Nejste přihlášen/a.
Vetsinou kotouc drzi maly sroubek. Ten odsroubujes pryc, das kolovy sroub, do chlazeni kotouce pichnes poradny sroubovak, zapres o brzdic a povolujes. Neprotaci se to. A ten maly sroubek bys ustrihl jak malinu
Ano, a některý auta ten šroubek ani nemaj tak se šrouby dávaj už proto aby nespadl kotouč z náboje.
Matka se většinou povoluje už na zemi.. A při utahování je třeba ložiskem točit aby si valivý segmenty vjely přesně do provozní polohy, jinak se vymáčknou mikrodůlky do oběžný dráhy a ložisko často během pár tisíc km odejde.
Vůle v ložisku je daná i utahovacím momentem který stlačí vnitřní kroužek resp. vnitřní kroužky jsou dva. Valivý segmenty nejsou v kleci přesně rovnoměrně a pokud to v tý poloze utáhneš tak udělaj důlky. Do přesný polohy si najedou až zatočením během utahování. Pokud točíš neutažený tak je vůle větší a přesnou polohu to nezajistí. Ty důlky jsou v tisícinách, ale načnou oběžnou dáhu a během pár tisíc km se tam udělá "výtluk", pak to začne vrnět, huličky se poškodí a rychle jde do kopru celý ložisko..
Kuželíkový ložisko kde se vůle přímo seřizuje je něco jinýho...
Jenda má pravdu. Vůle ložiska je dána už v továrně. Utahovací moment tam je pro závit a matici na poloose. S vůlí ložiska to nemá nic společného.
Utáhnutím se vnitřní kroužek stlačí a průměr oběžný dráhy se zvětší. Bavíme se o tisícinách milimetru, ale jsou to detaily který mají vliv dost velkej.
Servis se s tim nes. na nějaký postupný utahování, točení i na utahovací moment kašle, jen to veme řehtačkou od oka na krev.. Ani ložisko před montáží neochladí, naperou to silou. Pak ty ložiska nevydrží 200kkm ale třeba jen 10 - 50 a tvrdí že to je ložiskem..
Pravdu máte oba.
Přední ložisko je dvojřadé a k jistému stlačení dochází. Bez stlačení ložisko brzo odejde. Neumí pracovat bez správného utažení (nedotažení/přetažení).
Při demontáži mnohdy první opěrný kroužek zůstává na náboji, jak se ložisko rozpadá!
Jak podotkl asd1, vkládám fotku. prsteny jsou uvnitř dva, proto stlačení nebo nedotážení má ten vliv!
Asd1:Přední ložisko je zalisováný do těhlice a do něj náboj. Vnitřní kroužek dosedá do hrany těhlice. Moment je pro závit. Ikdyby si to dorval pistolí, tak ho nezkurvis.
Vim jsem strojař ![]()
Matka tlačí na vnitřní kroužky, ty se tlakem deformujou, šířka kroužků se zmenšuje a průměr oběžný dráhy se zvětšuje. Konstrukce počítá s utažením na daný moment = nedotažený ložisko má velkou vůli a odejde dřív, přetažený ložisko má malou vůli a taky odchází dřív. Namontovaný ložisko nemá valivý segmenty usazený přesně rovnoměrně přestože jsou v kleci = při dotažení v téhle poloze vznikne přesah a mikroskopicky to poškodí oběžný dráhy i valivý segmenty, ložisko taky odchází dřív.
Ty kroužky si představ z plastelíny - co udělaj když utáhneš matku? V díře je hřídel náboje tam nemůžou, z jedný strany matka z druhý osazení náboje takže do stran taky nemůžou, = když utahuješ matku tak jde materiál ven. Přesně to se děje, jen v tisícinách..
Já dotahuju vše na moment, když nemám u sebe data, tak strojnický tabulky popř odhadem nebo ozkoušením momenťákem před povolením. Já na krev nic neberu, běhá mi z toho husina na krev. Myslel jsem to tak, že pokud třeba předek dotáhneš na 220 nebo 250 už je jedno u kuličkovýho ložisko. Zkus to na favoritu, Audi 100 atd . vzadu , už jsem zažil střelce, co to vzadu vzali na krev a po pár km bylo vymalováno ![]()
Tak jasně že ve štelovacím přetáhnutím vymáčkneš díry že to při točení cvaká jak s aretací ![]()
U pevnýho je tolerance dost velká a 30 Nm navíc je ještě v pohdě, ale když má být 300 a je to 100 nebo 500 tak to už vliv má..
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.
