Nejste přihlášen/a.
Ventilátor chladiče (tzv. sahara) ovládá tepelný spínač. Upevňuje jej závit, zalitý v plastu pravé komory chladiče a těsní nepružný pertinaxový kroužek, proto vlivem pnutí při různých teplotách bývá za čas uvolněn a teče kolem těsnění. Spínač Metra Šumperk TH 490 (spíná při 94 - 99 °C v měřícím místě, tedy při zhruba 110-115 °C motoru, tolik vám ukazujje, vypíná při více než 88 °C, životnost 30000 sepnutí, snese 16 A při 12 V), těsněný pertinaxovým kroužkem, občas odchází, je proto vhodné mít jej přemostěný přes relé s ovládáním z kabiny. Zvláště v létě při stání na křižovatkách lze díky mechanickému ovládání pohodlně udržet teplotu kapaliny na 90 °C i s použitím 55 W čtyřlopatkového ventilátoru PAL. Stačí při zastavování na křižovatce ventilátor zapnout, případně jej mít zapnutý při celém průjezdu městem, či stání nebo přískocích v koloně.
Pokud chcete, aby spínač sepnul při nižší teplotě v měřícím místě, lze užít typ Metra Šumperk TH 470.1 (spíná při 82 - 88 °C v měřícím místě, tedy při zhruba 95-100 °C motoru, vypíná při více než 77 °C, životnost 10000 sepnutí, snese 8 A při 12 V), určený původně pro litinové hlavy. Řešení je otestováno delším provozem jako plně funkční a vyhovující.
Toto a mnoho dalš/...i o Octavii popsal JMJM... termostat TH 490 a další termostat TH 470.1... odsud
Pokud vlastníte Felici, na odkazu je popsáno hodně věcí, které můžete opravit nebo se o vozidle alespoň více dovědět...psal to zapálený feliciák...tak to vidím já...
Jestli je 90° nebo 110°C tak to je motoru celkem šumák.
Auta posledních 20 let stejně ukazují ručičku na 90° pro teploty 75-115°C pokud se nepletu, právě proto, aby uživatelé nebyli vyhoukaní, novější auta už ani ručičku nemají.
ventilátor v normálním provozu nemá co spínat, to je pojistka. Typicky se spíná, když se nejede a stojí se.
Větrák by se v normálním provozu neměl sepnout.Něco jiného je jízda ve 30°C v koloně.
Termostat NEOTVÍRÁ při 90° ale za normálních podmínek UDRŽUJE 90° a tím brání provozu se studeným motorem.
Takže pokud za normálního provozu spíná ventilátor, je něco špatně na termostatu.
Asi stál v koloně a nechladil náporem. Na volnoběh se taky vodní pumpa točí pomalu.
Čidlo je hned u motoru na termostatu.
Spínač větráku měří ochlazenou vodu na výstupu z chladiče.
Proč to tak Škodovka navrhla nechápu, ale je to tak.
Š120 s motorem v zadu a chladičem s termospínačem vpředu měla problémy s přehříváním běžně, protože než voda z motoru dotekla do chladiče, kde se ochladila a pak u chladiče na výstupu měla dosáhnout teploty sepnutá sahary, tak se už motor mohl krásně upéct. Hlavně ve vedrech, s blbě namíchanou kapalinou (fridex nemá zrovna nejlepší přenos tepla a s malými otáčkami motoru volnoběhu, kdy na klíňák je menší řemenice vodní pumpy, než měla Felicia MPi a monotronic.
Tam to vyřešili termospínačem, který sepl při nižší teplotě (tuším 88C místo 97 u Fav/Fel).
...
Felicie s klimatizací 1.3MPi mají dvoustupňové čidlo a dvourychlsotní větrák koncepce VW a velkou saharu (kryt). Už na první stupeň sepnou při 88C.
Takže tuning v podobě čidla z Š120 je zcela vpořádku a není na škodu.
...
Š120 měli na vývoz i chladič oleje k vůli přehřívání.
Teplota na budíku je spíš orientační a ukazuje teplotu jinde, než kde je umístěno čidlo pro sepnutí sahary. Bohužel to tak Favority a Felicie mají, že sahara spíná až trochu později, tuším při 102 stupních na chladiči.
Spíš bych řešila, jak ke zvýšení teploty došlo, za jízdy nebo při krátkém stání by k tomu dojít nemělo. Při delším stání, třeba v koloně, to je v pořádku.
Nezabývejte se nesmysly! Čidlo větráku chladiče spíná tak, aby nedošlo k přehřátí motoru. Takže pokud je v pořádku, spíná tak, jak má, pokud je vadné, teplota přesáhne povolenou mez a je třeba ho vyměnit. Toto čidlo obvykle buď funguje, nebo nefunguje. Takže konkrétní spínací teplota není podstatná a při poruše čidla (nespíná ventilátor) je třeba ho vyměnit.
Mám najeto 120 000 s Felinou z roku 2001 a v naprosto funkčním stavu. A stejně mě znervózňovalo, že teplota leze přes půlu na 100C.
Mám větší klid, když mám tento spínač Metra CZ, jak píše nonek, pro Š120.
Poznáš ho podle Fastonů blízko u sebe a bez ohrádky.
Do roku 99 Feliny používají pro připojení čidla Fastony 6,3, takže je to přímou náhradou s lepším chlazením.
Vřele doporučuji, protože přehřívání namáhá víc hlavu a těsnění, které foukne.
Moderní auta mají rafiku utlumenou elektronicky, takže máš stále 90C a až při krizi vyletí na 110C, takže k prdu. Buď rád za Felinu, kde je budík online a ukazuje zkutečné hodnoty i dle diagu.
Takže určitě origo čidlo Metra CZ na Š120,130,...
Zkuste očistit šestihran, bude tam označení, minimálně číslem...použijte ke čtení zrcátko...tam, kde nevidíte,,,případně vyšroubovat...a podle toho se už dá najít typ. Jinak vzhledově jsou si různé typy podobné...
Plast na čidle pod konektorem míval u každé tepelné hodnoty jinou barvu.Jen nevím jestli to stále platí ...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.