Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jaký smysl má zapnutý větrák chladiče po vypnutí motoru (Felicia)?

Od: zdenek2® odpovědí: 15 změna:
Vozy Felicia.
Co chladí větrák chladiče po vypnutí motoru?
Přeci vodní pumpa se netočí, tudíž voda motorem necirkuluje, motor se tedy nechladí. Větrák proto chladí jenom samotný chladič.
Ví někdo jaký tady byl konstrukční záměr se zapnutým větrákem po vypnutí motoru?
Podle mne, kdyby se po vypnutí motoru přerušil proud do větráku, tak by se nic nestalo.

 

 

15 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

2x

Voda i po vypnutí motoru a zastavení pumpy pomalu cirkuluje. Je to fyzika.

Favorit to měl tak, že po vypnutí klíčku větrák ihned vypnul.

U Felicie je to stejné jako u Fabie 1. Je to lepší řešení, kdy je doběh větráku.

Studená voda je těžší a horká lehčí. Proto se to pomalu točí a obíhá. Motor se tak bez poškození dochladí.

Je to jedno z vylepšení na Škodovkách z toho roku vývoje.


doplněno 30.08.20 21:39:

Doplňuji, jak popsal Magdon. Termosifonové chlazení přirozenou cirkulací.

publi.cz/...

 

hodnocení

0x

Už to někdo vysvětloval v předchozím dotazu - termostat je umístěný na výstupu z chladiče. Takže voda v motoru se sice nevychladí,ale mohla by vyvařit voda z chladiče


doplněno 27.08.20 12:45:

termostat jako čidlo pro spínání dochlazovacího ventilátoru .

hodnocení

Jak to myslíte "vyvařit voda z chladiče"?
Vyvařit může voda z hrnce na plotně, protože má pára kam unikat.
Po vypnutí motoru už se teplota v motoru nebude zvyšovat, ale zase zmizí chlazení proudem vzduchu, takže teplota horké vody v chladiči by se teoreticky mohla krátkodobě ještě zvýšit. Chladič nebo jiná část chladícího systému by v důsledku přeměny vody v páru mohl prasknout. To ale jen čistě teoreticky. Neumím odhadnout jestli zvýšení teploty kapaliny po zastavení může být opravdu kritické.
V každém případě ventilátor bez běžícího motoru začne dost vybíjet baterku (má tuším odběr kolem 5A).
Ono by stačilo, kdyby v systému chlazení byl jistící ventil, který by se při zvýšení tlaku nad kritickou hodnotu otevřel a přebytečná pára by tudy odešla. Úplně stejně jako v parním motoru.
Z tohoto důvodu si myslím, že běžící ventilátor po vypnutí motoru je zbytečnost. Asi je ale ve škodovkách zbytečností víc.

Protože existuje setrvačnost. Motor je rozpálený a když se přestane chladit za jízdy, musí se dochladit ventilátorem. A ze školy víme (aspoň někteří), že zvýšení teploty vody, přináší také zvýšení tlaku. A zvýšení tlaku může poškodit i motor.

Co to tady plácáte o poškození motoru vlivem tlaku páry? Větší nesmysl jsem neslyšel. Ta pojistná přetlaková zátka na chladiči nebo na nádobce kapaliny je tam pro srandu králíkům? A i kdyby nebyla, tak logicky by dřív prdly hadice nebo pojistné zátky na bloku, než blok motoru nebo hlava... *zed*

Větrák se dotáčí, protože není důvod aby se kvůli dvěma minutám, co běží po zastavení auta vypínal.

hodnocení

ferax: když se vypne motor, vypne se vodní pumpa a voda přestane motorem cirkulovat. Tudíž odpadne chlazení motoru proudem ochlazované kapaliny. Chlazení horké kapaliny, která zůstala stát v chladiči nemá po vypnutí motoru na teplotu motoru žádný vliv.
Jestliže tedy zvýšení teploty vody v motoru po vypnutí motoru nic špatného v chladícím systému nezpůsobí, proč by se měla chladit voda v rozpáleném chladiči samotném? Kolik té vody v chladiči je v poměru k celkovému množství vody v chladícím systému? Já si myslím, že malé.
Chlazení samotného chladiče po vypnutí cirkulace chladící kapaliny nemá logiku.

Nehledejte logiku na odzkoušeném.jakou pak má logiku např. dochlazování turba? Máte jistotu že po zastavení čerpadla přestane chladící kapalina úplně cirkulovat?

Auto řeším uživatelsky a tak nějak spoléhám na to že to co má nebo nemá dělat někdo odzkoušel než to pustili do výroby.Nesnažil bych se za každou cenu sahat do něčeho co funguje jen proto že se mi o nelíbí...

nunici, většina nových aut má na doběh elektrické čerpadlo vody. Takový malý motorek na oběh. Felicie má velké trubky a hadice a jednoduchý systém vody. Tam by bylo elektrické doběhové čerpadlo zbytečné, ale nová auta majií několik výhřevů a odboček, ventilů a byl by problém se samotížným doběhem vody, tak mu pomáhá elektrická pumpička.

... A termostat je před vstupem do chladiče. Né na výstupu. Je to blbost, kdyby tomu bylo naopak. Motor by se v zimě neohřál a stále by ho chladič chladil.

Termostat je před chladičem a dle teploty vody motoru se rozhodne, zda pustí vodu na chladič nebo nechá běhat do radiátoru topení a zpět.

...

Bavili jsme se o termospínači, který spíná saharu (větráky na chladiči). Ten je na výstupní hadici z chladiče na tzv. vratce.

"...když se vypne motor, vypne se vodní pumpa a voda přestane motorem cirkulovat..."
Nepřestane. Přečtěte si něco o "termosifonovém chlazení". Díky základním fyzikálním zákonům bude voda pomalu proudit chladící soustavou až do vyrovnání teplot motoru a chladiče.

Měl jsem kdysi auto (Aero 30), které žádné čerpadlo nemělo (mimochodem nemělo ani vrtuli) a přesto se motor uchladil. Pravda, bylo na to potřeba cca 20 litrů vody v chladiči.

 

ladis*
hodnocení

0x

Proste se to behem par sekund narazove ochladi dle termostatu, pokud je voda prehrata, dela to tak prece kazde auto. Ano nic by se pravdepodobne nestalo, ale je to pojistka.

 

kare
hodnocení

0x
Vaše "logické" úvahy a naprosté ignorování odpovědí rádců vedou k jedinému. Vzpomenete si třeba, že Trabant a Fiat 126p (Maluch) byl chlazen vzduchem.(Když už i Felicii plete s parní lokomotivou)
Tak proč vůbec dávat do Felicie vodu, že? :)

 

hodnocení

0x

Já si myslím, že je to pozůstatek minulosti... Tak se to dříve používalo u Š105,120 atd.

Tehdy ventilátor spínal teplotní spínač na chladiči, dnes jsou ventilátory ovládány (obvykle) ŘJ motoru a ta se po vypnutí klíčku prostě vypne...

Když se vypne zapalování a ventilátor nejede nikde se nic nepřehřeje, to je blbost. Když se vypne motor, tak teplota opravdu stoupne, to se dá změřit, ale není to vůbec kritické. (měřeno). Kdyby, tak je tam expanzní nádoba s tlakovým ventilem. Moderní auta vypínají ventilátor normálně se zapalováním! A motorek v chladící soustavě není vůbec na dochlazování pokud tam vůbec je, ale zpravidla aby vháněl rychleji ohřátou vodu do větve topení topení, je to třeba u některých BMW, VW T4,5..

A asi o samocirkulaci bych taky docela polemizoval... Je to celkem tlakový systém s malým spádem a velkým průtočným odporem...

Jo a u Š105,120 se dělal vypínač jak na nouzové zapínání ventilátoru (teplotní spínač býval často vadný), tak i na vypínání, byla zkušenost, že se ventilátor nevypnul a vybila se baterie... To byl ve své době hit,,,

Jen tak pro zajímavost... U Mondea V6 2,5 ventilátor řídí ŘJ motoru a spíná při 106°C , toť servisní údaj...

 

hodnocení

0x

Ono je to většinou tak že větrák běží už před vypnutím motoru protože při parkování se pomalu popojíždí a pak po vypnutí motoru je nějakou chvíly ještě na čidle pro větrák vysoká teplota a chvíly trvá než teplota klesne a vypne řídící obvod pro relé. Ono ani jednotky v autě se neuspí hned po vypnutí motoru ale chvíly to trvá.

Felicie je v tomhle jednoduchá tam čidlo spíná přímo napětí na větrák, tam stačí zahřát čidlo i při vypnutém motoru a větrák se zapne.

Ale díky tomu to čidlo odchází a trpí na vysoké proudy větráku. Proto je lepší vřadit relé, aby bimetalový kontakt v čidle netrpěl.

Většina lidí termospínač mění, až když se řeší fouklé těsnění pod hlavou a proč fouklo. Buď k vůli termostatu nebo větráku či termospínači.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]