Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Kdo by byl odpovědný za případnou nehodou

Od: kerim odpovědí: 40 změna:
Zdravím,
Měl bych otázku
Pokud v křižovatce při odbočování do leva zůstanu stát do doby, než budu moci pokračovat v odbočování ale zároveň se rozsvítí na vedlejších směrech zelená a následně mě někdo z vedlejších nabourá, kdo je viníkem? Ten co stojí v křižovatce nebo ten, který se rozjede na zelenou a ignoruje omezení?
Ano, vím že se do křižovatky nemá vyjíždět, pokud člověk nemůže pokračovat...
Představte si velkou křižovatku 3+3 (2 rovně a 1 odbočovací do leva) pruhy na hlavní a 2+2 na vedlejší.
Odbočoval jsem z hlavní do leva na vedlejší, zelená a najel jsem jako druhý do křižovatky.
Odpolední špička a odbočit se dalo až tehdy, když směry rovně měly červenou a odbočovací stále zeleno. Auto předemmou to v křižovatce zdechlo a než se rozjel, vedlejší už měli zelenou a první boreček vystřelil.
Očividně měl dobrý den a chtěl si ho zlepšit nehodou - naštěstí jsem si ho všiml a stačil zastavit, tak jenom proletěl s prostředníkem.
Pokračovat dál jsem mohl až na další zelenou, protože Češi..

 

 

40 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

kamaz007
hodnocení

4x

(3) Řidič nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě v křižovatce a za křižovatkou, takže by byl nucen zastavit vozidlo v křižovatce. To neplatí, pokud řidič zastavuje vozidlo v křižovatce za účelem plnění povinností podle § 5 odst. 1 písm. h) nebo při odbočení vlevo podle § 21 odst. 5.

Takže by to nebyla vaše chyba za předpokladu, že jste do té křižovatky vjel na zelenou.

odchytova*

Bohužel tady se lidi snaží řídit logikou, ale zrovna tady moc neplatí...
Sice to neplatí pro auto, které odbočuje vlevo, ALE píše, že najel druhej a na to už se bohužel to odbočování vlevo nevztahuje.. dle vyjádření PČR odbočující auto je pouze to první...
V praxi je to sice nereálné, aby na zelenou projelo pouze 1 auto vlevo, ale pak si musíte uvědomit, že když už jedete na červenou, tak protisměr už zas může jet rovně...

 

hodnocení

3x
avatar ernie

Zde opět záleží na tom, co byste vypovídal při nehodě policii. Žádnou povinnost či zákon jste neporušil. Popsaný případ se stát samozřejmě může. Pokud byste vypověděl, že jste borečka viděl jak vystřelil, tak máte problém. V takovém případě se doporučuje na místě nevypovídat, na to máte plné právo, a poradit se s někým znalým nebo právníkem.

 

hodnocení

3x
avatar mikihans
Viníkem bude ten, který se rozjede a vrazí do vás. Taky tam můžete stát kvůli poruše...
Když dvě auta stojí, jedno se rozjede a vrazí do druhého, tak nemůže být viníkem řidič druhého auto. Nebo si nedokážu představit situaci, kdy by byl.

 

mathew
hodnocení

2x

Pokud se nedohodnete jakože v tomhle případě asi ne, tak viníka určí policie. Bez znalosti přesné polohy aut, velikosti křižovatky, rozhledu a dalších věcí je totiž určování viníka naprosto nemožné.

Není práce policie určovat viníka.

 

hodnocení

1x
avatar milancukrar

Nelze dát na hypotetickou otázku správnou odpověď, to zná každý řidič.

Stojící vozidlo nemůže způsobit nehodu. Když se někdo rozjede a vrazí do stojícího vozidla, tak všem musí být jasné, kdo to zavinil.

Sice to není obvyklé a nelze to aplikovat na tento případ, ale stojící vozidlo nehodu způsobit může.

ernie, je to Váš názor, ale nás na školení učí, že nemůže vozidlo zavinit nehodu, když stojí, jako v tomto případě, Stojí tam 30vteřin, minutu, nemůže způsobit nehodu.

I kdyby 10 vteřin tam stál.

Ale já jsem psal, že to nelze aplikovat na tento případ. Tím nelze tvrdit, že stojící vozidlo nemůže způsobit nehodu.

 

kerim
hodnocení

Děkuji za odpovědi - podle odpovědí si moc nejsem jist teda vyníkem.

Logika mě říká, že ten kokos - přeci když jasně stojím a vidím do křižovatky, že v ní stojí - je jedno, jestli jsem nestihl odbočit, nebo zastavím jen tak, nebo mám poruchu, tak přeci to do něj nevrazím, že já mám zelenou.

Škoda, že jsem zrovna dnes neměl v autě kameru - to bych tady neřešil a už by to bylo nahlášené na policii s požadavkem na psycho testy - udělat takovou prasárnu je jedna věc, ale ještě s prostředníčkem...

Kdyby se mi to stalo jednou za život neřeknu, ale přesně tohle se mi stává odhadem 1x měsíčně, nebo denně na téhle křižovatce odbočují zhruba desetkrát.

ibb.co/...

Žluté "auto"já, červené "auto"ten kokos

nigi

Tama jezdím taky... lék je jednoduchý, najeďte si hlouběji do té křižovatky (kousek od toho tmavého pruhu co tam přidaly mapy.cz), potom nebude mít jinou možnost než vás pustit, protože skrz vaše auto neprojede a vy dokončíte odbočování. Neříkám, že je to metoda Mirka Dušína, ale holt ve velkých městech musí být člověk malinko průbojnější.

Správný Mirek Dušín má najet do křižovatky co možná nejdále to jde. Dokonce v případě dávání přednosti jen protijedoucímu odbočujícímu doprava by měl odbočující doleva najet až k tomu ostrůvku, kde končí žlutá šipka, což většina řidičů řeší tak, že stojí na místě jako zde žlutý a blokuje provoz...

 

hodnocení

0x
Me se tato situace uz stala a bylo to teda o chlup. Obcas ty krizovatky byvaji seřízene dost na tesno. Davate prednost protijedoucim, tem blikne cervena a autum z boku hned zelena. Pokud si najedou dve auta do krizovatky, tak to druhe muze mit problem.

Honzo, a autum z boku hned zelena, vždy musí být minimálně 2 vteřiny mezera.

odchytova*

@milancukrar pokud protisměr nejede na skorozelenou nebo ještěoranžovou to už pak na odbočení moc času není...

... vždy musí být minimálně 2 vteřiny mezera.
Milane, to byste měl vysvětlit těm co seřizují u nás semafory. Jezdím přes křizovatku, kde zprava blikne červená a já mám hned vzápětí zelenou. Sranda je, že zprava je to ke křižovatce z kopečka, takže pravidelně tam někdo prosviští už na červenou. A navíc je na tu stranu mizerný výhled kvůli stromům. Takže ty vaše 2 vteřiny si počítám v duchu sám, když mi padne zelená. A to není u nás jediná taková křižovatka.

No vidite milane. Vtip je jeste v tom, ze ja ja z toho přijíždějiciho auta nepoznam, hestli uz zastavi, nebo jeste projede, nez udela jasnou vec a ja se rozjedu, tak 2s jsou davno v haji. Nedej boze kdyz jsou v krizovatce sve auta. A nez amse zlomi kamion tak to tech vterin je krapet vice.

 

odchytova*
hodnocení

0x

Tady se většina řidičů řídí logickým výkladem §22 (3) Řidič nesmí vjet do křižovatky, ... To neplatí, ... h) nebo při odbočení vlevo podle § 21 odst. 5.

Bohužel dle vyjádření PČR a úřadů se to vztahuje jen pouze na to první vozidlo. V praxi by to bylo nereálné, aby projelo pouze 1 auto na zelenou...

Ten blábol o tom, že pouze první auto je odbočující k výkladu tohoto paragrafu, jsi vzal kde? Myslím nějaký relevantní zdroj, ne Blesk nebo Novu.

odchytová,

Bohužel dle vyjádření PČR a úřadů se to vztahuje jen pouze na to první vozidlo
Tak mi prosím sdělte zdroj a příklad vysvětlení. To se týká opravdu jednoho vozidla, třeba autobusu s přívěsem, nebo dvou malých Fiatků? A je to na velké křižovatce, nebo na malé?

Omlouvám se za upřimnost, slyšel jsem hodně nesmyslů, ale toto ještě ne. "jen pouze na to první"

Znám křižovatku kde na zelenou projede akorát tak 1 kloubový autobus a druhé vozidlo už tam vjíždí na oranžovou.

odchytova*

@ernie + @milancukrar hádám, že šlo o to, resp. tak sem to pochopil, že...
"Pokud bys stál v křižovatce pouze proto, že bys dával přednost protijedoucím, potom můžeš vjet

Pokud bys stál v křižovatce proto, že bys nemohl odbočit doleva protože kolona, ..., nemůžeš."

-> to první auto najede do křižovatky a stojí tam, protože dává přednost protijedoucímu.. (to může); bohužel to druhý auto už tam stojí, protože před ním je auto, který dává přednost protijedoucím a tím pádem nemůže pokračovat dál v jízdě..

"Takze ano nemel bys najizdet do krizovatky, kdyz uz tam vidis nekolik aut pred sebou"

"To sice jo, ale myslím že by tam mělo najet jedno auto, až projede tak další (tak nás to učili teoreticky v autoškole, sám to taky moc nedodržuju), jinak se jich tam nasáčkuje obvykle 5 a pak nemůžou projet, když se to za křižovatkou ucpe."
Oficiální vyjádření, ale asi po ruce nemám..

odchytová, popisujete situaci, kterou vy tak vidíte, jiný jí vidí jinak, a jinak bude na každé křižovatce. Pak může být určitě situace, že do křižovatky již neměl vjíždět, páč viděl situaci, že nemůže pokračovat.

Ale paušálně a obecně nelze sdělit že se to (ne)smí.

Hezký den.

Odchytová, ujasni si termity. V zákoně se jedná o pokračování v jízdě ZA křižovatkou, ne v ní. Takže pokud je za křižovatkou volno a je předpoklad, že se tam nic sáčkovat nebude, může do ní pro přednost protijedoucím najet libovolné množství aut, samozřejmě na zelenou. V opačném případě platí nevjíždět do křižovatky ani na zelenou.

TAkže tvá teorie pouze o prvním vozidle je blábol.

ernie, 1* a *palec*

Milane, jen doufám, že odchytová ví, kde začíná a končí křižovatka, z toho je potřeba vycházet. Na mě ta jeho teorie dělá dojem, že "za křižovatkou" pro něj znamená za semaforem.

ernie, omlouvám se, ale nechci se vyjadřovat k osobě "odchytová"

odchycena*

@milancukrar nééé, popisuju situaci, tak jak mi bylo řečeno při dotazování ohledně odbočování vlevo, zda si může najet více než 1 vozidlo do křižovatky...
Já si tam taky najíždím jako 2. / 3. někdy 4. vozidlo, ale s největší pravděpodobností je to postihnutelné právě proto, že v křižovatce je už jiné auto...
chápu to ale správně, že říkáte, že obecně nelze ani sdělit, že se to smí?

@ernie doporučuju si ten zákon ještě jednou přečíst... nejenom ZA, ale i V...
"(3) Řidič nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě v křižovatce a za křižovatkou,"

jo, jasněže zhruba vím, kde je hranice křižovatky (čára nebo zakřivení).. kluci od MP mi to každou chvílu píšou na papírek, kterej mi nechávaj za stěračem...
Není to moje teorie, říkám, že sem zastával názor, že si tam můžou najet všichni, co se tam vejdou...

Dobře, měl jsem starou úpravu, dík za připomenutí.

Ale stejně, čemu nerozumíš ohledně ..."To neplatí, pokud řidič zastavuje vozidlo v křižovatce za účelem plnění povinností podle § 5 odst. 1 písm. h) nebo při odbočení vlevo podle § 21 odst. 5. " (přednost protijedoucím)

Nehovoří se tam o počtu najetých vozidel nikde...

odchytová,

může najet více než 1 vozidlo do křižovatky
Ale to je jen něčí názor, nikoliv něco opřené o zákon.

Něco podobného jsem řešil, že při převozních značkách, může jet ve vozidle pouze jedna osoba. Zákon nic takového neříká, ale občas to někdo tvrdí.

odchycena*

@ernie no mě se to taky nezdálo, ale bylo bylo mi řečeno, že druhé a další vozidlo tam nezastaví, protože by dávalo přednost protijedoucímu, ale právě proto, že před sebou má jiné auto...

ale v praxi to moc praktikovat nejde.. by odbočilo max. 1 auto..
@milancukrar tak judikát k tomu taky asi úplně nebude, takže tohle bude taky názor jen někoho.. dost možná je to vytržené z kontextu..

asd1

Nejen za křižovatkou, ale i v křižovatce. Tj. pokud tam jedno auto stojí protože dává přednost (to první vjelo do volné křižovatky), tak ten další už nevjíždí do volné křižovatky, tj. pokud vjede tak porušuje předpis. Celkem jednoznačně. Takže ten trotl co jel na zelenou až tak trotl nebyl, jen by nemusel až tak vychovávat. Trotl byl naopak ten co tam vjel a pak překážel uprostřed křižovatky (děkujeme za kolony)

Jízda křižovatkou, 22/3

Takhle. Po prostudování přesné citace o odbočování a jízdě křižovatkou musím za sebe změnit názor a dát za pravdu odchytové a ostatním, že teorie pouze o prvním vozidle může být za těchto okolností platná. Ovšem při případném sporu je potřeba brát v úvahu i logiku a hlavně precedenty, které jsou dostupné díky technologiím online obrazem z křižovatek. Takže já si myslím, že soudce by nad takovou úvahou mávnul rukou.

Domnívám se, že zákonodárci zvolili nešťastně citaci zákona a měli jistě na mysli najetí do křižovatky i ostatních vozidel tak, jak se běžně praktikuje.

Ono kdyby se to vzalo ad absurdum, tak by se vlastně křižovatkou nemělo vůbec projíždět nijak. Nikdo nikdy neví, jestli bude moci pokračovat v jízdě.

A z toho vyplývá další důležitá věc. Při případné nehodě nevykládejte nic policii. Oni by vás mohli (nejen v tomto případě), ve vašem dobrém úmyslu že jste v právu, na takových věcech "uvařit" ani nevíte jak.

A tady nezbývá - než souhlasit. *palec*

ernie, povedeme debatu klidně dále?

nesmí vjet do křižovatky...

Příklad, vjíždím do křižovatky s dalšími vozidly, tedy 2 a více, v pohodě, páč denně tak jezdím a vždy OK, ale jednou se cosi stane a to první vozidlo tam zastaví. Neřešme proč, ale zastaví, ale já, a ostatní, tam vjížděl v přesvědčení, že projedeme.

Takže první 2 a více aut vjíždělo v době, kdy bylo možno projet. Něco jiného je, jak se stává, že vozidla vjedou do křižovatky, přestože vidí že neprojedou a ještě ucpou křižovatku, že nemůžou projet ty, co můžou jet.

Ale dotaz zněl jinak, když vrazí vozidlo, které má volno, do vozidla které tam stojí. Jsem přesvědčen, že to odnese ten co vrazil do stojícího.

 

milane, ano. Pravděpodobně bude mít vinu ten, co vrazil do stojícího, přestože měl zelenou. Signál volno jej totiž nezbavuje odpovědnosti dodržovat bezpečnost provozu, samozřejmě. Naopak, pokud viděl, že jsou v křižovatce vozidla, tak právě porušil pravidlo o nevjíždění do křižovatky. Zcela souhlasím.

ernie, já to věděl, že my se shodneme,

Hezký víken bez nemocí.

odchycena*

@ernie děkuju.
Tak on ten případný spor bude spíš s policií.. třeba právě když uvíznete v křižovatce.. Právě i jeden z argumentů PČR byl v tom, že když to auto tam uvízne, tak do něj může někdo vletět a vzniknout nehoda a tam pak může být ten problém, že sice ste stál, ale můžete nést část viny..
Ona ta problémová formulace zákona je na více místech.. soudy naštěstí přihlíží i záměru, ale i tak..
Jinak s tou nehodou a vykládání policii máte naprostou pravdu.. ale asi se to snáz radí, než dělá...
@milancukrar jenže ono se dost často stává, že vozidla vjedou do křižovatky, kterou ucpou i při odbočování vlevo a hájí se tím, že odbočují vlevo, že můžou..
k tomu dotazu - já zas tak přesvědčený 100% nejsu.. protože:
"Například řidič autobusu, který odbočoval na křižovatce vlevo na zelenou, byl u soudu shledán vinným z těžkého ublížení na zdraví, i když protijedoucí auto vjelo do křižovatky na červenou. (Stejně tak může být spoluviníkem řidič, kterému vjelo do cesty vozidlo z vedlejší silnice.)"
a podobně.. takžeje klidně možný, že část viny ten, který uvízl v křižovatce nést může...
A docela hezky se ukázalo, že moje blábolení nemusí být tak úplně blábolení, že?

odchytová, ale to již zabíháme do detailu různých situací, které budou posuzovány pokaždé jinak.

Ale když napíšete: tak do něj může někdo vletět a vzniknout nehoda
tak je jasné, že za to může ten, co tam vletěl. Třeba nestačil zastavit vozidlo na vzdálenost...

Pak píšete o Stejně tak může být spoluviníkem řidič, kterému vjelo do cesty vozidlo z vedlejší silnice.
Četl jsem podobné rozsudky, ale jednou odsoudili řidiče, který jel po hlavní a jindy jen toho, co nedal přednost. Páč se k tomu vyjadřují znalci. Takže vytrhnou jen kousek textu, to nelze.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]