Nejste přihlášen/a.
Vetsinou kotouc drzi maly sroubek. Ten odsroubujes pryc, das kolovy sroub, do chlazeni kotouce pichnes poradny sroubovak, zapres o brzdic a povolujes. Neprotaci se to. A ten maly sroubek bys ustrihl jak malinu
Ano, a některý auta ten šroubek ani nemaj tak se šrouby dávaj už proto aby nespadl kotouč z náboje.
Matka se většinou povoluje už na zemi.. A při utahování je třeba ložiskem točit aby si valivý segmenty vjely přesně do provozní polohy, jinak se vymáčknou mikrodůlky do oběžný dráhy a ložisko často během pár tisíc km odejde.
Vůle v ložisku je daná i utahovacím momentem který stlačí vnitřní kroužek resp. vnitřní kroužky jsou dva. Valivý segmenty nejsou v kleci přesně rovnoměrně a pokud to v tý poloze utáhneš tak udělaj důlky. Do přesný polohy si najedou až zatočením během utahování. Pokud točíš neutažený tak je vůle větší a přesnou polohu to nezajistí. Ty důlky jsou v tisícinách, ale načnou oběžnou dáhu a během pár tisíc km se tam udělá "výtluk", pak to začne vrnět, huličky se poškodí a rychle jde do kopru celý ložisko..
Kuželíkový ložisko kde se vůle přímo seřizuje je něco jinýho...
Jenda má pravdu. Vůle ložiska je dána už v továrně. Utahovací moment tam je pro závit a matici na poloose. S vůlí ložiska to nemá nic společného.
Utáhnutím se vnitřní kroužek stlačí a průměr oběžný dráhy se zvětší. Bavíme se o tisícinách milimetru, ale jsou to detaily který mají vliv dost velkej.
Servis se s tim nes. na nějaký postupný utahování, točení i na utahovací moment kašle, jen to veme řehtačkou od oka na krev.. Ani ložisko před montáží neochladí, naperou to silou. Pak ty ložiska nevydrží 200kkm ale třeba jen 10 - 50 a tvrdí že to je ložiskem..
Pravdu máte oba.
Přední ložisko je dvojřadé a k jistému stlačení dochází. Bez stlačení ložisko brzo odejde. Neumí pracovat bez správného utažení (nedotažení/přetažení).
Při demontáži mnohdy první opěrný kroužek zůstává na náboji, jak se ložisko rozpadá!
Jak podotkl asd1, vkládám fotku. prsteny jsou uvnitř dva, proto stlačení nebo nedotážení má ten vliv!
Asd1:Přední ložisko je zalisováný do těhlice a do něj náboj. Vnitřní kroužek dosedá do hrany těhlice. Moment je pro závit. Ikdyby si to dorval pistolí, tak ho nezkurvis.
Vim jsem strojař
Matka tlačí na vnitřní kroužky, ty se tlakem deformujou, šířka kroužků se zmenšuje a průměr oběžný dráhy se zvětšuje. Konstrukce počítá s utažením na daný moment = nedotažený ložisko má velkou vůli a odejde dřív, přetažený ložisko má malou vůli a taky odchází dřív. Namontovaný ložisko nemá valivý segmenty usazený přesně rovnoměrně přestože jsou v kleci = při dotažení v téhle poloze vznikne přesah a mikroskopicky to poškodí oběžný dráhy i valivý segmenty, ložisko taky odchází dřív.
Ty kroužky si představ z plastelíny - co udělaj když utáhneš matku? V díře je hřídel náboje tam nemůžou, z jedný strany matka z druhý osazení náboje takže do stran taky nemůžou, = když utahuješ matku tak jde materiál ven. Přesně to se děje, jen v tisícinách..
Já dotahuju vše na moment, když nemám u sebe data, tak strojnický tabulky popř odhadem nebo ozkoušením momenťákem před povolením. Já na krev nic neberu, běhá mi z toho husina na krev. Myslel jsem to tak, že pokud třeba předek dotáhneš na 220 nebo 250 už je jedno u kuličkovýho ložisko. Zkus to na favoritu, Audi 100 atd . vzadu , už jsem zažil střelce, co to vzadu vzali na krev a po pár km bylo vymalováno
Tak jasně že ve štelovacím přetáhnutím vymáčkneš díry že to při točení cvaká jak s aretací
U pevnýho je tolerance dost velká a 30 Nm navíc je ještě v pohdě, ale když má být 300 a je to 100 nebo 500 tak to už vliv má..
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.