Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jízda do kopce

Od: andy* odpovědí: 25 změna:
Zdravim
Mám strach jezdit do kopce.
Beze srandy je to něco z čeho mám hrůzu.
Běžné stoupání mi nevadí ale jak mile vím že úsek ma velmi prudké stoupání a nedej bože ještě zákruty tak mám panicky strach.
Vůbec nevím jak jezdit,jak řadit. Mám ten strach už dlouho vlastne od doby kdy jsem dodělal řidičák což je od dubna.
Za každou vaši radu budu vděčný.

 

 

25 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

6x
avatar axus

Zaplat si kondicni jizdy se zamerenim na tyto situace. Panicky strach na silnici za volant nepatri.

danecek*

Tahle odpověď se mi líbí, u počítače se řídit nenaučíš. Autoškola je fajn, ale třeba postačí jen naplnit nádrž a pozvat někoho zkušenějšího na nedělní výlet někam na kopečky. Pokud se stydíš před svými vrstevníky, vem člověka rozvážnějšího o generaci staršího, nekoho, komu důvěřuješ, strejdu, souseda, kolegu ze zaměstnání...

Přesně tak - kondiční jízdy a učiteli autšoly vysvětlit z čeho máte obavu. Naprosto není třeba se toho bát / pouze by mohl být problém v terénu, ale to je jiná kapitola/ a podle mne natrénovat včasné přeřazení a případně rozjezd do kopce - ale dnešní vozy mají velice často technicky zabezpečeno, že vůz necouvne do rozjezdu...tj není opravdu čeho se bát a co nejdříve s učitelem jízdy odblokovat a budete jezdit bezpečněji / rozumněj bez zbytečného stresu z této situace/.

 

akrofob
hodnocení

4x

I na dvojku (převodový stupeň) se dá jet kilometry, není potřeba mermomocí řadit. Trénujte si pomalé ježdění na nižší převodové stupně a bude to dobré.

 

hodnocení

4x
avatar mikihans
Tak to máme přesně naopak, kopečky a zatáčky, to já rád :)
Ale to vám asi nepomohlo.
Z jakého důvodu to tak máte? Nějaká špatná zkušenost? Co vzít si k sobě někoho zkušeného a trénovat?
Většinou je potřeba do kopce podřadit, aby auto mělo výkon. Někomu vadí, že motor řve, přitom kolikrát mají ten pocit už v ideálních otáčkách, takže se nenechte odradit nějakým hlasitějším projevem motoru a klidně si to vyjeďte v klidu v padesáti na dvojku.

 

makk
hodnocení

4x

Postupujte jako u jakékoliv jiné fobie. Zkuste si co nejpřesněji definovat, čeho se vlastně bojíte. Že je silnice nepřehledná, že auto kopec nevyjede...? No a pak stačí se ujistit, že je učiněno vše proto, aby se nestalo to, čeho se obáváte (jedete dostatečně pomalu, každé auto musí vyjet každý kopec, proto jsou normy na povolené sklony...).

andy*
hodnocení

Bojím se toho že to nevyjedu
makk

Normy na max. povolené stoupání jsou takové, že každé auto určitě musí kopec vyjet. Vaše obava je naopodstatněná, ale chápu, že to vám ke zbavení se strachu nestačí. Doporučuji tedy:

1. Jezdit na nižší převodové stupně. Jestli se kopec dá v klidu vyjet na čtyřku, dejte si tam klidně trojku, ono se to bude víc točit a ucítíte, že auto sílu má (přidáte a bude se rozjíždět). Jezděte do kopce tak, aby měl motor otáčky minimálně takové, při který je max kroutící moment (u benzínů to bývá kolem 3000ot/min, u dieselů kolem 2000ot/min), takže jestli máte benzín, ať to má klidně 3500ot/min.

2. Je to nemožné, ale i kdyby se teoreticky stalo, že auto kopec nezvládně vyjet, co se může stát? Přinejhorším zastavíte, zatáhnete ruční brzdu, zařadíte jedničku, vypnete motor a půjdete do nejbližší vesnice sehnat traktor. Nic příjemného, ale ani nic katastrofálního. Krom ztráty času vám nic nehrozí.

danecek*

Jak jsem psal výše, sežeň si někoho, komu věříš, on ti ukáže, že tvoje auto vyjede každý kopec, každou cestu určenou pro osobní auta. A naučí tě ve svahu i zastavit a dokonce se znovu se rozjet. Taková zkušenost pro tebe bude mnohem užitečnější než mnohostránková diskuze na internetu. U klávesnice počítače se řídit nenaučíš.

andy*
hodnocení

Děkuji no budu se muset odhodlat abych nemusel auto nechávat doma. Ja raději jdu pěšky jako autem když je to kopcovity terén .

 

jnvd
hodnocení

4x
Když to nepojede, podradite. Klidně na jedničku.

 

hodnocení

3x
avatar jenyk

Zkoušet, zkoušet a zkoušet...to se nedá napsat...hlídat si otáčky, abys to nedrtil do kopce na nějakých 1500 otáček...a řadit. A z kopce jet tím kvaltem, co jsi jel nahoru...to nás kdysi učili v autoškole.

A nebylo to s tím stejným kvaltem náhodou u náklaďáku? U osobáku si na nic podobného nevzpomínám, ale to neznamená, že se to tak nemohlo učit.

U náklaďáku mi dokonce v autoškole říkal, že z kopce na nižší kvalt než nahoru. Tedy aspoň u naloženého.

Je pravda že u osobáku jsem to o stejném kvaltu nikdy neslyšel, ale stejně to tak ve výsledku většinou je :)

asd1

Jaký kvalt nahoru takový dolu platí spíš pro starší auta. Moderní litrový kolovrátky motorem prakticky nebrzdí tak jestli dvojka nebo čtverka je celkem jedno, brzdám nepomůže takže jen otáčky aby "nepřetočil" motor (otáčky tak vysoké že se nestihne zavřít ventil = potkan)..

Tazatel tvl tohle leze za volant? Co až pojedeš do kopce po sněhu, to se pos... vystoupíš, necháš to stát uprostřed silnice a půjdeš brečet do lesa? Tohle je práce pro Chocholouška a ne autoškolu..

Normálně bych radil "zaplať si kondiční jízdy"" nebo "kup starou plečku a jdi trénovat do lesa/ lomu/ atd." Ale tady nejdřív si srovnej psychiku a až pak lez za volant.

Já si dokonce i u automatu ťuknu na "minus" podřazení abych si brzdil motorem

Do kopce, na sněhu a volšový ruce, to znám, to jsem kdysi viděl ve Špindlu. Hnědoobčan, s ML medvědem nemohl vyjet do kopce. Sníh lítal všude okolo a nic. Auto se nahoru nehnulo, spíš couvalo. Bodejť by jo, když měl pořád plnej. Nejlepší bylo, když kolem něho projely holky pošťačky ve Felicii a vesele pokračovaly vzhůru kopcem. Hnědoobčan zamknul mergla uprostřed silnice a šel asi koupit řetězy, či co. Naštěstí zasáhlo městské rameno spravedlnosti, nahnalo ho zpátky do auta, ať si to zcouvá a dá auto na parkoviště. To bylo keců.

asd1

Tak meďour zadokolka s motorem vepředu je na sněhu úplně marnej, to má problém jet i na mokrý trávě *smich* Nevim proč zmiňuješ hnědou a pošťačky ve Feldě.. Kdyby si přehodili auta tak jde pro řetězy pošťačka..

Mmch. "furt plnej" je občas i jediná možnost jak jet (a to na sněhu trochu umim.. Někdy nepomůže cit s plynem, vyšší kvalt ani náhrada diferáku přibržděním a "hrabat na pražáka" je lepší.) Ale obecně souhlas, rozjet se už na rovině a pak jet bez hrabání bývá nejlepší..

ML je zadokolka?

Na sněhu plnej? Jen zcela vyjimečně. Žiju na horách, na sněhu jsem už v životě najezdil stovky tisíc kilometrů.

asd1

Nasolený mazlavý, nic jinýho než hrabat jak debil v tom nezabralo. S plynem lehce to prohrabovalo do zastavení.. Nebo řetězy, ale objímat kolo do slaný břečky se mi fakt nechtělo. Fakt je, že na sněhu bych si plným otlem akorát uklouzal "zrcátko" a bylo by. Mazlavá břečka moc sníh neni (ble)

 

jezisek
hodnocení

0x

Já to mám teda opačně dolů z kopce a to z důvodu selhání brzd a utrhnutí v zatáčkách

 

 

tyler
hodnocení

0x
Naopak, tato obava je docela namístě. Taková věc se může opravdu na zledovatělé silnici stát. Dokud vám však kola nekloužou, jste vcelku v bezpečí.
Nějak nechápu, z čeho máte strach. "Že kopec nevyjedu" je moc široký pojem. U osobáku navíc téměř nereálný. I Felicie vyjede prudký kopec se spoustou zatáček. Ano, rychlost (tah) začne ztrácet už na jeho začátku, ale postupným podřazováním nakonec najdete ideální rychl. stupeň. Nebojíte se spíše toho, že nestihnete zařadit a během té doby ztratíte rychlost natolik, že vozidlo začne samospádem couvat? Co máte za auto?
andy*
hodnocení

Jooo to je přesně ono. Bojím se že jedu najednou zjistím že musim podradit a auto už bude couvat. Jste to přesně trefil
andy*
hodnocení

Mám Citroën C3 1.1 benzín

No tak si kup automat, pokud neumíš rychle řadit. Spousta lidí už to má v krvi jako třeba jízdu na kole a držení balancu.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]