Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Výrobní kvalita socialistických Škodovek

Od: boban® odpovědí: 23 změna:

Stále slýchám, jak staré škodovky(ty před favoritem-120 atd...) byly špatné a nekvalitní, že se dělily do několika kategorií dle toho, s jakou tolerancí se jaký kus povedlo vyrobit.

ty nejhorší prý byly pro domácí trh

nejlepší kusy s dobrou tolerancí šly do zahraničí

Je tohle všechno pravda? To byla ta kvalita v porovnání se západem tak špatná? Nesnižuje spíš pověst starších škodovek to, že si je lidi často "opravovali"(kurvili) sami?

 

 

23 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

6x
avatar mikihans
No dle mě spíš záleželo na tom, kde byly vyrobené. Třeba Garde či Rapid z Bratislavských závodů prý na tom byly s kvalitou zpracování docela špatně.

youtu.be/...

 

sirokko
hodnocení

5x

Kdyby ta auta byla vyrobena i ze zlatých plátů s přesností tisíciny milimetru, stejně by jim to bylo prd platný. Zastaralé koncepce bazírující na pětiletých plánech nedovolovala pružný vývoj. Muselo se dělat to, co bylo načmáráno na pět let. Maximální inovace byla jiná platová maska chladiče, nebo jiný tvar světel. To bylo asi tak vše. Pak se člověk diví, že jsme byli sto let za opicema. A ne, že bychom neměli mozkové kapacity. Ale prostě se nemohlo nic vyvíjet.

Mimochodem by mě zajímalo, do jakého zahraničí ty vraky šly.

music*

Škodovka (nebo dříve Tatra či sovětský auta aka Lada, Moskvič) měly v západních zemích zastoupení. Pro ČSSR to představovalo příjem žádaných valut. Škodovky se běžně prodávaly třeba v Západním Německu, Švédsku nebo Británii (např. MB 1100, volant vpravo) ale nikdo je tam samozřejmě moc nekupoval. Konkurovat západním autům mohly jen velmi nízkou cenou a kupovali si je tam většinou jen chudší vesničané/zemědělci na popojížděni mezi svými políčky apod..

 

break
hodnocení

4x

V porovnání se Západem byla kvalita mizerná nehledě na to, že koncem 80. let se vyrábělo auto se základem , co byl zastaralej už v roce 1964.

sirokko

Viz můj příspěvek jinde, pětiletky. Plánovalo se hospodářství na pět let. To znamená, že co se na západě vyvinulo za čtyři roky, to u nás za dvacet.

break

Na západě laciný zboží, taky na ně bylo dost vtipů. Ta extra výbava byla jen proto, že by to tam nikdo jinak nekoupil. Výhoda v nevýhodě byla v koncepci vše vzadu, takže relativně slušné sportovní základ. Byly oblíbený nářadí pro začínající závodníky.

 

hodnocení

3x
Ano! Je to pravda, že u nás zůstávaly "šunty" a kvalitní výrobky se vyvážely ven z ČSSR.. Slyšel jsem konkrétní případy od "pamětníků" . Navíc jsem někde viděl dokument o výrobě Škodovek a v něm byly "věci" o kterých se mohlo našim lidem jen zdát..Auta měly ALU kola od výrobce a pořádný nástřik dutin a podvozku atd.. všechny výdobytky té doby co mohly být a šlo to na vývoz.Tady si mohli lidi koupit max.lišty na dveře a poklice..A TO POUZE jako podpultovku nebo rádio v Tuzexu..Škodovka si ale stále nechává za KAŽDOU ptákovinu pěkně připlatit dodnes! Centrální zamykání neměly ani některé Fabie atd.. Zkrátka holota..
sirokko

Co z toho, když to byly vývojově za světem zaostalá auta, asi pro "západní"socky. Zase těm starostrukturním nostalgickým kecálkům tak nevěř.

" Západním vozům se ale škodovka vyrovnat nemohla. Navíc československý výrobek provázely poměrně časté závady."

echo24.cz/...

 

mate59
hodnocení

3x

Moje první auto byla MB1000 a byl to nezmar,vše se dalo opravit,pak Škoda 120,ta stála za prd,brala olej,ale přechod na Favorit to byl rozdíl k lepšímu, hlavně přední náhon.

olinl

..za sociálu opravovat auta např. Š1000/1100MB vyžadovalo přístup ke "svářečce", stahováku ložisek kol apod.- ideálně mít známého v autodílně. V obchodech toho speciálního nářadí moc nebylo, ale STK také nebyla pro obyčejného člověka/řidiče každé dva roky. U Škoda 120 se špatně dochlazoval čtvrtý válec, občas to vařilo.

 

hodnocení

3x

Viděl jsem za svů život zatím 6 Favoritů 1992 LSe ekotronic. Všechny vývozní. Měli velice pěkně vylakované plechy kolem pedálové konzoly a vnitřky dveří (opravoval jsem origo brano centrál).

Já sám jsem vlastnil 1991 Lux (Lko) a postupně, jak jsem ho přestavoval na GLX a cpal do toho černej interiér, tak jsem přišel na to, jak je aušusově vyrobenej. Vnitřky dveří bez barvy jen nějaké mlíko (asi to fosfátování), dveře blbě slícované, ale jen 1-2mm a nevadilo to nijak.

Panty kapoty jen na podložkách přitom modely 1994 měli velkou kovovou konzolku se závity co by výztuhu místo dvou podložek M6. Opravdu hodně drobných detailů. Třeba hrkající pootevřená okna. Pak jsem si vyměnil dveře z modelu 1994 a tam byly ve dveřích krom výborného vylakování dvě silné kolejnice, že se tam k vůli nim blbě instaloval jak centrál, tak stahovačky :). Dveře modelu 1991 byly jak z papíru jak ze Š120.

Většina šroubů bílý zinek, který snadněji rezl a vývozní pofacelifty a pak i naše akční všechny zámky žlutý zinek (6ti mocný chromát co lépe odolával korozi).

Prostě první modely Favoritů střepy a 742 nemluvě (co jsem viděl na vrakáči, tak všechno na jedno brdo, jen design Mka nebo uzouna či počet světel vepředu nebo chromy).


doplněno 03.09.21 21:03:

Třeba těsnění dveří bylo na modelu z metráže od řady 742 dost humpolácky odfláknuté a panely sloupků odstávaly. U modelů 93 už byla na těsnění profil, který tyto hrany plastů schovával.

Německé VW prostě nechtělo přijmout takto nedodělané auto. Takže nejen kvalita zpracování, ale i nedodělané a nedomyšlené drobnosti.

Za mě třeba Favorit z let 88-92 nemá žádnou hodnotu. Jsou to střepy. Navíc prý v té době se AZNP rozrůstala a nebylo kde skladovat posvařované kastle. Nebyl meziskla. Tak na ně pršelo venku a jen kastle na vývoz byly uvnitř. Možná proto tolik prvních kousků zhnilo jak papír.

Výrobní kvalita socialistických Škodovek
Výrobní kvalita socialistických Škodovek #2
Výrobní kvalita socialistických Škodovek #3
break

Před 14 lety jsem pracoval u jedny stavební firmy a jako služební auta jsme měli Felicie combi lx a glx a formana silver line. Ten forman byl nejlepší co se motoru, jízdních vlastností a spracovaní týče. Raději posledního favorita než první Felicie

K těm kastlím Favoritů a jejich skladování: Někdy v letech 88-89 jsem coby průmyslovák dělal na praxi ve Vrchlabí. Vrchlabí v té době nemělo výrobu karosérií, celé kastle se vozily na vagónech, pravděpodobně z Boleslavi. Jedna za druhou, nastříkané zeleným transportním lakem. Bez jakékoliv další ochrany proti vnějším vlivům. Linka začínala myčkou, kde z kastle vyhnali lopatku smetí (listí, větvičky, vajgly, ptačí hovna a další..), kastli umyli, snad i usušili. Následovalo kitování problematických míst a transportních poškození a vypalovací pec. Za pecí stála moje parta - brusiči. Na kastli rozpálenou na vypalovací teplotu (160-180°C?) jsme z hadic lili studenou vodu *ee*. Následně jsme brousili kit a celý vnější povrch kastle zdrsňovali pro lak. Na vnitřek se samozřejmě ani nešáhlo, nebyl čas, pokud uvnitř po mytí nějakej vajgl zůstal, prošlo to tak lakovnou. Znova umýt, nechat uschnout, opravit případné nedodělky. Za mokra nebylo nic vidět. Na auto bylo tuším 12 minut a party byly dvě, tedy takt linky 6 minut? Už tehdy mě zaráželo, že na rozpálenou kastli se lejou hektolitry studené vody a říkal jsem si, co to asi s tím kitem a lakem udělá. Mistr je n krčil rameny a říkal, že takhle tu linku navrhli. No, nebyla to tak úplně pravda. Stanoviště s instalovanou vodou byly dvě, akorát u toho druhého někdo ukradl hadice nebo je nikdy neinstalovali, stačilo tedy hadice posunout o kus dál a myla by se kastle už chladnější, místa za vypalovacím boxem bylo dost. Tolik dojmy nezkušeného puberťáka.

break

To se vyplatilo taková manipulace, převoz a vše okolo?

@break: Asi se to vyplatilo, pokud vím, Vrchlabí v té době dělalo téměř výhradně na export. Zvrhlost systému šla tak daleko, že hotová auta převáželi řidiči na nádraží po vlastní ose a asi jim dávali řádně za uši. Zajeté / nezajeté. Jak jinak si vysvětlit, že auto na nádraží jelo na sjetejch práskačkách a elektrony s goodyearama na to dávali až před najetím na vagón...

 

hodnocení

3x

Ano, byly nekvalitní a to jak konstrukčně, tak použitými materíály i vadnou montáží. Mnoho věcí bylo potřeba dodělat a seřídit. Naštěstí to šlo snadno. Byly vydávané příručky, v autoklubech bylo možné si půjčit servisní přípravky. Kategorie tolerancí je značně pomatená informace. Některé díly, jako válce, písty, čepy, ojnice, ložiska a další se třídily do skupin, aby bylo dosaženo co možná nejpřesnější výroby. Rozhodně nešlo o celé vozy. Na vývoz se montovaly doplňky, např. stěrače světlometů, které se u nás neprodávaly.

 

music*
hodnocení

1x

Si pamatuju, když jsme v druhý polovině 70 let/začátku 80 let jezdili každou neděli odpoledne z chalupy domů do Prahy, tak na Strakonický (za Cukrákem u Velký Chuchle) byly pokaždý obrovský zácpy (bouračky nebo opravy silnic = jeden pruh). Kolikrát jsme třeba i několik hodin jen krokem popojížděli. Okraj silnice byl lemovanej Škodovkama 100/120 kterým se uvařil motor - z podkapoty se valil kouř a řidiči utíkali s kanystry dolů k Vltavě pro vodu do chladiče. My jsme měli v 70 letech starou Octavii Super a ta vydržela všechno a šlapala jak hodinky (pak jsme měli Žigulíka a s tím takovýhle problémy taky nebyly).

Problém těhle škodovek byl i ten že ty plechy za pár let rezly a zespoda doslova hnily.

 

asd1
hodnocení

0x

Jo je to pravda. Kromě zmíněnýho vyrobený klidně z orezlých plechů jen to stříkli. Zmoklo někde na vagónu... Taky proto se tomu říkalo "Schade". A to na západ šlo to nejlepší, doma byly jen holobyty.

Tradice pokračuje dodnes - viz motory HTP, TSI hlavně ty první s řetězem, nafty PD a podobný perly. HTP 44 kW byla obzvlášť perla to mezi motorama nemá obdoby - slabý poruchový žere to na dálnici víc než dvoulitr..

To není pokračování tradice, dnes automobil vyrábí jako spotřební zboží s plánovanou životností 5 let nebo 350kkm.
A kdyby ve škodovce tým konstruktérů zase navrhl oktavii co najede 1milion kilometrů s minimálními poruchami a 20 let na autě nebude reznout plechařina tak dostane padáka.

 

 

hodnocení

0x

Něco jako Tesla?

 

el
hodnocení

0x
Ta kvalita byla byla všelijaká. Poslední škodovka co držela dech s konkurencí byla 1000mb.
Auta jako š100 nebo 120 měly kolikrát už druhou generálku motoru za sebou ve 100 000km.
Po roce 1980 už to defakto nikdo ve světě nechtěl ať to mělo výbavu jakou chtělo. Ty auta už mohly konkurovat jen autům typu dacia 1300. Každý kdo v tom jezdil byl rád jak se toho krámů zbavil včetně mě.

Musím oponovat,naše Máńa měla generálku po 304 000km,umyli jej od karbonu, dali jen nové kroužky a těsnění pod hlavu.ochrana proti korozi od samého počátku.

U každého auta je největší problém mezi volantem a pedály.*vtip*

 

hodnocení

všem díky za příspěvky *palec*

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]