Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Škoda Felicia 1,3 Glxi (1995) - ztráta chladící kapaliny

Od: felda odpovědí: 16 změna:

Zdravím, píšu jsem znova, už jsem myslel, že budu mít s tím autem klid a ono zase něco. Měnil jsem fridex na Feliicii, dal jsem na doporučení kapalinu G13 (1.5l koncentátru) a zbytek destilka, před tím dvakrát vyplach rychlý vodou do sepnutí větráku. Dle výpočtu je to tak teď do -14. V noci více jak -5 nebývá.
Auto zatím stojí, zahřál jsem od té doby jednou na provozní teplotu.
A dneska jsem si všiml, že pod autem, nejspíše z vodní pumpy vytéká fridex v intervalu jedna kapka za 15 sekund. Nadržka byla mezi min a max, a teď, jenom když to auto stojí, je už hodně pod minimem. Mohlo zmitet tak 500 - 1000 ml za cca 5 dnů. Před výměnou fridexu chladící kapalina neubývala skoro vůbec, až po výměně. Co se mohlo pokazit při té výměně, při vyplachování jsem si dával pozor aby tam vždy cca těch 4.5-5l vlezlo ( bylo to potom cca mezi minem a max), bez vody to neběželo, teplotu jsem taky hlídal, větrák normálně zapíná. Díky za odpovědi.

 

 

16 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

1x
avatar dabel
Jestli ti kape z vodní pumpy tak koupit novou vyměnit
Navic mam pocit že do felicií se lije G12ka červena ne g13ka
A ještě mam pocit že v tech prvních byla modra g48 ale tim si uplne jistej nejsem cos tam měl za barvu nemrzky než si daval novou?
felda
Pravděpodobně růžová tam byla, nešlo to poznat, tak jsem psal sem, byla hnědá spíše Růžová je kompatibilní plně s fialovou, kupoval jsem originál škoda a snese se i s modrou bez výplachu. Bylo to napsané i v popisu a nějak hodně jsem ji nedával, jen 1.5litru. díky

 

hodnocení

0x

G12 škodovka lila do posledních felicií, protože FL Felicie byl v roce 98-2001 a tou dobou se plně vyráběla Octavie, Fabie a začal tuším i Superb.

Bylo nevíhodné držet skladem dva druhy kapalin, když G12 převyšuje parametry G48.

Proto se na ni přešlo.

Obě kapaliny jsou pro celohliníkové motory vhodné. Včetně G13, která neduh G12 pokryla (chrání měď a u Feldy je v bloku pod válci co by těsnící kroužek a vypodložení vložek).

G13 je proto vhodnější.

...

Gufero na vodních pumpách odcházelo zcela běžně. U Škody 120 se dokonce prodávalo. Ještě mělo smysl ho přelisovávat. Dneska je originální díl pro škodovku HEPU Germany cenově tak výhodný, že nemá smysl se s tím přelisovávat a ještě je v pumpách HEPU český silenblok GUMOKOV Hradec Králové x Rubena Náchod x TF Press Podkrkonoší.

Což VIKA nebo AQ či Meyle díl nemá

 

felda
hodnocení

0x
A je to jenom náhoda, že se to stalo zrovna potom ten únik, po výměně chladící kapaliny, nebo špatná reakce, pokud tam byla ta modrá. Ale to nevím jestli tam byla. Kdysi se tam údajně měnil chladič i těsnění pod hlavou v servise, možná deset let zpátky, jestli se po výměně chladiče automatický přecházelo na tu červenou, to nevím.
Ještě mě napadlo, jak jsem vyplachoval vodou do sepnutí větráku, tak je jasné že tam trochu té vody zůstalo, potom jsem dolil v kýblu rozmíchaný fridex a auto nastartoval na pár minut. Nezahřál jsem ho už na max. Ale to se snad smíchalo hned po přilití a nemohlo to zamrznout.
Teče to v oblasti kde je pumpa, tak to kape na blok motoru nebo co to je, a kaluž je potom přesně pod pumpou. Je tam něco jiného ještě co by mohlo kapat, hadice jsou ok.
Výměna vodní pumpy je složitá a co je nutné mít za vybavení a co vyndat? Stojí asi 600 Kč co jsem se díval.
Můžu potom něco poplést u té 1.3 a to bude mít následek potkani ventilů s pistama, nebo jak se to říká. Díky za odpovědi

Je potřeba přizvednout motor zvedákem. Zvednout auto na jedné straně heverem a pod motor šoupnout nějakou měkkou a pevnou podložku. Na tu pak heverem auto posadit.

Motor pak bude sedět na podložce a né v silentbloku pumpy. Povolíš dlouhý šroub silenbloku a vytáhneš ho podběhem ven.

Pak poznačíš na několika místech hliníková držák vůči karoserii vozu. Dole ho drží 3x dlouhé šrouby. Tedy dva dlouhé a dva malé na 16ku klíč. Je na ně potřeba gola 16 ořechy 1/2 palce a dva dlouhé nástavce prodloužení s ráčnou nebo vratidlem.

Potom auto vyheveruj co nejníže, ale pozor na opření výfuku a řazení o nápravnici.

Pumpa ti vyleze nahoru i s motorem a pomocí zahnutého očkového 13 klíče pumpě sundáš 4 matice M8.

Pak kladívkem o silenblok sklepni ze šteftů.

Očistíč od starého těsnění a vodního kamene hliníkovou dosedací plochu a nasadíš pumpu novou včetně klingeritového těsnění, které lehoučce, ale opravdu lehce omažeš červeným silikonem na motory.

Pumpa za 600kč je křáp. Kup tu HEPU, pokud to nechceš dělat znova.

felda
hodnocení

dobře, díky.
A kapalinu můžu nechat tedy tu G13 furt? Výplach jako byl, ale určitě tam zůstaly zbytky té staré, v zimě se to dělá těžko, když nemůžu měsíc jezdit jen na vodu, protože by zamrzla. Ale když se snesou, tak to asi není problém. Nevím, jestli je to jenom blbá náhoda, nebo špatně reaguje a rozežírá těsnění, že to začlo téct po výměně hned. Předtím nikdy. Aby za chvilku neodešlo aji těsnění pod hlavou, tak jestli udělat nějaké opatření předtím. Dá se s tím jezdit bez problému, s tím ubýtkem, když se ta kapalina doleje? Jestli to vydrží.

Jestli opravdu teče pumpa, tak to začne rychle chcát. Pod pumpou je dírka za guferem.

Vykašlal jsi se na výplach...

I v zimě se dá nalít voda a projet a po 15 minutách vypustit a dát novou vodu a opět projet a klidně to tak udělat 6x za sebou.

Výplach není jezdit měsíc na vodu a pořád tu samou.

Jsem ti psal podrobný postup v předchozím dotazu, ale asi jsi nepochopil...

felda
hodnocení

díky za odpověď, však jsem udělal, tak jak jak jsi napsal.
Přeposílám

Nastartuj a dolévej po rysky do sepnutí větráku.

Našroubuj víčko a projeď.

Pak to vychladlé vylej a nalej destilku + G13.
Takto jsem to udělal, výplach dvakrát, akorát jsem to zahříval na volnoběh, s mírným přidáváním plynu (auto jsem měl dané pod střechou), a bylo obrosvké bláto na zahradě, abych se dostal na cestu. Ale prohřálo se i takto pořádně, i když to tvalo. Autem jezdím jen občas, chci ho jenom nějak udržovat. Jsem myslel že dle té zprávy to stačí jednou + se píše u té g13 že není nutné provádět výplach i přesto jsem ho dvakrát udělal.
Jde o to, jestli to mám vypustit zase, i když je to nový fridex, nerad bych poslal těsnění pod hlavou do háje tímto. Pumpa se udělá až na jaře, zatím to budu dolevát občas namichanym fridexem.

Před několika lety, možná deseti se dělalo těsnění pod hlavou v jednom servise, zanesl jsem původní hnědou kapalinu do servisu, a prý je tam nádech červeného fridexu ještě. Od vyměny se to doleválo destilkou jen, takže v tom servisu dávaly červený asi, když se dělala ta hlava, i když z výroby tam byl modrý. Utěsňovač chladiče se tam nelil a nic podobného. Možná jsem tam měl dát obyč červený hned, možná obsahuje něco ta fialová škodovácka, co se s původní nesnese, a blbě zreagoval fialový s červeným.
A jinak ještě k dotazu, když se dirka pod guferem ucpe?

Ta dírka je tam schválně, aby kapalina nezničila (nevyrezla) hřídelku. Ještě z dob Š120, kdy se gufero u pump přelisovávalo na přípravku a jediný fridex byl Stabil žlutý.

Je tam tlak. Musel by jsi to zavařit a nedostaneš se tam bez demontáže. Vpodstatě žádný přístup.

...

Ze systému je nejlepší staré kapaliny vyplachovat tlakem vody z hadice na zahradě pitnou vodou z vodovodního řadu nebo studny s filtrací.

Odpojíš hadicu topení a napereš to do ní. Pak to teče chladičem, expanzkou, vypoušákem a pořádně vyleješ i tu rez, která zbytečně znehodnocuje novou kapalinu. Proto se dělají tlakové proplachy a nebo méně funkční opakované náplně destilkou, protože z 6 litrů vždy vypustíš jen 5 a ten zbytek vždy někde zůstane. Proto to stále odřeďuješ, aby byla jistota. Ale tlak vody je BEST OFF NO.1 *palec*.

18.12.21 23:44


 

felda
hodnocení

0x
Díky za odpověď.
Teď jsem se dočetl že G13 která obsahuje silikáty nesvědčí vodní pumpě u těchto starých strojů. A že odchází u ní těsnění díky těm silikátům. G12 je neobsahovala. Vím, 100 lidi, 100 názoru. Ale třeba kvůli té G13 a těm silikátům jsem poslal vodní pumpu do háje která ani jednou nekapla. Když už udělám někdy v budoucnu tu výměnu vodní pumpy. Tak abych tam nenalil G13 co má silikáty a neodešla zase za rok třeba, či něco jiného.

Mám G13 už 8 let s pumpou 7 let (výměna k vůli silenbloku, ne k vůli guferu), nájezd 125tkm.

 

felda
hodnocení

@gumidek
Chtěl by se ještě zeptat.
Dostal jsem se teď k tomu autu.
Potřebuji popojet.
Naleji obyčejnou vodu, fridexu je škoda. Když po jízdě potom vodu vypustím šroubem na trubce dole, tak může ta voda zbývající někde ještě zamzrnou když bude bez fridexu úplně?
Posílám fotku od kama to teče, nevím kde přesně je ta dirka.
Je to ta, jak jsem vyznačil šipkou?
Nebo je zespod nějak. Díky

Škoda Felicia 1,3 Glxi (1995) - ztráta chladící kapaliny
Pumpa v haji výměna tě nemine
Čistou vodu bych asi už nelil v noci ma mrznout nekde ti to uděla špunt a až pak to vyměniš a doleješ nemrzkou a pokud bude mraz tak ti nepude okruh chlazení a upečeš to jak bábovku
Když po jízdě potom vodu vypustím šroubem na trubce dole, tak může ta voda zbývající někde ještě zamzrnou když bude bez fridexu úplně?Ano může,po zkušenostech bych se ale nebál.Na jednom autě jsem měl jen na -1 či 2°c. Při mrazech cca-25°C co tehdy přišli-samozřejmě vše zmrzlo (čekal jsem pak víc jak 14 dnů do oblevy) hadice , konkrétně z termostatu do chladiče nabyla asi o 1cm na průměr a byla tvrdá , inu byl v ní led. Po rozmrznutí bylo VŠE OK-nikde nic neteklo, tedy mimo olej do vody-jsetli to způsobil on? Nevím.

Led může udělat špunt. Nalej tam nemrzku ve velmi malé koncentraci. Udělá to rosol. Třeba G13 0,5litru a zbytek voda.

To místo pod pumpou je ten odtok, když je vadné gufero. Pumpa je definitivně potvrzená jako KO.

Ten šteft počítej, že bude orezlý a budeš ho muset odrbat malým ocelákem.

Nové těsnění potřeš z obou stran červeným silikonem na motory a všechny čtyři štefty a okolí dosedacích ploch musíš seškrabat od zbytků těsnění a oxidů hliníku. Žiletkou či odlmaovacím nožem a pozor. Nezakrojit do hliníku.

Měl by jsi koupit i nové matice M8 samojistné se silonovou vložkou a podložky

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]