Nejste přihlášen/a.
$17 odst.4
Řidič předjížděného vozidla nesmí zvyšovat rychlost jízdy ani jinak bránit předjíždění.
Chápu to tak, že pokud je řidič předjížděn nesmí zvyšovat rychlost jízdy,
Ale častěji se děje toto:
Řidič prvního vozidla opustí obec a začne zrychlovat, za ním jedoucí vozidlo které za ním jelo v obci ho po několika stovkách mertů dostihne a začne toto zrychlující vozidlo předjíždět protože toto první vozidlo ještě nedosáhlo 90Km a to druhé vozidlo dokáže zrychlit mnohem rychleji protože má mnohem výkonnější motor.
To má to první vozidlo přestat zrychlovat když ho to druhé začne předjíždět?
Např. první jede fabie 1.2HTP a to druhé je oktávka 1,9TDI - v obci oba jedou 50 ale za obcí ta první když na to šlápne tak se začne pomalu rozjíždět a to druhé vozidlo "vystřelí".
Dobrý den. Chápete to správně. Navíc když za mnou jede "dělo" co se viditelně chystá být co nevidět přede mnou, často nejen že nezvýším rychlost, ale snížím ji a ještě bliknu ve vhodném okamžiku pravou směrovkou aby řidič za mnou věděl že o něm vím a že mě může bezpečně předjet. Bohužel jsou i řidiči kteří to jako já zdaleka nedělají, začnou zběsile zrychlovat a vůbec si neuvědomují že svým počínáním neohrožují jen protijedoucí vozidla a vozidlo řidiče který předjíždí, ale i sebe.
Viděl bych to spíše takto:
Řidič předjížděného vozidla nesmí zvyšovat rychlost jízdy ani jinak bránit předjíždění.
Tedy implicitně řidič může zvyšovat rychlost jízdy jen v případě, že tím nebrání předjíždění. Což lze předpokládat u vozidel s velmi rozdílnou akcelerací, kdy řidiči předjíždějícho vozidla je v podstatě jedno, zda předjížděné (slabší) vozidlo zrychluje nebo nezrychluje. Ovšem v případě, že by rozdíl v akceleraci obou vozidel byl minimální, musí řidič předjížděného vozidla přestat zrychlovat a umožnit předjíždějícímu dokončit předjíždění.
Ale ve většině případů tomu tak není.
Sám jsem zažil případ kdy z vedlejší mimo obec najíždím na hlavní a za mnou porsche - myslíte, že čekal až zrychlím na 90 - v okamžiku když jsem přeřazoval z 2 na 3 tak kolem mne proletěl jak "blesk" a ztratil se v první zatáčce.
@mikihans, nevím, které HTP a v jakém vozu má kdo z nás na mysli, ale 50-90 za "pár sekund" je s 1.2 HTP 40 kW Fabií nebo 51 kW Roomsterem ve většině případů nereálné, tedy normální, každodenní jízdou. Na plný plyn a s trojkou v omezovači to možná 90 pojede, nevím. Jinak ale stačí protivítr + naložené auto / prudký kopec / naložené auto a kopec / ... a řidič je rád, že alespoň nezpomaluje.
I když se přiznávám, že slavovy otázky taky úplně nechápu. Předpisy se prostě porušovaly, porušují a budou porušovat, striktně podle předpisů dlouhodobě jezdit nejde.
Tak třeba Fabia 1.2 40 kW z 50 na 90 kolem 12 sekund (dle videa na youtube). No v 90 to má na trojku od omezovače ještě hodně daleko To teda žádný dělo není, ale stejně je to hlavně o řidiči, protože hodně jich neumí využívat výkon svého auta. Bojí se z pro mě neznámého důvodu pravý pedál pořádně zmáčknout a motor trochu vytočit, když je to potřeba. Vidím to často hlavně na připojovacích pruzích. Zajímavé že se 40 kW Favoritem jsem vůbec neměl problém dosáhnout během připojováku normální rychlosti a zařadit se plynule mezi ostatní auta. To stejné vjet na hlavní silnici, aniž bych někoho zdržoval. Někteří jsou ale schopni se na rychlostní silnici nebo dálnici připojit v padesáti.
Zná někdo připojvací pruh u brněnského Globusu, od kruhového objezdu nahoru na 43 směr Svitavy? S dvoutunovou dodávkou a 110 kW mám nahoře na konci připojováku tacho 120. Přesto skoro pokaždé když jedu okolo, někdo se tam s normálním osobákem připojuje v rychlostech kolem 50-60 mezi auta co jedou 110...
Já to tam znám a občas tudy jezdím.
Do toho kopce s 50Kw jedu na dvojku ve 4000 otáčkách přeřazuji na 3 ještě v tom kopci při napojení už dávám 4 a 5 dávám až skoro u té benziny.
A jsoui tací když mají volno v levém pruhu tak do něho nepřejedou aby se ten co najíždí z připojovacího mohl do průběžného zařadit.
Cha, doufám, že to tu nečte nějaký orgán a nebude pak na nás číhat.
Když mě někdo předjíždí, nebráním mu v tom. To ale neznamená, že hned budu ubírat. Když už zrychluju a za mnou se rozhodne mě předjet, tak, je-li to bezpečné, nepřestávám zrychlovat; však věděl, že zrychluji a přesto se mě rozhodl předjet, tak na to určitě má. Ovšem když mě předjíždí blbec v nevhodnou chvíli, radši i zpomalím a ještě uhnu.
Jedna věc je striktně právnický výklad, jiná věc je praktická aplikace.
Jestliže je rozdíl ve výkonu obou aut značný, tak mírně zrychlující první vozidlo nebrání v předjíždění prudce akcelerujícímu druhému. Ano, možná mu tím prodlouží manévr o pár desítek metrů, ale na druhou stranu, řidič druhého vozidla musí předvídat i to, že vozidlo před ním po výjezdu z obce bude zrychlovat, a přizpůsobit tomu svůj záměr.
Já třeba při výjezdu z obce prakticky nepředjíždím, protože vím, že ten přede mnou stejně zrychlí.
Ano, podle předpisu, jakmile zjistí, že ho někdo předjíždí, musí přestat zrychlovat. Takže Správně by měl pokračovat 50km/h, dokud ho to auto nepředjede (oni ti nedočkavci začínají většinou předjíždět už na konci obce), jenže to už ho bude předjíždět další auto, a pak další a další.. a už nikdy nezrychlí na 90km/h. Ale může také nezjistit, že je předjížděn a předjíždějící naopak musí předpokládat, že po skončení omezení začne auto před ním zrychlovat.
Toto je dle mého názoru v zákonu nedořešeno, stačil by dodatek např. "mimo případů, kdy lze předpokládat, že bude zrychlovat".
Pokud všichni budou předpokládat a hlavně se všichni budou chovat rozumně, pak je ten navržený dodatek k ničemu. V opačném případě by musel být nějaký dodatek snad ke každé větě zákona
také platí, že se nesmí předjíždět, jestliže by se řidič nemohl bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodlá předjet...a pochybuji o tom, že když řidič 1.9 TDi 96kw uvidí ve zpětném zrcátku, že se jej snaží předjet fabie 1.0 MPi,.která sice dává znamení o změně směru jízdy, jede v levém pruhu ale ztrácí se mu při výjezdu z obce ve zpěrném zrcátku, protože ten motor prostě nejede, že sundá nohu z plynu a pojede 29 sekund konstatntní rychkostí a bude vyčkávat než se fabie rozjede
Je to přesně tak, jak píšete. Když řidič alespoň trochu dodržuje v obci povolenou rychlost, tak se za ním utvoří kolona, která jej 100 metrů před koncem obce začne předjíždět. V delší obci a za většího provozu je to klidně i víc jak 20 aut. Když jej potom všichni předjíždějí a on jede jen 55 km/hod, tak se stává překážkou v provozu a vzniká tak tím, že on dodržuje předpisy, nebezpečná situace ohrožující bezpečnost provozu - a tím zároveň porušuje předpisy, protože pomalou jízdou druhé ohrožuje.
Mezi známími řidiči se často setkávám s přesvědčením, že ti, kdo v obci dodržují rychlost, jsou pro ostatní překážkou v provozu a tím druhé ohrožují, protože je nutí předjíždět. Například švagr se rozčiloval, že v obci, kde není radar, řidiči jedou "jen" 70 km/hod - on v takové obci jezdí 80.
Kdyby řidiči dodržovali předpisy a zároveň používali rozum, tak by problémů a nehod značně ubylo.
Jojo...proto je to o konkrétní situaci. Tvoje popisovaná dituace je jiná, tam nemám důvod zrychlovat a jak říkáš tak ani zpomalovat.
Někdy jsou to tzv. sedmdesátníci.Nemá to nic společného s věkem,ale buď jim to víc nejede nebo neumí řadit.Taky občas pár takových potkávám, přes obec mě prostě musí předjet ale na následné rovince si poctviě udržují svých stabilních 68
Zažil jsem několirát případ na dálnici když kamión předjížděl kamión - rozdíl rychlosti cca 2 - 3 km - až byl na jeho úrovni tak se znovu začal zařazovat zpátky protože začínalo mírné stoupání a ten co předjžděl byl asi naložený a ten druhý prázdný - proč ten co byl předjížděn nezpomalil aby ho mohl předjet - za tu dobu se v pravém pruhu utvořila kolona asi 30 aut.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.