Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Řazení v zatáčce

Od: raze odpovědí: 10 změna:
Zdravím,
dělám teď autoškolu a není mi úplně jasná jedna věc, to jest řazení v zatáčce. Vím, že bych měl mít ideální rychlost a zařazený správný rychlostní stupeň už před zatáčkou, ale pokud například musím před (světelnou) křižovatkou zastavit a rozjíždím se na jedničku, mám tu zatáčku už projet teda na jedničku, nebo během zatáčení tam dát dvojku (a zatáčet jednou rukou)?

 

 

10 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

3x
avatar milancukrar

Ze začátku pomalu, podle toho, jak to zvládnete. Po čase budete tahat volant jednou rukou a při tom řadit. Je to o zkušenostech.

 

smode*
hodnocení

2x
Dobrý den. Samozřejmě je nutné se naučit řadit potřebný rychlostní stupeň i během zatáčení. Tedy (např. zatáčka vpravo): Rozjedete se na 1, volant držíte oběma rukama. Ve vhodném okamžiku při potřebě zrychlit v zatáčce vpravo na moment podržíte volant jen jednou rukou (bude mít v té chvíli tendenci vracet se "rovně" a Vy jej jemným prokluzováním doleva - pokud je třeba již vyrovnávat zatáčku otáčením vlevo - nebo pevným úchopem a otáčením vpravo nasměrujete žádaným směrem) a zařadíte stupeň 2. Ihned poté oběma rukama vyrovnáte zatáčku vpravo otáčením volantu vlevo abyste jel za křižovatkou rovně. Zní to možná složitě, ale jakmile se do toho dostanete budete to považovat za triviální samozřejmost.

 

hodnocení

0x

V křižovatkách to snad neplatí, ale při průjezdu zatáčkou někde na okresce se ti to může vymstít, protože při přeřazení se změní otáčky motoru a to tak rychle, jak citlivě pouštíš spojku a vyrovnáš rozdíl otáček plynem (pokud rozdíl otáček plynovým pedálem nevyrovnáš, tak ti motor mírně přibrzdí při podřazování a to je v zatáčce na mokru nebezpečné, protože ti ujedou kola a klouznou).

 

mathew
hodnocení

0x

Řadit můžeš, kde chceš. Vyjímka je pokud jedeš po ledu/sněhu pak je lepší v zatáčce neřadit. Pokud dostaneš na mokru smyk v zatáčce, protože jsi řadil jak gumidek tak by bylo dobré příště zpomalit a nebo si koupit lepší gumy a ne ty z Číny co sice vydrží 500 tisíc km, ale kloužou i na suchu;) Při normální jízdě na normálních gumách se to totiž s běžným autem nemůže stát...

Jeď na Barumech pravoúhlou zatáčku na křižovatce ve 30km/h s čerstvým sněhem a okolní teplotou -3C a uvidíš, že je to snadné a nemusíš ani závodit. ;)

A bez ASR a ESP pochopitelně.

asd1

To platí pokud máš moderní oturbenej litrovej tříhrnek, kterej motorem prakticky nebrzdí. Když to uděláš s dvoulitrovou naftovou atmosférou, tak kola utrhneš na suchu *smich* (pokud nemáš motorem srovnaný otáčky odpovídající převodu a rychlosti). Na sněhu/ ledu je to utrhnutí samozřejmě nejpravděpodobnější, někdy stačí jen v zatáčce ubrat plyn a kola se protáčejí = sune se to rovně (opět klasicky silná naftová atmoséra)

Autoškola = ptej se instruktora, je tam od toho aby ti to vysvětlil..

Obecně platí v zatáčce se neřadí. Ale často je potřeba řadit i v zatáčce, má to svoje pravidla (obecně "neškubat" motorem při puštění spojky = plynem srovnat otáčky). Čím rychleji jedeš tím důležitější je umět v zatáčce správně řadit. (nejen)

mathew

Vidím, že ani jeden z vás nechápe ani krátký text.*modla*

... protože jsi řadil jak gumidek

Tazatel ještě neřadil. Jen se ptá.

Já tak taky neřadil, jen popsal situaci, jak by se vůz choval.

...

Text jsem pochopil, ale byl tak hrozně napsán, že jsem ho musel číst 4x a doplnil své stanovisko.

****

Při normální jízdě na normálních gumách se to totiž s běžným autem nemůže stát...

K normální jízdě patří i krizové brždění (spadne strom na cestu, ožralý motorista ti vjede před čumák do protisměru, vběhne srnec, atd... takže normální? co je normální? Normální je předvídat, mít kvalitní gumy (na tom se shodnem všichni) a jezdit tak, aby auto nešlo do smyku (čili bezpečně).

 

hodnocení

0x

Na jedničku můžeš jet tak maximálně za traktorem do prudkého kopce.

Jinak po rozjetí na jedničku řadíš ihned dvojku.

A pokud nemáš zkušenosti, tak se zatím snaž v zatáčce neřadit. Měj už před zatáčkou zařazenou vhodnou rychlost a tou zatáčku projeď.

Ale od toho děláš autoškolu, aby ses toto všechno naučil nebo se zeptal instruktora, který sedí vedle tebe v autě.

 

mak*
hodnocení

0x

V zatáčce neřadí ani Niki Lauda :). Ty 3m v křížovatce na jedničku, pak dát dvojku.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]