Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
potřeboval bych poradit. Stala mi taková věc u Felicie 1.3MPI. Dnes ráno cestou do práce i z práce vše OK, ale na mezizastávce v obchodě se mi po návratu nepodařilo nastartovat auto. Baterie vybitá nebyla a není, ale auto nic. Po hodině jsem zkontroloval pojistku č.4 - modrá 15A a vyměnil za druhou, ale taky nic, takže jsem ji zase vrátil. Poklepal relátka v pojistkové skříňce, protože jsem nevěděl které je určeno ke startování, a na alternátoru poklepal tu malou "destičku" jak z ní vede konektor. Pak mě ještě napadlo s autem popojet asi 10cm uvolněním ruční brzdy. Poté se auto chytlo a nastartovalo. Netuší prosím někdo čím to může být, co odchází a na co si dát pozor? Co případně "preventivně" vyměnit při popisu tohoto problému? Nerad bych aby mě auto nechalo ve štychu. Děkuji za případnou radu.
Zkontrolujte vpodstatě tyto věci.
Šedé relé X na odlehčení elektriky (odpojuje při startování všechny spotřebiče až na obrysová světla a varovná světla).
Dále pak cívku startéru (má uvnitř výkonový kontakt).Nedá se rozebrat, takže vyměnit za origo Magneton cca 500kč.
Pak spínací skříňka a pozor na zapojení. Poslední poloha má dva kontakty (start). Na cívku startéru je 50 kontakt a na kontrolku brzd TEST kontakt 16 na vnitřku (jinak ty hlavní kontakty po obvodu spínačky).
Hodně lidí ty dva přehodí a díky velkým proudům z cívky startéru kontakt 16 shoří a nejde startovat).
Kontakt s žlutým drátem do cívky startéru (oxidace Fastonu 6,3mm).
Pozor, tento drát není jištěn pojistkou a může při zkratu hořet. Při odpojení od cívky startéru nesmí jít elektrika v autě a po zapojení tohoto drátu na kostru, pojede vše (tak se testuje funkce relé X).
...
Princip u felicie je ten, že šedé relé X má přivedeno + na svou spínací cívku a mínus vede na cívku startéru (žlutý drát s Fastonem 6,3mm). Pokud je startér v klidu, tak relé X je ukostřeno a funguje elektrika v celém autě, jak má. Pokud je spínačkou přivedeno na žlutý drát startéru +, tak cívka startéru sepne a roztáčí se startér. Relé X ovšem v tento moment nemá ukostření a odpadne. Díky tomu odpojí zbytečné spotřebiče. Je tedy odlehčovací, aby baterku ždímal jen startér a ne světla nebo stěrače či výhřev skla nebo rádio.
Proto i zhasnou světla při startování (není to poklesem napětí, ale odpojením reletem.
Feldám zdar!
Proč?
Stačí třísknout kapotou nebo šáhnout na svazky a kontakt, který blbne naráz opět vodí. Taky zahrkal spínačkou, když se pokoušel znovu startovat. Ošoupal kontakty a znovu to de.
My si sice myslíme, že to je pohybem celého auta, ale klidně to může být i něco jiného.
Tohle jsou podstatné věci, které je potřeba projít. Pokud má auto najeto do 100 - 120t km, tak bych startér neřešil a cívku neměnil. Ani spínačku.
Zaměřil bych se na to ukostření motoru a kontakt s žlutým drátem do cívky startéru.
Hodně napoví už to, zda po otevření kapoty motor je jako voňavka s Fabriky a nebo auto zabahněno a zašlé všude šmírem jako po povodni nebo jako kdyby jezdilo ally po poli a lese v bahně.
Nevíme nic a od PC je lepší poradit všechny možnosti.
Samosebou to klidně může být i ten tvůj pásek, pokud ho má. Ale ani první MPi (začal rok 97 - 2001) ho nemají.
Gumidku, neblbni! Když po pohnutí s autem pak jde nastartovat, tak to na 99% není ani jedna z tebou uváděných závad!
Gumídku, jsi zkušený praktik. Nebudu ti oponovat. Ale za cca 45 let, co jsem se zabýval auty a měl Favority a Felicie, jsem se setkal pouze s tím, co zde uvádím. Pochopitelně v příslušných souvislostech. Vadnou spínací skříňku a vadnou cívku na startéru jsem pochopitelně poznal také.
Takže stejně vyhledání závady zůstává na tazateli. Námětů dostal dost
Zkontroluj uzemnění motoru ke karoserii. U Felicií velmi rádo zlobí - přeruší se.
@gumidek: Máš pravdu. Ovšem u Feldy BMM to bylo jako u Favorita, měl jsem kdysi tuhle závadu na své Feldě. U MPI by to hrozit nemělo. Pak už je tedy fakt na řadě startér.
satame, to se dělo u Favorita, kde byl propojovací pásek měděné šály z převodovky k nápravnici.
Feliny už mají mínusový kabel z baterky na domek tlumiče a dál pokračuje na blok motoru. Nesmrtelné řešení.
Gumidek podrobně OK. Já jenom heslovitě.
Pokud při otočení klíče pro start cvaká u startéru- vadný spánací kontakt startéru, případně "visí" kartáč u startéru. Demontž a očistění (výměna) kontaktů spinače, demontáž startéru a výměna uhlíků.
Pokud ne, závada v elektrice k cívce (spínací skříňka, pojistky,relátko, ukostření). Dohledat zkoušečkou (detaily nelze specifikovat).
I kartáč může viset, ale je to ojedinělé. Ty magnetony s reduktorem hodně vydrží. Kontakty moc čistit nejde. Musel by poškodit pertl, který drží to černé víko s připojovacími šrouby.
Ale kdesi jsem viděl i náhradní díl tohoto víka, takže to nemožné nebude, ale vyměnil bych celou cívku (tedy pokud je to ní).
Děkuji všem za zajímavé postřehy. Ale stejně zatím netuším čím by to mohlo být. Možná ta cívka - vyměnit? Lze to bez odmontování starteru? Jednoduše v domácích podmínkách? Nebo se musí sundat celý startér? Nebo mě ještě napadlo - nemůže zlobit i Hallův snímač?
Nejsem odborník, takže se jen laicky pídím co případně koupit a vyměnit...
Díky.
Akorát, že od včera x úspěšných pokusů o nastartování... na první dobrou. Tak nevím, co to mohlo (může) být.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.