Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Co jsou to elektrony

Od: longhorns* odpovědí: 20 změna:

co to znamena kdyz se rika kolu elektron,nebo nizkoprofilove kolo.?

 

 

20 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

3x
avatar axus

Elektrony od komercniho nazvu slitiny elektron tu uz je vysvetlen.

Pouze bych doplnil, ze se na beznych autech takrka nevyskytuje. Precejenom cena ho predurcuje k pouziti temer pouze v motorsportu.

Vsechny ostatni (a mnohem tezsi) slitiny hliniku, ktere se pouzivaji na automobilovych kolech, se pouze jako elektron nespravne laicky oznacuji.

Co se tyce nizkoprofilove pneumatiky, tak jde pouze o nijak presne oznaceni pneumatiky, ktera ma vysoky procentualni pomer vysky a sirky profilu pneumatiky. Tedy vyska profilu je vuci sirce pomerne mala.

Vyska profilu je dana dvema skutecnostma.

Prvni skutecnost je, ze jizdni vlastnosti automobilu jsou dany nastavenim podvozku. Jeho pevnosti, tuhosti, odolnosti proti naklapeni, ale nadruhou stranu je toto u aut omezeno pohodlim - komfortem - pro posadku.

Automobil je vlastne dvouhmotova soustava ulozena na pruzinach a tlumicich.

Prvnim stupnem pruzin s velmi vysokou tuhosti (radove stovky tisic N/m) jsou prave pneumatiky. Konkretne jejich radialni tuhost.

Tuhost pneumatiky tvori jeji bocnice drzene vzduchem. Je zcela snadne odhadnout, ze cim vyssi je bocnice, tim je tuhost nizsi (jak radialni, tak axialni).

Proto se u sportovnich vozu voli nizsi profil, pri kterem se dosahne vyssich tuhosti a tim i lepsiho chovani a ovladatelnosti vozu.

Stejne tak zvysena axialni tuhost ma priznivy vliv na smerovou stabilitu a nizsi uhel smerove uchylky (jedu kam zatacim), pretacivost a pod.

Nadruhou stranu se vuz stava nepohodlnym, jelikoz s tuhosti roste i frekvence kmitani odpruzenych hmot = nepohodli pro posadku.

Druha skutecnost je nutna sirka pneumatik. Za hranici smyku nezalezi na stycne plose pneumatiky, ale pred touto hranici samozrejme ano. Ma to vliv na maximalni prenesitelne sily v podelnem a pricnem smeru. Jednoduse receno auto lepe drzi na silnici.

A ted to dulezite.

Chceme-li rozsirit pneumatiku kvuli lepsimu preneseni sil, vzroste nam v pneumatice objem vzduchu. To ma zanasledek zhorseni podpery bocnic a pneumatiky ztraci tuhost.

Proto je nutne pri pouziti sirsich pneumatik zaroven snizovat profil, tak aby tuhost zustavala stejna - tedy takova, s jakou pocitali ve vyvoji. Jednoduse receno je nutne zachovat stejne mnozstvi vzduchu v pneumatice.

Vaše vysvětlení o vlivu množství vzduchu v pneumatice a jeho vliv na tuhost pneumatiky v obou směrech se mi líbí. Nelze větší množství vzduchu v pneumatice s vyšším profilem , její tuhost , kompenzovat větším tlakem vzduchu v pneumatice?

stirecek*

Vyšším tlakem kompenzovat nemůžete, poněvadž se sníží dosedací plocha, přehuštěním pneu se guma ojíždí jen uprostřed, podhuštěná naopak jen na okrajích, v obou případech auto špatně sedí. Přehuštěné pneu snižují spotřebu a auto lépe akceleruje, ale má sníženou kontaktní plochu, podhuštěné pneu "plave", špatně akceleruje poněvadž má zvětšený valivý odpor vykoupený větší spotřebou. Jinak použití nízkoprofilových pneu pro osobní vozy je neekonomické a žádné výhody kromě vzhledu nepřináší.

ar*

Souhlas, jen poslední věta moc ne. Kde začíná nízkoprofilová guma. Vsadím se že na autě máte taky nizkoprofiláče jako dnes již 99% osobáků.

Presne tak. Zadna presna hranice nizkoprofilovosti neexistuje.

Ja osobne za nizkoprofilove povazuji 50 a mene. To je takove pekne rozdeleni na pul.

Mozna trochu presneji by sli jako nizkoprofilove pneumatiky oznacit jakekoliv, ktere maji nizsi profil, nez originalne montovane na konkretni typ vozu...

Ale to je jenom takove osobni hodnoceni.

V odborne literature se vubec s podobnym pojmem nesetkame.

Jednoduse nema zadny presny vypovidajici vyznam.

ar*

Jo je to tak dnes se nikde neuvádí hranice nízkoprofilových pneu. Brát to podle toho co udavá výrobce vozu je taky těžké to by stejné gumy byly jednou jako nízkoprofilové a jednou zase ne. Obecně se považuje za nízkoprofilové pneu každá pneu ,která má nžší profil než je základní řada,která se taky liší podle šíře pneu. Takže u 165 bude 70 nízkoprofilová a u 195 ne. Je to ,ale zbytečné rozdělovat je to jen taková debata aby jsme se nenudili.;) Jinak gumy 50 a méně se dnes spíše uvádějí jako sportovní, ale zase hranice není nikde stanovena a mohli by jsme začít znovu.

stirecek*

Nízkoprofilové pneumatiky se v současnosti vyrábějí s poměrem výšky k šířce 60 až 35 procent, ale tento poměr může být i menší. Podle toho mám sice nízkoprofilové, ale považuju to za takový standart. stirecek.rajce.idnes.cz/... Sedmnáctky a osmnáctky bych už považoval za takové více estetické, ale jinou výhodu v tom nevidím a balóny na patnáctkách se dávají na oktávky.

ar*

Tak koukám,že máme stejné gumy i rozměrově. Stirecku ono nejde přesně říct že gumy jsou nízkoprofilové 60-35. Jak jsem psal ono se vychází ze základu a co je nižší než základ tak se bere jako nízkoprofilové( u 205 to je 70). Pokud je to pod 50 tak se někdy uvádějí jako sportovní. Ono je hrozně znát když jsou na autě třeba 45 ,auto sedí jak přibité ale je to tvrdý jak motokára. Vždycky je to něco za něco. Osobně používám nejraději 55-60 je to takovej kompromis mezi, výborně sedí a auto není ještě moc tvrdé i když minulé gumy jsem měl 50 a už to bylo znát

stirecek*

Dřív se ten základ považoval až někde na 80, pak se to lámalo, dnes už jsou jiné měřítka. Ale souhlas 55-60 je takový rozumný kompromis, kdy gumy zvládnou víc než já a ještě nejsou dost tvrdé, ale taky záleží na autě, jaký má podvozek. Je to vždy něco za něco a do sedmnáctek se mi nechce právě z důvodu tvrdosti, i když svůj podíl na tom má i ekonomická stránka, takže pohodlí a finance vždy převáží estetickou stránku, alespoň z mého hlediska. Navíc širší guma s nižším profilovým číslem může sedět jak přibitá na suchu, ale na mokru je to spíš nevýhoda.

 

 

jabraka*
hodnocení

2x

Elektron,je velmi lehká slitina hliníku a hořčíku.Pro svou lehkost a mimořádnou pevnost se dlouho používala v leteckých konstrukcích.Automobily je začaly využívat pro výrobu disků kol někdy v šedesátých letech.

JABRAKA

 

hodnocení

1x
avatar hejkal

elektrony = jedno z označení materiálu na výrobu disků kol . poznáme plechové, lité,
elektron použivaný na litá kola, = lehká slitina Magnézia (hořčíku) 91%. dále 8% hliníku a 1% zinku,
z této lehké slitiny se dělají "parádní"disky na kola aut.

" Nízkoprofilové pneumatiky byly vyvinuty teprve se zrodem radiální pneumatiky a v reakci na její nevýhodu. Radiální pneumatiky měly oproti diagonálním pneumatikám podstatně nižší boční tuhost, což zhoršovalo jízdní vlastnosti vozidel. V první fázi byla boční tuhost řešena zvýšeným huštěním, pak se přišlo na to, že snížením profilu pneumatiky je možno boční tuhost zvýšit. Zvýšení boční tuhosti pneumatik bylo dosahováno i použitím vyvinutých a zavedených kordů ze syntetických vláken, které dosahovaly vyšší pevnosti a měly i větší tuhost.
Pro lepší adhezní vlastnosti je u nízkoprofilových pneumatik větší šířka běhounu. Širší běhoun umožňuje získat širší dotykovou plochu mezi pneumatikou a vozovkou. Čím je tato plocha větší, tím lépe jsou rozdělovány dynamické síly pocházející z vedení kola. V literatuře se u tohoto typu pneumatik hovoří o 60procentním zvýšení adheze, která má například za následek snížení brzdné vzdálenosti. Snížená výška profilu pozitivně působí na vyšší citlivost řízení a zvýšení boční tuhosti pneumatiky v zatáčce."
Vybraný citát z pneurevue.cz/...

jednoduše řečeno, poznáš nízkoprofilovou tak, že mezi ráfkem disku a zemí je jen pár cm vysoká pneu. Oproti např: gumám na Favoritu, Felícii, a pod. starších autech.

 

marenka*
hodnocení

0x

Tady máš nízkoprofilové kolo

1
Pneu s disky"Big Wheel Set 1"1/10 4ks
4ks"src="http://www.akroshop.cz/_obchody/akroshop.shop5.cz/prilohy/221664_0.jpg">
Nízkoprofilová kola -V-Groove Low Profile






a podívej se na normální pneumatiku, rozdíl je vidět hned ;)

 

hodnocení

0x

Chtěl bych laicky zapolemizovat na téma nízkoprofilové pneumatiky - dobrý den.

Mám pochybnosti o správnosti uváděných jízdních výhodách nizkoprofilové pneumatiky , kromě uváděné boční tuhosti. Brzdná dráha a větší adheze je podle mně ovlivněna hlavně materiálem pneumatiky a stavem vozovky , nikoliv její šířkou ( velikostí styčné plochy s vozovkou).

Proč tedy se nízkoprofilové pneumatiky zpravidla vyrábějí širší. Nejzřetelnější je to u F1 . Širší pneumatika má větší styčnou plochu s vozovkou , tudíž při stejné celkové přítlačné sile jako u vozidla s normální pneumatikou , je měrný přítlak ( kp/cm2) široké pneumatiky nižší. Nižší jednotkový přítlak , znamená menší opotřebení.Jelikož sirokoprofilová pneumatika má menší vnější průměr než normální , má výhodu pro sportovní účely , na ujetí stejné vzdálenosti se otočí vícekrát a to by znamenalo její větší opotřebení - menší životnost.
A za další.Pneumatika o menším průměru má výhodnější kinetické vlastnosti , ovlivňující příznivě zrychlení a zpomalení při akceleraci i příznivější vlastnosti při změně jejího směru při natáčení do rejdu. Spolu s nižší hmotností dísků a ráfkůl kol z lehkých slitin , to jsou příznivé vlastnosti pro sportovní automobil.

Největší přínos nízkoprofilové pneumatiky podle mého názoru , bez ohledu na materiál ze kterého je vyrobena , spatřuji v její boční tuhosti , příznivějších vlastnostech při akceleraci a brždění a to z důvodů jejího menšího průměru. Menší průměr pneumatiky nepříznivě působí na její opotřebení a toto koriguje její vetší šířka. - miro

slonbonjohn*

Příklad : Na stejný auto nasaď kola s rozměrem 205/50 R15 a projeď pravoúhlou zatáčku stovkou. Pak za stejných podmínek kola s rozměrem 165/80 R13 a asi už nebudeme polemizovat ...

Proč neuvádíte oba druhy pneumatik na stejném průměru ráfku , o to mně při posuzování vlastností jde?

Pokud jsem dobře počítal pneumatika 165/80 R 13 má vnější průměr cca 626 mm a pneumatika 205/50 R 15 má vnější průměr cca 586 mm , o 40 mm menší díky profilu 50% , tak že podle mně tato pneumatika bude mít klady i zápory pneumatiky s nižším profilem než pnematika 13" , jak uvádím v příspěvku výše. Při stejných průměrech disků by byl rozdíl ve prospěch pneumatiky z šířkou 205 mm ještě markantnější. Neb je to jinak?

ar*

Miro u nízkoprofilové pneu nejde o šířku ,ale výšku . Pneu může být třeba 205/ 65 / R 16 a taky 205 /45 / R16 šíře pneu je stejná akorát výška ( udavaná v % vůči šířce) se mnění.

Mám za to , že nízkoprofilová pneumatika na stejném průměru disku je zpravidla vždy širší , než pneumatika s klasickým profilem na stejném průmeru disku.Nízkoprofilovou pneumatiku byť by byla pro stejný průměr disku , nelze montovat na disk pro pneumatiku s klasickým profile.

ar*

Miro , nízkoprofilová pneu se nechá nasadit i na normální disk. Na stejný průměr disku můžete dát pneu různého profilu a přitom stejé šířky ( pokud se nebavíme u proměřování tacho). Např v 80 letech se používaly pneu 80 a všechny pneu (75, 70, 65 atd) se označovaly jako nízkoprofilové. Dnes když má někdo např. pneu 165/ 80 / R14 tak to vypadá že tam má balony.

 

hodnocení

0x
avatar kartaginec

V archeologii je elektron přírodní nebo umělá slitina zlata a stříbra, zpravidla v poměru 1: 3_1: 4.. Ale ten se asi nebude užívan na výrobu kol, což?

doplněno 21.04.10 22:55:

Jo a taky je to starořecký název pro jantar.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]