Nejste přihlášen/a.
A kde jsi hledal?
Modré Ikarus harmoniky: Hnací náprava je střední, motor a převodovka se nachází pod podlahou přední části vozu. wikiwand.com/...
Karosy: motor umístěný za zadní nápravou, v prostoru zadního panelu (hnací byla právě zadní náprava).
V té době to bylo běžné řešení. Stejně to má i česká ŠM 11, resp. její kloubová verze ŠM 16,5 .
Karosy měli motor v zadu, takže bych z určitostí tipoval, že ta poslední zadní náprava.
A je to tak:
Taky se to v zimě občas v kopcích občas v kloubu tak parádně zalomilo že se zablokovala celá silnice. Motor vzadu byl pro kloubový autobus v zimě opravdu dost nevhodný v tomhle měl Ikarus s motorem uprostřed dost výhodu tam zadní část fungovala v podstatě jen jako přívěs. Navíc tím že Karosa má motor až za kloubem tak třeba ovládání plynu jde přes kloub a byly s tím občas problémy.
Jinak co se týká Trolejbusu tak kloubový má víc poháněných náprav a motor u každé z nich. Takže třeba 15Tr má poháněnou jak prostřední nápravu tak i poslední což je v zimě dost výhoda i když v kopcích má i tak někdy problém že se zlomí.
Přibližně u kterého kloubáku. Každej to může mít jinak. Čabajka měla hnanou prostřední nápravu a byl tam i motor.
Systém, kdy je motor vzadu a kardan dopředu se mi zdá zvláštní. Tím nechci říci, že to je nesmysl, ale nějak se mi to nezdá. I když jeden nikdy neví.
Ruský štábáky měly hnaný nápravy i na návěsu. Kardan přes točnu a všude možně až dozadu.
Nevím o tom že by bylo zakázáno stát na točně, možná nějaké vnitropodnikové nařížení konkrétního dopravního podniku kvůli volnému průchodu autobusem. U prototypu kloubového RTO byly na točně dokonce i sedačky.
nevím ale docela běžně lidé stáli na točně a že by tam bylo upozornění o tom, že se tam nesmí stát? Nic tam nebývalo, ani řidič když jsme tak stáli i v skoro prázdném busu nic na to neříkal. Takže asi zákaz uněkteré místní dopravy?!
Vím skoro jistě, že bylo zakázáno stát u Ikarusů blízko obvodu točny, protože se točna dost pohybovala i zdvihala (prudké zatáčky do různě naklopených ulic). Je úplně možné, že to platilo jen u toho jednoho konkrétního MHD.
Já tam sjížděl čtyřlístek a poslouchal walkmana .
Dneska, když dovnitř dávám hrnec, tak nechápu, že jsem se vešel
Záleží jaký autobus. Ta poalední Karosa a po ní následující mají hnaný vlek a ten před sebou strká autobus. Takže de facto je vlekem spíš ten autobus . Moc dobré řešení to není, protože při prudším rozjetí má autobus tendenci se lámat, tak se to eliminuje jakýmsi tlumičem.
SOR začínal s výrobou autobusů díky přeběhlíkům z Karosy takže defacto vycházeli ze stejného technického řešení v trošku ošklivějším kabátě.
Jistě to nevím, ale SOR bude asi totéž, co Karosa protože ho založila skupinka lidí, kteří odešli z Karosy po jejím prodeji Renaultu.
Ono když výchozí autobus má motor vzadu a chcete z toho udělat kloubák, tak je to jediné možné řešení, pokud nechcete začínat od nuly.
Tak o Karosách vím jen o prototypech a že byli nasazeny nevím zhola nic a ani jsem je ve skutečnosti neviděl, navíc o nich psali tenkráte,ve Světě motorů, že v případě smyku se celý klub zablokuje, aby byla ovladatelnost ve smyku prý stejná jako u normálních busů. O jiných tuplem ne, jen o všeobecně známých Ikarusech z osmdesátek
Pár srojů, dnes už spíš muzejních kousků, mělo hnanou druhou nápravu. Jinak je vždy hnaná poslední náprava. Ono to u nízkopodlažního autobusu ani jinak řešit nejde. Pod podlahu se nic nevejde.
Ikary měly motor uprosted a hnanou druhou nápravu, byl to v podstatě standardní Ikarus s vlekem. Výše zímněné problémy s ovládním plynu u Karos, spočívaly v tom, že stará koloubová karosa měla hydraulický přenos mezi plynovým pedálem a čerpadlem. Občas brzovka utekla, nebo se to zavzdušnilo, a Karosa nejela. Ale to už je taky jen historie, to měla naposled sedmičková řada a ta se přestala vyrábět někdy v roce 1997. Dnes už má všechno elektronický plynový pedál.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.