Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Objem válců - co to znamená?

Od: jsjsius odpovědí: 51 změna:
Dobrý den,
zajímalo by mě, k čemu je běžnému člověku (zákazníkovi) údaj o objemu válců.
Teoreticky jaký by byl rozdíl mezi:
1.9 TDI 200 kW
1.2 TDI 200 kW
Proč a který by byl vhodnější?
Chápu, co matematicky znamená objem válce, i jak jej vypočítat. Zajímá mě spíše vliv na jízdní vlastnosti, jakožto často udávaný parametr při prodeji vozidla. Zdá se mi, že tenhle parametr je nade vše.
Děkuji.

 

 

51 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

makk
hodnocení

2x

Objem válců je zdvihový objem válců. Tedy plocha pístu x zdvih x počet válců. Čím větší objem, tím větší výkon se dá předpokládat (i když v tom také hraje významnou roli turbo).

Takže ty vaše dva motory mají oba stejný výkon, oba mají turbo, ale ta 1,9 bude pružnější než 1,2. Znamená to, že u 1,2 se musí častěji řadit.

jsjsius
hodnocení

Znamena to tedy, že s 1.9 TDI 200kW se snadněji rozjedu třeba na trojku než s 1.2?
A co opotřebení motoru, bude 1.9 TDI méně namáhané?
makk

V zásadě ano 1,2 byste muset hnát do vyššíh otáček a rozjíždění s motorem vytočeným na 4000ot/min není zrovna příemné. Opotřebení obecně čím větší motor, tím menší opotřebení. Dnes je trend malých motorů s turbem, čímž je dosahováno co nejnižší spotřeby. Ale 100kW atmosférického motoru je něco jiného než 100kW turbomotoru. Proto se někdy mluví o tom že je to výkon "předstíraný turbem". On ten motor ten výkon dává, ale je nutné ho precizněji ovládat a běžný uživatel má pocit menšího výkonu.

V 70. letech to bylo snadné. Turba v podstatě nebyla, takže Žigul 1500 (tenkrát se to udávalo v cm3, dnes v litrech), byl jasně výkonější než Žigul 1200.

 

hodnocení

1x
avatar magdon

Rozdíl je ve výkonu a spotřebě. Srovnejte si třeba mopeda s obsahem 50 ccm a harleye s obsahem 1000 ccm.

Jaký je přesně rozdíl ve výkonu mezi dvěma motory, které tazatel uvedl? :)
1.9 TDI 200 kW
1.2 TDI 200 kW

Určitě bue rozdíl v krouticím momentu, rozdíl v rozsahu použitých otáček, různé otáčky pro max výkon, možná počet válců atd. Tj v použitelnosti se jedná o dva naprosto odlišné motory.

 

hodnocení

1x
Pořád platí stará pravda, že "objem ničím nenahradíš"
doplněno 01.12.21 11:28: Petrovic byl rychlejší
jabraka*

No - pravda je i v tom,že čím větší objem,tím větší spotřeba paliva.Poměr výkonů pak je daleko menší než poměr spotřeby.

V USA v určité době konstruktéři vytvářeli koráby,které při tamějších cenách benzinu měřili spotřebu na desítky litrůna 100 km.Rusové to po válce také ykoušeli.Ekonomie jízdy dnes vítězí,Japonci pak šli cestou snížování obsahu,zvýšením otáček a ekonomií udělali opúačné rekordy.

JB

Jabrako-není to až tak pravda!Kolega Mamut a Xantia 3,0i V6-140kW , Já Xantia 1,8i 16V-81kW rozdíl ve spotřebě ve městě byl jen litr a něco v neprospěch třílitrucož zase tak rapidní rozdíl není.Naopak tXantia 2,0i 16V-98kWměly identickou spotřebu jako já s 1,8 !

Samozřejmě se nedá srovnávat auta přes dvě kategorie a s rozdílem cca10let od rv!

 

hodnocení

0x

Teoretický je to rozdiel 700 cm3. Pri rovnakej konštrukcii bude auto s väčším obsahom mať vyšší výkon,lebo nasaje viac vzduchu a tým pádom sa dá dať aj viac paliva pri optimálnom pomere spaľovania. No ak konštrukcia bude rozdielna,tak sa stáva,že motor s obsahom 1,2 l má vyšší výkon ako 1,9l. Pre správne porovnanie je potrebné použiť krútiaci moment pri rovnakých otáčkach. Čím vyšší krútiaci moment tým má motor vyššiu silu v ťahu.

 

hodnocení

0x
Větší objem má větší výkon při nižších otáčkách a také bude mít pravděpodobně vyšší životnost.

 

hodnocení

0x

Logicky když bouchne ve válcích o 700 cm3 směsi více, tak se získá více energie. Také to ale znamená nutnost použít více paliva = větší spotřeba. A protože (hlavně dřív, viz dále) větší objem značil větší výkon a tím pádem větší riziko nehody, stanovuje se podle něj také cena povinného ručení. Z důvodu úspor za palivo, úspor na pojištění a snížení emisí se začaly objemy motorů zmenšovat a aby zůstal zachován výkon, tak se přidalo turbo. Výsledkem je, že dnešní čtyřválec 1.4 TSI 110 kW jede stejně nebo i lépe než 30 let starý šestiválec 2.6i 110 kW, a to ještě s méně jak poloviční spotřebou. Ale ten starší větší motor měl lineárnější nástup a kultivovanější chod. Nicméně laikovi je to buřt. Pro laika je to jen číslo. Dá se ale říct, že větší motor = větší použitelný rozsah otáček = komfortnější jízda. Dále třeba taky větší olejová náplň = delší životnost.

petrovic
Odjakziva plati, ze objem nicim nenahradis. A ta 2.6i bude mit kroutici moment uplne nekde jinde nez ten druhy motor.

A u té starší 2,6l se rozjede zařadí pětku a jede s konstantními otáčkami kepec nekopec, bez dalšího řazení a s tou 1,4 TSi bude muset pořád "kvrdlat tím fofrklackem". A spotřeba? no nevím, asi se dvakrát lišit nebude.

No s Omegou 2.6 byl zázrak dostat se pod 10 litrů, reálně brala tak 12 :-D

petrovic

No, když vezmeš ty dvě auta a budeš se s nimi nahánět do pořádných kopců, prostě se snažit ujet jeden druhému, tak ta 2.6ka je jasný vítěz. A v tomto režimu ta 1.4 TSI bude žrát úplně stejně.

break

Ve válcích nic nebouchá a větší objem neznamená větší spotřebu.

 

hodnocení

0x

No, taky to býval jediný parametr pojistného u povinného ručení. Trochu komický. Měl jsem veterána na papírech s pětilitrovým motorem a 30 kW (a maximálkou po rovině 60 km/h).

makk

Taky to býval argument v hospodě :). Já mám šestnáctistovku! Dneska stačí říct, že máš BMW a objem už nikoho nezajímá :).

kami123

BMW bylo dřív "něco"

Dnes je "no a co?"

:)

Dnes je BMW diagnóza ..

Diagnóza je skoro každá značka.

Ovšem BMW pořádná. Třeba v Saabu nebo Volvu jsem egoisty bez blinkrů s agresivitou ještě nikdy nepotkal.

 

kami123
hodnocení

0x

200kW je pro takové motory nesmysl v obou případech.

Vyšší výkon na objem značí vyšší komplikovanost motoru.

Dá se navyšovat třeba takto

přeplňování

přímý vstřik

Vícebodové zapalování.

lehčí a pevnější pohyblivé součásti - vyšší rpm

vyšší kompresní poměr

variabilní časování ventilů

variabilní zdvih ventilů

variabilní délka sání

...

 

hodnocení

0x

Nejdůležitější a zásadní pro zvyšování výkonu je: Zvyšování otáček , naplnění válců motoru co největším objemem palivové směsi, zlepšováním účinnosti (snižováním ztrát) a také objem válců. Všechny ostatní pojmenovávané důvody jsou jen nutností k řešení výše zmíněných zásad pro zvyšování výkonu spalovacího motoru.

zdravím -miro

shjakns
hodnocení

A co když je motor dlouhou dobu ve vysokých otáčkách, nedochází k nadměrnému opotřebení?

Pokud je dobře mazán a kvalitně, tak ne. Nedochází.

Naopak zastudena, kdy je špatně mazán a nemá správné provozní vůle vlivem prohřátí k opotřebení dochází.

Stejně tak, když se přehřívá.

kami123

Bohužel spousta třecích dvojic není ideálně mazána ani při ideálním provozu, tedy k opotřebení dochází a při vyšších rychlostech se bude opotřebovávat mnohem rychleji.

Třeba klikovka je úplně v pohodě, ale při startech je bez mazání, takže také dost trpí.

No a válce jsou mazány jen tím, že tam zespodu cáká olej. A tesnící kroužek je už téměř bez mazání.

Ono i při nízkých otáčkách dochází dochází ve válcích ke specifickému (jinému typu) opotřebení. Ale to není tolik výrazné.

Podle mne bude mít motor s dvojnásobnými otáčkami vždycky znatelně menší životnost.

Stejně záleží nejvíc na kvalitě servisování. Dobře udržovaný motor musí podle mne najet klidně milion.

kami123 nejsem motorář (autotronic), ale třeba u Mercedesu jsem viděl na vršku kliky pod každým hrnkem trubičku, která jak vodotrysk má oplachovat stěnu a dna pístů.

kami123

Však to je také cákání :)

To dno se cáká zřejmě kvůli lepšímu chlazení pístu . Ty stěny teplo odvádět dostatečně nestíhají.

pístní čep je samozřejmě mazán přes ojnici tlakově,

ale ty stěny se mažou jen cákáním (bez tlaku), což není vůbec ideální.

Taky nejsem motorář, jen fanda.

Vetšinu znalostí o motoru a mazání mám ze článků tohoto autora, a je to dost dlouho, co jsem to četl, tak mé znalosti nemusí být aktuální, i když bych řek, že jeho info je nadčasové.

ŠKODA techweb >/...

Nějakou menší praxi taky mám, ale vždy jsem lezl jen do zážehových.

jj ;)

hodně věcí krásně rozebírá i defens

dfens-cz.com/...

break

To cákání se nazývá ostřik pístu.

Cákat se můžeš ve vaně

Vše záleží na oleji a použitým materiálu. Třeba nikasil zvládá vysoký otáčky mnohem lépe

04.12.21 11:27

break *palec*

kami123

Teď si představ, co ten ostřik bude dělat při 3000RPM. Řek bych, že můj termín je přesnější.

Ať už bude olej a materiál třecí dvojice sebelepší, tak k opotřebení bude docházet vždy.

Na pístech 4taktů bývají alespoň 3 pístní kroužky.

První těsnící, třetí stírací, druhý něco mezi tím (hlavně stírací).

Kroužky jsou z hodně tvrdých materiálů a mají celkem ostré hrany.

U prvního kroužku už není v podstatě logicky žádný olejový film, který by jej mazal, jelikož není žádoucí, aby se olej dostaával do spalovacího prostoru.

Tudíž k opotřebení bude docházet vždy a bude značně úměrné počtu zdvihů.

break

Kami123: seš jen teoretik...

kami123

To je nějaký argument, nebo jen špatně položený dotaz? Pokud konstatování, tak děkuji za pochvalu.

Základem dobře provedené praxe je dostatečná znalost teorie.

Pár motorů jsem už spravil a než do něčeho lezu, tak si nastuduju jak to funguje.

Například u motoru N62B44 , který jsem také dělal, bez správné diagnostiky nesundáš ani víko ventilů.

Mimochodem jen jeho hlavy jsou oproti běžným motorům skoro jako ze scifi filmu.

Pokud nesouhlasíš s nějakým z mých argumentů, tak napiš se kterým a proč. Rád se přiučím, je to mé hobby.

007cz
"pístní čep je samozřejmě mazán přes ojnici tlakově"... nemáš nějaký obrázek takové ojnice?
break

007cz: tlakovým cákáním samozřejmě, to nevíš?

Pan ví hodně o konstrukci motoru a olejích

007cz
Hezké, ale ta ojka co maže pístní čep tlakem je kde?
kami123

Tak jakej je tam tlak nevím,. Měl jsem na mysli, že tam jde olej z tlakového okruhu, přes klikovku... Blbě jsem to napsal.

Každopádně tam je to mazané dostatečně, tam se to jen kýve..

007cz
Já to také tak pochopil, jak tam jde tlak. olej z klikovky? Neviděl jsem všechno ale tohle ještě ne, proto se ptám.
kami123

Bohužel ty obrázky, jak je dělaná distribuce nejdou vložit

Connecting+Rod+Co/...

1-s2.0-S135063071/...

- tady je to celkem hezky zakresleno

hurricanerods.com/...

break

K čemu by bylo, kdyby byl mazán tlakově?

007cz
Jak funguje mazací systém motoru, myslím že vím. Ten první obrázek s tou vrtanou ojnicí je zajímavý, používá to nějaký výrobce? Ten poslední odkaz s dirkou v ojce není tlak. mazání, tou dírkou se dostává olej. mlha k ložisku čepu.
kami123

Tu fotku jsem nedával kvuli té dírce, ale že je tam vidět ta rozvodná drážka, dírka bývá vyvedena přímo z dříku, často jím vede šikmo.

fotku jsem nenašel

Kdo všechno to používá nevím. čekal bych to ve všech výkonných motorech drahých vozů a na druhou stranu u levných přibližovadel bych to nečekal.

007cz
Ta drážka je u kluzných ložisek běžná, s tlak. mazáním nemá nic společného, jen rozvádí olej po obvodu ložiska. Pár motorů jsem dělal, a nejenom levná přibližovadla, ale tento systém jsem ještě neviděl, ty jo? Proto mě to zajímá.

 

kami123

Myslím na jedné hondě, ale nechci kecat, nezkoumal jsem to tenkrát a nedělal jsem to já.

Tady to třeba nabízejí i na vw polo 4 pieces Rifle Dr/...

007cz
Tam se píše o mercedesu, ale to je jedno,asi to tak samozřejmé nebude.
kami123

Ano souhlasím, myslel jsem, že to bude celkem běžné, zřejmě ale ne.

Forged Connecting/...

 

fik
hodnocení

0x

Dnes nemáš žádný problém z motoru 1,2 dostat úplně to samé jako dříve z 1,9. Ten motor bude jezdit úplně stejně,bude stejně výkonný,bude mít stejný krouťák i pružnost. Dnešní downsizingové motory výkonostně nejezdí vůbec blbě. Rozdíl je v tom že ta 1,9 ten výkon daleko lépe snese(uvážíme li samozřejmě že motor nemá z výroby nějakou závažnou konstrukční vadu) Ta 1,2 se stejným výkonem není vyhnaná ničím jiným než tlakem turba a součástky motoru jsou mnohem více namáhané. Je u něj zkrátka mnohem větší pravděpodobnost že dříve dojezdí.

Vem si že u starých benzínových 1,2 motorů byl přirozený výkon kolem 40-45kw. Dnes se úplně běžně ve stejném objemu nabízí i 2x tolik a dobře to určitě není. Ještě doplněno nereálnými mazacími plány(long life olej) a nevhodným stylem jízdy ke kterému auto často vybízí nápovědou k řazení kdy se ještě takový motor neustále podtáčí. Po 100 tis km už je to na takovém motoru hodně znát. Přičemž ta stará 1,2 by ještě neměla s opotřebením žádný problém

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]