Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Vyřazovat rychlost?

Od: ivasad® odpovědí: 57 změna:
Při sjíždění z kopce mám pocit, že se auto nerozjede tak, jak by mohlo, když dám neutrál, frčí jako drak. I na pětku prostě motor trochu brzdí. Můžu vyhazovat kvalt? Vzpomínám, že taťka ve stodvacítce to dělával, ale nevím, jak novější motory, zda to snesou. Motor benzínový, 1,4 16V. (Dvacetiletý auto) Díky moc ;)

 

 

57 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

asd1
hodnocení

7x

Pokud ti jde o spotřebu, tak nejlíp vychází jet plynule, akcelerovat v oblasti max. účinnosti motoru tj. nebát se (ohřátý) motor vytočit k max. otáčkám, a pak šolícháním držet rychlost, z mírných kopců plachtit na neutrál a z prudkých kopců mít zakvaltováno.

Brzdící motor má sice zavřený vstřiky, ale brzdí tak daleko nedojedeš. Na neutrál má spotřabu ca 0,5l/h a protože nebrzdí tak dojedeš mnohem dál = na spotřebu to vychází líp.

Z prudkých kopců brzdění motorem nevadí naopak šetříš brzdy, tak mít zakvaltováno a spotřebu 0 je výhodnější.

hodnocení

Super, díky
Také se přikláním k tomuto způsobu. Pokud po kopci následuje rovina nebo i protikopec tak vyřazuji a využiji energii rozjetého vozidla. Pokud musím pod kopcem z nějakého důvodu brzdit - zatáčka, obec,...- tak nechám zařazenou rychlost a v extrémních případech i podřadit.

 

hodnocení

5x
avatar diesel

Ano i ne-dle okolnosti. jede se z kopce-a pod ním vesnice, prudká zatáčka-nevyřazuji, jedu-li z kopce a dál je jen dlouhá rovina-klidně vykvaltuji. jinak auta se vstřikování paliva mají při zařazeném rychl.° nulovou spotřebu, při vyřazení pak spotřebu 0,1-0,5l/mh.karburátorová auta pak mají menší spotřebu při vyřazení.

Motor, převodovka atd se ani jedním způsobem nepoškodí!Je to jen o prioritách řidiče

 

re4zon
hodnocení

4x
Motoru je to fuk. Kdyz vyradis, motor neco na volnobeh zere a dojedes dal. Kdyz nechas zarazeno, mas spotrebu 0.
max2

Pani ale pise o 20 let starem aute, tam to tak nefunguje, ze pojede za 0.

Tam bezi motor porad, ale problemem jsou jine veci. Tedy pri vyjeti do prudkeho kopce, kdy nasledne je hned padak dolu a motor se vyradi, nastavaji tyto veci, nechladi se turbo, bude se v nem pripekat olej a casem muze odejit drive.

Dalsi vec je hlava motoru, muze byt taky hodne zahrata, tim vyrazenim odstavime z otacek vodni pumpu, muze nam nekdy az vyletet tesneni pod hlavou. Vse zavisi na stylu jizdy, teplote motoru a venkovni teplote.

U novejsich motoru obsas z kopce pridavam lehce plyn, abych pak mel rychlost a nizsi spotrebu do protejsiho kopce, pred vrcholem ubiram, prestoze mam ve vetsine aut tempomat, jezdi casto na nohu a na spotrebu.

asd1

Blbost, to bys ten motor musel chcípat ;)

1.4 16V je klidně Fabia1 BKY 55kW a tam opravdu s kvaltem benzín nejde.

hodnocení

Terén není kopcovitý, do práce jedu pořád dolů, 20 km, z práce zase na kopec.
Auto je wv polo.
asd1

20 let neni žádnej pravěk, spousta motorů z tý doby zavírat vstřiky už umí.. Dost motoů taky zavírá vstřiky jen ve vyšších otáčkách, pod ca 2000 už je otvírá.

Pokud jedeš z kopce dolů, tak ušetříš s kvaltem.

I na 5ku, kdy moc nebude motor vstřiky zavírat požere daleko méně nežli na volnoběh s neutrálem.

Š120 měla karburátor a tam se nic nedalo ušetřit. Leda chcípnout motor.

max2

Ano, napsal jsem to trosku vseobecne, jak pise spravne Gumidek, nektere motory te doby to jiz muzou delat.

Bral jsem typy aut tak od 2004, to uz jsou EURO III. a tam to tak funguje asi vzdy. Jeste ma ale napada jedna vec,

pri takto delsi ceste z kopce a vyrazenym motorem, muze nekdy motor i zhasnout a nebude pak na hluku poznat, pokud bude dole zatacka nebo bude potreba poradne pribrzdit a nepujde servo ani posilovac, tak bude ridic znacne vydesen nebo to v te zatacce posle na boudu, no. *smich*

Vstřikovač vypínal i Favorit EURO1 ;)

hodnocení

Kuna nedávno vykousala tu izolaci mezi motorem a kabinou, takže motor slyším dobře. Auto mi samo nechcípá, takže jsem v klidu. :)

Fungovalo to na mém autě r.v. 2000, takže nevím proč by to neměl fungovat tazatelce.

break
To jsou opravdu nesmyslný spekulace od některých.
Pokud se za jízdy uzavře škrtící klapka, jednotka dostává od zapalování nebo čidla TP údaje o otáčkách, tak může při deceleraci odstavit vstřiky.
Tohle zvladal už K-Jetronic v 70. letech. Emisní norma s tím nemá nic společného.
U škodovek se vypínal motor kvůli šetření paliva. Auta neměla klimu, posilovač řízení a často chyběl i posilovač brzd. Nehledě na to, že pro karburátorový motory není brzdění motorem optimální.
U dvoutaktů už vůbec...
Max2: to jako myslíš vážně s tím chlazením?

Když vyřadím dojedu dále i když motor vezme 0,7litrů na hodinu...

Když tam nechám rychlost, motor brzdí a nedojedu tak daleko...

Kdo spočítá rozdíl množství paliva na cestě z kopečka o délce 800 metrů?

re4zon
@max2 Pta se na 1.4 16v a ty tu meles neco o turbech a o emisnich normach. Kdyz o tom vis jen utrzky toho, cos zahledl v nejakem pochybnem clanku, tak radsi nic nepis..
break
To je logické, že na neutrál auto dojede dále a s kvaltem naopak. Taky proto se tomu říká brzdění motorem.
Nejde o spotřebu, i když to určitě rozdíl udělá v závislosti na trase, ale o bezpečnost provozu. Nedochází totiž k zahřívání a opotřebení brzd.

jak dochází k optřebení a zahřívání brzd, když dojíždím na neutrál?

max2

Tak panove, ja to popsal slecne sice zjednodusene, ale presne.

Rad si prectu vase presne komentare, ne jen napadani..

Pro break: informaci o vyrazovani a moznosti vyleteni tesneni nebo az prasknuti hlavy, tu mam od cloveka, ktery 40 let servisuje vozidla, od roku 1990 ve sve soukrome dilne jako samouk dela opravy automatickych prevodovek, veskere opravy motoru a jeho synove a synovci vice nez 10 jezdili cross motorky, kdy on osobne vse financoval a servisoval.

Maji nekolik titulu v republice. Vazne jste lepsi v servisu motoru ve vlastni dilne? Rad k Vam tedy prijedu.

Ad re4zon: no nevim, kde berete informaci, ze cerpam nejake info v novinovych clancich. Ehm.

Myslim, ze jsem to tazatelce docela jasne vysvetlil, ale ono to jeji, ze z kopce slysi motor, je sice takove miloucke,

ale uz asi nam nerekne, ze si u toho zapne radio a v lete otevre zajiste okna, protoze ji bude teplo, potom uz vazne neni daleko k problemu mnou popsanem, ze se bude velmi divit, az bude potrebovat nahle reagovat.

Jako majitel dopravni firmy, kterou mam pres 30 let, budu rad za kazdou novou dobrou informaci. Kolik jste toho tedy s temi nakladaky jako najezdil? Nas ridic jezdi na Hamburg s nalozenym navesem i pod 20 litru na 100 km. (Udaj z vozidla pocitace EURO VI.)

Radi se nechame poucit, at od servisu, od Vas osobne nebo jinych. *smich*

break
Popořadě. Turbodmychadla se dochlazuji hlavně na volnoběh, tudíž není možný, aby docházelo k pripekani oleje...
Vodní čerpadla jsou poháněná buď rozvodovým řemenem nebo řemenem od řemenice nebo vačky. Díky opásání zvládne i motor zchladit a opět, chladí se na volnoběh a ne otáčkami.
Jak by mohlo dojít k přehřátí hlavy?
Poškození těsnění je taky kravina.
Pán možná dělá 40 let auta, ale co to má vypovídat?
max2

Proste ten pan to dela 40 let velice dobre, dekuji za optani. Jen me jednou informal, kdyz jel vedle jako spolujezdec, at to vyrazovani proste nedelam, duvody jsem uvedl. Ze nechapete teplotni roztaznosti, drive se ochladi motor a ta hlava bude zbytecne tepla, proto to tesneni muze casem vyletet.

A vase jakoby odbornost nebo zkusenosti s motory?

Dochlazovani na volnobeh, respektive lepe pri nizsich otackach zjiste funguje velmi dobre, ale zde mluvime o nahlych zmenach teplot a to uz jaksi krapet skodlive je. *smich*

break
Pane špediter, s takovou teorii bychom ty motory nesměli ani chcipnout...
asd1

Von myslí pokles otáček vodní pumpy/ olejovýho čerpadla a že to nestihne uchladit rozžhavenej motor a hlava ruzne. Možná tak u soutěžáka s 200kW při závodní jízdě, v normálním provozu nesmysl. Podobně turbo. Na popsaný problémy by musel motor chcípat a ne jen nechat vrnět na volnoběh.

Pan mechanik je možná dobrej mechanik, ale rád vypráví pohádky aby vypadal zajímavě. Podobně ten kamioňák s 20L spotřebou - ostatně pokud neni debil tak s naloženým kamionem neplachtí, takže nemá jak porovnat co na spotřebu vychází líp.

Break - je třeba rozlišit plachtění z mírnýho kopce kde brzdit není třeba a sjezd prudkýho kopce kde se brzdí (tam s kvaltem). Sváteční řidič moc nejsem ;) a plachtit se dá slušně i v provozu.. Jen spousta nevybouřenejch se při postupným lehkým zpomalování hned nalepí na zadek a je nervózní, asi chcou jet kilo až před kruháč a tam hamovat... Přitom brzda provozu fakt nejsem, spíš jedu na limitech abych nepřišel o papíry :D

max2

Spedice a dopravce je krapet rozdil. Hehe

Nejak jste opomnel odpovedet.. No jo, to jsi ti, co jim zamrzne usmev, kdyz pak musi nekdo resit prehraty motor po se rvisu v zaruce, proste to zname. *smich*

break
Asd1: já ani nemám čas vyřazovat a plachtit :D...
Neboj se, soutěžák to dá. Ta auta jsou motorové předimenzovaná.
Pokud jde o pana mechanika, tak s tebou se hádám často v názoru na servisy , ale tady ti dám za pravdu. Dělal jsem u jednoho, co dělá auta od 70. let, taky autocross , taky se srali do všeho , ale praxe postavena na 1203, 120 a favoritech aplikovaná i na moderní auta. Občas mě vzpomínky na tu práci budí že sna :D
break
Na co bych měl odpovídat? Ty si pleteš konstrukcí motoru s petrama .
Nevím proč bych měl řešit uhřátej motor na svejch aut.
max2

Asd, tu fotku z boardu na tahaci muzu poslat, bo nas ridic si to casto foti a posila kolegum. ;)

Psal jsem trasa na Hamburg, kde to jezdi 30 roku.

A ten servisman urcite nebude takovy Lojza, kdyz ze sveho "garazoveho" servisu pod barakem, zvladne financovani mororek na urovni mistrovstvi republiky, ze panove? *zed*

break
Co do toho taháš servis? Napsal si totální hovadinu o chlazení motoru
asd1

Názor na servisy mám z toho co jsem potkal - minimálně 90% chce snadný prachy a ojebávaj jak to jde, nemaj základní znalosti nebo na ně kašlou. Dobrý mechanik který práci neojebe je zbylých 10% takže spíš vzácnost.. Když z deseti návštěv servisu potkáš 9x ojeb a musíš to po nich předělávat... Tak jsem to začal dělat sám a mám klid. Na prachy to vyjde na třetinu a časově i líp, nemusim to tam vozit ani vyzvedávat.

Si zkus udělat "kontrolní závady", poslat s tim do různých servisů "blondýnu" a pak si zkontroluj kolik z nich to udělalo dobře a kolik ojebalo...

Max - na co fotku palubáku - spotřeby? Jestli z kopce plachtí a jede 5m za jinou kysnou tak je logický že spotřebu malou má. Tady se ale nebavíme o kamionech.

break
O tom se vážně nemusíme znovu bavit. Dělal jsem v servisech, předělávali jsme po jinejch , znám ojebávače, zloděje, teoretiky...já celou dobu narážím na to, že to je řemeslo jako každý jiný a bohužel v každým tě ojebou . Ať je to zedník, topenář, tesař, elektrikář atd... Člověk musí hledat, ale řemesla nejsou a bohužel ne každý na to má, aby to z fleků zvládl sám. Pokud by to tak bylo, tak by i ty servismani museli fungovat.
I já mám s tím špatný zkušenosti a proto si dělám auta sám. Co nezvládnu nebo na to nemám vybavení, tak dám ke známým. A zrovna jsou to lidi, pro který jsem pracoval...
Ale ano, v dnešní době se ojebává, protože to nemá kdo dělat. Dřív byli fušeři omlouvání tím, že byli levní. Dnes tím, že vůbec jsou...
max2

ASD, zase spatne, na Hamburg po Nemecku opravdu nejsou kopce, cast je Bundeska, tam za nekym asi tezko bude jezdit. Nazory na servis mam taky tak nejaky podobny, v tom se shodneme, jako perlicka, pri jednom ukonu, po zaruce velka oprava motoru, kdy to vyrobce vzal cele na sebe, tak v republice nemeli specialni naradi, ani v centrale ve Stodulkach, tyden se na to cekalo, plus vratili vstrikovace zpet do Nemecka. No stalo je to veskerou opravu a 14 dni zapujceni nahradniho tahace zdarma. Nebudu psat, ktery znackovy servis predtim to 2x zvrtal. Proto si tez opravujeme vetsinu veci sami.

 

hodnocení

4x
Moc se to rozebirá, ale princip je úplně jednoduchý. Motor a kola jsou samostatné jednotky, které se spolu propojí pomocí převodovky. Pokud je zařazen neutrál a auto stojí, pak se motor musí dokrmovat aby nezdechl - spotřeba paliva bývá po zahřátí 0,5l/hod.
Pokud auto jede a zařadí se neutrál, tak je to motoru jedno, je to pro něj stejný jak kdyby stálo. Opět se musí dokrmovat a Opět jede 0,5l/hod.
Pokud je auto v pohybu a zařadí se rychlost, pak je motor tažen setrvačností auta a kol a tudíž nepotřebuje krmit - spotřeba 0, ale dochází zde k odporu a proto auto začne brzdit a říká se tomu brždění motorem.
Z malého kopce kde auto na neutrál udržuje rychlost nemá smysl řadit, naopak prudký kopec zařazení vyžaduje, protože i přes odpor motoru je gravitace silnější a auto zrychluje nebo rychlost drží se spotřebou 0. Když během jízdy člověk uvažuje, tak se dá spotřeba tlačit hodně dolů.
Všechno co jsem napsal bere v potaz to, že se nešahne na plynový pedál.

 

 

jd
hodnocení

3x

Palivo pri deceleraci obecne netece, kdyz je vstrikovani elektronicke, takze obecne od nekdy 1999 vetsina aut.

Setrite jak palivo, tak brzdy.

EV pri deceleraci dobijeji baterky, tramvaji vyrabeji elektriku a posilaji do troleje dalsim vozidlum, to same elektrolokomotivy.

Tedy vyrazovat melo smysl k uspore paliva u prastarych karburatorovycj vozidel.

asd1

Zapomínáš že s kvaltem bez plynu motor brzdí, takže daleko nedojedeš a musíš brzy dát motoru nažrat. To samý Gumidek s pětkou a trochu plynem, taky to žere víc než plachtit na neutrál. Ostatně stačí si to vyzkoušet, ideálně s palubákem kterej umí okamžitou spotřebu. Mmch. podstatná neni nulová spřeba kterou máš jen kousek z kopce, ale kolik paliva potřebuješ na celou cestu.

PS s atmo benzínem 1,6 74 kW umim jet i za 5,0 a vůbec nejsem brzda provozu, takže vim o čem mluvim.. Bez plachtění se pod 5,5 nedostanu.

jd

Nezapominam, vim to dobre a jezdim s 1,9 150 kW take za 5 prumer. a klidne i za 4,6. Nohaje v extremu citlivejsi nez tempomat. Ale to je uz makacka, dlouhodobou mam okolo 5,5 protoze take chci vyuzivat vykonu.*

Jo a dalsi trik, kdyz jedes, auta pred tebou brzdi, blik blik blik, tak ja jen sundam nohu z plynu a nebrzdim. V pripade tempomatu jen proslapnu spojku (stejny efekt). Ja v tu chvili mam spotrebu 0 a auto mirne brzdi motorem, timprede mnou daleko vetsimspotrebu a ubytek brzd..

To podobne dela i Tesla, kdyz sundas nohu z plynu, tak Tesle hned sviti brzdovy svetla ...

---

* edit Dulezite je poznamenat, ze mam prevodovy pomer na 6 stupen 100:6 (tedy pri 1000 otackach auto jede 60 km/h) - takze ono to ani nijak moc nebrzdi. Tedy na 120 kmh motor toci pouhych 2000 rpm... I proto ta uspora paliva.

a kdyz chci jeste vice decelerovat, zapnu klimatizaci :))

break
Převodový poměr je poměr mezi hnaným a hnacím kolem...
Odstavovat schválně tempomat spojkou je pěkná pí**vína...

Já tempomat vypnu, lehkým klepnutím na pedál brzdy. Bez brždění...

Ale to co popisujete je jiná situace, nežli se tazatelka ptala.

break
Souhlas, spínač brzd reaguje dřív než samotné brzdy...
A co je špatného na trošce diskuze k tématu? Stejně je tahle poradna plná hovadin. A v týhle sekci se zajímavej dotaz objeví jednou za čas...
jd

Tak to uz je za mne jedno jestli brzdou, spojkou nebo packou. Nemam adaptivni tempomat.

break
Nedochází k namáhání spojky...
jd

Jsem se lek ze dvouhmnoty a axialniho loziska.

break
I to logicky namáháš při sešlápnutí spojky...

 

hodnocení

2x
avatar milancukrar

Milá Ivo, toto se řeší desítky let a vždy se najdou opačné názory, vždy podle názoru řidiče.

Důležité je, co budete dělat po kopcem.

Teorie, že ušetříte tím, že tam necháte rychlost, je mylná. Páč vozidlo zbytečně zpomaluje. Brzdí motorem. Sice na těch 150metrů píše spotřebu 0 litrů, ale to nepoznáte v nádrži. Ujedete určitě méně.

Když vyřadíte a nemusí to být jen z kopce, ale třeba dojezd k semaforu, jede auto setrvačností a má spotřebu 0,7 litrů za hodinu. To taky asi moc nepoznáte v nádrži.

Já zastávám názor, když již dám vozidlo pokyn, aby jelo, tak chci využít jeho setrvačnosti. Hlavně na místech, které znám a vím, že zde při rychlosti 80, vyřadím a dojedu až sem, kde potřebuji rychlost třeba 30...

Vše je o cviku a zkušenostech.

break
Tak zvané plachtění. Nikomu tu neberu, ale tohle většinou dělají sváteční řidiči nebo majitelé veteránů...

Nejsem sváteční řidič, mám Octávii z roku 2019.

Když seusedovi sdělím, že vyřadím u pevnosti a dojedu 55 na konec Josefova, nevěří... Nemusí, ale já to opravdu dojedu bez rychlosti...

Jinak jezdím na silnicích, kde to neznám a nevím, co bude pod kopcem, tam to je jinak...

break
Ok. Jen můj poznatek s ostatními řídiči.
Tady se poměrně jednoduše bavíme o brzdění motorem, ale není to jen o sundání nohy z plynu. Ještě nepadla řeč o podřazování při deceleraci.Předpokládám, že ta Octavie už bude šestikvalt. Na vyšší převod to auto taky svojí setrvačností dojede .
V dnešní době je ten provoz docela zahuštěn a na plachtění už není tolik prostoru jako dřív...

Tady se poměrně jednoduše bavíme o brzdění motorem, ale není to jen o sundání nohy z plynu. ***to já si myslel, že odpovídáne na dotaz tazatelky...

Ještě nepadla řeč o podřazování při deceleraci.*** o tom již vůbec není dotaz

Předpokládám, že ta Octavie už bude šestikvalt. Na vyšší převod to auto taky svojí setrvačností dojede . ***ano, souhlas, ale ne dále jak bez rychlosti..
V dnešní době je ten provoz docela zahuštěn a na plachtění už není tolik prostoru jako dřív...***jak kde a v jakém čase...

Sjíždím z dálnice a vím, že jedu +/- 135 a u cedule vyřadím a dojedu do zatáčky odbočky, kde bych musel brzdit
Já tvrdím, že je to o citu s plynem...

jd

@milancukrar A v levotocive zatacce na kocicich hlavach za mokra se dobre testuje ESP :)

 

qq
hodnocení

0x
Nemelo by to vadit. Napadaji me ale dve nevyhody:
1) Pokud vam neco vbehne do cesty nebo budete z nejakeho jineho duvodu potrebovat popohnat auto nejakym urcitym smerem, nepujde to (tak rychle)...
2) Pri jizde se zarazenym kvaltem z kopce mi palubni pocitac ukazuje spotrebu 0. Na volnobeh ne. Jestli se to nejak realne projevi netusim...
hodnocení

To by mě taky právě zajímalo, kolik je ta spotřeba na volnoběh. Do práce sjíždím téměř celou cestu z velmi mírného kopce, okolo 20 km. Když jedu na pětku, každou chvíli auto musím popohnat plynem, jede to tak devadesát a víc ani prd. Kdežto na neutrál frčí auto líp, zařadím a popoženu to jen párkrát za cestu, kde je to spíš rovinka. Tak to snad se spotřebou vyjde nastejno, když měs neutrálem neláká mít nohu na plynu i při jízdě z kopce.
qq
Mne to ukazuje cca 0,6l/h - jestli se tomu da verit nevim...

gg,

1) proč by to nešlo, když můžete brzdit bez rychlosti, spíše jde jen o pocit..

2) ano, píše 0, ale taky brzdí a nedojede tak daleku. Tazatelka ale nepotřebuje brzdit..

Respektuji Váš názor, ale mne zkušenost říká něco jiného...

break
Brzdění z kopce na neutrál má spíš nevýhody. Opotřebování a zahřívání brzd, auto má tendenci zrychlovat.
Doporučuju zkusit na neutrál serpentiny nebo naopak jezdit s plně naloženým autem nebo vlekem popř náklaďákem...
qq
Milan:
1) Asi je to hypoteticka situace, ale napada me, ze treba v zime muzete jet z namrzleho kopce, muze se vam auto smeknout a v ten moment muze prijit vhod mit zarazenou rychlost a mit tak moznost pomoci autu najit zadouci stopu (tj. "Popohnat ho urcitym smerem"). Samozrejme v pripade nahonu na predek...
S tou zkusenosti (moje/vase) jsem to nejak nepochopil.
S tim, jestli se da verit, jsem to myslel tak, ze nekteri lide tvrdi, ze pocitac premeruje/podmeruje, tj. nevim, jestli se da verit zrovna konkretni hodnote 0,6/h.
Podle meho palubaku se vyplati mit z kopce zarazenou rychlost, protoze prumerna spotreba, kterou ukazuje pc, nasledne klesa - u kratke trasy celkem znatelne. Do uvah, jestli se z kopce (kor v nejaky specificky situaci) REALNE vyplati nebo nevyplati vyrazovat, se nechci poustet, pac o tom vim prd... Pisi jen, co mi ukazuje pocitac.

 

hodnocení

Díky všem za komentáře.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]