, u nové Octávie spojka nevypne tempomat.

Jen ta brzda.

Octavia III a IV netuším. Tam se nechci hádat. Na těch jsem moc nenajezdil.

makak
Trojka s obyc tempomatem vypina spojkou, trojka s adaptivnim ne.

To bude ono. rozdíl adaptivního a obyčejného bez radaru.

U P3008II zůstane tempomat aktivní i při přeřazení (samozřejmě v rámci nějakých logických limitů rychlosti). Takže když je potřeba pro udržení rychlosti zařadit o stupeň nižší převodový stupeň, zvýší se otáčky a nastavená rychlost je dále udržována.

 

zvedavec
hodnocení

situace-manuální převodovka, tempomat:

-nastavím tempomat na 130km/h, mám zařazenou 6.tý převodový stupeň

-auto přede mnou začne brzdit na 60km/h co to pro mě teď znamená? Samozřejmě sešlápnu brzdu, ale pokud na řadící páku ani nešáhnu, tak co dál? To tam takhle zůstane zařazená a automatická převodovka aby zamezila podtočení motoru na velmi nízké otáčky udělá co? Bude záměrně prokluzovat spojka,aby se motor nepodtáčel?

Protože jinak mi dává smysl jen adaptivní automat, kde mám opravdu větší klid, což při manuální převodovce nejde

Tempomat u normálního auta je vypínán buď na ovladači, nebo stiskem spojky, či brzdy.

Čili k situaci - jedu 130 a auto přede mnou začne brzdit. Jako normální řidič. šlápnu na brzdu, čímž se deaktivuje tempomat a auto normálně brzdí jako jakékoliv jiné bez tempomatu. A vzhledem k tomu, že brzdění ze 130 na 60 není otázkou vteřiny, je dost času případně sešlápnout i tu spojku a netýrat motor podtáčením - když už tedy trváte na ,,nedotýkání se řadící páky´´ Normální šofér v takové situaci po dobrždění na Vámi navrhovaných 60 přeředí z 6 na 4 a jede se dál...

Adaptivní tempomat není špatný, pokud funguje dobře. Své o tom ví kolega, který stále řeší nehodu, kdy na Superbu jel po dálnici - pravda, prý okolo 150km, přičemž tempomat zareagoval údajně na letící igelit, nebo tašku a zahamstnul to naprosto natvrdo. Přičemž nějaký Polák za ním v GLS mu auto zkrátil o víc jak metr. Upřímně jsem zvědavý, jak to dopadne

zvedavec, vůbec jsem nepochopil Váš problém.

makak
Polak nedodrzel bezpečnou vzdálenost, nebo to někdo vidí jinak?
zvedavec
hodnocení

milancukrar

nemám problém, teď už je mi to jasný. a jak píše promon v předchozím,tak i ten adaptivní automat může zadělat na problém kvůli letícímu igelitu...

To Makak - ano, to je beze sporu, jenže údajně řeší nedodržení max rychlosti ( čehož se dopustili oba svorně) a hlavně je ve hře § 18 pracepropravniky.cz/... se kolega brání, že on se brzdy ani nedotkl. Fakt jsem zvědav, jak to dořeší, já, naštěstí, mám naprosto normální tempomat *smich*
makak
Já bych asi nepriznaval, že sem nemel auto pod kontrolou a nechal jo dělat co chce. Videl sem neco letet, a instinktivne zabrzdil ...
Stejně jako když máte asistenta jízdy v pruzích, na silnici bude nějaká cmaranice a on zatočí do jiného auta. Taky bych asi neříkal,že sem nařídil a zatocilo auto samo.

 

karlos*

A kde je ten případ s igelitem? Co to měl za auto, že to reagovalo na igelit?

Jo a ten zákon jak to čtete? Jakože nákladní auto nad 3,5 t nesmí jezdit nikde mimo obec ani po dálnici rychleji než 80 kilometrů v hodině? běžně jezdí stovkou...

Tempomat a manuální převodovka?
makak
Oktavka má běžné tyhle falešný chyby,že začne detekovat prekazku a brzdit ikdyz na cestě nic není.
Promon určitě měl na mysli tu část zákona, že řidič nesmí bezdůvodně brzdit. A ze jako řidič nebrzdil,ale auto samo...

 

petrr
hodnocení

0x

V drtivé většině případů nepotřebujete zběsile řadit během jízdy takže i u manuální převodovky je tempomat i adaptivní zcela běžná záležitost. Příklad: vjíždím do obce, přeřadím na např. 5 rychlostní stupeň (záleží samozřejmě na motorizaci) zpomalím na cca 53km/h a tlačítkem aktivuji tempomat. Pokud si to situace vyžaduje tak během jízdy přeřadím nahoru nebo dolu, tempomat se vypne ale opět ho jedním tlačítkem aktivuji na původní rychlost. Vozidlo si buď přidá nebo ubere. Nevidím v tom problém.

Takže u manuální převodovky se o tento krok stará řidič který vyhodnocuje situaci a podle toho určuje zařazený rychlostní stupeň zatímco u automatu za to zodpovídá řídící jednotka.

 

kondik
hodnocení

0x
Skvělá funkce, Toyoty Yaris! Mohu jen doporučit! Opravdu to funguje, samozřejmě to používám jen na dálnici a řadím 5-6 Dle otáček motoru, vzdálenosti vozidel udržuje skvěle a umí to i dupbour razantně na brzdu! Vyzkoušeno cestou do Itálie 6/2023

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]