Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Nefungující potkávací světla vs kontrolka

Od: loupak odpovědí: 16 změna:

Dobrý večer, při poslední kontrole kdy mne zastavila policie a upozornili že mi nesvítí pravé potkávací světlo, jsem se zamyslel nad tím jak vlastně fungují kontrolky předních světel.

Každý asi máme v autě kontrolky obrysových, potkávacích a dálkových světel.

Zajímalo by mě, jelikož jsem to nikde nenašel, zda kontrolky pouze signalizují zapnutí světel tím že se rozsvítí, a nebo při prasklé žárovce třeba zhasnou, svítí slaběji nebo něco... Já jsem nic takového nezaznamenal, tudíž jsem si světla nevšiml...

Třeba směrová světla, pokud jedno z nich nefunguje, kontrolka směrovek většinou bliká rychleji než obvykle...

Jak je to tady se světly? *nevi*

Děkuji.

 

 

16 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

1x
avatar hejkal

Kdysi jsme tento problém řešili tak, že do obvodu žárovky reflektoru jsme zařadili amatérsky vyrobenou cívku s několika závity měděného drátu Ø asi 2,5 mm2 a do ní vložili trubičkové relé s magnetem. V klidu bylo trubičkové relé působením magnetu sice sepnuté, ale při nezapnutých světlech to nevadilo. Když se zapla světla, proud procházející cívkou "zrušil" působení magnetu a trubičkové relé bylo rozepnuté. Když "odešla" žárovka, zmizel proud a tím pádem elektromagnetická síla té cívky a magnet sepnul relé. Rozsvítila se kontrolka a bylo. Když se namotaly dvě cívky na sebe každá pro jednu žárovku na to jedno relé, nebylo třeba magnet, ale proudy v cívkách musely téct opačným směrem. Výpadek proudu jedné žárovky způsobil sepnutí trubičkového relé.

Dnes by se to dalo použít jen tak na slabší žárovky, brzdové, parkovačky...Možná, že někdo dělá nějaký fígl na kontrolu na jiném principu.

kohout*

Já myslím,že nějaké auťaky mají nějakou kontrolku podobné tomu co popisuješ.Nejsem si jist,ale myslím,že jsem takovou kontrolu funkčnosti světel viděl na jednom kanále v televizi v některých drahých modelech BMW,ale nevím.Možná,že se tu někdo ozve zasvěcenější.

Je to i na starých autech. Máme to doma na E30 z roku 9x :)

k otázce: Každopádně na normálních kontrolkách nic nepoznáš, to je jen kontrolka aby jsi viděl ano mam přepnuto na dálkové, mam zapnutá světla atd. U blinkrů bliká rychleji, ale to je relátkem a neni to účel aby jsi poznal závadu, ale vlastnost součástky

 

kohout*
hodnocení

0x

Když tě jen upozornili tak v poho. Kontrolky nic nesignalizují.Prostě svítí. Já jezdím denně a přední světla si za dne namátkově kontroluju tak,že když třeba u závor či v pomalé koloně dojíždím kamion před sebou,musím vidět,pokud stojím rovně za autem před sebou,na jeho zádi dvě zřetelné světelné stopy.Vypadají jako dvě téměř vodorovné čáry. Dobře to lze i v podzemních garažích obchodních center když parkuješ proti stěně.Prostě vždy,když máš před sebou nějakou stěnu /auto/ tak to uvidíš. Doma na vratech či v garáži,všude během jízdy se ti naskytne vždy nějaká příležitost. Nesmíš ale stát ze šikma.Když vidíš jen jednu ostrou čáru a na druhé straně nic,tak ti jde na jednom jen parkovačka. Lze kontrolovat za jízdy i brzdová ,ale jde to huře. Musí být tma. To zas vidíš ve zpětném zrcátku na každé straně jak svítí.Na obou stranách musí být vidět stejná intenzita červeného světla.Chce si to zkusit abys viděl jak to vypadá.

 

hodnocení

0x
avatar axus

Ja pro jistotu kontrolku obrysovek a potkavacek nemam v aute vubec, takze se nemusim takovyhleme vecma vubec zabyvat.

cyril*

Pokud máte auto, tak se pletete, kontrolkou zapnutí světel může být již osvětlení přístojové desky.

musilnabytek*

Není tak, pokud je aktivní funkce rozsvícení světel po nastartování - denní svícení, tak přístrojovka v tomto režimu není podsvícena, je podsvícena až v tom případě, že mechanicky vypínačem rozsvítíte světla.

cyril*

Asi čtu něco jiného než Vy. Obrysová a potkávací světla jsou naprosto něco jiného než světla pro denní svícení a o těch zde není ani zmínka.

musilnabytek*

Myšleno tak, že nastartuji auto a rozsvítí se ihned potkávací světla, tím jsem myslel to denní svícení, aktivuje se to přes řídící jednotku). Kontrolku na světla žádnou nemám-Opel Meriva, jakmile zapnu světla mechanicky, svítí přístrojovka, jinak ne. Snad jsem to už napsal dobře.

cyril*

Potkávací světla bez kontrolky nemohou svítit, pokud ano, tak se jedná o chybné zapojení.

musilnabytek*

ale mohou, protože ani an ně kontrolku nemám, jako mnoho jiných aut. A pokud nastartuji, tak se rozsvítí a má to funkci jako denní světla a to znamená, že nesvítí přístrojovka, podsvícení symbolů na celé palubce, nemohu rozsvítit mlhovky a dálková světla. To vše až pokud rozsvítím manuálně spínačem. Originál zapojení a naprogramování v řídící jednotce v autorizovaném servise. Kontrolka na světla je zvyk ze škodovek asi.

Pristrojova deska mi samozrejme sviti, ale vubec nemusi. Rozhodne nejde o kontrolku.

Signalizace zapnutych obrysovych a potkavacich svetel neni vubec predepsana. Ze zakona (vyhlaska 341/2002 Sb.) jsou predepsane svetelne signalizace pouze pro dalkova svetla, smerove ukazatele a mlhova svetla.

 

musilnabytek*
30.05.10 17:12

výstižné.

cyril*

Vážení diskutující "axus" a "musinabytek", Vaše názory na technickou legislativu v automobilovém oboru jsou poněkud nepřesné a neodpovídají zákonnému znění platných norem. Není to však nic vyjímečného, neboť podobně jsou na tom i někteří pracovníci STK, dopravních úřadů a o policii ani nemluvě.

musilnabytek*

Mohu se tedy od Vás dozvědět podle jaké normy nebo zákona musí mít auto kontrolku na potkávací-tlumená světla? S několika značky aut jsem jezdil a ne všechny mají kontrolku na tyto světla a to tedy dle Vašeho příspěvku nemají na našich silnicích co jezdit ikdyž jsou vyrobeny pro náš trh?

Jak mě vysvětlíte třeba konkrétně značku Opel, která kontrolku na tlumená světla nemá a jezdí jich tu plno a bez jakého koliv problému se zákonem?

 

hodnocení

0x

Kdybychom se my řidiči sjednotili , jak si navzájem za jízdy signalizovat závadu na povinných denních světlech , bylo by to přínosné. Setkávám se , a sám signalizuji protijedoucímu vozidlu bliknutím dálkového světla , že protijedoucí řidič nesvítí a zkouším signalizovat zvednutým ukazováčkem , že protijednoucímu vozidlu svítí jen jedno světlo. Příležitostí jak zjistit funkčnost světel za jízdy je celá řada jak již bylo zde napsáno. Výkladní skříň v zatáčce , přízemní okna budov , při parkování poblíž nějaké stěny a další. miro

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:
Otázky na téma potkávací světla

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]