Nejste přihlášen/a.
Zakoupil jsem si inteligentní nabíječku autobaterií s mikroprocesorem od firmy Extol, typ Premium 8897300. V přiloženém manuálu jsem nenašel zmínku o délce nabíjení při běžném vybití akumulátoru (snížení kapacity o cca 5%). Jedná se o dobíjení pulzním proudem. Připojení k akumulátoru jsem provedl přesně podle manuálu přes zásuvku cigaretového zapalovače, nastavil jsem nabíjení na okolní nízkou teplotu +2°C (12 V akumulátor). Vše proběhlo normálně až po signalizaci zahájení procesu nabíjení, kdy začala svítit oranžová kontrolka. A tady začíná problém, proč vlastně činím tento dotaz. V tomto stavu zůstává dobíječka velmi dlouhou dobu - víc jak 10 hod. aniž by se přepnula do udržovacího stavu, kdy by měla začít svítit zelená kontrolka. Samotná dobíječka je teplá, což beru jako normální stav. Teď v zimním období, kdy tak často nejezdím, bych chtěl nechat připojenou dobíječku třeba i měsíc, což v manuálu doporučují. Mám však obavu, když nevím jakou dobu dobíječka naplno dobíjí, abych si třeba nepřivodil požár. Nevím totiž, zda se nejedná o nějakou závadu dobíječky a tak jsem dobíječku odpojil. Pro doplnění - dobíjím v nevytápěné garáži u rodinného domku. Prosím proto o radu vás, kdo máte s touto nebo podobnou dobíječku zkušenosti. Děkuji Coufal
Ja bych to zkusebne pripojil primo na akumulator a sledoval rozdil.Mam tu vysmivanou z Lidlu,pripojuje se na akumulator,doba nabijeni je samozrejme zavisla na stavu aku.,po nabiti,trva to hodiny,nekdy vice nez deset se vypne.Nema udrzovaci rezim,ale pokud v aku klesne napeti,zase na chvili zapne a dobije.V zadnem pripade netrva nabijeni nekolik dni.Aku neodpojuji.Jsem laik.
Ta starší lídlacka má po ukončení režim, že svorky odpojí relátkem od sebe. Pak baterku v případě potřeby opět připne a došťouchne. Nemá konstatní dobíjecí režim udržovacím malým proudem (to jsou ty lidl verze bez lcd).
Spravne gumidku,tak je to v navodu,ale take jsem nekdy chytry jako radio a ten pred tebou.
Měl jsem jí 2x rozebranou k vůli výměně mikrospínače, tak jsem koukal, jak to je a není. Návody moc nečtu. Zrovna u návodů k lidl věcem je co všechno nesmíš dělat (házet do ohně, koupat se s ní, a jiné kktiny). Princip moc nepopíšou.
Gumidku,ze lidi jako ty moc nectou navody chapu,vis toho mnohem vic nez je v navodu,ALE ONI NECTOU NAVODY ti co o veci nevedi nic a to je problem,oni totiz nevedi,ze nevedi nic !
Genehawk, tak se koukni na ten graf. Nabíječka, která udržuje konstatně napětí nemá takový důlek (skok) v grafu.
Ty nový s LCD mají místo relé mosfet ke spínání , ale to je jedno...
Jen tak pro ukázku. Tohle je modro šedá verze osazená LCD. Pak už byli v červeném obalu, ale stejné vpodstatě.
V kolečku odpojovací relé od svorek baterky, lajdácky osazená trafa spínaných zdrojů a výkonový tranzistor se ani neobtěžují přišroubovat na chladič a ani ho netiskne žádné pérko.
Prostě chtějí, aby to po čase odešlo a nebo aby to bylo supr šizené a levné.
Ten CTEK není drahý jen tak pro srandu, ale řekni to lidem, kteří nakupují v lidlu .
Mimochodem ta drátová naohýbaná klema u relé měla být původně pojistka
@gumidek: Nebyla řeč o udržování konstatního napětí, ale o automatickém udržovacím režimu. To naprosto splňuje.
Anonym napsal:
Nema udrzovaci rezim,ale pokud v aku klesne napeti,zase na chvili zapne a dobije.
Já to vysvětlil tím relé a potvrdil tento fakt.
Ty jsi gene akorát řekl, že ..Není moje chyba, jestli vy používáte nějaké historické verze...
Právě ty historické verze používají relé a systém, jak psal poprvé anonym. Vypnou, zapnout a dobijou a opět vypnou a tak pořád dokola.
Nebyla řeč o udržování konstatního napětí, ale o automatickém udržovacím režimu. To naprosto splňuje.
To ti nikdo nepopřel, akorát jsme rozebírali, že to není principem konstatního dobíjení, ale pomocí vypínání a zapínání.
Jenže jak jsem ukázal na grafu, současná nabíječka z Lidlu nic nevypíná a nezapíná, ale v závislosti na dosaženém napětí mění dobíjecí proud.
Na grafu od tebe je proud 100mA (0,1A) a pod tím skok dolů a pak nahorů.
Jak může proud takto skákat při stejné hodnotě? Nemají tam náhodou chybu?
6 je udržovací dobíjení a monitorování
7 poptávka po nabíjení
Nějak nechápu, co tím chtěli říct. Jako že 100mA to udržují a pak při poptávce dobíjení opět pustí 100mA.
Dobře se na ten nesmysl znovu podívej.
já to čtu trochu jinak: poslední fáze nabíjení je proudem 0,8A po dosažení 14,4 /asi delta bod/ klesne proud na 0,1A a vpodstatě dohlíží, že je baterka připojena, a pokud napětí klesne na 12,8V obnoví udržovací dobíjecí proud 0,8A
Tak včera (30.12.) jsem změřil napětí přímo na svorkách akumulátoru v autě při zapojené dobíječce přes zásuvku cigaretového zapalovače a naměřil jsem 14,34 V. Protože mám nastavený režim pro okolní teplotu nížší než +5°C, pracuje nabíječka s napětím 14,7 V, to zn., že doposud nabíjení nedosáhlo hodnoty plného nabití, aby nabíječka přešla do udržovací fáze. Proto se doposud nerosvítila zelená kontrolka, která by signalizovala tuto změnu. Že to trvá tak dlouho přičítám hlavně stáří akumulátoru (9 let). Dále jsem provedl měření po odpojení nabíječky - na svorkách akumulátoru jsem naměřil 12,9 V a v zásuvce cigaretového zapalovače rovněž tutéž hodnotu 12,9 V. Znamená to, že cestou mezi touto zásuvkou a akumulátorem nedošlo k žádné ztrátě napětí, jak jste někteří ve svých příspěvcích uváděli. Přepnutím klíčku v zapalování do polohy ACC se sice připojuje příslušenství auta, ale pokud se nazapne žádný spotřebič, tak prakticky nedochází k téměř žádné spotřebě (pouze některé spotřebiče se uvedou do pohotovostního stavu).
Poté jsem vyzkoušel startování auta (proběhlo bez problému) a udělal jsem si tak půlhodinovou projižďku a vše fungovalo tak jak má. Po zastavení jsem doma opět změřil napětí přímo na akumulátoru a bylo 13,2 V.
Normálně jí tak nech. Mě CTEK taky jede cca 5 hodin než rožne zelenou při připojení na plně nabitou baterku.
On se totiž přepíná na nízký proud a tím tu baterku "došťouchává" déle.
Normální stav.
Nevím, jak Extol, ale CTEK má uvnitř normální přístrojovou tavnou pojistku.
Děkuji za radu. Ponechávám tedy dobíječku stále připojenou. Možná, že baterka byla více vybitá, než jsem předpokládal a že k přepnutí do udržovacího stavu nakonec přece jen dojde. Nyní ji mám připojenou 3. den a stále naplno dobíjí. Coufal
A víte jistě, že je zásuka ve voze stále pod napětím. Ve většině dnešních vozů, po vyjmutí klíčku ze zapalovací skříňky, se zásuvka od baterie odpojí. Proto je lepší pro připojení nabíječky používat klešťové svorky. Na baterii a na kostru někde u motoru.
Mohu jenom doplnit, že zásuvka autozapalovače je stále pod napětím ale musí být zasunut startovací klíč a pootočeno s ním do polohy ON. To platí pro předmětný vůz KIA VENGA. U jiných to může být jinak. O tom pojednává manuál nabíječky. Když se zasune kabel do zásuvky autozapalovače a ještě se nabíječka nenapojí na síť 230 V, kontrolka na nabíječce signalizuje napětí z baterie. O nějaké ztrátě napětí mezi nabíječkou a baterií nemůže být v daném případě řeč. Předmětná nabíječka pro tento způsob nabíjení autobaterie přímo určena!
Ty máš odemknuté auto a zapnuté zapalování, aby ti šla zásuvka?
Potom ta nabíječka stále krmí proudem celé auto a nikdy nepřepne na udržovací režim!
Auto nesmí dělat z baterky odběr. Jinak nabíječka stále pojede hlavním nabíjecím režimem.
Obecně školometsky, závěr si udělejte sami.
Chemické zdroje (akumulátory) mají určitý vnitřní odpor. Čím je menší vnitřní odpor, tím zdroj dodává vyšší proud a též RYCHLEJI se nabíjí. Přece má nízký vnitřní odpor.
Stářím se chemicky i fyzicky rozpadá, vnitřní odpor se zvyšuje, dodává menší proud a logicky se začne akumulátor DELŠÍ DOBU nabíjet, neb se zdvíhá vnitřní odpor, který brání nabíjet vyšším proudem.
Zaujala mě odpověď regine, která je asi nejpravděpodobnější k mému problému. V tomto případě jde totiž o dobíjení akumulátoru, jehož stáří je přes 9 roků. Jde o původní baterku v novém autě, které jsem koupil začátkem září 2011 ! Zatím ještě běhá a doposud neměla žádný výpadek. Dnes jsem změřil její napětí bez připojené nabíječky a bylo 12,65 V. Ještě jsem ji znovu na dobíječku připojil. Zítra ji opět změřím a pokud bude napětí stejné, nebudu ji zatím dál dobíjet. Zkusím startování a jízdu a po půlhodině jízdy ji znovu přeměřím a uvidím budou-li nějaké změny.
Oprava mého chybného údaje uvedeného v mém doplnění dnes v 02,14 hod., kde podtržená část 1. věty má správně znít takto: ... ale musí být zasunut startovací klíč a pootočeno s ním do 1. polohy ACC, kdy je připojeno příslušenství, které ale nesmí být zapnuté příslušnými ovládacími prvky. Potom ale neplatí stanovisko příspěvku gumidek ze 6.hod.dnes.
To, co je v automobilu je startovací akumulátor. Je konstruován tak, aby byl schopen dodávat velký proud (hodně nad 100 A). Má tedy dost nízký vnitřní odpor, na to, aby to při proudu do 4 A (co má dávat nabíječka) hrálo významnou roli. Krom toho - jak jsem psal - chytrá nabíječka měří napětí při nulovém proudu.
Možná jde i o to, co máte mezi zásuvkou zapalovače a akumulátorem. Všechny vozy tam nemají jen drát a pojistku.
Děkuji za odpověď ra252. K vaší odpovědi mohu dodat, že mezi zásuvkou zapalovače a akumulátorem je pouze pojistka 15A. Z návodu k dobíječce jsem vyčetl, že je m.j. určena i pro bezúdržbové baterie AGM, která je i v mém voze KIA VENGA. Bohužel neznám její kapacitu, protože jsem ji ještě nikdy neměl vyndanou a na štítku na horní ploše jsou jen tyto údaje: MF-36-21 GL 12V RC: 80 MIN, CCA: 410 A. Předpokládám, že by mohla mít kolem 55 Ah. Dobíječka dává max 4A. Nyní již mám dobíječku přes autozapalovač připojenou 3. den a tále svítí oranžová kontrolka plného dobíjení. Podle odpovědi dalšího rádce gumideka, mám nechat nabíječku stále připojenou a že přepnutí do udržovacího stavu může trvat mnohem déle. Doufejme, že k přepnutí na zelenou nakonec přece jen dojde. Samozřejmě, kontrolu stavu budu alespoň 2x denně provádět. O výsledku, až se tak stane, budu tady v poradně informovat. Coufal
Problém je, že po cestě k baterce je několik přechodových odporů na kontaktech, konektorech, zásuvce, atd...
Takže baterka může mít 14,4V ale nabíječka naměří po takové trase 13,9V.
Každopádně poprvé hlídej.
No právě.
Co když na baterce naměřím na pólech 14,4V, ale v zásuvce naměřím tím stejným měřákem 13,9V.
Nabíječka bude chtít dosáhnout koncového napětí 14,4V, ale vlivem přechoďáků se nabíječka zkutečného napětí nedoměří.
Nebo kde dělám chybu? Chápu, že voltmetr má ideálně velký vnitřní odpor a nezatíží vedení, ale co odpor vodičů a přechodů?
po těch přechodových odporech bych zapátral, protože kdyby nabíječka měřila méně, znamenalo by to také že do baterky neteče to co by mělo tedy max 4A , ale třeba jen 2,5A a to by odpovídalo přechodovému odporu při poklesu 0,5V cca
0,2 Ohmy no a to je docela dost pro kousek drátu...takže to buude nabíjet zhruba dvojnásobnou dobu, než by mohlo.
Chce to měřit napětí z nabíječky a napětí přímo na baterce aby se to dalo ověřit.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.