Nejste přihlášen/a.
Přední mlhovky nejsou povinné a ani jejich nefunkčnost asi nezajímá STK - technik mi řekl i když nebudou svítit není to závada. Zato zadní jsou povinné.
Když jsem měl žigulíka
2103 tak na každá světla jsem měl samostatný vypínač - kutilská úprava předchzího majitele.
V roce výroby toho vozu nebyly mlhovky ještě povinné. Navíc když jsem měl zapnutá dálková světla a zapnul jsem přední mlhovky tak se mě automaticky přepnuly na potkávací.
Nyní u jedničkové fabie jsou jak přední tak i zadní ovládáné jedním vypínačem povytažením do první nebo do druhé polohy.
Povytažením do první polohy se zapnou přední a do druhé zadní, takže samostatně zadní nelze zapnout.
Domníval jsem se, že se to zapíná v obráceném pořadí.
A domnívám se, že pokud budu mít zapnuté přední mlhovky půjdou zapnou dálková světla.
Je tedy určeno pořadí a nebo je to jedno. Akorát jsem se dočetl, že zákon nám přikazuje abychom byli vidět ale jestli vidíme a nebo tak je mu to jedno.
Předními svítit nemusím, zadními ano (samozřejmě v mlze). Z toho vyplývá, že logické pořadí by mělo být - obrysovky (případně potkávačky) - zadní mlhovky - přední mlhovky. Často to ale bývá obráceně a nikdy to nikomu nevadilo.
Co se týká funkčnosti předních mlhovek, tak jsou sice nepovinné, ale pokud na autě jsou namontované, musí být funkční. Na STK by nefunkčnost asi prošla, ale určitě by to mělo být zapsáno v protokolu jako závada.
Třeba Favorit nebo felicie mají na každý druh světla samostatný vypínač. Aby byla určena posloupnost rozsvěcování dle zákona (aby někdo nesvítil zadní mlhovkou bez obrysových a tlumených světel), tak je to zajištěno logikou relátek. Pokud nesvítí tlumená, tak na relátko nejde proud a spínač mlhovky i když je zmáčknut, tak relé světlo mlhovky nesepne.
Aby se ušetřilo na relátkách, tak se vymyslel sdružený spínač. Jak jednoduché, že?
no ale je hodne novejsich aut ( nez treba ta felicie ) kde staci zapnout parkovacky a jdou zapnout i mlhovky, tlumene nemusi svitit
Předpokládám že je to z důvodu aby šla zadní mlhovka vypnout a neoslňovala když jede někdo za vámi.
Nefunkční přední mlhovky jsou závada A takže někdy je technici ani nezkouší protože třeba ani neví jak je u méně obviklého auta zapnout a nechtějí se ztrapnit a pokud zjistí že nejdou tak se to zapíše do protokolu ale nemá vliv na platnost STK.
Já jsem zažil kdy se ztrapnil na STK mladý technik když mě kontroloval starého žigulíka.
Řekl, že vzadu něco nesvítí - já jsem zjistil, že nemá "pořádně zapnuté zapalování.
Ono u žigulíku z vypnutého do zapnutého zapalování se klíček musel otočit o 90° a ze zamknutého řízení dokonce o 180°.
Navíc spínací skříňka nebyla napravo od volanku jak je to např. u škodovek ale nalevo, takže se neovládala pravou, ale levou rukou.
A ještě mi řekl ať si nechám nebo si vyměním spínací skříňku.
Nevěděl totiž že pro odemknutí volantu a pro další zapnutí zapalování se klíček musí vždy otočit o 90°..
Já jsem zažil technika, který mi řekl, že brzdová světla mi svítí místo mlhových a opačně. Blbec.
Ono totiž u Fabie jsou brzdová světla ve světlometu nahoře a mlhové dole společně s obrysovým.
U Felicie je dole obrysové s brzdovým a nahoře dvě mlhovky.
U mě se technik 5min marně pokoušel otevřít kapotu taháním za OBD port protože páčka na kapotu je až za ním a utopena a nakonec to teda vzdal a přišel za mnou jako by nic a že mám otevřít kapotu
Tak přemýšlím, jestli jsem jediná, kdo občas v noci na prázdných cestách mezi vesnicemi používá, předpisům navzdory, dálková světla současně s předními mlhovkami, a tak jsem jediná, komu tohle "obrácené" pořadí nebo dva samostatné spínače vyhovují...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.