Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Autobaterie - sulfatace

Od: tomas30 odpovědí: 23 změna:

Minulý týden jsem u vozidla Škoda Fabia 1,9 TDI měnil autobaterii a zjistil jsem, že ta původní byla vyrobena v roce 2006, takže je stará 15 let. Jedná se o autobaterii Varta, která byla určena jako originální díl, protože na štítku jsou loga automobilek koncernu VW, takže ji původnímu majiteli pravděpodobně montovali v autorizovaném servisu. S takto starou autobaterií jsem se ještě nesetkal. Jak je možné, že vydržela 15 let, když průměrná životnost je zhruba 5-7 let?

Auto je z roku 2002, bylo dovezeno z Německa a u krytu autobaterie, pojistek nad autobaterií, alternátoru a kabelového svazku v motorovém prostoru je rok 2007, takže tyto díly už byly dříve měněny, je možné, že byly měněny společně s tou původní autobaterií, která byla z roku 2006. Připadá mi, že měnili více dílů najednou, což není úplně běžné. Proč mohli měnit najednou tolik dílů? Třeba kvůli nějakému zkratu v elektroinstalaci?

Četl jsem článek o autobateriích a ohledně nevratné sulfataci elektrod tam neuváděli nic o tom, že by k ní docházelo i kvůli stáří autobaterie. Má tedy na tu nevratnou sulfataci elektrod vliv i stáří autobaterie? Projevuje se ta nevratná sulfatace i tím, že při nízkých venkovních teplotách dochází k horším studeným startům a autobaterie se i rychleji samovybíjí, třeba během pár dnů, kdy auto nejezdí? U té autobaterie staré 15 let docházelo k horším studeným startům, když jsem ji nabil a auto stálo třeba jen pár dní, už nenastartovalo, jsou to také příznaky nevratné sulfatace?

Koupil jsem autobaterii Banner Power Bull 74 Ah 680 A. Zkušenosti s těmito autobateriemi jsou různé, je tato značka Banner kvalitní nebo už to také není to, co bývalo? Děkuji za rady

 

 

23 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

6x

Origo baterka vždy vydrží déle než pozdější náhrady. U mě origo 12let pravidelného provozu, pak se auto začalo používat jen občas a odešla. Kdyby byla dál v pravielném provozu asi by vydržela déle. Říká se že do automobilek posílají výrobci baterky 1 třídy a do bězného prodeje kde je tlak na cenu pak už jde pouze 2 třída a proto tolik nevydrží.

Je to tak. Originální, myšleno původní- první baterie vydrží nejdéle... Pak stejná značka vydrží od 3-5 let, podle provozu.. A baterie no name cca 2 roky... Zpravidla, obvykle... Samozřejmě se tu najde nějaký obránce no name... Ale to je spíš zvláštnost do knihy rekordů...

No i no-name baterie vydržela 8let a s autem se jezdilo jen občas i když většinou větší vzdálenosti. Ono je to i o provozu, kdo jezdí jen kolem komína a baterie se v podstatě nikdy pořádně nedobije tak mu nevydrží tolik jako tomu kdo sice jezdí občas ale dálky takže auto pak odstaví s baterií nabitou na plno.

Navíc v dnešní době inteligentního dobíjení není výjimkou že po jízdě je baterie víc vybitá než před jízdou protože prostě elektronika spočítala že to na další start bude stačit. Bohužel nevý že další start bude třeba za týden a to už pak v zimě třeba stačit nemusí. Takhle provozovaná baterie pak opravdu vydrží tak 3roky a konec.

 

hodnocení

1x

Exide, Banner a Brit jsou stále baterky na špičce s kvalitou.

 

kepler*
hodnocení

0x

K nevratné sulfataci Pb elektrod dochází jen pokud je baterie vybitá pod určitou mez, zvláště při hlubokém vybití. Pokud není používána a ztráty samovybíjením jsou kompenzovány tzv. udžovacím nabíjením, může zůstat v neporušeném stavu i mnoho let.

 

hodnocení

0x
avatar ferax

Tento typ baterií, při správné údržbě může vydržet dlouho. Mě podobná baterie vydržela kdysi ve voze 12 let.

 

hodnocení

0x

To není nic neobvyklého. Já na to mám štěstí, nebo spíš smůlu.
Koupím ojetinu a původní patnáctiletá baterka do půl roku zdechne.
Banner je good.

asd1

Tohle se děje kvůli vybití - auto na prodej obvykle chvíli stojí = vybije se baterka = sulfatace a konec.. Obzvlášť citlivý na to jsou kalciovky...

 

jabraka*
hodnocení

0x

Často se setkáváme s krádežemi automobilů,ty z Německa jdou k nám a ty naše zase dál na východSamozřejmě ne v celku.Spíše jako náhradní díly.Pak člověk koupí auto v bazaru ale je to slepenec z několika aut.Pak se není čemu divit,že jednotlivé součásti mají různou výrobní dobu.

U je známo,že ztráta kapacity,způsobená sulfatací,nastává nejčastěji u baterie,která vybitá postává dlouho bez činnosti.Většínou je to tím,že se s autem málo jezdí a pokud startuje,nedáváme ji nabít.Samotné ježdění na krátké cesty a časté startování baterii nenabije na plnou kapacitu.

JABRAKA

 

asd1
hodnocení

0x

ältík kryt svazek - to bych tipnul že altík přebíjel a baterka roztavila kryt + kabely nebo něco podobnýho.. Nebo zkrat a odpálilo to i altík, zkrat třeba položíš klíč na baterku a hned to svařuje *smich*

15 let neni až tak divný, na dvou Fordech jsem měnil baterku po 10 a 11 letech, obě chcíply na vybití při delším stání Taky to byly Varty do prvovýroby (výroba Španělsko)... Současný Varty jsou takový střed, z kvality zůstala jen cena = nevyplatí se připlácet. Exide, BAnner apod. je výhodnější, stejná kvalita ale výrazně levnější... Ale čekej životnost těch klasických 5-7 let při kvalitní údržbě (nenechat vybít pod 50%.. Problém je Ynteligentňý dobíjení u moderních aut, to odrovná i kvalitní baterku klidně za dva roky... Naštěstí u většiny aut to jde vyřadit..

 

hodnocení

0x

Zajímalo by mě, jak jste zjistil, že byla vyrobena 2006.

Bývá to vyraženo na pólu.

13.01.21 12:34

Nebývá.

No tak třeba moje někdejší BMW z roku 2001 to tam mělo.

Ano, napsal jsem to velmi stroze. Může být, ale většinou nebývá, tak jsem chtěl vědět, jak to poznal v tomto případě.

asd1

Obvykle to je v kódu na baterce... Jde dohledat jak rok výroby, tak fabrika která to vyrobila atd.

Vždy je to v kódu výrobce.

Varta a Bosch to mají ve 4 a 5 čísle kódu.

Exide má zespodu datumovku výroby plastu. Kód exide neumím, ale je to i tam.

 

tomas30
hodnocení

Stane se, že auto párkrát nejezdilo třeba 20 dní, po této době bez problémů nastartovalo a potom se stalo, že nejezdilo třeba jen 10 dní a baterie byla najednou vybitá i přesto, že v obou případech auto jezdilo stejné, tedy delší trasy. Čím může být způsobeno, že najednou během kratší doby došlo k vybití baterie? Nemá na to vliv třeba i to, že u starší autobaterie se sníží kapacita? Když se sníží kapacita autobaterie, může docházet i k rychlejšímu samovybíjení, pokud se s autem nejezdí, takže místo např. 30 dní dojde k samovybití autobaterie už třeba po těch 10 dnech?

 

tomas30
hodnocení

Zajímalo by mě, proč autobaterie odejde i v případě, že se s autem pravidelně jezdí delší trasy a baterie je díky tomu plně nabitá. Pokud autobaterie odejde třeba po 8 letech i v případě, že po celou dobu se s autem jezdily delší trasy a byla plně nabitá, co může potom ovlivnit to, že autobaterie najednou odešla? Ovlivňuje to nevratná sulfatace způsobena stářím nebo zkrat desek? K tomu zkratu desek dochází z jakého důvodu? Když někdo třeba ráno normálně nastartuje a po hodině odstavení auta ve městě už najednou nemůže nastartovat kvůli vadné autobaterii, co se s tou autobaterií stane, že odejde takto nečekaně a proč k tomu dochází? Projevuje se snížená kapacita autobaterie způsobená stářím i tak, že po plném nabití a odstavení auta třeba jen na 4 dny není možné nastartovat kvůli samovybití autobaterie?

 

14.01.21 15:22

Ano.

Roste její vnitřní odpor při rozpadu desek.

 

tomas30
hodnocení

Zvyšuje se ten vnitřní odpor autobaterie i stářím? Může se kvůli tomu stát, že třeba 8 letá autobaterie bude mít často vyšší vnitřní odpor než třeba 2 letá? Jak může dojít ke zvyšování vnitřního odporu nebo k tomu, že autobaterie úplně odejde i když byla po celou dobu provozu nabitá (jezdily se delší trasy) a kvůli tomu plnému nabití by nemělo docházet k sulfataci desek ani u starší autobaterie? Ta sulfatace desek může vzniknout i vlivem stáří autobaterie bez ohledu na to, že byla po celou dobu plně nabitá? Prostě bych chtěl vysvětlit, proč u starší autobaterie často dochází k horším studeným startům a dochází i k rychlejšímu samovybíjení, že třeba za pár dní je vybitá a to i přesto, že po celou dobu provozu byla plně nabitá a teoreticky by nemělo dojít k sulfataci.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]