Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Která náprava pohání kloubák?

Od: doutnak® odpovědí: 37 změna:
Ahoj.Ví někdo, která náprava je poháněná u kloubového autobusu? Já to nikde nenašel.Někdo tvrdí, že ta poslední a někdo zase, že kardan vede dopředu před kloub (harmoniku).. Neví to ani kamarád, který to léta řídil

 

 

37 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

jd
hodnocení

3x

A kde jsi hledal?

Modré Ikarus harmoniky: Hnací náprava je střední, motor a převodovka se nachází pod podlahou přední části vozu. wikiwand.com/...

Karosy: motor umístěný za zadní nápravou, v prostoru zadního panelu (hnací byla právě zadní náprava).

hodnocení

Už je to delší dobu,co jsem to hledal..A asi lajdácky, když jsem to nenašel;) Taky mě zajímalo,jak jsou spolu ty dva kusy spojený..
jd

To me zajimalo kdyz mi byly 3 roky a tak jsem ty hracky vzdycky pry rozebral :)

hodnocení

Kloubák mi bohužel nekoupili*smich*

 

hodnocení

2x
avatar promon

Čeští výrobci - tedy IvecoBus i SOR mají motor úplně vzadu a hnanou poslední nápravu

hodnocení

Díky.. Šlo mi spíš o ty současné..Ani jsem nevěděl, že Ikarusy měly motor pod podlahou..
lmgify

V té době to bylo běžné řešení. Stejně to má i česká ŠM 11, resp. její kloubová verze ŠM 16,5 .


Tak ono je to vidět už podle koncepce podvozku - tehdejší autobusy měly na střední nápravě tupláky, zadní náprava sólo kola a byla řiditelná.

Ty dnešní konstrukce mají tupláky na střední i zadní nápravě, přičemž motor je nacpaný úplně za zadním čelem vozu.

 

hodnocení

1x

Karosy měli motor v zadu, takže bych z určitostí tipoval, že ta poslední zadní náprava.

A je to tak:

wikiwand.com/...


doplněno 28.07.22 22:23:


hodnocení

Díky.. Chudák řidič*smich* Tuhle bezmoc jsem zažíval s Pošťáckým Transitem, při každým rozjezdu..a že jich bylo za den.. balíky až po střechu,ale nic to neváží..Vozil jsem pak kýble písku a zednickou fanku*smich*

No, kdyby všechny cestující nahnal na zadek, možná by se to rozjelo :-D

 

jirib
hodnocení

0x
Když má motor vzadu,tak asi zadní...
U trolejbusu nevím,kde je elekromotor s hydrodynamickou převodovkou.
hodnocení

To jsem si taky myslel, že když je motor vzadu,tak že automaticky zadní..Ale známý mi to vyvracel, že to je blbost.. že by to v zimě bylo až moc neovladatelný a přetáčivý..Proto se ptám tady ;)

Taky se to v zimě občas v kopcích občas v kloubu tak parádně zalomilo že se zablokovala celá silnice. Motor vzadu byl pro kloubový autobus v zimě opravdu dost nevhodný v tomhle měl Ikarus s motorem uprostřed dost výhodu tam zadní část fungovala v podstatě jen jako přívěs. Navíc tím že Karosa má motor až za kloubem tak třeba ovládání plynu jde přes kloub a byly s tím občas problémy.

Jinak co se týká Trolejbusu tak kloubový má víc poháněných náprav a motor u každé z nich. Takže třeba 15Tr má poháněnou jak prostřední nápravu tak i poslední což je v zimě dost výhoda i když v kopcích má i tak někdy problém že se zlomí.

 

hodnocení

0x
avatar jenyk

Přibližně u kterého kloubáku. Každej to může mít jinak. Čabajka měla hnanou prostřední nápravu a byl tam i motor.

Systém, kdy je motor vzadu a kardan dopředu se mi zdá zvláštní. Tím nechci říci, že to je nesmysl, ale nějak se mi to nezdá. I když jeden nikdy neví.

Ruský štábáky měly hnaný nápravy i na návěsu. Kardan přes točnu a všude možně až dozadu.

hodnocení

Mě to dřív nezajímalo.. Ikarusy jezdily za mejch školních let..A to mě zajímala akorát ta točna..prali jsme se,kdo tam bude na ní stát*smich*
lmgify

Na točně bylo zakázáno stát, jestli si to pamatuji dobře. *smich*

Nevím o tom že by bylo zakázáno stát na točně, možná nějaké vnitropodnikové nařížení konkrétního dopravního podniku kvůli volnému průchodu autobusem. U prototypu kloubového RTO byly na točně dokonce i sedačky.

nevím ale docela běžně lidé stáli na točně a že by tam bylo upozornění o tom, že se tam nesmí stát? Nic tam nebývalo, ani řidič když jsme tak stáli i v skoro prázdném busu nic na to neříkal. Takže asi zákaz uněkteré místní dopravy?!

lmgify

Vím skoro jistě, že bylo zakázáno stát u Ikarusů blízko obvodu točny, protože se točna dost pohybovala i zdvihala (prudké zatáčky do různě naklopených ulic). Je úplně možné, že to platilo jen u toho jednoho konkrétního MHD.

hodnocení

Imgify...A právě proto, že se to houpalo a kejvalo,tak jsme tam všichni chtěli stát.. líbilo se nám to, když jsme byli fakani;) A nikdo to tenkrát nezakazoval..

@doutnak... ty taky? :-D

Všichni jsme se na točnu cpali, když nás kloubák vozil na bazén :-D

hodnocení

Jo,jo..jako každej..A to samý s vysněným povoláním jsem chtěl bejt popelář, protože se přece vozí vzadu na stupátku*smich*

Já chtěl bejt kosmonaut. Vydržel jsem v kuchyňské lince zavřenej i 3 hodiny :-D.

hodnocení

Jenom jestli nekecáš a nemusel si tam bejt zavřenej za trest a přebírat tam hrách*smich* Dělám si srandu

Já tam sjížděl čtyřlístek a poslouchal walkmana :-D.

Dneska, když dovnitř dávám hrnec, tak nechápu, že jsem se vešel *haha*

hodnocení

Čtyřlístek byl the best četba.. Ještě teď bych si starý čísla přečetl znova ;) Některý čísla už jsou sběratelskej artikl a obchoduje se s tím pomalu jak se zlatem..Do linky mě nepustili,bo byla plná věcí.. Musel jsem si vystačit s domečkem z krabice od telky.. Dnešní děti mají smůlu..do krabice od LEDky se dítě nevejde*smich*
30.07.22 03:25

*haha*

 

makk
hodnocení

0x

Záleží jaký autobus. Ta poalední Karosa a po ní následující mají hnaný vlek a ten před sebou strká autobus. Takže de facto je vlekem spíš ten autobus :). Moc dobré řešení to není, protože při prudším rozjetí má autobus tendenci se lámat, tak se to eliminuje jakýmsi tlumičem.

hodnocení

Já to řešil spíš u těch současných.. většinou tu jezdí SOR..A v zimě se vždy lámou v jedné pravoúhlé zatáčce a zablokují ji.. Přitom by mi stačilo jít se podívat, která kola se jim protáčí*smich* Ale jelikož stojím vždy v půlce kolony,tak na kola jim nevidím..*hledam*

SOR začínal s výrobou autobusů díky přeběhlíkům z Karosy takže defacto vycházeli ze stejného technického řešení v trošku ošklivějším kabátě.

makk

Jistě to nevím, ale SOR bude asi totéž, co Karosa protože ho založila skupinka lidí, kteří odešli z Karosy po jejím prodeji Renaultu.

Ono když výchozí autobus má motor vzadu a chcete z toho udělat kloubák, tak je to jediné možné řešení, pokud nechcete začínat od nuly.

 

 

hodnocení

0x
avatar diesel

Tazatel - asi 1/4 minuty a výsledek je zde : cs.wikipedia.org/...

Poháněná PROSTŘEDNÍ náprava !

A Karosa zadní, záleží prostě na typu a značce konkrétního autobusu.

Tak o Karosách vím jen o prototypech a že byli nasazeny nevím zhola nic a ani jsem je ve skutečnosti neviděl, navíc o nich psali tenkráte,ve Světě motorů, že v případě smyku se celý klub zablokuje, aby byla ovladatelnost ve smyku prý stejná jako u normálních busů. O jiných tuplem ne, jen o všeobecně známých Ikarusech z osmdesátek

 

novak1*
hodnocení

0x

U Ikarusu to bylo jasný. Vzadu byli jenom 2 kola, tak to nemohli být hnací.

Karosa se v zime stočila a zadek šel mimo cesto do kanálu, tak tam je hnací zadná náprava.

Možná teď maji autobusy dve hnací nápravy v zadu.

 

glyx
hodnocení

0x

Pár srojů, dnes už spíš muzejních kousků, mělo hnanou druhou nápravu. Jinak je vždy hnaná poslední náprava. Ono to u nízkopodlažního autobusu ani jinak řešit nejde. Pod podlahu se nic nevejde.

Ikary měly motor uprosted a hnanou druhou nápravu, byl to v podstatě standardní Ikarus s vlekem. Výše zímněné problémy s ovládním plynu u Karos, spočívaly v tom, že stará koloubová karosa měla hydraulický přenos mezi plynovým pedálem a čerpadlem. Občas brzovka utekla, nebo se to zavzdušnilo, a Karosa nejela. Ale to už je taky jen historie, to měla naposled sedmičková řada a ta se přestala vyrábět někdy v roce 1997. Dnes už má všechno elektronický plynový pedál.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]