Nejste přihlášen/a.
Neexistuje lehce poškozená manžeta. Buď je děravá a pak je třeba ji urychleně vyměnit, nebo jí nic není a pak není co řešit.
Podotýkám, že u čepů řízení (viz tvůj obr.) se obvykle mění celý čep, u homokloubů jen manžety. Tedy pokud je kloub v pořádku.
Teoreticky ne, ale prakticky se geo vždycky trochu pohne i když je to kužel a měl by se vystředit přesně jak byl... Ale stačí zapamatovat si polohu volantu při jízdě rovně (měl by být rovně) a pokud se to neposune tak se nehla ani geo - děláš jen jednu stranu a jinou polohu musíš korigovat volantem..
Geo můžeš doma změřit - laserovou vodováhou vytáhneš rovnoběžku od kola a měříš na lati vzdálenost od levýho/ pravýho kola před autem a za autem - pokud je vzdálenost stejná tak je sbíhavost nula. Zároveň dozadu měříš odstup čáry od zadního kola, opět musí být levá/ pravá stejně daleko. Začíná se nastavením volantu rovně, auto musí stát na rovině, některý auta by měly mít i zátěž (ale na to se běžně kašle)
Neměří se desitny milimetru na ráfku(to doma přesně nemáš čím změřit), ale milimetry pár metrů od kola a to v pohodě změříš metrem, nebo staí i jen čárka na lati - rozměr nepotřebuješ znát, jen jestli to je stejné..
Pro sbíhavost jinou než nula se musí trochu počítat (gonio. funkce), ale žádná složitá matematika to neni..
Přesné to je dostatečně a je to rychlejší než se objednávat a jezdit na geo do servisu.. Navíc tam často narazíš na lempla který se s tim moc nebabrá a nastaví to jen přibližně, že máš pak volant nakřivo to ho nezajímá.. = reklamovat tj. znova tam jezdit, dohadovat se tam že to je fakt blbě atd., mnohem rychlejší je udělat to rovnou sám...
Výměna čepu = geo dělat musíš, tam se rozhodí určitě a o hodně...
Zkontroluješ tlak pneu příp. upravíš. Auto projedeš aby si sedly vůle. Auto postavíš na rovinu, volant dáš přesně rovně, autem ještě malinko popojedeš tam - zpět abys uvolnil napětí pneu po natočení kol.
Přiložíš vodováhu ke kolu vodorovně (stačí na bok pneu, ale lepší je mít kus jeklu aby byl položený na ráfku, tj. délka jako vnější průměr okraje ráfku- aby se neopíral o gumu ale seděl na ráfku. Pokud máš ráfek vystouplý tak podložky na krajích jeklu abys "bouli" přemostil)
Posvítíš dopředu na lať, položenou napříč před autem ve výšce středu kol. Uděláš čárku. S latí nesmíš pohnout, přejdeš na druhou stranu a posvítíš na lať, uděláš čárku.
Pokud je sbíhavost nula, tak jen to samé dozadu a porovnáš jestli je vzdálenost čar stejná, Tj. přendáš lať za auto a posvítíš, lať posuneš aby čárka byla na paprsku. Změříš odstup paprsku od zadního kola. Pak posvítíš na druhý straně, paprsek musí svítit na druhou čárku na lati (sbíhavost nula), zároveň odstup paprsku od zadního kola musí být stejný (vzájemná poloha obou náprav)..
Laserová vodováha stačí krátká, položená na jeklu délky ráfku příp. ty podložky na přemostění vystupujícího středcu ráfku. Nepřesnost laciné vodováhy je dobré ověřit (paprsek není rovnoběžný se základnou) - otočíš vzhůru nohama a odečteš osovou vzdálenost. Podobně přesnost jeklu - otočíš vzhůru nohama a musí to sedět... Vodováhy i laciné ale mají běžně nepřesnost max. milimetr na metru, pro nastavení geo to je dostatečné.. Křivý jekl nebo nečistota - milimetr na ráfku je několk centimetrů na lati, na to pozor.
Změření zabere tak 5 minut... Pokud šteluješ tak to trvá dýl - nastavíš, znova měříš atd. než to je přesně. V servisu se to dělá líp. ale zase se ti s tim málokdo bude dělat na několikrát aby to bylo úplně přesně..
Musí svítit paprsek, vodováha jako taková se nevyužívá (na bublinu nekoukáš)..
Jde nahradit i nití (nejlíp vlasec), ale to musíš umět fakt dobře měřit abys udělal rovnoběžku s kolem.. Natáhneš nit podél kola tak, aby byla od kola (v tomhle případě bok pneu) na obou stranách stejná (minimální) mezera, ale aby se nit nedotýkala (jak se dotkne tak se ohne a netrefíš rovnoběžku s kolem)... Opět jako tim laserem nití vytáhneš rovnoběžku na lať.
Lepší by bylo ukázat... Popis vypadá složitě, divoce a primitivně (nit a klacek ), ale dá se tim měřit celkem přesně..
Vyčistit štětcem na malování (přírodní chlup - černý chlup ne) a benzín BA95 Natural stačí.
Vazelínu LV2-3 nebo tu na čepy třmenů brzd Plastilube od ATE.
Ukazovátko ti je taky na... ukazování Potřebuješ rovnoběžku s kolem, tj. rovnoběžnou základnu a paprsek = vodováha.
Jestli nechápeš z popisu, tak radši obětuj pětikilo a nech to udělat tam kde to umí a nešidí to (což není zdaleka každý servis, ani z těch co mají profi laserovou geometrii pro 4 kola napojenou na počítač - samotná mašina je přesná, ale nepřesný je mechanik který blbě nasadí snímače, nechce se mu štelovat několikrát, tak to nahonem našteluje aby byl v limitech a odjezd. Limitům kdyžtak pomůže že zatlačí na kolo, vytiskne protokol (a nemusí už nic dál štelovat, pak ti řekne že od něj to bylo OK a vymetl jsi výmol..)
Pro výměnu prachovky musíš čep vyndat z kuželu. Geo nutně dělat nemusíš, ale je to lepší, protože i když to je kužel, tak si i tak zpátky vždy sedne malinko jinak = je dobrý geo zkontrolovat.. Teoreticky stačí přesně si zapamatovat chování auta a po smontování to projet. Pokud se hne geo, tak to při jízdě musíš korigovat natočením volantu.. A pak občas kouknout jak se ojíždí pneu..
asd1 Kužel si vždy sedne stejně. Je dělán na soustruhu. A pokud udělá vteřinu odchylku, tak to guma ani řidič nepoznají.
Když to pozoruju tak asi fakt radši odborníkům...
Nákres v příloze, snad je to z něj jasnější.
Zeleně vodováha na jeklu.. červeně paprsek rovnoběžný s kolem.. odstup paprsku od zadního kola řeší vzájemnou polohu náprav (a= b). Pro sbíhavost nula stačí porovnat vzdálenosti X a Y jestli jsou stejné... Pro jinou sbíhavost se musí trochu počítat (včetně změření vzdálenosti latě od osy kola) - goniometrické funkce...
Vodováha na kole se musí držet lehce aby se nehlo s kolem do rejdu. Lepší ve dvou lidech jeden obsluhuje vodováhu druhý lať..
S nití se musí umět abys vytáhl rovnoběžku a ne cosi šikmého.. Tj. odhadnout aby u kola byla mezera na obou stranách kola stejná - jak se nit dotýká kola tak se zalomí a mezera pokud je větši než malá tak už neodhadneš jak je široká..
Máš dvě možnosti, ihned vyměnit manžetu, nebo na jaře celý čep. Otázka je, jak dlouho to už je, jestli není ten čep zralý na výměnu už teď.
Jakmile manžeta praskne, dostane se pod ní voda a nečistoty a životnost čepu se rapidně snižuje.
normálně bych to vymlátil kladivem vyměnil ...a jezdil...geometrii bych řešil až poté co se začnou nepravidelně sjíždět pneu...bez vodováh papírků náčrtků a dalůších kravin v best drive za 500,- kč na počkání po předchozím objednání
Kontrola geo s tou latí zabere 5 minut a nemusíš se nikam objednávat a jezdit.. Nejde o ty prachy, ale o čas, navíc si to můžeš vychytat přesně (viz dotazy "po geometrii v servisu neni volant rovně" atd.) Nehledě na to že (autorizák!) mi jednou udělal geo na křivej volant, reklamaci vyřešili přesazením volantu a u toho dojebali kroužek na volantu kreténi - tak se měnil ještě kroužek.. Navíc nešlo prokázat že ho poškodili oni takže o ještě s úsměvem vyúčtovali..
Když čep měníš, tak se to na 99% rozhodí o hodně, takže neudělat geo hned je oslovina. Něco jinýho je čep jen vyndat, vyměnit prachovku a zase strčit zpátky, tam se hne minimálně a dá se to zanedbat..
Spodní šroub je tuším na 19 klíč M12.
Manžeta by mohla mít díru 12-13mm.
Nahoře to změříš.
...
Spíš ho vylisuj než klepat. Jinak si kup novej celej.
Satam, jasně známe. Přiložit zboku jedno těžší kladivo, aby absorbovalo rázy z druhého kladiva, kterým mlátíš do protilehlého boku.
Ale podle této instrukce už jsem viděl v servisu mladá paka, kteří to mydlily přímo do těla čepu a né do těhlice a nebo si rozklepali spodní šroub, místo aby tam měli starou matku.
Když nemáš druhé kladivo, které ty rázy absorbuje, tak je absorbuje silon v čepech a ložisko s kloubem.
čep je zastrčen v odlitku oka těhlice. Na to oko zestrany (6 hodina) dáš jedno kladivo (400g) a druhým na 12 hodině protilehle bouchneš.
To zadní kladivo ti bude odskakovat (přenášet sílu). Pak se čep nezničí a sám vyskočí ven. Jsou potřeba velké rány a hlavně se trefit! Hlavně se trefit.
Podobně jako zde:
Na šroubu je kovový Cčko. To dáš na novou manžetu a pak provlečeš čepem (šroubem).
U těla oka čepu je zase taková drátová pérová ... něco jako opasek. Taková 3 závitová pružina. Pozor, aby ti nepropíchla gumu nové manžety.
Hele zajdi do servisu ať ti za cigára dají pár starých čepů a můžeš zkoumat. Jako bonus na některým může být i pasující nepoškozená prachovka... Řekni třeba že potřebuješ ty kužely se závitem na hračku pro děti (aby nezavětřili a nechtěli za vymletej čep pětikilo jak to často dělají vrakáče . Je to odpad za cenu šrotu, tj. skutečnou hodnotu to má ca 4 Kč/kg
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.