Nejste přihlášen/a.
Když ani nepoznáš, jestli je to 2T nebo 4T, tak by to asi chtělo někoho zkušenějšího, kdo ti zezačátku poradí. No ale aspoň v kostce:
1. U dvoutaktu je hlava vlastně jen dekl na válci, u 4T je hlava pomalu půl motoru. Dvoutakt je celkově jednodušší. Sání a výfuk je u dvoutaktu do válce, u 4T do hlavy. Poměr oleje je různý, ale pokud je to něco novějšího, bude to 1:40 nebo 1:50 (kdysi se míchalo i třeba 1:25). Kdytak sem dej fotku motoru.
2. Vyzkoušíš, jestli se motor volně točí a jestli má kompresi (jde to střídavě těžko a lehko).
3. Vyšroubuješ svíčku, zasadíš na ni fajfku a svíčku přiložíš ke kostře. Zaneš zapalování (pokud to nemá magnto, tak tam musíš mít dobře nabitou baterku) a protočíš motor. Pokud na svíčce přeskakuje jiskra, tak je snad zapalování v pořádku.
4. Do díry po svíčce dáš trochu benzínu (cca 0,5ml, nejlépe injekční stříkačkou), zašroubuješ svíčku, nasadíš fajfku a nastartuješ. Když zavrčí, máš vyhráno a chyba může být max v palivovém systému. když nezavrčí, může být chyba v zapalování (např. předstih úplně mimo nebo svíčka nepálí pod tlakem), nebo jsi dal benzínu příliš, nebo zas málo.
5. Karburátor sundat, rozebrat, vyčistit technickým benzínem, petrolejem, naftou..., trysky vyndat, profouknout a zkontrolovat. Trysky nikdy nečistit drátem a pod.! když je ucpaná, namočit do benzínu a pod., nechat v něm delší dobu a pak čistit něčím měkkým (na malé trysky stačí třeba silnější chlup ze štětce). pokud je to 2T je dost pravděpodovné, že karburáor bude zadělaný olejem. Tomu zamezíš, když před dloouhodobější odstávkou za chodu zavřeš benzín a necháš, dokud sám nechcípne (spotřebuje benzín z plovákové komory). Jinak se benzín časem odpaří a zbylý olej zalepí trysky.
Nejlepší je sehnat v okolí někoho ochotného kdo poradí.
Zkusil bych napřed vyšroubovat svíčku a zkusit jestli hází jiskru. Předpokládejme že je seřízený předstih ...
Pokud hází, rozebral a vyčistil bych karburátor , dolil čerstvý benzín ( předpokládám benzín + olej) . pak přeplavit karburátor, případně zapnout sytič. Při prvním startu párkrát protočit bez svíčky. Pak zašroubovat svíčku a opět protočit ( pozor na různé tajné vypínače a chcípací/startovací tlačítka)
Jasně, stačí zatáhnout za špagát, v prvním kole jde o to zjistit, jestli není píst zarezlý nebo zadřený. Pokud to stálo hodně dlouho, není špatné do válce dát pár kapek motorového oleje (ale opravdu jen pár kapek).
Natural není ideální na mytí, protože mnohde je to spíš líh než benzín, v nouzi se použít dá, ale lepší je technický benzín, petrojel nebo nafta. Nejdůležitější je vyčistit trysku, která u takového stroje bude dost malá a tedy náchylná k ucpání. Jak jsem psal už dřív, hlavně ji nečistit drátem nebo něčím kovovým, musí to být něco měkkého, aby ji to nepoškrábalo. Pokud se dá koupit je asi nejjednodušší koupit novou. Po vyčištění je dobré dát mezi nádrž a karburátor filtr, protože takovéhle "uloženky" mívají v nádrži bordel, který už nikdy nikdo 100%ně nevyčistí. Jo a taky bacha aby to nemělo membránový karburátor, ten trysky nemá a jestli se to startuje špagátem, může to být nějaký motor z křoviňáku a ten mívá membránový karbec. Membránový karburátor je taková malá krabička, má do nádrže dvě hadičky (tam a zpět) a dva seřizovací šroubky (H a L). Klasický karbec je obvykle větší, tvarově členitější, vede do něj jen jedna hadička a pod ní je rozpoznatelná plováková komora. Když se podíváš do difuzoru, tak v membránovém je vždy klapka, v klasickém bývá spíš šoupě. Membránový mívá balónek na napumpování benzínu, ale mít ho nemusí a naopak i y klasického karbce může balónek být, ale nebývá přímo na karburátoru, ale spíš na tělese sacího filtru.
A co jiskra na fajce? Předpokládám že je na konci kabelu zalitá. Zkusil bych hřebíkem ...
Vypínání motoru se provádí ukostřením cívky. Pokud je drát vyškubnutý, může docházet ke zkratu přímo v obalu cívky
Chcípák funguje tak, že ukostřením zapalování vlastně zkratujete a chcípne to. To byla klasika u Pionýrů, že se vypnulo zapalování a motor vesele běžel dál. Takže utržený drát nevadí. Tohle je zapalování jako mají sekačky a pod. kolem té krabice prolítne magnet a hodí to jiskru. Zkusil bych jinou svíčku (jakoukoliv, ani nemusí jít do hlavy zašroubovat). Může tam chybět ten magnet (byť se to nestává), může být moc velká vzdálenost magnetu od zapalování, může být malý "švuňk" (lépe to dělat ve dvou, jeden si přidrží svíčku někde u kostry a druhý rázně protočí motor). Bohužel nejpravděpodobnější chyba je, že je vadné přímo to zapalování a s tím se asi nedá dělat nic jiného, než koupit nové.
Vysvětlovat všechno by bylo na dlouhé lokte. Zkuste si sehnat třeba tuhle knihu, mně v mládí velice pomohla.
Základní informace dej ty.
Co máš za nářadí?
Co jsi už montoval? (jesli poličku z IKEA a teď motorku no tak... nevím no).
Máš alespoň strojní či technické vzdělání? Člověk s humanitním většinou ani neví, že šroub se dotahuje podle stoupání závitu v 90% doprava.
...
Nevíme o tobě nic, ale chceš základní rady. Netuším co by ti pomohlo nebo co chceš víc za radu. Možná nějaké motorkářské fórum. Ideálně s nějakým kamarádem, který bude mít trpělivost a vše tě bude učit. Většinou to bývá vlastní otec, pokud jsis nešrouboval a nekutil odmalička.
Nechci ti do toho kecat, ale jestli máš strojní průmku a odmaturoval jsi, tak to na co se ptáš víš nebo si to snadno dohledáš. Strojař a nerozezná dvoutakt od čtyřtaktu? Nepozná jestli jde benzín do válce? To jako sorry ale něco tu smrdí, jak tohle mohlo projít maturitou?
No ale chytrému napověz - studuj fóra typu "sekačka/ motorka nestartuje", "jak seřídit karburátor" atd. Učivo na týdenní kurz ti tu nikdo vypisovat asi nebude...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.