Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Šroub v náboji

Od: loudes1 odpovědí: 16 změna:
Zdravím,koukal jsem na pár videí ohledně demontáže poloos a nepochopil jsem proč když povolujou poloosu zašroubují do náboje vždy min jeden kolový šroub.Dokaze mi někdo vysvětlit jaký to má důvod? Děkuji

 

 

16 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

petrovic
hodnocení

0x

Vetsinou kotouc drzi maly sroubek. Ten odsroubujes pryc, das kolovy sroub, do chlazeni kotouce pichnes poradny sroubovak, zapres o brzdic a povolujes. Neprotaci se to. A ten maly sroubek bys ustrihl jak malinu

loudes1
hodnocení

Jasný chápu,takže je to kvůli tomu aby se nestrihnul šroubek co drží kotouč
asd1

Ano, a některý auta ten šroubek ani nemaj tak se šrouby dávaj už proto aby nespadl kotouč z náboje.

Matka se většinou povoluje už na zemi.. A při utahování je třeba ložiskem točit aby si valivý segmenty vjely přesně do provozní polohy, jinak se vymáčknou mikrodůlky do oběžný dráhy a ložisko často během pár tisíc km odejde.

jenda22
Tak to je samozrejme nesmysl. Pouze nektera auta na zadni naprave pouzivala kuzelikova loziska, kde se nastavovalo predpeti loziska. V soucasnosti se loziska utahuji pres stredovy krouzek loziska a poskozeni loziska uvedenym zpusobem je nemozne.
asd1

Vůle v ložisku je daná i utahovacím momentem který stlačí vnitřní kroužek resp. vnitřní kroužky jsou dva. Valivý segmenty nejsou v kleci přesně rovnoměrně a pokud to v tý poloze utáhneš tak udělaj důlky. Do přesný polohy si najedou až zatočením během utahování. Pokud točíš neutažený tak je vůle větší a přesnou polohu to nezajistí. Ty důlky jsou v tisícinách, ale načnou oběžnou dáhu a během pár tisíc km se tam udělá "výtluk", pak to začne vrnět, huličky se poškodí a rychle jde do kopru celý ložisko..

Kuželíkový ložisko kde se vůle přímo seřizuje je něco jinýho...

jenda22
Neni to pravda. Staci se podivat na lozisko a je to jasne. Utahovaci moment matice naboje by z loziska udelalo nepohyblivy dil!
Vule loziska se nemeni utahovanim matice. Je dana z vyroby.
petrovic

Jenda má pravdu. Vůle ložiska je dána už v továrně. Utahovací moment tam je pro závit a matici na poloose. S vůlí ložiska to nemá nic společného.

asd1

Utáhnutím se vnitřní kroužek stlačí a průměr oběžný dráhy se zvětší. Bavíme se o tisícinách milimetru, ale jsou to detaily který mají vliv dost velkej.

Servis se s tim nes. na nějaký postupný utahování, točení i na utahovací moment kašle, jen to veme řehtačkou od oka na krev.. Ani ložisko před montáží neochladí, naperou to silou. Pak ty ložiska nevydrží 200kkm ale třeba jen 10 - 50 a tvrdí že to je ložiskem..

Pravdu máte oba.

Přední ložisko je dvojřadé a k jistému stlačení dochází. Bez stlačení ložisko brzo odejde. Neumí pracovat bez správného utažení (nedotažení/přetažení).

Při demontáži mnohdy první opěrný kroužek zůstává na náboji, jak se ložisko rozpadá!

Jak podotkl asd1, vkládám fotku. prsteny jsou uvnitř dva, proto stlačení nebo nedotážení má ten vliv!

Šroub v náboji
jenda22
Vliv na opotrebeni ma snizeni vule pretazenim. Kdo menil lozisko vi, jak je to dorvane na dany moment.Cili shrnuto, dotazenim se vule nemeni.
break

Asd1:Přední ložisko je zalisováný do těhlice a do něj náboj. Vnitřní kroužek dosedá do hrany těhlice. Moment je pro závit. Ikdyby si to dorval pistolí, tak ho nezkurvis.

 

asd1

Vim jsem strojař ;)

Matka tlačí na vnitřní kroužky, ty se tlakem deformujou, šířka kroužků se zmenšuje a průměr oběžný dráhy se zvětšuje. Konstrukce počítá s utažením na daný moment = nedotažený ložisko má velkou vůli a odejde dřív, přetažený ložisko má malou vůli a taky odchází dřív. Namontovaný ložisko nemá valivý segmenty usazený přesně rovnoměrně přestože jsou v kleci = při dotažení v téhle poloze vznikne přesah a mikroskopicky to poškodí oběžný dráhy i valivý segmenty, ložisko taky odchází dřív.

Ty kroužky si představ z plastelíny - co udělaj když utáhneš matku? V díře je hřídel náboje tam nemůžou, z jedný strany matka z druhý osazení náboje takže do stran taky nemůžou, = když utahuješ matku tak jde materiál ven. Přesně to se děje, jen v tisícinách..

break

Já dotahuju vše na moment, když nemám u sebe data, tak strojnický tabulky popř odhadem nebo ozkoušením momenťákem před povolením. Já na krev nic neberu, běhá mi z toho husina na krev. Myslel jsem to tak, že pokud třeba předek dotáhneš na 220 nebo 250 už je jedno u kuličkovýho ložisko. Zkus to na favoritu, Audi 100 atd . vzadu , už jsem zažil střelce, co to vzadu vzali na krev a po pár km bylo vymalováno *smich*

asd1

Tak jasně že ve štelovacím přetáhnutím vymáčkneš díry že to při točení cvaká jak s aretací *smich*

U pevnýho je tolerance dost velká a 30 Nm navíc je ještě v pohdě, ale když má být 300 a je to 100 nebo 500 tak to už vliv má..

break

Bral jsem to podle sebe. Vím o střelcích ať už že servisů, garážisty nebo domácí kutily , co klidně utahují hlavu na starý šrouby bouchackou, kola pistolí na plnej výkon nebo dvoumetrovou pákou a vše na krev aby to neupadlo a nejlíp lepidlo, ale podle mě je tohle bezpředmětný ke srovnávání.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]