Nejste přihlášen/a.
Je to podobná situace, jako když vozidlo na hlavní objíždí překážku a vozidlo z vedlejší mu tam při odbočování vjede, protože se domnívá, že může, když není překážka na "jeho straně".
§ 22
Jízda křižovatkou
(1) Řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci označené dopravní značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Stůj, dej přednost v jízdě!" musí dát přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím po hlavní pozemní komunikaci.
Dá se říct, že jste všichni vedle.
§ 16 Zákona 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích:
"Řidič, který při objíždění vozidla, jež zastavilo nebo stojí, nebo při objíždění překážky provozu na pozemních komunikacích anebo chodce vybočuje ze směru své jízdy, nesmí ohrozit ani omezit protijedoucí řidiče a ohrozit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích."
§ 25 Zákona 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích:
"Řidič vozidla, které zastavilo nebo stálo a opět vyjíždí od okraje pozemní komunikace nebo od chodníku, musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích."
Takže trumfy má v ruce spíše ten rozjíždějící se. Navzájem se nesmí ohrozit (ale to platí v podstatě i obecně), ale ten rozjíždějící nesmí být ani omezen.
@kami123: ze zadání nevyplývá, že vjíždí na komunikaci, pouze, že se rozjíždí.
Problém je, že tazatel neví, co je to krajnice. Jsem přesvědčen, že dotaz směřuje k situaci, kdy vozidlo stojí podélně na pozemní komunikaci ("že je tam jediné a nebo že před ním bude řada aut"), a že formulací "za krajnicí" myslí ve skutečnosti třeba za vodicí čárou, mimo jízdní pruh.
§ 23
Vjíždění na pozemní komunikaci
(1) Při vjíždění z místa ležícího mimo pozemní komunikaci na pozemní komunikaci musí dát řidič přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech jedoucím po pozemní komunikaci nebo organizovanému útvaru chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty jdoucím po pozemní komunikaci. To platí i při vjíždění z účelové pozemní komunikace nebo ze stezky pro cyklisty nebo z obytné nebo pěší zóny na jinou pozemní komunikaci.
(2) Vyžadují-li to okolnosti, zejména nedostatečný rozhled, musí řidič zajistit bezpečné vjetí na pozemní komunikaci pomocí způsobilé a náležitě poučené osoby.
(3) Vozidla vjíždějící na pozemní komunikaci musí být předem očištěna tak, aby neznečišťovala pozemní komunikaci.
V dotazu je hned v první (i druhé) větě psáno za krajnicí. Tedy mimo pozemni komunikaci.
.
Mimochodem dost lidí neví, že parkoviště je rovněž místo mimo pozemní komunikaci a jsou situace, kdy člověk vyjíždějící z parkoviště předpokládá, že má přednost z prava a někomu nedá přednost, tak doporučuji být v takovýchto situacích obezřetný.
Nejsme vedle. Pokud bych já, z mého nákresu byl zelené auto a musel bych čekat na to, než projede modré auto, pak by ze strany modrého auta byl porušen § 22 (1), protože krom moji povinnosti neohrozit ani neomezit protijedoucí řidiče musí on dodržet taky svou povinnost. Navíc ho nemohu považovat za protijedoucího.
@zmizik,
popisuješ přesně to, co jsem myslel.
Cedule "P" = parkoviště = místo mimo komunikaci = přednost všem.
Je fakt hodně lidí, ktří tento rozdíl nevnímají a argumentovali by maximálně vodorovným značením.
doplněno 24.08.21 08:09:
Problém je, že tazatel neví, co je to krajnice. Jsem přesvědčen, že dotaz směřuje k situaci, kdy vozidlo stojí podélně na pozemní komunikaci ("že je tam jediné a nebo že před ním bude řada aut"), a že formulací "za krajnicí" myslí ve skutečnosti třeba za vodicí čárou, mimo jízdní pruh.
OK, nejdříve všichni špatně odpovídají a nyní se ještě tazatel špatně ptá, jelikož neví co je krajnice.
Takže jsou vedle úplně všichni.
Záleží jestli je za krajnicí = na "zeleni" tj. mimo komunikaci - pak vjíždí z místa mimo komunikaci a dává přednost všemu.
Nebo je na krajnici, ta je součást komunikace. Pak při rozjetí platí že nesmí ohrozit a ten proti němu co objíždí překážku ho nesmí ani omezit tj. první jede ten z krajnice. Pro auta zezadu platí prakticky jízda v pruzích tj. z krajnice do průběžného je to jako z pravýho do levýho nebo jako z připojováku..
A normální člověk počká až nic nejede a vyjede až pak, ne že stojí stojí a najednou tam vjede, pak se přetlačuje s protisměrem u překážky a ukazujou si fakáče
Dotaz není úplný, ale dal by se rozlišit do několika bodů.
- V prvé řadě VŽDY máte sledovat nejen to, co je ve vašem pruhu, nebo v pruhu, do kterého jedete. Vždy je potřeba mít přehled, kde kdo jede, jde atd., a je úplně jedno, jestli je to váš směr nebo protisměr. A tohle platí dvojnásobně, pokud někam couváte, rozjíždíte se atd. Z logiky věci byste tedy měl o překážce i přijíždějícím autě v protisměru vědět.
- Další věc je, kdo má přednost tzv. ze zákona. To záleží, jestli stojíte mimo pozemní komunikaci atd. Nicméně z logiky věci - vy stojíte, a pokud jste slušný, tak se nezačnete rozjíždět do cesty již rozjetému autu. Protože to auto, co jede proti vám a objíždí onu překážku, tak neví, zda tam budete stát/parkovat minutu nebo hodinu. A pokud se rozjedete v momentě, kdy on už započal objížděcí manévr, tak to akorát povede k prudkému brždění, troubení a nadávkám. Nebo vy, když se blížíte k překážce, tak zastavíte, a čekáte, jestli se náhodou nějaké zaparkované auto na protější krajnici nerozjede? Asi ne, vidíte, že nikdo nejede v tom pruhu, a můžte jet.
Kdo bude viník, když dojde ke srážce? Vždy záleží na situaci.
Kdo by správně měl jet první? Podle mě by statické auto (vy) mělo nechat prvně všechny projet (ve svém i protisměru) a pak teprve jet.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.