Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
mám možná hloupou otázku jako neřidič, ale když chci řadit, musím použít spojku, ale proč tedy není spojka automaticky spojená s řazením? Nestačily by jen 2 pedály?
Až někdy budete skutečně řídit auto, tak zjistíte, že jinak se spojka používá při rozjezdu auta a jinak při přeřazování. Takové libůstky jako je řazení s meziplynem ani nezmiňuji, to už znají jen fandové a majitelé třeba PV3S
Pokud by Vám pak spojka dělala problém, máte dnes poměrně široký výběr automatů
Pokud ozubená kola převodovky do sebe tlačí (to se děje při pohonu motorem na kola nebo opačně při bržděním motorem pohonu od kol na něj), tak nelze vyřadit a ani zařadit. Kolům se musí odlehčit. Lze to i pomocí plynového pedálu, aby motor nepřidával kolům a nebo aby se nenechával pohánět od kol (srovnají se otáčky). Nebo se snadněji pohon rozpojí spojkou.
To je jedna potřeba spojky. Druhá potřeba je na rozjezdy z klidu, kdy motor má otáčky volnoběhu a kola stojí. Obložení spojky se musí nechat prokluzovat, aby síla byla minimální, ale zároveň taková, aby se otáčky postupn zvyšovali a přenášeli (nelze skokově pohon zapojit. Tedy nelze 1000 otáček motoru ihned přenést na stojící kola. Lze to jen v případě, že kola budou v luftě mimo vozovku (tedy na zvedáku), ale i tak motor dostane kopanec a pokles otáček při spojení se stojícími koly nastane (a pak se po chvilce vyrovná, až kola otáčky získají).
Tento "kopanec"na rozjezdy řeší v automatických převodovkách hydroměnič.
Spojka může být i odstředivá, ale je málo výkoná (nedá se aplikovat na těžká auta či náklaďáky).
Možná by i stačily. Takhle to měl zařízené Trabant se spojkou "Hycomat". Ten měl jen 2 pedály a spojka vypínala automaticky při řazení.
@promon: Souhlasím s tvým doplněním. Ovšem u motorek si zase já přihřeji svou polívčičku. U klasických JAW, které měly řaicí páku spojenou se startovací pákou byla v karteru na řadicí páce vačka speciálního tvaru, která při řazení (ať nahoru nebo dolů) mechanicky vypínala spojku. Po určitém zácviku byl řidič schopen zařadit pro rozjezd jedničku a pomalým pouštěním řadicí páky zpět do střední polohy vačka postupně uvolňovala vypínací mechanismus spojky a stroj se plynule rozjel úplně stejně, jako při ručním ovládání spojky.
Tak jednak ten Traboš měl tři pedály - on ten Hycomat ,,měl nějaké ty mušky´´ a tak se klasický spojkový pedál dostal dost často ke slovu. No a za druhé - podstatné bylo hydročerpadlo, které bylo spojené s motorem a při nízkých otáčkách rozpojilo spojku - tedy nešlo o spojku spojenou jen s řazením.
Ale je fakt, že se s tím jezdilo docela zajímavě !
Spojku spojenou s řazením měly - pokud vím, nějaké naše motorky, to umožnilo přeřazovat bez použití spojkové páčky, ale pro rozjezd byla i tak potřeba.
Ale ono se to vlastně už vyrábělo, nebo stále i vyrábí. Je to tzv robotizovaná neboli sekvenční převodovka, každá automobilka ji označuje jinak, např easytronic, ETG, ASG, MMT... Tohle řešení má spoustu výhod a ještě více nevýhod, k hlavním patří absence citu řidiče při ovládání spojky.
Řidič s citem pro spojku je skoro vzácnost - v tom docela doháníme okolní svět. Ale i to má své světlé stránky - ségra žije v Atlantě, má CX7 s manuálem a zrovna nedávno jí ho chtěli dva diskriminovaní mladíci ukrást, jenže jaksi netušili, co s tím třetím pedálem, který je asi zaujal natolik, že setrvali v autě až do odlapení policií...
Robotizovaná je-byla ve VW Lupo 3L (1,2 TDi) ,ale to vůbec nemělo pedál spojky!Tam se "řadí" jako na klasickém automatu-předvolí se jeden, druhý či třetí stupěň a šlape na plynový pedál nebo brzdu.Kolegové s tím řadili sekvenčně-dozadu vyšší,dopředu nižší .Zpátečka nwn-muselo se vystoupit a zatlačit.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.