Nejste přihlášen/a.
Dobrý den
dělám si teď autoškolu a zajímalo by mě, jak se zachovat v následujících dvou situacích (resp. u bodu 2. kdo je viník). Při jízdách jsem se ptala instruktora, ale přišlo mi, že mi nedal jednoznačnou odpověď.
1. Situace - nájezd v Karlových Varech, kde je připojující pruh zároveň odbočující, a dráha je hodně krátká (viz obrázky). V autoškole nám říkali, že máme pro napojení na dálnice využívat celého připojovacího pruhu, platí to i tady?
Jak se v takovém případě zachová řidič co se napojuje a řidič, co sjíždí? Kdo má před kým přednost? Myslela jsem, že by měl mít přednost ten, kdo jede "na hlavní", tedy vlevo, ale když ho ten, co jede v pravo, nepustí, musí ten vlevo zrychlit - což není ideální před sjezdem, takže zpomalí a zařadí se za něj? Zároveň ten vpravo, co se napojuje, potřebuje nabrat rychlost ostatních aut, ale měl by zpomalit, aby dal prostor odbočujícím vozům? Nebo zde snad platí přednost zprava?
2. Situace se mi stala při jízdě. Jela jsem po silnici ve městě, instruktor mi řekl, ať zahnu doleva a zaparkuji (bylo tam podélné stání). Zastavila jsem, dala blinkr doleva, pustila protijedoucí auta, koukla do zrcátek, chtěla se rozjet, a chcíplo mi to. Při druhým pokusu mi to chcíplo znova, a při třetím už jsem se chtěla vydat doleva, když najednou mi instruktor šlápl na brzdu. Nevšimla jsem si, že ženské, co stála za mnou, ruply nervy, a rozhodla se mne předjet. Moje chyba, že jsem se nepodívala znova do zrcátek, byla jsem nervní z toho rozjezdu a prostě jsem nějak počítala s tím, že lidi za mnou počkají... Došlo-li by ke střetu, byla by to moje chyba?
Díky všem
1) - platí vlastně vždy - chce to myslet (nejen u řízení). Připojovat se z pruhu do rychleji jedoucího máte v dostatečné rychlosti, sjíždět zase v přiměřené rychlosti. V této situaci při provozu se uplatňuje princip zipu.
2) - jestli blikáte vlevo, nesmí vás nikdo předjet zleva - ale chápu, že polovina řidičů s nervy za vámi nevydrží, protože 5 minut vlastně stojíte a blokujete provoz. Chyba by byla na straně toho, kdo by měl slabšího právníka.
1. jízda v pruzích, a tady pokud jedou vedle sebe tak levý nesmí ohrozit pravého. V praxi pokud se sjedou vedle sebe tak pravý zrychlí a "zazipuje"před levého který chce do odbočováku (a kvůli tomu brzdí, beztak tam je zatáčka). Ale musíš počítat že tě nevidí nebo na tebe kašla a hlídat si aby do tebe nenajel bokem...
Je to trošku podobné tomuhle:
2. obecně bys byla viník - při odbočení nesmíš ohrozit vozidla za tebou a to že tě nesmí předjíždět když dáváš blinkr vlevo bude v nejlepším případě jeho spoluúčast na vině. Hlavní vinu má ten odbočující který přehlídl že ho někdo předjíždí a vjel mu do cesty..
ad1) Předně celého pruhu využít můžete, ale nemusíte, oni to v autoškole říkají, protože dost lidí zastaví na začátku pruhu a čeká až bude volno. To je špatně, ten pruh je tam proto, abych se rozjel na rychlost jakou jedou ostatní a pak na mi zařazení stačí málo místa, jen se vejít mezi dvě auta. Ale když tam zastavíte a pak vjedete 20km/h před auto, které jede 130km/h, tak není divu, že troubí jak divej. Pro přednost platí pravidla pro jízdu v pruzích, kdo mění pruh, dává přednost.
ad2) To by asi vaše chyba v tomto případě byla, protože stojíte, ona neví proč stojíte (můžete mít třeba závadu), tak je logické, že vás chce objet a pokračovat. Blinkr sice máte, ale když nic neděláte, může se domnívat, že je jen opomenutý.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.