Nejste přihlášen/a.
Voda i po vypnutí motoru a zastavení pumpy pomalu cirkuluje. Je to fyzika.
Favorit to měl tak, že po vypnutí klíčku větrák ihned vypnul.
U Felicie je to stejné jako u Fabie 1. Je to lepší řešení, kdy je doběh větráku.
Studená voda je těžší a horká lehčí. Proto se to pomalu točí a obíhá. Motor se tak bez poškození dochladí.
Je to jedno z vylepšení na Škodovkách z toho roku vývoje.
Doplňuji, jak popsal Magdon. Termosifonové chlazení přirozenou cirkulací.
Už to někdo vysvětloval v předchozím dotazu - termostat je umístěný na výstupu z chladiče. Takže voda v motoru se sice nevychladí,ale mohla by vyvařit voda z chladiče
termostat jako čidlo pro spínání dochlazovacího ventilátoru .
Protože existuje setrvačnost. Motor je rozpálený a když se přestane chladit za jízdy, musí se dochladit ventilátorem. A ze školy víme (aspoň někteří), že zvýšení teploty vody, přináší také zvýšení tlaku. A zvýšení tlaku může poškodit i motor.
Co to tady plácáte o poškození motoru vlivem tlaku páry? Větší nesmysl jsem neslyšel. Ta pojistná přetlaková zátka na chladiči nebo na nádobce kapaliny je tam pro srandu králíkům? A i kdyby nebyla, tak logicky by dřív prdly hadice nebo pojistné zátky na bloku, než blok motoru nebo hlava...
Větrák se dotáčí, protože není důvod aby se kvůli dvěma minutám, co běží po zastavení auta vypínal.
Nehledejte logiku na odzkoušeném.jakou pak má logiku např. dochlazování turba? Máte jistotu že po zastavení čerpadla přestane chladící kapalina úplně cirkulovat?
Auto řeším uživatelsky a tak nějak spoléhám na to že to co má nebo nemá dělat někdo odzkoušel než to pustili do výroby.Nesnažil bych se za každou cenu sahat do něčeho co funguje jen proto že se mi o nelíbí...
nunici, většina nových aut má na doběh elektrické čerpadlo vody. Takový malý motorek na oběh. Felicie má velké trubky a hadice a jednoduchý systém vody. Tam by bylo elektrické doběhové čerpadlo zbytečné, ale nová auta majií několik výhřevů a odboček, ventilů a byl by problém se samotížným doběhem vody, tak mu pomáhá elektrická pumpička.
... A termostat je před vstupem do chladiče. Né na výstupu. Je to blbost, kdyby tomu bylo naopak. Motor by se v zimě neohřál a stále by ho chladič chladil.
Termostat je před chladičem a dle teploty vody motoru se rozhodne, zda pustí vodu na chladič nebo nechá běhat do radiátoru topení a zpět.
...
Bavili jsme se o termospínači, který spíná saharu (větráky na chladiči). Ten je na výstupní hadici z chladiče na tzv. vratce.
"...když se vypne motor, vypne se vodní pumpa a voda přestane motorem cirkulovat..."
Nepřestane. Přečtěte si něco o "termosifonovém chlazení". Díky základním fyzikálním zákonům bude voda pomalu proudit chladící soustavou až do vyrovnání teplot motoru a chladiče.
Měl jsem kdysi auto (Aero 30), které žádné čerpadlo nemělo (mimochodem nemělo ani vrtuli) a přesto se motor uchladil. Pravda, bylo na to potřeba cca 20 litrů vody v chladiči.
Já si myslím, že je to pozůstatek minulosti... Tak se to dříve používalo u Š105,120 atd.
Tehdy ventilátor spínal teplotní spínač na chladiči, dnes jsou ventilátory ovládány (obvykle) ŘJ motoru a ta se po vypnutí klíčku prostě vypne...
Když se vypne zapalování a ventilátor nejede nikde se nic nepřehřeje, to je blbost. Když se vypne motor, tak teplota opravdu stoupne, to se dá změřit, ale není to vůbec kritické. (měřeno). Kdyby, tak je tam expanzní nádoba s tlakovým ventilem. Moderní auta vypínají ventilátor normálně se zapalováním! A motorek v chladící soustavě není vůbec na dochlazování pokud tam vůbec je, ale zpravidla aby vháněl rychleji ohřátou vodu do větve topení topení, je to třeba u některých BMW, VW T4,5..
A asi o samocirkulaci bych taky docela polemizoval... Je to celkem tlakový systém s malým spádem a velkým průtočným odporem...
Jo a u Š105,120 se dělal vypínač jak na nouzové zapínání ventilátoru (teplotní spínač býval často vadný), tak i na vypínání, byla zkušenost, že se ventilátor nevypnul a vybila se baterie... To byl ve své době hit,,,
Jen tak pro zajímavost... U Mondea V6 2,5 ventilátor řídí ŘJ motoru a spíná při 106°C , toť servisní údaj...
Ono je to většinou tak že větrák běží už před vypnutím motoru protože při parkování se pomalu popojíždí a pak po vypnutí motoru je nějakou chvíly ještě na čidle pro větrák vysoká teplota a chvíly trvá než teplota klesne a vypne řídící obvod pro relé. Ono ani jednotky v autě se neuspí hned po vypnutí motoru ale chvíly to trvá.
Felicie je v tomhle jednoduchá tam čidlo spíná přímo napětí na větrák, tam stačí zahřát čidlo i při vypnutém motoru a větrák se zapne.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.