Nejste přihlášen/a.
A to ses nikde nedočetl, že u čtyřtaktu se stěny válců a tím zároveň písty ve válcích mažou rozstřikem oleje v bloku motoru? To bych se divil! Nebo jsi špatně četl.
U aut se mažou věci rozstřikem tryskou a mazacím kanálem do ložisek tlakem.
Klika, vačka se maže tlakem. Ojniční ložiska mají dírku a kanálek na olejový film ve kterém klika a leží.
Rozvodový řetěz se maže na pár místech tryskou, která rozstřikuje olej z kanálku.
Vahadlová soustava se maže odkapáváním oleje z tlakového kanálku od vačky nebo zvlášť.
Dna pístu se mažou rozstřikem oleje od trysek, které jsou pod každým pístem (ne na pístu, ale na uložení kliky - bloku).
1. K tomu rozstriku oleje u 4-taktu pomoci kliky. To uz se davno u modernich motoru nepouziva, protoze ztraty brodenim kliky v oleji vyznamne snizuji ucinnost. Dnes je vzdy hladina oleje az pod klikovkou a naopak se mezi kliku a olejovou vanu vkladaji stity, ktere zabranuji styku klikovky se splouchajicim olejem.
Steny valcu (a nejen ty samozrejme) jsou mazany tryskami, do kterych se privadi olej pomoci olejoveho cerpadla.
2. K tem dvutaktum se smesi oleje a paliva. Dvoutaktni motor pro svuj chod potrebuje dmychadlo, ktere se stara o vyplach spalin z prostoru valce a o naplneni novou smesi (respektive vzduchem, pokud jde o dvoutakt s primym vstrikovanim).
U malych motoru se s vyhodou jako dmychadlo pouziva prosotor klikove skrine a tedy je zrejme, ze nemuze obsahovat olej, protoze by ten byl michan s palivem a byl tlacen do spalovaciho prostoru. Pouziva se tedy sucha klikova skrin a mazaci olej se pridava do palivove smesi.
Ovsem u velkych dvoutaktnich motoru se pouzivaji normalne externi dmychadla a klikova skrin v takovem pripade muze byt mokra a do paliva se zadny olej nepridava a motor je mazany jinym zpusobem, opet pomoci olejovych cerpadel.
Nemáte tak úplně pravdu. Existují i různé kombinace - malé dvoutaktní diesely s olejem v klikovce, dvoutakty s mazacím čerpadlem s oddělenou nádrží na olej a na benzín ...
Dvoutakti diesel s mokrou skrini ma urcite externi dmychadlo a tedy je to v souladu s tim, co jsem psal. Mozna to slovo male / velke muze byt matouci, ale to je docela nepodstatne, protoze malych dieselovych dvoutaktu je jako safranu.
Dvoutakty s oddelenou nadrzi na olej a na benzin neni nic jineho nez ze misto aby se olej s palivem michal rovnou do jedne nadrze, tak se micha az pred motorem (napr. Jawa Oilmaster). Tedy opet nic, co by odporovalo tomu co jsem napsal.
Nezda se mi pravdepodobne, ze by existoval dvoutakt, ktery by mazal zespodu oddelene zcela od paliva a pritom mel suchou skrin a pouzival ji jako dmychadlo. Olej by stekal do skrine, kde by se do paliva stejne dostaval a navic by se odtamtud musel odsavat zpet do nadrzky.
Pokud takovy existuje, rad se poucim.
Jinak nevidim nic, v cem bychcse mylil.
Píst se maže i u 4 taktu - odspoda. Stírací kroužky olej stíraj po stěně válce dolu aby se oleje nad píst dostávalo co nejmíň, tj. na stěne válce kolem pístu/ nad pístem je jen slabý olejový film aby píst po stěně válce klouzal.
Bez mazání by se píst rychle zadřel (roztaví se teplem vznikajícím třením)
U dvoutaktu se olej přidává do paliva,t,to se přivádí ve směsi se vzduchem do klikovky,kde je ve formě aerosolu.V jednom z taktů se přewsává nad píst a maže se tím i prostor pístu a dalších součástí spalovacího prostoru.
U čtyřtaktu je olej naplněn v klikovce a jednak čerpadlem tlačen do zdvihátek a rozvodů.Klikovka při rotaci rozprašuje olej v prostoru pístů zdola a válců.
JABRAKA
No a pak ještě někdo vymyslí motor 4 mix a je to 4 takt a maže se směsí benzinu a oleje. Víceméně co se oproti sobě pohybuje , tak je mazáno , ev olej u 4 taktu má ještě jednu funkci a to chlazení - např ostřikované písty zespodu ať rozstřikem či tryskami, které nastřikují olej na spodní plochu dna pístu.
Ještě přidám jednu zajímavou konstrukci - u dvoutaktního 50ccm čísnkého skútru (Yuki) čerpadýlko oleje tlačí část oleje hadičkou do sání za karburátor a další část dvěma hadičkami přímo do hlavních ložisek kliky (možná i vývrtem do ojničního ložiska, to už jsem nezkoumal). Samozřejmě ale jde o ztrátové mazání a veškerý olej ve finále proletí výfukem stejně jako u běžných dvoutaktů s olejem v benzínu, ale z hlediska životnosti mi to takto přijde lepší řešení.
Co maže olej v motoru? Olej v motoru mažou usazené částice po spalovcím procesu nad pístem. Nějaké malé množství těchto částic, se i přez funkci těsnících kroužků a toho mazacího pod nimi, dostanou dolů pod píst do karteru a dále jsou spláchnuty do olejové náplně do olejové vany na spodku motoru. Tím se tento olej po čase zbarví z průhledné na odstíny černé. Tak třeba.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.