Nejste přihlášen/a.
Dobrý večer, obracím se k vám pro radu, protože už nevím na koho se obrátit. Můj přítel si pořídil staré auto, veterána. Sháněl ho strašně dlouho, pět let. Až se mu podařilo najít auto, které sháněl, navíc ve špičkovém stavu. Pán, který ho měl předtím byl automechanik, navíc specialista na tyhle vozy, takže dal autu tu nejlepší péči, kterou mohl. To je pro mého přítele právě kámen úrazu. Jeho sice auta baví, má je rád, ale není příliš technický typ, respektive, nějaké věci si udělat dokáže, ale v momentě, kdy si je nejistý a pouští se do věcí, které nemá tak osahané, zmatkuje. Navíc tím, že předchozí majitel byl od řemesla, tak má pocit, že tomu autu nedává všechno, co potřebuje a spíš mu ubližuje, protože se mu sem tam něco nepovede a tvrdí, že to by se nikomu jinému nestalo, navíc tím, že to sháněl tak dlouho se o to bojí ještě víc. Tím se dostávám k jádru otázky. Na podzim měnil v autě chladící kapalinu. Moc se mu to nedařilo, ale nakonec se jakž takž povedlo. Před nalitím chladící kapaliny to proplachoval čistou vodou. Jenže dle svých slov nenechal motor úplně vychladnout a nalil tam vodu (kvůli důkladnému propláchnutí hned dvakrát). Teď tvrdí, že si uvědomil, že udělal hloupost a že si pravděpodobně "odrovnal hlavu". Přečetl si totiž někde, že při takovém zacházení by mohlo něco, čemu se na motoru říká hlava prasknout. Já ho utěšuju tím, že se všude píše, že BY to pouze MOHLO prasknout, ale on to nechce slyšet a doslova se bičuje, že si to auto určitě zničil. Tak se chci zeptat, jaká je pravděpodobnost, že by se to opravdu stalo, abych ho mohla aspoň trochu uklidnit. Popřípadě nestalo se někdy někomu, že něco takhle pokazil, abych ho mohla uklidnit, že takové věci se stávají i větším odborníků? Moc děkuji za rady. Martina.
Zbytečné obavy. Ty by byly na místě v případě, že by např. motor "uvařil" a pak by do "žhavého" motoru nalil studenou vodu.
Nevím, co je "nenechal motor úplně vychladnout", ale předpokládám, že ho nechal zchladnout na cca 60°C, což je teplota, při které se dolitím studené vody nemůže nic stát ani hlavě ani bloku motoru. Váš přítel je zbytečně úzkostlivý
Pravděpodobnost, že by poškodil motor je téměř nulová. Pokud si představíte funkci termostatu, tak ten se otevře po dosažení stanovené teploty. Něco kolem 90°C podle typu. Otevře se a voda ze spodku chladiče v mrazech letí ve své dráze dál do bloku, hlavy a zpět do chladiče. Množství vody není tak rychle prohřáto a to už putuje hlavou ven do chladiče. Při dolévání se voda šíří a ochlazuje části motoru postupně, nikoli naráz. Prot se nic nestalo. Něco jiného je dolití vody při úniku kapaliny a přehřátí motoru. O tom ale dotaz nebyl.
Termostat se otevírá skokově? Pod devadesát zavřeno,přes devadesát úplně otevřeno? To jsem netušil...
Pěknej blábol. Dej si termostat do hrnce. On se pozvolna otevírá a pozvolna přimíchává chladnou vodu do okruhu s horkou. Nikdy skokem.
Můžu já za to, že nečtete pozorněji? Psal jsem něco o skokovém otevírání nebo o úplném otevření? Nepsal. Že tady lžete a popisujete něco, co jsem nenapsal není můj problém. Teď se bavím já nad vámi. Jelita.
Teplota je podle typu od 87°C do cca 97°C . A určitě víte, že uvnitř termostatu je parafín, který způsobuje otevírání. A hlavně záleží na způsobu jízdy, jestli pod plným plynem a otevření je nesrovnatelně rychlejší nebo postupné při pomalé jízdě. Co budu trumpetám popisovat základní věci. Odjakživa by mělo stačí napovězení a ne troubit pořád vše dokola. To je jak u hlupáků v pomocné škole... Gumídku, že?
Jendo, jsi zbytečně ironický a agresivní. Třeba jsi také trumpeta v jiném oboru. Takže brzdi a neurážej ostatní rádce. Mohl bys na to svým způsobem doplatit.
Ježíš lidi,nestražte ho,určitě nelil skoro zmrzlou vodo do pomalu žhavé hlavy aby se jí něco mohlo stát.Nevím co to je za auto ale určitě to nelil přímo do hlavy ale pomalu přez nádobku nebo chladič a než se to do motoru dostane tak se teploty vyrovnají.Dělám kolem aut skoro 40 let ale tento případ jsem ještě ¨neviděl.A že povídal kámoš kamaráda...
Záleží jaký motor. Nejvíc na tohle trpěli škodovky, kde byli vložené ocelové vložky válců v hliníkmovém bloku podložené měděnými podložkami a nahoře těsněním pod hlavou, která byla opět hliníková.
Tam byly rozdílné teploty dílů k vůli materiálů ze kterých byl vyrobený motor.
Při proplachu ať tam leje horkou vodu z konvice nebo ať čeká.
Hlava nemusí šokově prasknout. Může se i zkroutit. Pak po čase odejde těsnění pod hlavou.
Pokud není technický typ, tak by se měl před každým úkonem radit nebo být člen diskuzního fóra dané značky auta.
...
Z vařícího motoru se voda nevypouští. Jde jen o proplach naředěním z původní náplní, aby se vše dokonale odředilo a vypustilo.
To není olej, kde je nutné snížit horkem vizkozitu, aby všechen odtekl pryč.
...
Odborníkům se to nestává. Ti dobře ví.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.