Nejste přihlášen/a.
Zdravím, nedávno jsem se tu dotazoval ohledně vedení 230V a 12V a nyní mám na vás další dotaz .Na obrázku níže , je schéma jak bych si představoval rozvod v autě. Je to namyšlené tak , aby se dala energie čerpat z baterie (12V 110Ah) v autě , případně i z baterie přídavné (12V 90Ah). Mám v plánu na každé straně namontovat vypínač, aby se jedna baterie dala vždy odstavit. Můj dotaz nyní je : Bude problém ,když nechám oba vypínače zaplé a bude to takto zapojené? Hlavně nevím jestli nebudou problém pojistky na obou stranách. Při startování a dobíjení bych přídavnou baterii vždy odpojil kvůli alternátoru (asi nemá takový výkon dobít obě baterie) Díky za odpovedi.
To není rozumné ani praktické řešení.
Lepší je relé Cyrix, které je an tohle přímo určené. Baterie se propojí pouze při zvednutém napětí (alternátor běží) a nebo při manuálním tlačítku odblokace toho relé.
Baterky se nikdy nevybijí obě naráz, když se zapomene a v případě potřeby pomůžou se startem jedna druhé.
Dej to relé Cyrix.
Zeptám se k tomu obrázku : 1.) Jakým kabelem (přůřez) bych měl jít k druhé baterce )? Bude třeba 10mm2 měď stačit? 2.) Minus pol musim tahat od baterie k baterii -nebo stačí s kostry auta v nákladním prostoru? Jaký průřez? 3.) K čemu je ten kontakt 85 start assist? Předpokládám ke startování (využití druhé baterie )? Musím také zapojovat? Díky moc za vaši pomoc , cením si toho.
Kontakt start assist není třeba.
K propojení obou baterií dochází automaticky při zvednutí napětí na 14V.
Pokud by hlavní baterka byla mrtvá vybitá nějakým zapomenutým spotřebičem, tak zmáčknutím start assist dojde k nusenému sepnutí relé a připojení druhé baterky jako když se třeba startují auta startovacími kabely z jedné baterky na druhou.
Lze využít kostry, ale nástavbová kabina musí být origo dobře ukostřena k rámu vozu a k motorovému prostoru na druhou baterku. Celoplechová dodávka z jednoho kusu je dobře ukostřená po celé ploše a tam tedy nemusíš nijak zvláště řešit.
Ideální jsou vodiče cca 35mm2
Vpodstatě ty, které používá sám výrobce vozu na připojení baterky.
To není rozumné řešení. Pokud budou baterie připojené současně (paralelně), musí mít stejnou kapacitu a být i stejně nabité. Jinak se Vám budou hádat, ta víc nabitá bude dobíjet tu méně nabitou (sama se tím bude vybíjet). Pokud bude připojená vždy jen jedna baterie, fungovat to samozřejmě bude.
Lze to, ale baterie by měly být stejné kapacity.
Chlapi, spousta možností a nevyplatí se mu tedy, nežli různá udělátka a přepínače, sehnat stejnou baterku?
Já myslím, že uvedené kapacity nejsou příliš rozdílné a jejich paralelní zapojení nebude problém. A při nabíjení a startování nebude nutné přidanou baterii odpojovat.
Před dvaceti léty bylo možno starou baterii opravit tím,že se vyměnily poškozené - slabé články.Později se ukázalo,že taková oprava je jen provizorium.Po čase se postupně zničily i další články,zapojené paralelně.Totéž se stane i při propojení dvou různých akumulátorů,s různou kapacitou nebo stářím.Nebude se nabíjecí proud rovnoměrně rozdělovat.
JABRAKA
Toto doporučuje Banner. A na jiném místě stejný výrobce:
sice sériové zapojení, ale možná někomu pomůže
Nestejné akumulátory pokud možno nespojovat!
Doporučení renomovaného výrobce autoakumulátorů pro vozy s instalací 24V: použít vždy dva nové akumulátory stejné kapacity, stejného typu a výrobce pokud možno ze stejné výrobní šarže. Není co dodat, výrobce má poslední slovo, pokud ho uživatel nechce slyšet, je to jeho riziko.
A ještě k vypínačům...opravdu vypínač na 20A bude stačit? jen -+400W je zátěž?
Ja som pred časom reagoval na tento Váš problém s tým aby som vylúčil rozne nabitie batérii, vybíjanie
poistiek, vylúčenie omylu sledovania chodu oboch baterii. Mínus poly by som za poistkami normalne spojil,
plusy by som za poiskami spojil ale cez 2 výkonové diody na spoločný výstup plus.
Nepotreboval žiadne vypínače, jediná nevýhoda by bola iba to, že napatie by bolo
nižšie o úbytok na diodach cca. 0.6 až 1 volt...
Tie diody by boli:
Prvá: medzi plusom akumulatora a spotrebičmi...
Druhá: medzi plusom zdroja a spotrebičmi...
Boli by namáhané iba prúdmi, ktoré by brali spotrebiče.
V karaváne nepredpokladám žiadne extrémne odbery...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.