Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Propojení dvou baterií 12V v dodávce - dá se?

Od: hejkos® odpovědí: 17 změna:

Zdravím, nedávno jsem se tu dotazoval ohledně vedení 230V a 12V a nyní mám na vás další dotaz .Na obrázku níže , je schéma jak bych si představoval rozvod v autě. Je to namyšlené tak , aby se dala energie čerpat z baterie (12V 110Ah) v autě , případně i z baterie přídavné (12V 90Ah). Mám v plánu na každé straně namontovat vypínač, aby se jedna baterie dala vždy odstavit. Můj dotaz nyní je : Bude problém ,když nechám oba vypínače zaplé a bude to takto zapojené? Hlavně nevím jestli nebudou problém pojistky na obou stranách. Při startování a dobíjení bych přídavnou baterii vždy odpojil kvůli alternátoru (asi nemá takový výkon dobít obě baterie) Díky za odpovedi.


Propojení dvou baterií 12V v dodávce - dá se?

 

 

17 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

6x

To není rozumné ani praktické řešení.

Lepší je relé Cyrix, které je an tohle přímo určené. Baterie se propojí pouze při zvednutém napětí (alternátor běží) a nebo při manuálním tlačítku odblokace toho relé.

Baterky se nikdy nevybijí obě naráz, když se zapomene a v případě potřeby pomůžou se startem jedna druhé.

Dej to relé Cyrix.

mulac.cz/...

Propojení dvou baterií 12V v dodávce - dá se? #2
hodnocení

Zeptám se k tomu obrázku : 1.) Jakým kabelem (přůřez) bych měl jít k druhé baterce )? Bude třeba 10mm2 měď stačit? 2.) Minus pol musim tahat od baterie k baterii -nebo stačí s kostry auta v nákladním prostoru? Jaký průřez? 3.) K čemu je ten kontakt 85 start assist? Předpokládám ke startování (využití druhé baterie )? Musím také zapojovat? Díky moc za vaši pomoc , cením si toho.

Kontakt start assist není třeba.

K propojení obou baterií dochází automaticky při zvednutí napětí na 14V.

Pokud by hlavní baterka byla mrtvá vybitá nějakým zapomenutým spotřebičem, tak zmáčknutím start assist dojde k nusenému sepnutí relé a připojení druhé baterky jako když se třeba startují auta startovacími kabely z jedné baterky na druhou.

Lze využít kostry, ale nástavbová kabina musí být origo dobře ukostřena k rámu vozu a k motorovému prostoru na druhou baterku. Celoplechová dodávka z jednoho kusu je dobře ukostřená po celé ploše a tam tedy nemusíš nijak zvláště řešit.

Ideální jsou vodiče cca 35mm2

Vpodstatě ty, které používá sám výrobce vozu na připojení baterky.

 

 

hodnocení

5x
avatar magdon

To není rozumné řešení. Pokud budou baterie připojené současně (paralelně), musí mít stejnou kapacitu a být i stejně nabité. Jinak se Vám budou hádat, ta víc nabitá bude dobíjet tu méně nabitou (sama se tím bude vybíjet). Pokud bude připojená vždy jen jedna baterie, fungovat to samozřejmě bude.

hodnocení

Asi jsem měl zmínit, že zapojení (z baterie auta) bude tažené z pojistkové skříně auta. Bude problém který popisujete i v tomhle případě? Máte nějaké lepší řešení? Mne už došly nápady. Díky

 

vernon
hodnocení

5x
Baterie musí být identické. Alternátor je potom samozřejmě bude dobíjet normálně, mohou být připojeny současně.

 

hodnocení

3x
avatar milancukrar

Lze to, ale baterie by měly být stejné kapacity.


doplněno 04.02.22 08:39:

Chlapi, spousta možností a nevyplatí se mu tedy, nežli různá udělátka a přepínače, sehnat stejnou baterku?

Já myslím, že uvedené kapacity nejsou příliš rozdílné a jejich paralelní zapojení nebude problém. A při nabíjení a startování nebude nutné přidanou baterii odpojovat.

Jí mít takové baterky, tak je dám určitě k sobě. Páč podobně spojuji baterku v Octávii a v karavanu, každá je jiná.

 

jabraka*
hodnocení

3x

Před dvaceti léty bylo možno starou baterii opravit tím,že se vyměnily poškozené - slabé články.Později se ukázalo,že taková oprava je jen provizorium.Po čase se postupně zničily i další články,zapojené paralelně.Totéž se stane i při propojení dvou různých akumulátorů,s různou kapacitou nebo stářím.Nebude se nabíjecí proud rovnoměrně rozdělovat.

JABRAKA

 

jamess
hodnocení

3x
Proud je jako voda, tece od vyssiho mista k nizsimu, od vyssiho napeti k nizsimu, tedy od alternatoru k bateriim, jak uz tu padlo, pouzij rele CYRIX, usetris si praci s vypinaci.
Altik bude dobijet tu dodatecnou az se naplno dobije ta zakladni a hlavne, ty baterky se nebudou dobijet a navzajem nicit samy sebe :)
V pripade paralelniho propojeni = zdvojnasobeni kapacity, bys musel mit idealne obe baterie sejne kapacity a stari a hlavne hodne tlusty kabel k te druhe baterii. Cirix to resi - doporucuji.

 

hodnocení

0x
avatar nonek

Toto doporučuje Banner. A na jiném místě stejný výrobce:

sice sériové zapojení, ale možná někomu pomůže

Nestejné akumulátory pokud možno nespojovat!
Doporučení renomovaného výrobce autoakumulátorů pro vozy s instalací 24V: použít vždy dva nové akumulátory stejné kapacity, stejného typu a výrobce pokud možno ze stejné výrobní šarže. Není co dodat, výrobce má poslední slovo, pokud ho uživatel nechce slyšet, je to jeho riziko.

A ještě k vypínačům...opravdu vypínač na 20A bude stačit? jen -+400W je zátěž?

 

hodnocení

Díky moc všem za rady :) Mrknu nato relé, vypadá to jako fakt dobré řešení.

 

jano963
hodnocení

0x

Ja som pred časom reagoval na tento Váš problém s tým aby som vylúčil rozne nabitie batérii, vybíjanie

poistiek, vylúčenie omylu sledovania chodu oboch baterii. Mínus poly by som za poistkami normalne spojil,

plusy by som za poiskami spojil ale cez 2 výkonové diody na spoločný výstup plus.

Nepotreboval žiadne vypínače, jediná nevýhoda by bola iba to, že napatie by bolo

nižšie o úbytok na diodach cca. 0.6 až 1 volt...*palec*

jamess
Coz je problem, ten ubytek napeti… mevim jak si to predstavujete, doplnte SCHEMA, altik dava i 170A a pri startovani se bere i 900A (diesel).
Fakt se mrknete na ten Cyrix, to je lepsi vec nez nejake 2 diody a mozna i levnejsi?
jano963

Tie diody by boli:

Prvá: medzi plusom akumulatora a spotrebičmi...

Druhá: medzi plusom zdroja a spotrebičmi...

Boli by namáhané iba prúdmi, ktoré by brali spotrebiče.

V karaváne nepredpokladám žiadne extrémne odbery...*zmateny*

jamess
No super a ze palubka bude hlasit vybitou baterii ti nevadi?
Muzes poslat odkaz na takove diody a jejich ceny?
Ps: vůbec jsem nepobral, k čemu by tam ty diody jako měly sloužit?

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]