Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Tlumič Sachs na felicii 1.3: ok nebo ko?

Od: zdenek2® odpovědí: 21 změna:
Je tenhle tlumič ještě vpořádku? Píst se po zatlačení vrací nahoru jen velmi zvolna. Možná ale spíš hraje roli jaký odpor píst klade při pohybu, protože pohyb pružiny je vždy rychlejší než samovolný návrat pístu bez pružiny. Při funkci na autě pružina svým pérováním pohybuje rychle pístem nahoru a dolů a tady právě hraje roli jaký odpor píst pružině klade, ne samovolný pohyb pístu nahoru.
Napište, co si myslíte o funkci tohoto tlumiče?

 

 

21 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

asd1
hodnocení

2x

Žádnej zázrak ale úplně chcíplej ještě neni..


Test tlumiče, starý vs. nový - YouTube

Novej se vysouvá rychle (od 7:50):


How to change front shock absorbers on SKODA OCTAVIA 1U TUTORIAL | AUTODOC - YouTube

Ale záleží i na typu tlumiče...

hodnocení

Tak já ho tam asi ještě ponechám. Tím pádem jedinou závadou je ta vnitřní guma v horním uložení, která funguje jako silentblok (tlumič vibrací). Brání přenosu vibrací z pružiny na karoserii. První obrázek pohled shora, druhý pohled zespodu, třetí zboku. Vlevo je vždy stará promáčklá guma, vpravo nová.
Ta vystouplá spodní část poblíž středu je u staré gumy vpáčená nahoru a tudíž není na gumě moc co stlačit.
A jak ukážu na čtvrtém obrázku, tak díky tomu, že ta guma je vpáčená a má na výšku menší rozměr, tak obě kovové misky o sebe mlátí, když auto vjede na hrbol. Poznal jsem to podle toho, že na spodní straně horní misky byla černá vazelína, která tam nemá být. To by vysvětlovalo ty rány z motorového prostoru při jízdě přes hrboly.
Tlumič Sachs na felicii 1.3: ok nebo ko?
Tlumič Sachs na felicii 1.3: ok nebo ko? #2
Tlumič Sachs na felicii 1.3: ok nebo ko? #3
hodnocení

Tady je jasně vidět jakým způsobem o sebe ty dvě misky mlátí díky tomu, že ta guma mezi nimi je trvale promáčklá.
Tlumič Sachs na felicii 1.3: ok nebo ko? #4
hodnocení

Pokud jde o ložisko, které doporučoval gumidek vyměnit, to bylo úplně zatuhlé, ale jinak zcela vpořádku. Vyčistil jsem ho a naplnil mazivem mogul la2 a ložisko je jak nové.
Tlumič Sachs na felicii 1.3: ok nebo ko? #5

Ty dvě stříbrnožluté misky o sebe nemůžou mlátit. Stahuje je matice k sobě. Mlátí ta čená velká miska se štefty o tu horní misku, kde je opěrný kroužek.

hodnocení

Já jsem teď měřil vzdálenost, kterou vymezuje guma mezi oběma žlutými miskami a v klidovém stavu měřeno na koleně je tato mezera 8mm. Pokud to maticí stlačíš na 8mm, tak se misky dotknou. Pokud to nestlačíš, bude tam mezera.
U zdeformované gumy je mezera měřeno na koleně jen 2,2mm, takže určitě byly misky jak píšeš u sebe a mlátit musela ta horní žlutá o tu černou misku se dvěma šrouby M8. Je to tak jak to píšeš.
Princip, proč k tomuto nežádoucímu pohybu dochází napíšu do dalšího komentáře.
hodnocení

Horní žlutá miska předního tlumiče naráží do černé misky s dvěma postranními šrouby M8 vždy, když se píst tlumiče vychýlí výrazně od klidové polohy a zasunuje se dovnitř tlumiče. Ale to jen tehdy, pokud systém předního tlumiče není vpořádku!
Zde je taková situace: kolo najede na hrbol a pohybuje se směrem nahoru. Pružina se proto stlačuje, píst tlumiče se zároveň s pružinou zasouvá dolů dovnitř tlumiče a zároveň s pístem se dolů pohybuje horní žlutá miska dokud nenarazí na těsnění na okraji černé misky s dvěma šrouby, která je pevně přišroubovaná ke karoserii.
Normálně by žlutá miska měla vždy dosedat pevně ke gumě horního uložení a nepohybovat se (píst by se neměl pohybovat, ale pohybovat by se měla jen spodní část tlumiče po pístu). Pokud je ale guma v horním uložení promáčklá nahoru (je zničená) a může při stlačení nebo tahu měnit výrazně svůj tvar, horní žlutá miska je v klidovém stavu nad úrovní černé misky s dvěma šrouby a mezi oběma miskami je mezera. Při popsaném najetí na hrbol pak dochází k onomu nárazu žluté misky na těsnění v černé misce s dvěma šrouby, protože guma se deformuje zpět směrem dolů. Zničená guma tak svým deformačním pohybem umožňuje pohyb horní misky s pístem, a tento pohyb pak vede k úderům misky o okraj těsnění černé misky s dvěma šrouby.
Normálně by tento naráz mělo utlumit ono těsnění nasazené na okraji černé misky se dvěma šrouby.
Jenomže originální těsnění je z tvrdého plastu a akustická energie se přes něj přenáší do černé kovové misky. Vzniká tak vždy při jízdě přes hrbol slyšitelný úder do karoserie.
K tomuto klepání (úderům) při jízdě přes hrbol dochází jen když je guma v uložení deformovaná a také tím víc pokud je tlumič již unavený (píst jde lehce stlačit, tudíž úder je větší, protože rychlost nárazu je větší).
Je otázka zda těsnění z tvrdého plastu bylo zvoleno záměrně, aby upozornilo na špatný stav gumy v horním uložení anebo si to prostě někdo při konstrukci neuvědomil?
Pokud toto těsnění vyměníte za gumové, které se prodává, tento zvuk ustane, špatný stav předního tlumiče ale zůstane.

youtube.com/shorts/WnoXPN9_bHA
hodnocení

A z jakého důvodu se vložené odkazy na YouTube jednou zobrazují jako video v okně, jindy jako text a jindy se nezobrazí vůbec, já fakt nevím. Mně to přijde, že oni odkazy na videa ručně kontrolují a upravují?
21.04.21 10:56
hodnocení

Ne, misky jsou ztaženy natvrdo k sobě přes otočné ložisko. Horní miska se opírá o něj skrz komínek (cilindr) na kterém je navlečen prsten ložiska.

Jen miska se štefty pruží přes gumu. Když je to nové a není na autě, tak se s tím v nezatíženém stavu nedá moc dobře točit.

Guma je zcela nasazena a uložena do spodní misky. Při montáži na auto si tam sedne. Není volně mezi miskama s vůl§. To je blbost non plus ultra *smich*

Tlumič Sachs na felicii 1.3: ok nebo ko? #6
hodnocení

Žluté misky nejsou staženy k sobě přes ložisko. To ložisko je přeci až pod spodní miskou.
A mezi oběma miskami je guma. Obojí je přeci na tvém obrázku krásně vidět.
Že je guma mezi miskami "volná", to sis tam doplnil sám, já jsem to nepsal.
Ta guma není volná, ale je uvnitř zlomená. Proto se deformuje a umožňuje pohyb pístu i s miskami.
Tlumič Sachs na felicii 1.3: ok nebo ko? #7
hodnocení

Gumidku, dneska jsem ty tlumiče dával dohromady a ukázalo se, že jsem s těma žlutýma miskami měl pravdu. Nejsou staženy na fest k sobě.
Teď jdu montovat tlumiče do auta a nemám čas vysvětlovat. Později.
Zatím si to pořádně nastuduj jak funguje otáčení v horním uložení předního tlumiče u Felicie.

Zelená miska je stažena na žlutý komínek. Narozdíl od tebe jsem tlumič nesestavoval poprvé. :-D

hodnocení

Gumidku, jsem rád, že jsi se opravil. Ale mohl jsi zdůraznit, že v předchozím komentáři jsi tvrdil nesmysl. Vem si to, že někdo si projde poradnu a získá dojem, že jsi neomylný znalec Felicii a podle tvé rady ubrousí kluzné pouzdro, anglicky bushing, kterému ty říkáš nesprávné komínek, tak aby obě misky seděly na sobě natvrdo a víš, co se stane? Ta horní miska se přestane pohybovat s kolem a bude nehybná společně se spodní miskou, ale matice a závit na pístu se budou točit dál s kolem a tudíž horní matka M12 se bude povolovat a bude brousit zářez do horní misky. Navíc ta horní miska se uvolní a bude za jízdy příšerně mlátit.
Tlumiče jsem na rozdíl od tebe sestavoval poprvé v životě, ale dal jsem si práci pochopit jak to doopravdy funguje. Mýlit se je lidské, ale je vždy dobře chybu napravit. Odpoledne snad napíšu jak se ty díly v horním uložení vůči sobě pohybují. Teď mám moře práce. To kluzné pouzdro vyčnívá nad horní okraj spodní žluté misky zcela záměrně, aby se obě žluté misky nemohly dotýkat.
hodnocení

Součásti horního uložení předního tlumiče je třeba rozdělit jednak na díly, které se nepohybují a jsou pevné s karoserií. Druhá skupina jsou pak součásti, které se pohybují zároveň s otáčejícím se kolem. Hranicí mezi oběma skupinami je ložisko, které má horní část pevnou s karoserií a spodní otáčející se s kolem. Do první nepohybující se skupiny patří: černá miska s dvěma šrouby M8, která je přišroubovaná ke karoserii. Pod ní guma, dále pak spodní žlutá miska a horní část ložiska, která sedí pod spodní žlutou miskou.
Druhá skupina opět shora: horní žlutá miska, matice M12 a závit tyče pístu, kluzné pouzdro, které je pevně přitlačeno k horní žluté misce. Dále pak horní krytka pružiny, na které sedí pevně kluzné pouzdro, dále pružina a tělo tlumiče. Pro úplnost sem můžeme zařadit i těhlici a kolo.
Všechny díly jsou vidět například na obrázku, který sem dal gumidek.
hodnocení

Na těchto obrázcích je vidět, že kluzné pouzdro přečnívá přes horní okraj spodní žluté misky o nějakou desetinu milimetru. Díky tomu se horní a dolní žluté misky nedotýkají. To je zásadní pro správnou funkci tlumiče při otáčení kolem.
Tlumič Sachs na felicii 1.3: ok nebo ko? #8
Tlumič Sachs na felicii 1.3: ok nebo ko? #9
Tlumič Sachs na felicii 1.3: ok nebo ko? #10

 

hodnocení

Ještě jednu užitečnou věc bych chtěl zmínit. Tlumiče typu MacPherson se používají po celém světě a jejich slabinou je potíž s povolováním matice M12 na tyči pístu. Protože ta tyč se protáčí v těle pístu a není ji za co uchopit, je na konci tyče buď otvor na imbusový klíč anebo rovná plocha pro klíč číslo 8. Bohužel imbus se velmi často protáčí a díra v tyči zhlodavá. Ani systém pro klíč číslo 8 není o moc lepší. Klíč 8 je směšně malý, nemá žádnou páku a smeká se. Konec tyče se pak opět deformuje. Je to světový problém. Viděl jsem video, kde Američan dal konec tyče do svěráku, aby mohl matici vůbec povolit. U Felicie to nejde, protože žlutá miska pod maticí je malá a ve svěráku už není místo pro klíč číslo 12.
Já jsem povolil matici s dírou na imbus jenom tak, že jsem bit zarazil kladivem na šikmo aby držel a neprokluzoval.
U druhého tlumiče, který je na klíč číslo 8 jsem pohořel. Nešlo to. Už jsem uvažoval i tom, že tlumič uříznu a vyhodím (matice se úhlovou bruskou odvrtat nedá, možná tak ještě vrtákem). Pak jsem ale závit prostříknul wd40, nechal půl hodiny působit a použil rázový utahovák. Za tři sekundy byla matice povolena. Někdo říká, že se tlumič může rázovým utahovákem poškodit, pro mne to ale byla poslední záchrana jak matici povolit.
Tlumič Sachs na felicii 1.3: ok nebo ko? #11
Tlumič Sachs na felicii 1.3: ok nebo ko? #12

 

Na klíč 8 není, ale pasuje.

28.04.21 09:39
Tlumič Sachs na felicii 1.3: ok nebo ko? #13
asd1

Zdenek: Tos objevil Ameriku *smich*

Když se protáčí inbus (obvykle když máš klíč z bláta), tak stačí naklepnout tam torx.

Matka flexou samozřejmě jde, stačí menší kotouč a řízneš jí shora jako když děláš drážku pro šroubovák (tim to ostatně taky můžeš podržet)

PS než začneš radit mechanikům, tak bys to měl mít opravdu zmáklým a ne že "objevíš" jednu věc a hned radíš jak se to má dělat, přitom o dalších deseti (důležitých) věcech nemáš ani tušení.. A že to řehtačkou jde líp to je taky novinka *smich*

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]