Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak se mění baterka u elektroauta?

Od: makk odpovědí: 36 změna:

Včera jsem v TV viděl, jak se vyrábí elektromobil. Komentátor se mohl po.. chválou, ale mě připadalo, že vezmou baterku a kolem ní začnou stavět auto. Když vezmu cenu nové baterky, tak asi i ta práce bude dost drahá. Takže mi z toho vychází, že než měnit baterku, je lepší auto vyhodit a koupit nové (skutečně ekologické!).

Jak dlouho ta baterka vydrží? Myslím reálnou životnost. Ono jestli auto má v papírech dojezd až 300km, tak i nové dojede tak 250km a jestli za 5 let bude mít dojezd 50km, tak je nepoužitelné. Nebo vydrží déle? Jsou už nějaké zkušenosti?

 

 

36 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

007cz
hodnocení

2x
U většiny je záruka 7-8 roků, je garantováno 75 procent kapacity baterie. Výměna, jak u kterého auta 1-5 hodin.
makk
hodnocení

Nechci dělat předčasné závěry, počkám si na zkušensoti. Technologie je to stejná jako v mobilu a tam má po 5 letech tak 30%.

coze
Technologie je sice stejná, ale její provedení je jiné.
jirib
A cena asi čtvrt milionu...
007cz
Tak např. nový motor 2.0 crdi stojí asi tolik co dvě baterie.
Vw nedávno přiznalo že baterka do auta za 1200000 stojí 650000 to by ty motory o kterých píšeš musely mít hlavy z ryzího zlata.
A taková Tesla projektuje auto, kde baterie bude pevnou částí nosného systému karoserie. Prý to dokáže zlevnit auto skoro o třetinu. Takže tam už se s žádnou výměnou nepočítá. S takovými elektrokrámy planetu teda určitě nespasíte.
007cz
Není baterie jako baterie, měnil jsem baterii za 500 000 Kč a ve stejné ceně i zmiňovaný motor s hlavou z hliníku. Nikoho spasit nechci, jen konstatuji skutečnost. Tady příklad.
Nissan Leaf - tady má zákazník na výběr. Pro starší model vyjde originální 40kWh baterka na asi 7 500 dolarů (160 tisíc korun). Dají se ale koupit i kompatibilní baterie za asi třetinu.
Málokdy se mění baterie z důvodu nehody. Tak silný náraz, aby se narušila struktura vozu, která akumulátor chrání, totiž znamená obvykle i totální škodu. Výměna po nehodě by byla reálná třeba při proražení ochranného krytu baterky ze spodní strany.
No dobře ale určitě jsi to nedělal na 10 let starém autě. V té době mají auta hodnotu kolem 100ooo a dávat novou baterku i třeba jen za 200 do toho nikdo normální nebude. Už jen kvůli tomu že vývoj jde rychle kupředu a 10 let starý elektro bude jako 10 let starý notebook. Do toho taky nebudeš dávat novou základní desku když odejde.
007cz
Všechno v záruce, do ojetiny ty prachy nikdo nedá.
Totak stejně tak nebudeš dávat do starého auta nový motor, protože se to ekonomicky nevrátí. Na druhé straně, špatný motor na nic nepoužiješ a vyhodis ho, ale baterie byť jen se 70% kapacity se dá stále výhodně prodat jako úložiště energie k dalšímu provozu, protože nižší kapacita ničemu nevadí.
Jenomže u desetiletého auta bude motor v polovině života a pravděpodobnost že vydrží dalších 10 let. Nejstarší auto které jsem dojížděl mělo 25 roků a rušilo se kvůli špatným brzdám za 25 let zrušíš 3 elektrokrámy a to se opravdu vyplatí Horste :)
makk

007cz: Problém ale je, že zatímco motor se mění zcela výjimečně, tak výměna baterie je vždy jen otázka času. V pohádkovou životnost 20 let může věřit asi jen blázen, já osobně nevěřím ani v těch 7-8 údajně garantovaných roků.

Baterka možná má teplotní managment, ale je to pohonná baterie zatěžovaná obrovskými odběry. Modeláři to znají v malém, pohonná Li-Pol vydrží podstatně méně, než ta, co napájí třeba jen přijímač. To, o čem se mluví, jsou jen superlativy, které mají nalákat zákazníky. Stejně jako "dojezd až 500km" znamená, že i nové auto při ekonomické jízdě dojede max třeba 450km.

Elektromobily se chlubí obrovskými výkony motoru, ale baterie mají kapacity nějakých 100-200kWh. Takže motor s výkonem pouhých 200kW by ji teoreticky při plném výkonu vybil za hodinu. Jasně, že ten motor nikdy neběží na plný výkon, ale takové 2,5 tunové SUV na dálnici, s velkou čelní plochou a nic moc součinitelem odporu asi neujede 500km rychlotí 130km/h. Kdyby těm nahoře šlo opravdu o ekologii, budou se snažit o co nejlehčí auta s co nemjenším odporem. Těmi monstry, co konstruují se snaží o opak.

Kdyby šlo opravdu o ekologii nebudou přepočítávat emise malých aut na váhu "průměrného" auta Jako se to musí dělat teď aby se náhodou lehké benzíňáky nevešly pod úroveň těch jejich krvavých euro 7-8-9 limitů vymyšlených jen proto aby se spalováky zrušily.
007cz
Na zhruba 6letem klientaku máme přes 150 000km, místní taxikáři přes 200 000, nikdo si nestěžuje na kapacitu baterky, vše původní. Nedávno dorazila EV6, uvidíme co ta. Kdo kupuje auta za 30 000kc ten si to nekoupi. Není to auto pro každého, ale kupce si najde.
makk

totak: Přesně tak, to skutečně ekologické se papírově znevýhodňuje aby mohli mátit hubou o ekologii a lobbovat za to neekologické. Např. se vůbec nemluví o tom, jaký záhul na ekologii znamená EV při výrobě a likvidaci, protože v tom jsou mnohem horší než spalováky.

Makk už tady radši nic nepište, než že sebe uděláte něco, co nechcete. Raději se běžte podívat na nějaký elektromobil, hlavně se žádného elektromobilisty neptejte, kolikrát mu vybuchla neby shořela baterka. Protože u nás ještě žádný elektromobil neshorel ani nevybuchl. Dodnes u nás jezdí tesly z roku 2013 stále s povodní baterií a I po 350tis km má baterie 90% původní kapacity, takže dojezd se snížil pouze o desetinu a není pouhých 50km. Zeptejte se pana Františka Kubiše jako jednoho z prvních majitelů tesly u nás. Tento člověk si taky v roce 2011 pořídil vůbec první elektromobil Nissan leaf první generace a stále ho jeho rodina používá. Tento leaf je vyhlášený svou velkou degradaci baterie, jelikož neměl teplotní management baterie, nicméně tahle ev stále jezdí a stále se s nimi setkávám na srazech elektromobilistů. Mimochodem takové bmw i3 ma po 300tis km stále 90% kapacity, takže dojezd 5okm se opět nekoná. Bmw i3 je z mého pohledu nejlepší ev které jsem kdy řídil. Tak, kdyjsem si byl letos v létě u dealera Hyundai půjčit elektrickou konu, tak mi sdělil, že nová baterie stojí 1460000kc, tedy víc než nové auto. Blbost, protože Hyundai tuto baterii ani jako náhradní díl nenabízí, není důvod, když tyto auta jsou stále v záruce. Nevěřte ani politikům, jejich snahy nejsou dobro pro lidi, ale svoje vlastní kapsy. Když se podivate na složení Babišova korporátu, musí vám být jasné, proč jsou baterie fuj, proč jsou solární panely fuj, jeho firmy živí hlavně příjmy založené na fosilních palivech a je v jeho zájmu Tento status quo udržet co nejdéle, proto dotace z eu nejdou do rozvoje čistých zdrojů, ale jsou směrovàny do fosilních odvětví. Tímto oblbnul většinu národa a Fiala v tom bude pokračovat, protože potřebuje být oblíbený u většiny obyvatel. Takže nebuďte zaujatý a zkuste si rozšířit svoje obzory, abyste si mohli udělat svůj pohled na věc a nešířit dezinformace, nepravdy a lži. Celý ropný průmysl je ve skutečnosti 350x horší než vyroba baterií a to nepočítám tisíce ropných katastrof na celém světě. Stejně jako nevidíte, že u nás v průměru shoří z důvodu závady šest spalovacích aut denně. Elektrických nula!

 

 

jenda22
hodnocení

1x

Nejen to, cena i sebemenší karosářské opravy elektroauta díky řadě senzorů je brutální. TESLA je příklad naprosto nesmyslného předraženého krámu. Výměna levého předního blatníku cca 25000 USD. A to díky všem možným senzorům, kalibraci systému atd.

Mobily mají řízené dobíjení. Fajn. Jenže po 4 letech nejpozději je akumulátor kaput. V posledním je zabudovaný akumulátor. Takže 5000 Kč v rektu.

Akumulátory z elektromobilů velice težko někdo využije např. pro zálohování domu se solární elektrárnou. Diagnostika jednotlivých článků s výměnou vadních kusů je drahá a tuto prodejní teorii boří jak dům z karet. Dokonce TESLA nechce ani prodat např. pohonnou jednotku a nutí majitele ke koupi nového auta. To je asi ta ekologie pro některé pomýlence z Youtube v ČR a jiné placené propagátory. Reálně lidi už teď řeší, jak budou za rok topit a jestli na to budou mít. Kde je zbytečnost zvaná elektromobil, když do důchodu má mít člověk naspořeny 4 ml. Kč?

Celé je to uhozené.

Jendo není baterie jako baterie. Sice ta v tom telefonu pracuje na stejném principu jako v automobilu, ale to ovládání je zcela odlišné. Baterie v mobilu či tabletu, notebooku je stavěná na výkon, takže pracuje z jednoho extrému 100% do druhého extrému - vybití. Naproti tomu baterie elektromobilu má teplotní management, která životnost výrazně prodlužuje. Taktéž je rozdíl mezi celkovou kapacitou a vyuzitelnou kapacitou, takže baterie má jakýsi buffer a když ukazuje stav nabití 100%, není tam 100%, takže ji to chrání proti prebijeni a když ukazuje nula procent, není tam úplná nula, ale stále tam nějaká kWh je, takže ji to chrání i proti hlubokemu vybití. Další věc je, že automobilky používají jednotlivé moduly po X článcích, takže pokud je někde náhodou špatný článek, nemění se celá baterie, ale jen jeden modul. Tesla svým bateriim věří natolik, a dokládají to léta provozu, že má baterie, řekněme z jednoho kusu, i když to tak přesně není a tyto baterie mají pokles kapacity okolo dvou procent ročně. Na tuto hodnotu se s mobilem nedá dostat, protože je stavěny na výkon a spoustu lidí dělá obrovskou chybu v tom, že strčí mobil večer do zásuvky a nechá ho tam do rána. Mobil se nabije na 100%, tedy extrém, který ji zkracuje životnost, ale co víc, po ukončení nabíjení cca za hodinu a půl se baterie přestane nabíjet, chládne, a kapacita klesne, takže se znovu docucne do sta procent a tohle se opakuje několikrát za noc. Proto ti u mobilu nikdo nedá záruku na baterii delší než šest měsíců, kdežto u ev je záruka běžně minimálně 8let nebo 160tis km na pokles kapacity pod 70%. Jestliže by měla baterie v ev po pěti letech odejít, proč je teda záruka delší?

 

hodnocení

1x
avatar stir
Tak ono je třeba říct, že baterie v dnešních ev má životnost 20let, takže je to to samé, jako kdybych si do dvacetileteho auta chtěl koupit nový motor s vyfukem. Takže to se fakt nevyplatí. Konec životnosti u baterie ale neznamená dojezd 50km, ale pokles kapacity pod 70%. A taková baterie se dá stále používat ve stacionárních úložištích, kde nízká kapacita ničemu nevadí. Baterii v mobilu opravdu nejde srovnávat s baterií v ev.

Doufám. U mobilu mi po 2 letech provozu bouchla baterka , docela síla .Nedovedu si to představit u EV

Ano, v mobilu nejsou tužkovky.

Nunici už jsem to tu popisoval v příspěvku pro Jendu. Je to tím, že baterie u mobilu jde z jednoho extrému do druhého. Baterie neustále dobíjená do sto procent se neustále nafukuje a může dojít k její deformaci a zkratu. Já mám na tabletu možnost nastavit nabíjení do 85%. Tablet mi ukazuje 100% ale ve skutečnosti mám jen 85, takže to tu baterii chrání zhora, ale musím si hlídat vybití zespoda a snažím se nechodit pod 20%. A i po roce mi tablet vydrží stále stejný počet hodin při používání. Nevím, jestli je tato možnost i u nových telefonů, nejspíš ne, protože výrobci by museli dávat baterie s větší baterií. Tohle je právě u auta ta výhoda, proto baterie v autě nebouchají ani u nás žádný ev neshořel. U mobilu ani není možný žádný teplotní management a lepší řízení baterie. Lidi si to neuvědomují, chtějí po baterii vysoký výkon, proto ho nabijeji celou noc vždy až do 100% a tím tu baterii nevědomky ničí.

Ano, teplotní management je důležitý. V autech na baterky se baterka musí ohřívat nebo chladit ..

 

hodnocení

0x
Ja videl tusim u nissanu a tam je to v rakvi pod autem, ktera se cela sunda zdvihacim zarizenim. Takze slozite to nevypadalo.
Ono to az tak super nebude. Tento tyden jsem projel 2x napric nemecko a nejvic elektroaut jsem videl nalozenych na navesu. Na ceste bych jich napocital na prstech jedne ruky. Takze nas vzor zatim pokulhava.

 

au1
hodnocení

0x

a teď si vem ty palby na povinným ručení když baterka tvoří 80% hodnoty auta *smich* to stačí jeden malej boční náraz a můžeš celý auto za milion vyhodit. jinak jsou automobilky který mají svůj byznys založenej na měsíčním předplatným ve kterým máš místo nabíjení výměnu baterie, něco jako benzínka, přijedeš, vymění ti baterii a za 5 minut jedeš pryč s jinou plně nabitou baterií, např. čínský Nio

makk
hodnocení

Bohužel to povinný ručení budeme platit všichni, protože škody výrazně vzrostou. Každej škrábanec bude totálka, začne se kšeftovat s baterkama z totálek, občas bude nějaká opravdu poškozená, takže auta budou na silnicích hořet... Myslím, že nás čekaj pěkný věci.

Ono to Nio se snaží odlišit od svých konkurentů a může to být i konkurenční výhoda, protože řada automobilek v Číně mimo čistých ev vyrábí i ev se spalovacím motorem, který nedává výkon na kola, ale dobíjí čistě jen baterii. Je to z toho důvodu, že Čína je velká země a lidé z měst jezdí za svými rodinami i několik tisíc km a právě ne všude je dostatečná infrastruktura s dostatečným výkonem pro nabíjení elektromobilu vysokým výkonem. Takto se někde postaví nějaká stanice, kde se tyhle baterie dobíjí nižším proudem a jen se vymění. Člověk si sice koupi auto bez baterie, takže počáteční investice není vysoká, na druhou stranu, když jsem se díval, měsíční pronájem takové baterie je docela pálka, takže v konečném součtu je to dražší způsob.

 

hodnocení

0x
avatar kejikl

Teď jsem to viděl někde v televizi.
Při výrobě v podstatě celý podvozek s baterií přivezli pod hotovou kastli, přizvedli a pospojovali.

makk
hodnocení

To jste asi viděl to samé, co já. Na mě to právě působilo dojmem, že když tu baterku chtějí vyměnit, tak zas musí celou kastli sundat. Jak u autíčka na dálkové ovládání :).

No pro někoho , který ví co dělá to bude brnkačka, když to šlo dovnitř, nusí to jít ven. :)

Jestli si dobře pamatuju, tak tomu spojení spodku s kastlí říkali svadba.
To znamená, že pak bude rozvod. :)

 

hodnocení

0x
avatar libor007
Tak měnit baterku se prozatím nevyplatí. Stará ojetá vrána bude oproti spalováku neprodejná. Poslouchal jsem zajímavý rozhovor s hasiči. Největší problém bych viděl, pokud baterka blafne, ač to nebude až tak časté. To se prakticky celé auto musí hodit do speciálního kontejneru s vodou. Problém může nastat i s odtahem z bouračky. Nikdo z odtahovky nebude chtít riskovat zahoření naloženého auta s potencionálně poškozenou baterií. Otazníků je tady víc než dost. Mimochodem jen pro většinovou elektromobilitu bude potřeba 2 až 3 Temelíny...
makk

Výrazně přibude požárů při haváriích, že by to jen tak chytlo na parkovišti nebo za jízdy, to asi tak časté nebude. Pokud jde o opravu bouraného auta, tak tam mluví o karanténě, tj, že auto nechají stát cca 3 dny na odlehlém místě než ho vezmou na dílnu, kdyby chtělo chytnout, tak ať nechytně v dílně.

 

joudic*
hodnocení

0x
prodejem auta za vrakovou cenu

 

jurajjuraj*
hodnocení

0x

odvezes to do servisu, nechas tam 2 rocni platy a budes doufat ze ti to vydrzi aspon zaruku , at ziji elektrosracky

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]