Nejste přihlášen/a.
Vpodstatě dva důvody.
Aby při propojení obou baterií jako poslední fáze nepřeskočila jiskra těsně u pólu. Když bude baterka vybitá ve zkratu a poslední kabel propojíš s touto baterkou plně nabitou baterku, tak dojde k velkému zkratu bez jakéhokoliv jištění. Nekvalitní kabely pochopitelně shoří, kvalitní kabely se rožnou jako topná spirála a spálí ti ruce.
Hlavně u kabelů při spojení 24V na náklaďáklu.
...
Další důvod je přechodový odpor. Ty potřebuješ propojit nabitou baterku ideálně se startérem v autě, který je vpodstatě nejnáročnější spotřebič v danou chvíli startu. Nepotřebuješ dobíjet baterku, ale chceš startér krmit!
Nekvalitní kabely s poměděného hliníku nebo velké délky či šmejd svorkami, které se zakousnou velmi malou plochou (mnohdy tou plechovou hrankou za minimum plochy - "na kant") přenesou minimum proudu.
Odpory které jsou samotný kabel a jeho délka,
Nekvalitní krympovaný spoj a nekvalitní krokodýlek (mnohdy vodivě spojen jen jednou stranou a ze šmejd materiálu - nikdy nebývá s čisté mědi --- jen svářečské měděné s poniklováním co by zemní svorky).
Přechodové odpory spojů (nikdo nemá kvalitní a čisté svorky na baterce, na autě, na kbaelech (jen nových jsou).
Přechodové odpory výrobce auta. Zde jsou mínusové kabely od svorek baterie na karoserii vozu a dále na motor samotný.
...
Proto plus nejkratší cestou ke startéru. To je mnohdy z nabité baterie ze svorky do svorky na startéru. Ta je téměř u všech aut zároveň přívodní plusový kabel. Proto lze použít plus vybité baterie.
Mínus s nabité baterie na blok motoru. Z bloku motoru je totiž nejkratší cesta ke startéru a jeho obalu mínusu. Kdyby jsi použil mínus vybité baterie, tak hrozí fakt, že proud zežere přes vytvořený dělič nejvíc ta vybitá baterka, pak mínus pokračuje na karoserii vozu a dalším přechodovým propojem a dalším vodičem z karoserie vozu na blok motoru (motor je zavěšen v gumách a je jinak izolován od elektrřiny díky silenblokům, proto je od výrobce vodivě takto spojován, jiank by na něm nefungoval startér a alternátor). No a teprve pak se mínus dostane ke startéru, ale
... každý přechodový odpor působí jako odpor, takže u velkých proudů se ve formě napětí na něm ztrácí ono napětí co by teplo (přeměňuje).
Z 14V u nastartovaného auta se k vybitému autu dostane třeba jen 12V nebo 11V.
Proto je lepší pro proud urazit trasu plus nabité baterky na plus vybité, ze které jde tlustý kabel výrobce auta přímo na startér mrtvého vozu a mínus nabité baterky na blok motoru, kde je nejčastěji zvedací oko na demontáž motoru pěkně čisté a bez povrchové úpravy vhodné i na velké proudy a z něj blokem projde proud na mínus startéru.
Proud tedy neleze z mínusu baterky po kastli a z kastle na další spoj na blok a pak teprve na startér.
Proudu zkracuješ cestu a při případné nehodě ti baterka nebouchne přímo u ksichtu, jak budeš připojovat poslední pol (ale stává se to výjmečně u vnitřně zkratovaných mrtvých baterek).
...
Na pojistkových skříňkách jsou na plus krokodýla mnohdy připojovací oka a proto se krokodýl nemačká na svorky aku, kde není dnes již místo k vůli hall sondě na proud startstopu nebo pojistkovému panelu.
Pozn.: Výrobce nedělá kvalitní měděné startovací kabely, protože cena by vyšla na 4000-5000kč dle délky a kvality zpracování a navíc takové kabely musí být dobře izolované, aby nějaký hňup nepřipojil nejprve nabitou baterku a pak kabely na druhém konci nedotkl omylem a nesvařoval.
Proto je žádoucí, aby kabel došel k pomalému uhřevu a bodově se nepřivařil.
Už samotný dotaz pochází od laika, který si vystačí "Franta říkal plus na plus a mínus na mínus" a dál jsou to jen pohádky a hádky z hospody, jak je kdo chytrej.
Ale to, že je něco jako ohmův zákon, odporový dělič nebo vodivost materiálů nikoho nevzrušuje, protože většina lidí vychodila základku se znalostmi žárovky s baterkou v obvodu jedné hodině fyziky a ještě ze známkou 3-5, takže pak to tak vypadá.
Několikrát jsem viděl startovat Ducato či Sprintera, kdy měli dělňasi vykuchanou podlahu a sedačku, aby prý nastartovali a to, že mají v motorovém prostoru připojovací body a oka vůbec nevěděli...holt paka, ale proto je zde i ta diskuze, takže doufám, že jsem tomu trošku dal osvětu
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.