Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Kdo má přednost před zůžením do 2 pruhů

Od: jarda888 odpovědí: 29 změna:

Dobrý den, měl bych následující dotaz. Chtěl bych se zeptat, kdo má přednost v situaci, kde se silnice ze 3 jídních průhů zužuje do 2. V modelové situaci, kdy těsně před zůžením jedou 3 vozidla vedle sebe. V pravém pruhu jede kamion 80 km/h, v prostředním pruhu jede osobní automobil 100 km/h a v levém pruhu jede vozidlo 130 km /h. Konkrétně mě zajímá, má přednost kamion? Tudíž vozidlo z prostředního pruhu přibrzdí a kamion pustí?. Nebo má přednost osobák jedoucí 100 km/h, ale v tomto případě by se kamion před koncem nestihl připojit a musel by na konci výrazně brzdit, či úplně zastavit.

Upozorňuji, že 3 pruh není připojovací, ale jednalo se o rozšíření průhů v jízdě do kopce.

Ještě chci dodat, že vozidlo z prostřeního pruhu nemůže uhnout do levého, za vozidlem 130 km/h jedou další vozy!

Pro názornost přikládám foto.

Mnohokrát děkuji za odpověď.


Kdo má přednost před zůžením do 2 pruhů

 

 

29 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

r2d2
hodnocení

3x

Ten komu jízdní pruh dochází ho mění, tedy přejíždí ze svého pruhu do jiného, takže dává znamení o změně směru a neohrožuje ani neomezuje vozidla v pruhu, do kterého přejíždí. Pokud nechce ztrácet svoji rychlost, přejíždí s dostatečným předstihem než mu pruh dojde a bude situaci řešit muset. To, co dělat když vidím znamení o směru jízdy do mého pruhu na vozidle v jiném pruhu nikde psáno není. Jen se doporučuje zipování (nechat větší mezeru) a nechovat se jako dbl.

ivanka71
hodnocení

Nepoužívá se pravidlo ZIP spíše při souběžné jízdě nebo při dopravním zůžení?

makk

A jak by asi měly dělat zip dvě auta? Zip se používá, pokud jsou v obou pruzích souvislé kolony a i tak, když dojde k nehodě tak je vinen ten, komu končil pruh. Pan Jarda buď nemá řidičák, nebo by ho mít neměl, když nezná takovéhle základní věci.

 

lmgify
hodnocení

3x

> silnice ze 3 jízdních pruhů zužuje do 2

Značka jasně ukazuje, že končí jeden jízdní pruh (" IP 18b: Snížení počtu jízdních pruhů.
Značka vyznačuje počet a uspořádání jízdních pruhů. Značka zároveň vyznačuje, který pruh je průběžný
."). Nic se nezužuje a už vůbec ne levý pruh. Toho se celá situace vůbec netýká. Ten si jede svých 130 i nadále.

Kamión mění jízdní pruh a podle zákona "Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy." .

Vzhledem k tomu, že auto i kamion jedou výrazněji odlišnými rychlostmi, hustota ve středním pruhu asi nebude taková, že jede jedno auto za druhým a je tam dostatek zbývající délky pruhu, neměl by být problém pro ten kamion se zařadit za jedno z aut a další auto prostě jen lehce sundá nohu z plynu.

Pokud je hustota ve středním pruhu vysoká (tzv. souběžná jízda, kdy moje rychlost je dána rychlostí auta přede mnou), tak se uplatní pravidlo zipu (jeden ze středního, jeden z pravého pruhu), viz stejný odstavec zákona ("Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu." ). V praxi při jednom kamionu v pravém pruhu by to vypadalo tak, že ho auto musí do středního ("průběžného") pruhu pustit (zřejmě ale až na konci pruhu, resp. za značkou o konci pruhu).

PS. Vypadá to jako rychlostní silnice a tam by nikdo přes 110km/h stejně jet neměl.

jarda888
hodnocení

Je to úsek na D1. Takže to rychlostní není.

lmgify

To by vysvětlovalo tu žlutou plnou čáru se zabudovanými odrazkami překreslenou na přerušovanou bílou čáru.

Jak může ale být legálně v pořádku zrušit odstavný pruh na dálnici a udělat z něj 3.jízdní pruh, to netuším.*ee**zmateny**co*

 

hodnocení

2x
avatar libor007
Z pruhu do pruhu nesmí řidič ohrozit ani omezit. Na druhou stranu - jako vozidlo v prostředním pruhu pokud nejsu totální trubka a vidím, že už pomalý pruh končí, tak ten kamáč holt pustím před sebe. Ideálně pro všechny včasným uhnutím do levého pruhu a zařazením zpět popř zpomalením a následným předjetím. V určitých situacích tady samozřejmě platí taky pravidlo zipu, ale do toho se lidem moc nechce. Přece dobrovolně nepustím jen tak před sebe kamáč, nebo nedej bože pantátu v fábce. Šofci by měli v sobě mít špetku kolegiality. Bohužel praxe je jiná...

Někteří řidiči jezdí ohleduplně a někteří ne. Asi výrazně více je těch řidičů, kteří nejezdí ohleduplně, to je fakt. Ale dřív nebo později se i ten kamioňák nakonec zařadí do průběžného pruhu :)

Je možné, že v některých "případech" může být bezpečnější, jet za kamionem, i za "cenu" pomalejší jízdy.

 

hodnocení

0x

Nikdo nemá přednost. Všichni řidiči si musí počínat tak, aby při změně pruhu nikoho neohrozili ani neomezili. Ať už ten pruh končí nebo pokračuje. Pokud tedy řidič jedoucí v končícím pruhu nemá vedle volno, musí zastavit.

Kéž by se do těchto pruhů řadila všechna pomalejší vozidla. Většina řidičů si myslí, že jsou určené jen pro kamiony, nebo jim to snad přijde trapné v nich jet, a zbytečně oxidují uprostřed.

"Nikdo nemá přednost." BLBOST! Jasně stanoví z. č. 361/2000Sb. v §12 - Jízda v jízdních pruzích!

Stejně tak je podle znění shora uvedeného předpisu nesmysl i věta následující, byť zní docela rozumně.

Neřekl bych. ;)

 

hodnocení

0x

V případě připojovacích pruhů neplatí tzv. pravidlo zipu.

Přednost má vozidlo, které jede v průběžném pruhu. Vozidlo, které jede v připojovacím pruhu, nesmí ohrozit vozidla, která jedou v průběžném pruhu. V praxi to mnohdy samozřejmě vypadá jinak. Ale teoreticky je to jasné.

lmgify

Tohle ale není připojovací pruh. Je to úplně normální pruh, který končí.

 

hodnocení

0x

Pořád říkám, že největším průšvihem našeho silničního zákonění je zip a kruhový objezd.

 

jd
hodnocení

0x

A proc by se situace nemela ridit stejnymi pravidly jako pripojovaci pruh, kdyz ucel je stejny? Viz obrazek.

Jo a mimochodem, levy pruh je mimo mesto predjizdeci a nema tam spravne jezdit nez pri predjizdeni oevych obsazenych pruhu.

Pokud se pletu, uvedte paragrafy a judikaty.

Kdo má přednost před zůžením do 2 pruhů #2

No, já bych spíš chtěl vidět paragrafy a judikaturu k nesmyslům na obrázku.

zaseja

Co se ti na těch logických obrázcích zdá nesmyslným?

lmgi

> proc by se situace nemela ridit stejnymi pravidly jako pripojovaci pruh
Tak třeba proto, že jak už tvůj obrázek uvádí, připojovací pruh slouží k nabrání rychlosti pro plynulé zařazení do průběžného pruhu, kdežto v tomto případě už v pravém pruhu auta jedou svojí maximální rychlostí a zrychlit více nemůžou.

jarinek*

A já bych chtěl zase vidět, že za ty zmíněné "Nejčastější chyby" se na místě bere řidičák. Z mého pohledu je nebezpečnost rovna projetí křižovatky na červenou.

Já bych zase vzal řidičák těm pitomcům, co povolili předjíždění v připojovacím pruhu a těm, co na obrázku vyčítají blinkr nebo zastavení ..

jarinek*

Aha omlouvám se. Spletl jsem se ve své odpovědi. Za zastavení bych nebral řidičák, ale povolil rovnou odstřel řidiče a následný odtah na náklady příbuzných.

Pokud to zastavení je důsledkem nezařazení, protože přednost k tomu nemá?

A blikat nemá včas, ale až na konci ..

zaseja
"Já bych zase vzal řidičák těm pitomcům, co povolili předjíždění v připojovacím pruhu a těm, co na obrázku vyčítají blinkr nebo zastavení .."Ale tohle tebou jmenovaný je pro plynulost provozu a tím i bezpečnost provozu daleko bezpečnější, než v připojovacím pruhu brzdit, když stačí přidat a zařadit se před kamion, místo dupnutí na brzdu, tím se dost často vyvolá řetězová bouračka a zastavovat v připojovacím pruhu je vůbec to nejhorší.Ty blinkry neřešim.

Zastavit v připojovacím pruhu je havarijní situace. Samosebou. Taky tam nikdo nezastaví z plezíru. Mimochodem - připojovací pruh neužívají také kamiony a jiné vozy, jejichž akcelerace není oslnivá?

A není nebezpečná rada neblikat do poslední chvíle? Často si totiž polospící řidiči nevšimnou, že vedle nich je připojovací pruh a auto v něm je za V1 (řečeno s Leteckými katastrofami), tedy, že když ho nepustí, do konce připojovacího pruhu to neubrzdí.

 

asd1
hodnocení

0x

Jízda v pruzích = kamion nesmí omezit auta v pruhu do kterýho přejíždí.

Chytřejší je když končí levej pruh a pravej je průběžnej. Takhle když končí pravej,tak při větším provozu kamion nemá místo a může leda tak na prasáka se tam nacpat nebo předpisově zastavit n akonci pruhu a čekat na velkou mezeru protože se bude rozjíždět poooooooomaluuuuuu. Když končí levej tak v něm jezdí rychlý auta který nemaj problém zpomalit a zařadit se do průběžnýho; kamiony v pravým průběžným jedou furt svoje a nemaj pakárnu s vyjetím z končícího pruhu.

 

 

jaj*
hodnocení

0x
Především vozidlo jedoucí 130 by mělo co nejdříve opustit pruh protože levy je jen pro předjíždění. Celkem mi tihle namyšlenci vadí.

Ano, ovšem jen tehdy, je-li mezi vozidly v prostředním vzdálenost alespoň 200 metrů, Pak by se na okamžik měl zařadit mezi ně.

asd1

Co meleš? Ten "namyšlenec" v levým předjel bílýho a začal předjíždět červenýho, a to max. dovolenou rychlostí. Opouštět levej by měl až po předjetí červenýho a řadit před červenýho by se měl až bude 75m před nim (Německých "halb tacho" což je správný bezpečný odstup, i u nás, fyzika je tu stejná), ne že to zalomí hned 10m před něj, nejlíp za mokra aby mu i zasvinil vokno..

"Halb tacho" není bezpečná vzdálenost. Ta roste s druhou mocninou rychlosti.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]