Nejste přihlášen/a.
Před cca 20 lety jsem koupil chatu s naftovými kamny a 20 l kanistrem nafty ve sklepě. Jak dlouho tam ležela netuším. V kamnech jsem nikdy netopil a tak tam ta nafta ležela až do předloňska. Pak jsem kamna zrušil a naftu přes kus hadru nalil do nádrže auta. Žádný problém nenastal. Ovšem byla to stará poctivá nafta bez biosr..ek a starý "předkomůrkový" motor, který ochotně jezdil i na fritovací olej. S dnešní naftou a dnešním autem bych si to rozhodně nedovolil.
Tak tatry,resp. motory T912-3 (vejtřaska) T928-3 (T148 a 815) a T930-3 (číslo 3 ve značení znamenalo vícepalivový motor,poak tam byal další čísla v odlišení 148 do 815 ale to tady není důležité !) jeli na benál s olejem ,petrolej letecký benzín atd-vždy tam u benzínu musel být jisý podíl oleje-nafty skrze mazání čerpadla.Jen tak mimo motor GRD od PSA je nesmysl to je označení výbavy(např P-405GRD) Přesněji -jde o motory řady XUD všechna bez rozdílu zda je to 1,4 či 1,5 v saxu či 106 nebo pak ve větších 1,8 ; 1,9 a pak 2,1 jak D tak TD!jen pro upřesnění!
Ono ale nakonec jel na naftu i píst (J-50 typ 20-21!) na benzín jsme nastartovali a pak jel,sice hooodně špatně ,ale jel i na ropu!
ještě doplním na fritovací jede i bez problému DW10TD (Hdí 90),tento do cca 15-10 ,kdežto XUD-čka do cca0-5°c pak už to byl docela risk-jedině pak s naftou minimálně 1:1!
Možná si to už nepamatuji přesně, přeci jen je to více než 30 let, co mě vojenští páni po dvou letech poslali do civilu, ale mohlo tam být až 80 % benzínu. Zbytek nafta.
jo jo já si v únoru koupil 500litrů na jarní práce do traktoru za 28,50, než to na jaře jako každý rok poleze nahoru...včera jsem dotankoval poslední litry s pocitem, jak tam leju kvalitu za vyšší cenu :D jeden stroj mi stál od listopadu do března a s naftou nic není...
Po pravdě - 60 litrů bych asi moc neřešil. Když jsem byl (kdysi dávno) na vojně, jeden čas jsem sloužil u skladů PHM,byly tam cisterny s naftou a benzínem, podzemní i nadzemní, celkově v desítkách tisíc kubíků. A jednou za 3 roky se všechno odvezlo do skladů distribuční společnosti a navezly se nové zásoby z rafinerií. Říklo se, že po 3 letech to bohatě stačí měnit, protože pohonné hmoty by měly být použitelné 5 let. Faktem je, že nejsem chemik a taky se tehdy do nafty nepřidávaly různé vymoženosti. Takže by mohla třeba žluknout? :o))
Ahoj, myslím že všechny ty řeči o tom,že nafta (benzín) nevydrží víc jak pár měsíců jsou jen kvůli tomu aby si lidi nedělali zásoby atd. Nejpodstatnější je aby bylo palivo dobře skladováno,tzn bez přístupu vzduchu a v temnotě a chladua ani biosložka není tak horká jak se tvrdí. Sám jsem si udělal zásoby nafty (10 x 25ltr plastový kanystr) před 5ti lety,kdy jsem dělal u firmy,kde jsme si jako zaměstnanecký bonus mohli tankovat na CCSku a platit za litr bez DPH takže asi za 22,-kč jenže pak jsem diesla prodal a nafta mi zůstala ve sklepě.Loni na v říjnu jsem si znovu pořídil dieslové auto s Common railem,takže jsem měl chvíli pochybnosti,když jsem zkusmo jeden kanystr přelil do barelu,nepozoroval jsem žádné změny v naftě,ani usazeniny. Pak jsem náhodou potkal na jedné benzínce bývalého spolužáka,který dělá pro firmu co odebírá vzorky paliv pro kontrolu jakosti.Domluvil jsem se s ním a do jedné lahvičky jsem přelil vzorek svoji zásoby. Pak mi volal,že "náš vzorek" je naprosto v pořádku a nevykazuje žádné změny v kvalitě. Takže na naftu koupenou v roce 2014-2015 u Ona vesele jezdím a už mi zbývají poslední 2 kanystry...Jediné na co bych si dal pozor je udělat si zásoby letní nafty a lít ji do auta v zimě jestli teda ještě nějaká bude já si už nepamatoval v jaký měsíc přesně jsem do kanystrů tankoval, tak jsem to řešil přidáváním VIFu do kanystru před přelitím do nádrže ve větší koncentraci než běžné (místo 1odměrky na 20ltr jsem dával 3.v návodu je psáno,že vyšší koncentrace není na škodu) a vše v pohodě...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.