Nejste přihlášen/a.
Pokud je definován kompresní poměr motoru 1:9, znamená to, že by, při intenzivním protočení motoru (pístu ve válci), měl dosahovat kompresní tlak, měřený manometrem osazeným místo svíčky, až na cca 9 Atm? A v řípadě, že dosahuje pouze 1 Atm ( v mém případě) jde o velmi špatný stav válce a pístu a může toto být i důvodem toho, že motor nejde vůbec nastartovat?
Konkrétně. Jde o starší moped Manet Korado, který byl cca 10 let mimo provoz. Jinak bylo provedeno kompletní vyčistění nádrže a přívodu paliva, karburátoru a provedeno nastavení zapalovánín (odtrhu a předstihu). Zapalování dává jiskru dobrou, svíčka je nová a při startování mokrá (karburátor tedy palivo dává), ale motor nastartovat nejde. Při startovacím prošlápnutí (šlapání) není odpor nějak moc silný. Takže jsem proměřil tlak ve válci a maximálně jsem naměřil do 1 Atm. Může být tedy důvodem tento malý kompresní tlak? Může být takto nedostatečný tlak důvodem toho, že se směs ve válci vůbec nezapálí? Dík za reakce.
Tak zjištěno a potvrzeno po demontáži válce. Prasklý kroužek a jedna třetina kroužku pryč. A jak "odcházel" tak vydřel trochu, na šířku cca 7 mm i válec po celé výšce. Takže řešení - výbrus a výměna pístu s kroužkem. Písty a kroužky se dají sehnat, celkem bez problémů, na netu, ale nyní musím ještě zjistit, kde je nejbližší brusírna moto válců. Tam kde kdysi bývala je nyní hospoda.
Díky všem za reakce a potvrzení mých domněnek.
Tak přece jenom ještě doplňuji původní dotaz o zkušenost. Sehnal jsem ještě originální nový píst od maníka na Aukro, dokonce se dvěma kroužky a za 200,- Kč. Riskl jsem (z důvodu že není poblíž žádná brusírna válců) a i přes drobné poškození válce (šířka cca 7 mm a do hloubky zřejmě pouze pár setin mm) že zkusím. Válec jsem "začistil" osadil nový píst a komprese se zvýšila cca na 6-7 atm. (na kompresmetru nemám ventilek, takže kmitá). No a po kompletním vyčistění karburátoru a kontrole a nastavení předstihu už Korádo parádně frčí.
Ještě další poznatek. Důležité u karburátoru (Bing) je pořádné vyčistění trysky volnoběhu (d=0,2 mm a bývá často ucpaná, což způsobuje špatný chod motoru). A rovněž dostatečné "doražení" kolínka k válci, do výstupního otvoru v karburátoru (je těsněno O kroužkem a pokud se nedorazí, je nasáván falešný vzduch mezírkou u výstupu z karburátoru do kolínka). Toto způsobuje nemožnost seřízení chodu motoru a motor se při přdávání plynu "dusí" - nasává falešný vzduch a je chudá směs. Jde o poměrně často diskutovanou závadu u těchto mopedů.
Vámi naměřený kompresní tlak 1 atm (0,101 MPa) neni žádná komprese . U zážehových motorů by se měl kompresní tlak pohybovat min od 5 atm a výše. To podle konkretní konstrukce zážehového motoru (kompresního poměru, čtyřtakt , dvoutakt, případně motor s přeplňováním). Samozřejmě čím je kompresní tlak vyšší , tím lépe, tím vyšši výkon motoru při správném seřízení předstihu a požitého paliva.Při kompresi (stlačení) nasáté směsi vzduchu s benzinem (v poměru cca 1 : 16) se stlačením silně zahřeje, benzin se odpaří a jiskra svíčky jej snadněji zapálí. Měření komprese by se mělo provádě při teplém motoru. Velmi důležité je otevřít karburátor naplno (plně přidat plyn), aby motor mohl nasát potřebné množství směsi, kterou bude následně stlačovat.
Zjistit zda neni závada v utěsnění pístu ve válci-včetně pístních kroužků, lze zjistit, malitím malého množství oleje do válce a přeměření kompresního tlaku podle výše uvedené zásady. Pokud se komprese zvýšila příliš, tak známkou je netěsnost pístu ve válci . Pokud se komprese znatelně nezvýšila, bude pravděpodobně netěsnost někde jinde.
Zdravím - miro
Vyndejte svíčku a nastříkněte do válce trochu oleje. pak s vyndanou svíčkou párkrát prošlápněte a třeba zopakujte, Po takovém promazání vyzkoušejte nastartovat či opět změřit tlaky. Mohlo to oreznout a hodně to teď funé kolem kroužků. Nepíšete, čím měříte a jestli už jste je někdy měřil. Talkoměr s delší přívodní trubičkou u tak malého objemu bude ukazovat méně, ale 1 Atm je srandovní, buď neměříte dobře, nebo je někde díra. Při nakopávání musíte cítit, jestli to má snahu stlačovat, nebo to funí mimo, třeba pod hlavou.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.