Nejste přihlášen/a.
Zdravím pánové,
u nás ve firmě nastala 4 letá obměna baterii pro záložní zdroje a mám tedy zadarmo 12v gelové baterie ze záložních zdrojů - tzn. staniční baterie o celkové kapacitě 160ah.
Jelikož náhodou řeším baterie v karavanu a naskytla se taková příležitost. Nevýhodou je o něco vyšší váha, ale pořád to je dost ušetřených peněz.
Řeším teda jediné - nabíjení baterie. Je možné tyhle baterie nabíjet 12v z alternátoru nebo je potřeba nějakého speciálního zdroje?
Nesuhlasim s "nabíjení z alternátoru je o tom kolik si baterie sama vezme". Alternator ma regulator, ten sa snazi drzat konstatne napatie v palubnej sieti. Akumulator (najma gelovy zalozny) na rozdiel od startovacieho na to nie je stavany. Nabijaci prud sa rozdeli do sucasneho startovacieho a geloveho podla ich stavu nabitia a opotrebovania, vysledky mozu byt vselijake.
Baterie má vnitřní odpor, který se s procentem nabití neustále zvyšuje. NESOUHLASÍM s tímto tvrzením; to by s plně nabitou autobaterii byl problém se startem; čím větší vnitřní odpor baterie, tím dodává menší proud...kolik ohmů má, podle vás, vnitřní odpor "nabitá" a "vybitá" autobaterie o jmenovitém napětí 12V? Neberte to ve zlém...jen pro vyjasnění...
Vsimnite si tie miliohmy vnutorneho odporu. Tie pri zmene z 1 miliohm na 5 miliohm s prudom nespravia skoro nic. Prud klesne hlavne kvoli narastu svorkoveho napatia. Ak napojite skoro vybity aku s napatim okolo 1.8 V na clanok na velmi tvrdy zdroj, akym je vykonny alternator moderneho auta, gelovy aku stavany na fungovanie v UPS to bude zle znasat.
Pan potrebuje zohnat (netusim, ci sa vyraba) ale si nechat postavit specialny regulator, ktory ustrazi maximalny prud do akumulatora. Obecne pre vysoku zivotnost ma byt nabijaci prud 0.1 az 0.12 ciselnej hodnoty kapacity. Jrednoducha matematika priblizne vravi : ak vybijem polovicu kapacity, potrebujem nabijat aspon 5 hodin. Bude tak dlho motor v chode? Skor radim pridat solarne clanky, kempuje sa v lete, slnko je silne a dni dlhe. Navyse regulator pre solar je bezne dostupny.
Zabudnite na alternator, spravte si prepinac medzi solarom a nabijanim z beznej zasuvky.
Není potřeba z toho dělat vědu. K omezení proudu nepotřebuje žádný speciální regulátor. Stačí obyčejný odpor. Solární články jsou sice efektní, ale v našich krajích velmi neúčinné. Na dobíjení při stání stačí nabíječka do sítě. Spaní mimo kempy je zakázané a v kempech nebo u soukromníka je proud, takže stačí prodlužovačka..
Zapojit by ste to chceli ako? Paraelne k existujucej baterii v aute? To nepojde.
Mate aku 12V / 160 Ah viac kusov? Zratajte si, aky cas potrebujete na nabitie, ak ju cez noc v karavane vybijete, pricom nesmiete prekrocit povoleny prud na nabijanie. Z toho vam vyjde potrebny cas, ked bude auto nastartovane ...
Jestli to jsou Pb akumulátory, tak je to velice dobrá možnost napájení karavanu. Způsob nabíjení se bude odvíjet od spotřeby při stání. Jakýkoli Pb akumulátor potřebuje k nabití do cca 75% konstantním napětím 14V kolem 20 hodin. Je tedy jisté, že jízdou ho není možné za den dobít a je nutné s sebou ještě vozit nabíječku ze sítě. Bylo by dobré udělat ovládací panel s vypínačem od sítě auta, voltmetrem a indikací poklesu napětí. Mezi síť auta a karavanu bych dal do série odpor, který by omezil proud na nějakých 20A při vybitém přídavném akumulátoru na 10V, aby se po nastartování auta příliš nezahřál.
Pokud jedete na dovolenou s karavanem,připojený akumulátor se stane souičástí automobilové sítě a bede napájen za jízdy i s autobateriíív autě.Ovšem Po odstavení přívěsu doma je nutno pošítat s tím,že akumulátor po odstavení z provozu nemůže dlouho stát bez provozu.Podle doby odstavení je ho nutno připojiot na externí nabíječku,která bude dodávat proud udržovací.Asi 0,5 A.Pokud se nechá baterie bez provozu,může ztrácet kapacitu sulfatací článků.
JABRAKA
Nevíme, jaké spotřebiče v daném karavanu jsou, ale...lednice, televize, ... někteří používají baterii pro "měnič" 12/230V...nevímě. Ale při pouhém osvětlní by problém nebyl...a pokud bude v kempu, napojen na rozvodnou síť...pak v pohodě. Problém vidím ve stáří baterií, tedy končící životností...po roce, dvou bude třeba měnit vadné kusy; za nové? To asi ne...jedině za použité...a stále dokola. Proto i za skoro nulovou cenu baterií to nevidím po podobných zkušenostech za vhodné...
Gelové akumulátory, jsou nabíjené řízeně, elektronikou ve vozidle. To znamená, že ne vždy při jízdě se dobíjí. Elektronika sama rozhoduje, kdy bude dobíjet. Proto použití gelových akumalátorů, pro jiné účely bude problematické. Při nesprávném dobíjení mají omezenou životnost.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.