Nejste přihlášen/a.
Ahoj všem. Zdědil jsem Škodu Feldu a potřebují poradit jaký je postup při výměne chladicí kapaliny, a kolik tam patří litru. Je to 1.3
Za studeného stavu odpojíš hadici z chladiče u alternátoru.
Kapalina vyteče. Pak naliješ 5 litrů destilky a projedeš.
Necháš vychladnout a opět vše vyleješ přes hadici.
Koupíš G13 v litrovkách přímo ve Škodovce tu bílou nádobku s fialovou kapalinou a naliješ 2,5 litru do nádobky v autě a zbytek doplníš destilkou.
...
Celková náplň je 6 litrů
Dolévej pouze mezi MIN a MAX. Nikdy na MAX (tam to vyleze jen za tepla při přehřátí).
Šroub na trubce spíš nepovoluj. Pak rád teče. Sundávej hadici.
Dobré je zahradní hadicí a tlakem pitné vody z vodovodního řádu propláchnout všechny hadice a radiátor topení (ten je vedle baterky). Stačí odpojit od termostatu tu zadní hadicu a prat tam vodu z řádu a nechat odtékat odpojenou hadicí u chladiče dokud nepoteče čistá.
Podobně i propláchni chladič na čele pro motor.
Knoflík topení na teplý vzduch dávat nemusíš. Felda 1.3 nemá kohout a topením koluje voda stále. I v létě. Teplý vzduch určuje směr klapek v těle topení. Ne průtok vody radiátorem blokovaný kohoutem jako u Favorita nebo Feldy 1.9D.
Pozor. Někdy jsou termostaty zvláště nové velmi těsné a nemají odvzdušňovací dírku, aby došlo k zaplavení kapalinou. Typicky Felicie s plastovým termostatem. Pokud je termostat nový a není to ten celokovový, ale kotouček s gumičkou na plastové sedlo domku, tak se odvzdušňuje vytažením čidla teploty nebo povolením horní hadice.
To s tím čidlem mají dokonce vepsané v dílenské příručce Felicie. Nechat nastartovaný motor je nerozum, protože horká pára před termostatem termostat otevře, až když je přehřáto a pak tam hrkne studená voda a hlava praskne. Naštěstí většina aut má termostaty vyběhané a netěsní zcela an 100% a vodu přepustí nebo je v nich dírka od výrobce asi 2mm na to přepouštění.
Dnes u aut plných výměnáků, mezichladičů, oběžných čerpadel, atd... se mění kapalina tak, že se odsaje vzduch z hadic a kapalina se tam přepustí do téměř vakua. Je to i rychlejší než čekat a opatrně dolévat nebo vytahovat čidlo, atd...
Zdroj: poradte.cz/...
Díky za podrobný navod,Díky. Ale pišeš že nejdřive proplachnout destilkou a pak píšeš že proplachnu chladič hadicí s vodou z vodovodu
Vyber si jedno nebo druhé. Ideálně tou hadicí a podtlakem vyplachovat pár minut.
Pokud jsi někde v paneláku, tak leda tou destilkou a projet. Panelákový člověk asi nenatáhne hadici z okna a já netuším, jaké máš možnosti ![]()
Jsem z baráku
Ale nejak mě to zmatlo že jednou destilkou a jednou normalní vodou. Tak že můžu jen normalní vodou a projet to? Předchozí majitel (stříc) tam dolíval kapalinu G11. Tak co tam nalít. Jaký je mezi něma rozdíl?
G11/G48 jsou modrozelené staré typy kapalin, které u Felicie výrobce tehdy nahradil G12kou od roku 97.
G48 rychleji degraduje a vyčerpává inhybitory koroze. Lhůta výměny jsou 3 roky a zanáší chladící systém jemnou vrstvičkou.
G12 nahradila G13 s lepšími vlastnostmi ochrany mědi v motoru (těsnění vložek válců v bloku), chráni jen v místě, kde se má tendenci tvořit elektrochemická koroze (článek), který zneutralizuje pouze lokálně a tak nedělá tu blbost jako G48, že by zanášela komplet systém tou vrstvičkou.
Výměná lhůta G13 je 5 let nebo 250 000km tuším.
Dá se to dohledat na netu, ale princip je spíše funkce těch inhybitorů koroze než fakt protizámrzu. G48 se dnes blbě shání a v nozi na benzínkách jsou G13ky. Proto je lepší přejít a nelít tam starý nemoderní sajrajt. Navíc ten se nesmí smíchat s G12/G13. Proto píšu i postup výplachu té staré kapaliny.
Pokud tam léta neměnil nikdo náplně, tak je větší riziko, že brzo odejde těsnění pod hlavou. Stejné riziko je i to, že tam necháš stále tu původní.
U své Felicie chladicí kapalinu neměním.V podstatě se jedná o vodu a přídavek etylenglykolu..Tato směs své složení během provozu nemění,jen se odpařuje voda a případně drobnými netěsnostmi směsi ubývá.Přes leto doplňuji jen vodu a v zimě doplním trochu "fridexu".Vyhnu se poškození hadic při montáži.12 let tak jezdím ve vší spokojenosti.-
Rezavý vložky válcu obalený kamenem a zbytky oxidů hliníku je super. Blbej přenos tepla, ale proč ne. Né každý to tak chce ![]()
Brzdovou kapalinu taky neměň. Stačí za 15 let, až se zničí HBV nebo zaseknou třmeny a bude přibržďovat kolo a přehřáté dojedeš domů i na výměnu ložisek a kotoučů s deskama. To se vyplatí ![]()
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.