Dobrý den, měl bych dotaz jestli je normální vjet na hlavní komunikaci z vedlejší komunikace do prostřed silnice (vyšrafovanou část pomyslný ostrůvek a potom dát přednost vozidlům a následně se přiřadit, všiml jsem si, že to praktikují v Německu, Polsku běžně, obzvlášť když ta komunikace má 2 pruhy v jednom směru a 2 v druhém směru (jinak to tam nejde čekat protože jinak nejde odbočit doleva bez počkání v pomyslném ostrůvku. Kdyby se mělo čekat až nikdo nepojede zleva a zprava tak se nejde dočkat, protože je silný provoz a nekdy i není vidět skrz svodidla. Když nikdo nejede zleva vjedou do prostřed kde je ostrůvek vozidlo postaví bokem aby nepřekáželi a jak je možnost se přiřadit tak jedou. Je to v pořádku? Už jsem to viděl i u nás v Česku myslím si, že je to velké riziko obzvlášť když někdo bude předjíždět,dát přednost zleva vjet na prostřed ostruvek bílé namalovaný a potom se přiřadit je to legální, popřípadě jaký přestupek. Omlouvám se za chaoticky napsané, případně za hrubky píšu z mobilu. Děkuji, klidný večer všem
Na vyšrafované části křižovatky nemáš co dělat a policie to posuzuje jako přejetí plné čáry při předjíždění. A to jestli můžeš vjet do křižovatky a tam stát řeší paragraf který ti zakazuje vjet do křižovatky pokud nemáš jistotu že budeš moct pokračovat a dokončit manévr tak abys neomezil jiné řidiče. To že je praxe kolikrát jiná nemění nic na tom že za to můžeš dostat pokutu.
Možná by tuto situaci bylo možné připustit z hlediska plynulosti provozu na PK. Ovšem může dojít k situaci, kdy vozidlo na hlavní silnici bude odbočovat vlevo a přitom mu uprostřed v pomyslném "ostrůvku" bude překážet vozidlo, které přijelo z vedlejší a čeká na zařazení. Tzn., že řidič vozidla na vedlejší komunikaci nedal přednost vozidlu, jedoucímu po hlavní komunikaci.
Z toho vyplývá, že popsaný způsob je ve smyslu zákona nelegální a v popsaném případě zakládá přestupek nedání přednosti v jízdě.
doplněno 08.04.20 21:39:
@frantisekvarmu: "nesmím omezit ani ohrozit vozidla jedoucí po hlavní silnici"
Stačí si přečíst, co to znamená "dát přednost v jízdě" (§2, písm.q zák. č. 361/2000Sb.). O omezení ani ohrožení tam není ani čárka. Čímž padá celé tvé jednoduché vysvětlení.
Odpověď je velmi jednoduchá , paktické provedení nemusí být vždy jasné. Pokud vjíždím z vedlejší silnice na hlavní silnici , tak je tam vždy dopraví značka Stůj dej přednost v jízdě nebo Dej přednost v jízdě. U značky Stůj dej přednost zastavím tak abych měl náležitý rozhled do křižovatky nebo na příčné čáře souvislé s nápisem stop.Pokud se týká značky Dej přednost v jízdě , tak nesmím omezit ani ohrozit vozidla jedoucí po hlavní silnici. Podle mého názoru se Vaše otázka týká jenom situace se značkou Dej přednost v jízdě a výše popsané najetí do křižovatky můžete udělat jestliže neomezíte a neohrozíte vozidla jedoucí po hlavní silnici.
Jedna vec je teorie a druha vec je praxe. Na nekterych krizovatkach se ctyrpruhem byva obtizne vyjet tak, aby byly tri potrebne pruhy volne. Proto si to lide ulehcuji tim , ze prekonaji dva pruhy a u tretiho zastavi. Neni to uplne koser ale nez stat 5minut na vedlejsi, tak to radeji udelam takto. U odbocujiciho auta prednost dodrzim, ale vetsinou jsou ty krizovatky docela siroke na to, aby me odbocujici auto minulo a rozhodne nebudu najizdet na nej najizdet.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.