Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Technické vysvětlení na výkon motoru

Od: bowie* odpovědí: 9 změna:

Dokáže mi někdo vysvětlit proč je u vyššího obsahu menší výkon než u toho menšího obsahu?
Jsou to 2 úplně stejné motory jen ten jeden má delší zdvih pístu a o něco vyšší kompresní poměr a přesto dle tabulek má ten 387ccm menší výkon...Proč?
Přitom mají stejný výfuk,sání,karburátor prostě všechno stejné až na to výše zmiňované.
Má vůbec ten vyšší (387ccm) obsah nějaké výhody/nevýhody? Děkuji za kazdou poznámku...

Popis od výrobce:

Jednoválec OHC/2v chlazený vzduchem

350cc:
Engine model/brand: HS183FMP
Bore x stroke: 83mm x 64.5mm
Actual exhaust: 348cm³
Compression ratio: 9.2:1
Max. power: 13kW/6,500min
Max. torque: 22.5N.m/4,000min
400cc:
Engine model/brand: HS183FMQ
Bore x stroke: 83mm x 71.6mm
Actual exhaust: 387cm³
Compression ratio: 9.5:1
Max. power: 12.5kW/7,000min
Max. torque: 19.5N.m/6,000min
Cool: air cooling, with oil cooling
Starting system: electric start
Ignition system: CDI
Carburetor type/mark: PD36J/ KINZO

 

 

9 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

hodnocení

1x

Zřejmě to bude u motoru s nižším obsahem , vetším kompresním poměrem. Na výkon motoru má významý vliv tzv. Střední efektivní tlak na píst. Tento tlak se zjištuje tzv, indikátorovým diagramem , který ukazuje průběh tlaků nad pístem za celý pracovní cyklus motoru.Čím je tento sřední efektivní tlak vyšší , tím je i vyšší výkon motoru. Stejný podíl na výkonu mají také otáčky motoru.

Příjemný den přeji - miro

Technické vysvětlení na výkon motoru
cyril*

Jen taková drobnost - tlak ve válci motoru ani jinde se nezjišťuje indikátorovým ani jiným diagramem, ale tímto diagramem je pouze znázorněn průběh tlaků ve válci během jedné pracovní doby. Navíc nikde nevidím, kdeje ten střední efektivní tlak vyznačen.

Mým příspěvkem do diskuse nebylo cílem detailně objasnit veličiny , které ovlivňují výkon spalovacího motoru.Chtěl jsem jen poukázat na skutečnosti , které ovlivňují tento výkon , tak aby tazatel si poté sám mohl odpovědět na jím položenou otázku: Proč ten či onen motor má větší nebo menší výkon , při stejném obsahu válce? Střední efektivní tlak a jeho velikost závisí na řadě faktorů ovlivňujících , průběh spalování _ výhřevnosti použitého paliva , tepelné účinnosti , na výši spalovacího tlaku a teploty atd. Prakticky tento tlak se nestanovuje dopředu , při konstrukci motoru. Ke stanovení jeho hodnoty dopředu se používají empirické zkušenosti a znalosti. Jeho rozměr bude někde , odečteme-li od středního tlaku způsobeného výbuchem zapálené směsi , ostatní střední neefektivní tlaky(při sání , stlačování a výfuku). Je ale skutečností , že zvýšením kompresních tlaků (kompresního poměru) , použitím výhřevnějšího paliva , optimálně nastavenými rozvody motoru(otevírání a zavírání ventilů) , zvýšením tepelné a sací účinnosti , se střední efektivní tlak zvyšuje. Obdobně bychom mohli hovořit o zvyšování otáček (o tomto byla již zde celkem obsáhlejší diskuse) , a zvyšování obsahu motoru. Za nepřesnost technického vyjádření se omlouvám. Jistě indikátorový diagram je záznam , jehož prostřednictvím vyhodnocujeme průběh tlaků ve válci motoru , jak je zaznamenán (indikován) snímacím zařízením . při skutečné práci motoru.
bowie*
hodnocení

Díky Miro za vysvětlení...

marek*

Po té, co jsem tu přečet... i když původně hledám něco úplně jiného mi nedá, abych tu na to nezareagoval... (proboha asi jste něco z rozjetého vlaku slyšeli, ale je to bída). Tak zaprvé je rozdíl mezi tzv. středním efektivním tlakem a středním indikovaným tlakem. To první se numericky vypočte s průběhu tlaku ve válci, naměřeno sondou. To druhé se vypočte z mechanických hodnot, odměřených na spojce při brždění motoru. Čili z momentu a otáček. Efektivní tlak je nižší než indikovaný, sice o mechanické ztráty motoru... To za A! A za B, prokrista, že se motor nenavrhuje co do oběhu a že se to volí dle zkušeností, a že ...? K čemu je potom věda, nazývající se Termodynamika, která praví, že oběh motoru lze sestavit ze zjednodušených stavových změn, pro které je matematické vyjádření a tím lze navrhnout stavové veličiny plynu v průběhu celé vysokotlaké fáze motoru (komprese, přívod tepla, expanze...). To, že ty změny jsou ideální a více či méně se liší od těch reálných, což je způsobeno konečnou rychlostí hoření, neznámého odvodu tepla do stěn atd atd... to už je další pohádka...!
Bohoušku, nesmíš věřit všemu, co se říká v televizi...
Kdyby měl někdo někdy nějaké dotazy co se motorů týče, rád popovídám... internetu je nutno porozumět vždy s rezervou, protože i lidé, kteří to studovali jsou schopní u zkoušky říct, že motor je stroj na spalování paliva... což jsou konec konců i kamna!

 

hodnocení

0x
avatar miramira

ta 400 má max. kroutící moment v hodně vysokých otáčkách. Vidim to jako nevýhodu. 350tka tam vidim 4000 a 400ka 6000...to je značný rozdíl. Možná . . . to bude poznat na spotřebě paliva. Berte to spíše jako pozn. na okraj. Hoj.

1jara*

Přesně tak ta 350ka se bude muset více vytáčet.

bowie*
Chtel jsi rict, ze ta 400 se musi vytacet ne ta 350? Ale abych rekl pravdu tak mi neprijde, ze tu 400 musim vytacet. Prave naopak tahne plynule a silne uz nekde kolem 3000ot/m... Nejde mi na rozum proc vyssi obsah ma nensi vykon, dle vyrobce...a proto me zajima zda diky te delsi draze pistu ten vykon naopak nebere? Ale zas na druhou stranu, lide vymysleji vsemozne varianty aby obsah byl vyssi a stim i vykon... Nebo se pletu?

 

jabraka*
hodnocení

0x

Pokud chci odpovědět na původní dotaz,musím konstatovat jen,že u každého stroje jsou jiné podnmínky na dosažení maximálního výkonu.Z praxe vím,že nejlepší jízdní vlastnosti nejsou při maximálních otáčkách,naopak zase vím,že nízkokubaturní motocykly dosahují větší výkon jen možností vysokých otáček.Vysokoobrátkové motory mají podčtvercový pruřez válců,tedy malý zdvih a větší průměr.Divil by ses, že motor 50 cc má stejný výkon jako 100 ccm, ale ten první při 10000 otáček a ten druhý při 5000?

Spotřeba bude asi stejná,protože výkon je úměrný spálenému palivu.(termodynamika)

JABRAKA

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]