Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Nabíjení elektromobilu

Od: ipace odpovědí: 53 změna:

Je technicky možné nabíjet čistý elektromobil za jízdy?

 

 

53 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

3x

Technicky ano, prakticky ne. Nám ani na jednom autě při nabíjení nejde "zařadit" jiný mód než P. Auto se ani nemusí nabíjet, stačí jen připojený kabel. Je to ochrana aby někdo neodjel s připojenou nabíječkou.

 

hodnocení

1x
avatar magdon

Jestli máte dost dlouhou prodlužovačku... *smich*.

Bohužel, "perpetuum mobile" stále ještě nikdo nevymyslel :(.

 

hodnocení

1x
avatar stir
Za jízdy jen rekuperací. Při zapojeném kabelu se nerozjede. To abys někomu nevyrval zásuvku ze zdi :)

 

hodnocení

0x
avatar promon

Ovšem, pokud ho potáhne nějaký jiný, dostatečně výkonný vůz. Případně při jízdě z kopce.

 

hodnocení

0x

Jasně.Když si povezete v kufru nebo na vozíku dostatečně výkonnou elektrocentrálu, tak není problém.

Některé elektromobily mají tzv. range extender - malý elektrický generátor poháněný spalovacím motorem, který dobíjí baterku za jízdy. Např. BMW i3 Rex.

jenda22
Pokud pokryje spotrebu motoru pri jizde, tak to ale neni maly generator.
diesel1
Tak třeba takový DOK v armádě netahnul sice centrálu,ale mel v době, kdy ještě svět neznal, mimo pokusné ci experimentální, hybridní auta, v šedesátých spalovací motor a generátor+ 5 trakčních el.motoru-navijak a v každém kole pak jeden, ale zase nepotřeboval kabel .

 

hodnocení

0x

Dobíjet - rekuperace při brzdění nebo při jízdě z kopce. Teoreticky prodlouží dojezd, hodně záleží na stylu jízdy

 

asd1
hodnocení

0x

Jasně že jde, centrála na vozejku např. *smich*

Nebo rekuperací, necháš se vysadit v Alpským sedle a než dojedeš o kilometr níž tak něco dobiješ..

 

hodnocení

0x

Ve městě kde jezdí trolejbusy by stačily klacky na dráty *smich*

To by byl černý odběr :)

 

hodnocení

0x
avatar kejikl

Třeba solární panely na střeše auta.

jenda22
Pise se o dobijeni akumulatoru auta, ne tabletu!
Dnes už mají auta solární střechy.
asd1

A zítra pokud nebudeš mít rozbalovací panely jak družice tak z parkáče neodjedeš, bude 50 alektromobilů na jednu nabíječku a 200m prodlužovák z paneláku ti šlohnou magneti *smich*

No jasně. Přece nikdo nebude jezdit na naftu za 50korun. Češi jsou vynalézaví 0:)
break

Lancia thesis měla před dvaceti lety za příplatek solární panel zabudovaný v šíbru, ale stačilo to na pohon ventilátoru.

 

jenda22
hodnocení

0x
A co ze maji solarni strechy? Co takhle ucinnost panelu a teoreticky solarny vykon z 1m2 plochy? Tim se vycerpaly moznosti solarni strechy a dal uz o tom radeji nepiste.
Jak kdyby účinnost parní jaderné nebo uhelné elektrárny byla vyšší :)) Nehledě na to, co z nich leze ven. Dál už raději nepište.
jenda22

Stíre, že píšete nesmysly není můj problém ale váš. Na střeše auta je panel o směšném výkonu tak akorát k tabletu a vy napíšete něco o dobíjení akumulátoru. Už to neberte...

Stire, napsat že hodláte nabíjet EV solární střechou je zhruba podobné, jako byste pro nabíjení místo Vámi zmíněné a dnes pro nabíjení EV často používané uhlelné elektrárny hodlal použít něco takového

aukro.cz/...

Zkuste si schválně propočíst, za jak dlouho byste nabil běžnou baterii EV při dané ploše střechy - řekněme 2m2, při intenzitě slunečního svitu v těchto končinách.

@promon To co tvrdíte že nelze, již řeší automobilka Sono Motors. Jejich auto pokryté solárními články dokáže dodat v průměru za týden tolik energie, co potřebuje na 112km. Maximálně a předpokládám že i v ideálních pomínkách ale až 245km.

Jenže já jsem nikde nepsal o nabíjení solární střechou, ale komentoval jsem účinnost kterou tady Jenda22 zpochybnil a to je rozdíl :) Účinnost a výkon nebo instalovaná kapacita jsou rozdílné pojmy. Samozřejmě pro nabíjení je vhodnější solární střecha třeba na garáži, kde se vleze více panelů, ale i tato na autě dá kolem 2000km ročně.

Tak to je super, při vhodném výběru trasy můžu v létě jezdit zadarmo . Něco mi dobije střecha, něco rekuperace cestou z kopce...

No, ono to fakt nelze. Je tu řeč o solárech na střeše auta. To, co uvádíte vy, je prototyp, který má ,,panely´´ na celém povrchu karoserie, což je několikanásobně větší plocha. A jak sám uvádíte - i z této větší plochy nabijete za týden energii na sto kilometrů. To je ovšem poněkud žalostný výsledek, že ...

BTW

U nás ve městě je firma, která provádí prodej a instalaci solárních elektráren, mají také EV - Hyundai Ioniq. Už jsem se s tím párkrát svezl, podle majitele to jedno auto nabíjí solární elektrárna na ploše celého činžáku a to ještě zdaleka nelze mluvit o jakémkoliv rychlonabíjení

A třeba Lightyear One dá za hodinu na slunci v ideálních podmínkách až 12km, cca 5m2 plocha. Údajně až 20 000km ročně. Nicméně je to stále koncept. Hyundai Ionic 5 s tou střechou je již v prodeji.
Otázkou je, kolik hodin těch ideálních podmínek v průměru je. Řekněme za rok?
Rozhodně to není každý den od východu do západu slunce.

Stire, dotaz zněl . cituji:

Je technicky možné nabíjet čistý elektromobil za jízdy?

No a když jsme u toho, zkusím Vám vysvětlit co je to nabíjení. Jde o proces, kdy dodáváme energii do akumulátoru, výsledkem tohoto procesu je navýšení energie uložené v akumulátoru až do stavu nabití - tedy plného stavu.

Mám pocit, že jste to byl i Vy, kdo tvrdil, že běžný elektromobil spotřebovává při jízdě nějakých 12-14kWh/100km. Jak je ale v tématu EV obvyklé, uváděl jste zbytečně optimistické údaje - pravda je spíše 20kWh/100km - zdroj :

dtest.cz/...

Takže - když už jsme si objasnili, co je nabíjení a kolik to auto žere, je celkem nabíledni, že aby mohl EV nabíjet za jízdy, potřeboval by zdroj, který by mu dodal na každých ujetých 100km více jak 20kWh, abychom vůbec mohli o jakémsi nabíjení mluvit. A to by to auto muselo mít plochu jako chudák nebožka Mrija.

Takže i u toho konceptu lze v nejlepším případě mluvit o jakémsi solárním range extenderu, výkon těch solárů nedokáže ani udržet auto v jízdě, natož ještě nabíjet.

Promon však výše jsem psal, že za jízdy lze dobíjet jen rekuperací. Nikde jsem netvrdil, že střecha stačí na pohon. Ono když auto 98% času stojí a svítí na něj zrovna slunce, tak ten ionic 5 slibuje cca 5km denně nebo nějak v průměru 2000km ročně. Někde na jihu Itálie či Španělska , u nás spíš méně. Co se týká spotřeby, tak konkrétně ionic elektrik, e-kona nebo bmw i3 umí jezdit na okreskach nebo město pod 10kwh, protože se tam hodně rekuperuje. Tesla SR klidně 12-14 kWh úplně normálně, když budou dálnice, tak okolo 15-16. LR má taky nízkou spotřebu, jen pokud se nějak výrazně zrychluje a zapojuje přední asynchronní motor je spotřeba vyšší. Motory s permanentním magnetem mají o dost vyšší účinnost.
Koukám nějaký dlouhý rok. Celých 400 dní...
nox®
Mě tohle vždycky strašně baví. Fandové elektromobilů mají každý detail rozpočítaný do posledního halíře, tabulky, grafy, vědí přesně co a jak je stojí, kde a jak dobíjet aby se jim to vyplatilo, ale že za auto v pořizovací ceně zaplatili třeba dvojnásobek, to pak už nezmíní. Třešničkou je pak třeba ještě krachující dodavatel a následné podlomení kolen při výpočtu nových záloh za elektřinu. Sám mám elektromobily rád a jako třetí auto klidně beru. Stačí ale nastartovat nějaký plnotučný osmiválec, projet serpentiny s hothatchem a koho zajímá nějaké dobíjení baterek...

@promon

Ten rozdíl spotřeby je daný stylem jízdy. EV je prostě styl, pokud s tím jezdíte jako s normálním autem, spotřeba bude vysoká. Pak jsou řidiči, kteří se lehce rozjedou, dlouho "plachtí" a při každém brždění rekuperují .

Sice se tím dostanou na hezká čísla, ale v normílním provozu se takhle moc jezdit nedá

Nunici možná by to chtělo nějaké praktické zkušenosti na rozšíření obzorů. Tesla SR dá ve městě cca 500km s 50kwh baterií. Viz test. Jen malá změna, tahle tesla už má lifepo baterii, což nevěděl ani majitel.

youtu.be/...

@stir

fajn uděláme si test . 2 stejná auta,stejně nabitá baterka, stejná trasa. Vy pojedete jak jste zvyklý na spotřebu, já pojedu jak jsem zvyklý s benzínem a nebudu to šetřit . Pak se můžem bavit o praktických zlušenostech

Fyziku neoblbnete i když si upravíte všechny výsledky " testů" - jako test dojezdu v zimě, který byl zrušen kvůli sněžení

007cz
fajn uděláme si test . 2 stejná auta,stejně nabitá baterka, stejná trasa. Vy pojedete jak jste zvyklý na spotřebu, já pojedu jak jsem zvyklý s benzínem a nebudu to šetřit...jak stejná? Jako stejné barvy? Stejně nabité 12v baterky, stejné palivové nádrže? Jak se to dá srovnat?
Dám mu náskok. Půjčím si e-citigo 61kw, i tak to na většinu benzíňáků stačí. Jen barva bude tedy zelená.

Co nechápete? Přšu STEJNÁ vy pařezi

break

Z vlastní zkušenosti nevím o nikom, kdo by s EV jezdil na spotřebu. Všichni využívají topení, klimu a po dálnici podle předpisů. Dnes jsem za Prahou viděl model X s vlekem a na tom rozbitej model S. V práci máme model 3 s tažným a běžně tahá vlek .

Tak jistě, pokud s tím jezdíte stylem ,,až tam dojedu, tak tam budu´´ tak proč ne. Stejně jako na couračkách po městě asi nikdo neřeší nějakou tu kWh sem, kWh tam. Tam vidím použití EV jako optimální.

Problém ale je, když záleží na tom, kdy dojedete a kolik najedete. Máme v rodině jednoho, co se živí u rozvozu (musí jezdit na čas) a nááááramně se těší na jaro - prý za svůj život nikdy takhle nevymrzl v autě. Oni totiž mají ty čínský dodávky, topení to sice má, ale žádný TČ, nýbrž klasickou, nijak neregulovanou spirálu, při jejímž použití mizí dojezd před očima, proto ti kluci jezdí nabalení jak na severní točnu, aby nemuseli topit a měli šanci dojet.

e15.cz/...

A to je přesně to, co vidím jako největší záškodnictví vůči elektromobilitě - to, že se ty auta snaží narvat všude a za každou cenu, i když toto použití nedává smysl, Což už zjistili i soudruzi v Rajchu, že ...

idnes.cz/...

Přesně tak, mýty a pověry

youtu.be/...
break

Nemá se tlačit na pilu. Trh si řekne sám a nějaká nařízení to nezmění. Jsou lidi, co mají EV , solární panely a jezdí zadarmo. Samotná Tesla za rok vyrobí přes milion aut a nestíhá, dodání auta je třeba půl roku a víc. Do toho všeho má teď silnou konkurenci snad od každé značky, takže nejde o vrchol luxusu , protože si jej může dovolit střední třída. Zajímavý jsou třeba Hyundai ioniyc , Mustang Mach E, Enyaq atd...

A dojezd kolem 500 km se pomalu stává jako standart. Já osobně týdně svým autem v průměru najedu přes 800 km, do toho firemní auta a semtam větší trasy. Teď mám za víkend kolem 700 km a nedovedu sedět v autě víc než 250 km, pak musím zastavit a protáhnout se, takže nějaký rychlonabití cca půl hodiny je úplně v poho. A dnes jsou nabíječky skoro všude.

Jinak dodávky jako EV nefungují, zatím vůbec. Jsou těžký, velký odpor vzduchu, krátký dojezd, nízká maximální rychlost. Těm to potrvá ještě dlouho.

Jinak podle slov majitelů a uživatelů elektroaut většinou tyhle překonávají klasický aut. Kdo chce, ať si ho pořídí. Kdo nechce, tak nemusí...

@promon Ty solární panely na střeše/karoserii vozidla mají sloužit jen jako takový bonusový extender dojezdu. I když jsou lidé kterým 100km na týden stačí. Ti by téměř nemuseli vůbec nabíjet auto ze zásuvky. :D A že jich je.
Jinak já mám taky FVE na střeše rodiného domku a nabíjím z ní Leafa. Střechu tedy nemám pokrytou celou a v pohodě mi elektrárna utáhne nabíjení vozidla, klimatizaci domu a běžné spotřebiče. 5kW není zase tak málo. Teoreticky bych mohl nabíjet i 2 elektromobily najednou. Hodně ale záleží na možnostech domu a také potřebám řidiče. Pokud buete mít střechu blbě orientovanou, tak budete rád za nabíjení jednoho auta a nic víc. Někdy ani to. A potom záleží kolik potřebujete dobít energie do auta a to závisí na tom kolik jste ten den měl nájezd. V mém případě mi to dobíjí zhruba 12km/hodinu. Nabíjení mohu zpomalit i zrychlit, ale tato rychlost mi vyhovuje. Pomalejší nabíjení využívám jen pokud je víc mraků.

 

hodnocení

0x

Technicky možné by to bylo, ale reálně je to hloupost. Proto tohle řešení ani automobilky ve stávajících vozidlech nenabízejí. Němci ale zvažují trakční vedení na dálnicích pro nabíjení elektrických kamionů. S osobáky byly taky nějaké pokusy, ale vždy to vyšumělo do ztracena.

 

jenda22
hodnocení

0x
Vidim ze stir je naprosto posedly EV a o dobijeni solarem ma jeste vetsi bajne predstavy. Tak pro upresneni: solarni panel o rozmerech 1*1.6 m ma v lepsim pripade 400Wp za hodinu pri jizni orientaci a idealnim uhlu ke slunci. Strecha auta neni ani jedno. Tento panel ma jmenovite napeti do 40 V cca. Nejvyssi vykon je kolem 14:00 hod.
Jendo proč to řešíš. Psal jsem, že nejlepší je nabíjet třeba ze střechy garáže nebo domu, kde může být panelů více. Ten solární panel na autě, ve skutečnosti jsou rozdělené dává cca 2000km ročně, v našich podmínkách nejspíš méně. Za příplatek 30tis se to určitě nevyplatí a nikde jsem nepsal, že to dobije auto. Na to jsou jiné prototypy a věřím, že do budoucna to může být alespoň částečná cesta k nezávislosti. Každopádně ionic 5 je skvělé auto i bez solární střechy a koncern má co dohánět. Stejně skvělá je i nová Kia. Jen spotřeba je vyšší než třeba právě u té Tesly na dálnici, ale ve městě nebo na okreskach to jde dolů.
jenda22
Ono ani nabijeni elektromobilu ze strechy neni zrovna super napad. Nevim jestli mate FVE ale ja ji mam. Na vypisu vidim kdy je vykon nejvyssi a rozhodne to je v dobe, kdyz jsem v praci. Po navratu po 16. Hod. chcete nabijet co? To je porad ta vase manie. Solar nenabije elektromobil v rozumnem case a v dobe, jak potrebujete. Smirte se s tim i s faktem, ze elektromobil neni pro masovou nahradu soucasnych aut a 5 let stary elektromobil si koupi blazen. Priklady odstavenych aut pro nesmyslne drahe aku jsou prikladem, kam az vede debilita ekologu
Já se nepotřebuju s ničím smiřovat, je to věc názoru. Já jen čím budou Češi, odpůrci ev jezdit, až spalovák zmizí z trhu? Možná začnou chodit pěšky nebo si koupí kolo na svůj pohon, když baterky jsou fuj.
Jinak lidi co mají fotovoltaiku běžně nabíjí ev doma nižším proudem. O čas ani tak nejde, pokud auto stojí, tak se prostě nabíjí. Nikde není psané, že se musí nabíjet rychle a do 100%. A jestli se někdy dozijeme vstřicnější vlády, která bude ochotná změnit legislativu, může to fungovat tak, že si elektřinu ze své FE dodanou do sítě vyberete někde jinde, třeba v práci nebo tam, kde vaše auto zrovna parkuje. Možnosti jsou prakticky neomezené, jen nám v tom brání politická neschopnost. S rozvojem elektromobility souvisí i přeměna energetiky. Noční tarif v budoucnu už nebude takový, jak ho známe. Za levno se bude nabíjet v době, kdy bude dostatek levné energie z oze, auta už to umí. Jen nám tu chybí ty čisté zdroje a chytré sítě. Desítky miliard se vyhodí do přípravy stavby jaderného bloku...

 

štíre - spalovák nezmizí z trhu, spalovák zmizí s trhem.

 

makk
hodnocení

0x

Myslíte něco jako tankování za letu u letadel? To v praxi možné není. Jediné dobíjení za jízdy je rekuperace a pokud na tom trváte, můžete to udělat tak, že vás někdo potáhne a vy budete rekuperací dobíjet (a on pojede za 15l/100km :) ).

V praxi to ani není třeba, na rozdíl od těch letadel

 

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]