Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Favorit vs. bezolovnatý benzin

Od: simba* odpovědí: 10 změna:

Dobrý den,

chtěla bych se zeptat, jestli můžu tankovat do favoritu s karburátorem r.v. 1990 bezolovnatý benzín? Byla bych ráda, kdyby mi odpověděla zkušená osoba, např. automechanik.

Děkuji za odpovědi a přeji Vám krásný den!

Simba

 

 

10 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

1x
Cítím nutnost se vyjádřit k oktanovému číslu paliva pro spalovací motory o kterém se zde ne zcela přesně hovoří. Oktanovým číslem se vyjadřují antidetonační vlastnosti paliva. Co to znamená: Oktanové číslo vyjadřuje , jakou má palivo (jeho směs ve válci ) schopnost odolat tlaku (kompresnímu) aniž by se samovznítilo teplotou vzniklou při stlačení _ předčasně bez jiskry zapalovací svíčky , ale také tlaku který vzniká kulovitým šířením se expanze od zapalovací svíčky a tím stlačováním před sebou ještě nevznícené směsi. Tlak (teplota) vzroste na takovou míru , že směs paliva se nevznítí až od šířícího se hoření , dojde k tzv.detonaci (podobné jako dochází u dieselových - detonačních motorů) Tento efekt vyvolává ono klepání , kterému řidiči nesprávně přisuzují klepání ventilů. Na vznik těchto zvuků ("klepání ventil") má vliv zejména nízké oktanové číslo paliva , než je oktanový nárok daného motoru , nevhodný tvar spalovacího prostoru , chudá směs , která vzniká jestli řidič při jízdě hlouběji sešlápne pedál plynu , než odpovídá momentálním otáčkám motoru-tento stav vzniká při jízdě do kopce když řidič včas nepřeřadí na nižší rychlostní stupeň a snaží se výjezd kopce dokončit bez přeřazení na nižší stupeň. Vyšší oktanové číslo vyjadřuje vyšší odolnost paliva proti tomuto jevu. Ne tedy klepání ventilů.Olovo v benzinu plnilo hlavně funkci antidetonátoru - zvyšovalo jeho oktanové číslo. V současnosti se již používají jiné antidetonátory. Zdravím příznivce motorismu.miro

 

perda*
hodnocení

0x

Můžeš tam bez obav tankovat Natural 91 i 95.

 

jarda3*
hodnocení

0x

No, tusim, ze v te dobe se jeste delaly 2 verze hlav motoru a lisilo se to nejakym vystupkem nebo zavrtem. Ta jedna bezolovnaty benzin nesnesla (jiny material sedel ventilu). Takze bych to radsi proveril. Nebo dal tankoval special, to snad neni moc problem?

doplněno 18.03.10 10:43:

Takze zpet, napr. zde skoda.panda.cz/... vyplyva z clanku, ze vsechny Favority muzou jezdit na bezolovnaty.

Jen je mi divny, ze tak stary favo jeste existuje ;)

bulis*

Já mám VW Passat z roku 1986.

ar*

Tam klidně natural.Možná že už má hrdlo nádrže kam by ani postole na olovnatý benzín nevlezla.

 

jabraka*
hodnocení

0x

Jardo,jsou určitě i starší auta.

Dnes je snaha odstranit olovo z paliv vůbec.Myslím,že se už ani nevyrábí benzin s antidetonantem tetraetyl olovem.Používá se metyl anilin ,nebo pentakarbonyl železa.

Takže oktanové číslo jen vyjadřuje chování paliva při zápalu.Když by bylo příliš nízké ,docházelo by k předzápalům a klepání ventilů.Pro každý motor je určeno při konstrukci,jaký benzin je možno použít.Pokud je to oktanové číslo 95,je jedno,který typ to je.

A jaké přísady pro nastavení oktanového čísla byly použity.

JABRAKA

repak*

Pokud se ale dobře pamatuju tak to olovo mělo i funkci mazadla pro ventily. I dnes na pumpě prodají aditivum do benzímu, které jej nahradí. Nebo nemám pravdu?

jabraka*

Nemáš pravdu.Repo,ta olovnatá sloučenina je tekutina jako benzin.A má jen funkci zvýšit oktanové číslo.Čistý benzin má příliš nízké.

Ventily jsou mazány olejem z vany.

Do benzinu se mohou přidávat,nebo se možná do kvalitnějších i přidávají,aditiva,ty mají různé účinky,třeba čisticí pro kroužky a zážehový prostor nebo i katalyzátor.Tvrdí se o nich,že se podílí i na lepším mazání.Ale nastavení oktanového čísla je na antidetonačních přísadách.

JABRAKA

repak*

A co tohle?

Starší motory vyžadovaly přítomnost olova, kde sloučeniny vzniklé spalováním benzinu s olovem, chránily výfukové ventily.

Zdroj: is.mendelu.cz/...

ar*

Pánové pravdu máte oba. Olovo se opravdu používalo na zvíšení oktánu a zároveň na vytvoření ochraného filmu na ventilových sedlech. Konkétně u Škodovek ,u mtoru 135 lze používat bezolovnatý trvale. O jaký motor se jedná poznáte že za typem motoru je ještě 8 pokud tam je tak jezdit na olovnatý benzín pokud tam není tak už můžete ne bezolovnatý. Ventily jsou samozřejmně mazány olejem ,ale jen jejich dřík sedlo ventilu a ventilové sedlo nejsou samozřejmně olejem mazané.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]