Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Vypouštěcí šroub olejové vany (Felicia)

Od: zdenek2® odpovědí: 26 změna:
Před časem jsem koupil vypouštěcí šrouby M14 s podložkami, protože prodejce tvrdil, že je to na Felicii 1.3 I z roku 1994 a teď vidím, že zbytečně.
Když vlezu pod auto, vidím tam šroub podstatně větší.
Naměřil jsem šuplerou vnější obvod kroužku pod matkou nějakých 24mm. Šroub je na klíč 22.
Ví někdo jaký šroub tam může být? Dá se koupit?
A když koupím novou olejovou vanu, jaký tam bude šroub? Ten se závitem M14?

Vypouštěcí šroub olejové vany (Felicia)

 

 

26 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

2x

Věšteckou kouli máme. Mě *smich*

Jsou tam závity M16x1,5

Šroub na 22 klíč je originál.

Dá se nahradit lepší zátkou co netrčí a je na imbus. Tato zátka je pro motory AZF a AME a jeho odnože ve Fabiích 1.4 MPi 44kW, 50kW a 1.0 Junior a odnože.

Všechno škodovácký motory.

skoda-dily.cz/...

M14ky má VW a tudíž Felicia 1.6ka AEE motorizace.

...

Takže M16 a hlavně novou podložku 22x16 měď.

Ten imbusový šroub je lepší v tom, že nehrozí při brodění potokem uražení vanového šroubu. On totiž netrčí u imbusové zátky. Proto je lepším řešením než origo an 22 klíč.


doplněno 19.03.21 15:23:

Origo vana koupit nejde. Kdo jí má se škodováckým číslem a znakem, tak chci a dobře zaplatím! ;)

asd1
19.03.21 15:20

:)

hodnocení

Ok, to jsou fundované informace.
Měděné těsnění je lepší v čem než z jiného kovu?
Pokud jde o tu vanu, k čemu je origo? Nestačí třeba tahle?
automrazik.cz/...
Co je na ní špatného? Je tenká, reziví?
Mimochodem jakou barvou natřít tu moji originální vanu?
Žáruvzdornou barvou?
asd1

Těsnění - měď nebo hliník je to jedno.. Starou podložku stačí vyžíhat a bude v pohodě.

Origo vanu chce určitě aby měl originál veterána ;)

Barva - dobrý je Alkyton.. Ale nová vana je levnější než piksla barvy, a origo pak ještě prodáš gumídkovi *smich*

hodnocení

400 ml sprej žáruvzdorné černé barvy stojí 160 korun. To je levnější než nejlevnější vana.
Obyčejný sprej stojí 70 korun, například v Lidlu.
asd1

To ano, ale pokud to nevzmeš odrezovačem na čistý kov tak se to po první zimě oloupe ;)

Olej má max. teplotu ca 90°C a samotná vana ho ještě chladí tak má míň, na to žáruvzdorná barva není potřeba.

Alkyton nebo Hammerite jsou barvy s protikorozní přísadou a můžou i na orezlý povrch, Alkyton je na olejové bázi a je dlouhodobě pružný = neotřískaj ho kamínky.. Hammerite je tvrdý křehký a na exponovaných místech ho šutry omlátí..

hodnocení

S teplotou vany nemám zkušenost, ale pokud je nízká, tak použiji epoxidovou základní barvu a na to obyčejný černý sprej. Tu epoxidovou mám stejně objednanou na jiná zkorodovaná místa karoserie.
hodnocení

Ale teď mne napadá, že problém bude se střídáním teploty.
Neustálým ohříváním a ochlazováním se kov roztahuje a smršťuje, vrstva barvy také, takže to nejspíše vede k uvolnění barvy od povrchu bez ohledu na druh použité barvy.
Spíš by mne v této souvislosti zajímalo jakou metodou byla vana originálně ošetřena, že je po 25 letech v podstatě pořád černá a hladká, což se nedá říct o jiných částech podvozku, které byly rovněž kdysi ošetřeny černou barvou.

Vany jsou ve foréze. Proto drží. Dokud se nepoškrábou, tak nereznou.

Neorigo vany mají křivě břibodovné ty vyztužovací plechy (pásy) kolem šroubů a občas je střižená díra pro šroub i do kraje plechu a šroub se při dotahování vykřivuje mimo osu. Je stím dost drbání. Měl jsem v rukách i vanu Vika a ta byla křivá celá. Měl jsem jí položenou na skleněné desce stolu.

Nejlepší je vanu sundat, vrátit zátku, nalít natural 95 a pořadně štetcem nebo toaleťákem vymýt od starých olejů mazutů. Dosedací plochy vzít plastovým lamelákem (ne smirkem nebo nožem) a odmastit acetonem.

Namazat z obou stran červený silikon na papírové těsnění, nalepit na vanu a celé přiložit na auto.

Olej plnit druhý den.

Pak vana neteče.

To vyplachování, čištění, atd... vpostatě srovná cenu vany v neoriginálu, ale origo nebouchlá vana je poklad.

Výpustní matice je daleko lépe do vany zapájena mosazí než u neoriginálu, kde je klidně i cočkem posvařená. To není dle mého dobré, ale levné určitě.

Náhradu za originál považuji pouze Dánsko.

VIKA plechové díly a vany z číny jsou z vymačkaných forem a nevhodných plechů. Pak to vše vypadá jak od prasat. Plech je zmačkaný v rozích a není hladký. Krom toho, že někdy nesedí napřesno díry šroubů.

google.cz/...

19.03.21 17:58
Vypouštěcí šroub olejové vany (Felicia) #2
hodnocení

To je pravda. Když nesedí díra na díře, nezbývá než převrtat.
Přišroubováním se nerovnosti dosedací plochy zmenší, ale zůstanou. Nezbývá než použít extra silnou vrstvu tmelu. Je otázkou jestli to smirkování nelze nahradit silnou vrstvou tmelu?
Elektroforetické nanášení barvy je něco, co je mnohem trvanlivější než klasické natírání, protože barva se chemicky spojí s podkladem. Kdyby to někdo u nás dělal, tak mu vanu pošlu.
Provést elektroforézu v domácích podmínkách není obtížné, odstraňuje se tím například velice účinně rez. Jenom nevím jak do procesu elektroforézy dostat barevný pigment. Možná jsou o tom ale videa na internetu. Každopádně to stojí za zvážení u malých dílů kvůli trvanlivosti nátěru.
Nekvalitní svár se asi taky dá opravit. Ale na kvalitní práci pro zákazníky tyhle čínské vany nejsou, ale kutil si svoje auto umí přizpůsobit sám když jiná vana na trhu není.
Proto by si lidi měli učit auta spravovat sami.
Ideální řešení je tady vždy maloobjemová výroba dílů na zakázku a ne Čína. Není tady přeci jenom Felicie ze starých vozů. Někdo chce jezdit přeci i v té původní Felicii z šedesátých let.

Jeden nadšenec tuším bochá opravné díly na Pick-upy FUNy. Konkrétně zadní podběhy.

Silná vrstva tmelu nefunguje. Ty vany časem povolí na spoji víka rozvodů a bloku. Pak tečou a olejem se trošku konzervují. Možná proto u někoho mohou být jako nové.

Foréza se dá použít na nový čistý nezkorodovaný plech bez vad. Stejně jako chromování. Ale nemám to potvrzené.

K renovaci elektrostaticky lze možná použít komaxit, ale je tvrdý a praská. Za jízdy do vany letí různě štěrk a šutry. V zimě sůl ze silnic.

Za mě je nejlepší zachovalá pěkná origo vana a nalepení běžným způsobem, jak jsem popsal. Časem to povolí a vana se jemně bude mastit, ale nepoteče po ní olej. To je ideální stav, kdy je pak automaticky chráněná od solí v zimě a od následné koroze.

Snad jen ten Alkyton, jak tu psal tuším asd vydrží. Hodně se jím natírají při renovacích nápravnice nebo ramena a poměrně drží. Ale je to podvozek. Časem to vše sleze.

Origo je vždy foréza na ocelovém plechu nebo hliníková komponenta (rameno, třídílná nápravnice třeba na superbech, atd..).

 

 

asd1
hodnocení

1x

Věšteckou kouli fakt nemáme, klidně to může být napadené kutilem a může tam být jiný závit než M14x1,5 (prase strhne závit a vyřízne větší). Taky klidně větší šroub stočený na M14, vidět jsou různý exotiky..

 

k2
hodnocení

1x

Proc shanite novy vypustny sroub, respektive proc ho vubec chcete menit, nebo co si od te vymeny slibujete?

asd1

Se podívej na noty - šroub se má dávat nový. Laik se řídí manuálem, ptát se proč ho chce dodržet mi připadá ujetý..

Ale taky šroub vracim stejný a měnim jen když netěsní (zatim se mi nestalo že by to teklo), příp. měnim jen podložku když už vypadá divně..

hodnocení

I šroub by se měl občas vyměnit, ale hlavně podle toho šroubu se určí těsnící kroužek, který nemám.
asd1

Měděný kroužek stačí vyžíhat.. A obvykle není nutné ani to, stačí kontrola jestli neprolíná.. Utáhnout pevně ale nepřetáhnout..

Může to být kdysi stržený a vyřízlý větší závit, tak co tam je to uvidíš až po demontáži... Nebo jde kus vyšroubovat, změřit závit a zase utáhnout, vyteče jen pár kapek závitem... Ale s tim bych se nebabral a řešil to až při výměně oleje...

hodnocení

Právě, že při výměně oleje se mi nechce ztrácet čas objednáváním kroužku z internetu a chci náhradní kroužky nebo i šrouby objednat teď s jinými věcmi.
To s tím povytažením závitu je dobrá rada. Asi mi nic jiného nezbyde.
asd1

14 kroužek máš tak objednej 16.. Stojí ca 10 korun..

Starý kroužek obvykle těsní, a když ho vyžíháš tak tím se odstraní zpevnění předchozím utažením, změkne a je prakticky srovnatelný s novým..

Zase z toho nedělej opravu raketoplánu.. I když v současný době je aspoň co dělat a renovace veterána je dobrý využití volnýho času *smich*

 

hodnocení

1x
avatar mikihans
Je vám jasné, že M14 je závit a 22mm je velikost hlavy/klíče?
Jinak Favority i Felicie (nevím jestli všechny a celou dobu) měly tuším M16.
19.03.21 15:04
hodnocení

Ano.
asd1

Origo M14 má hlavu na klíč 19...

hodnocení

To je pravda, ale já netvrdím, že můj šroub na obrázku není originální. S velkou pravděpodobností je originální.
asd1

Miki koukal jsem na Feldu I motor 1,3 a tam je M14x1,5... Podle hlavy tam je spíš ta M16...

Tak pak nevím. A dívám se že i u prodejců ND je v tom bordel, protože někteří prodávají M14x1,5, někteří M16x1 a někteří M16x1,5 *smich*
@gumidek bude určitě vědět :)
Tak jako tak tam musíte dát stejný, i když mi osobně přijde zbytečné ho měnit, pokud je v pořádku. Vyměnit jen těsnící kroužek určitě stačí, měděný ideálně vyžíhat.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]