Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Pro motoráře- jaké jsou vaše názory?

Od: bohumil® odpovědí: 27 změna:
avatar bohumil

Navazuji na mnou původně vloženou otázku (viz příoha), ve které jsme se nakonec dostali až na problém opravy motoru. Jedná se o motor voziddla Sharan 2.0 TDI BRT, u kterého vznikla závada na motoru. Celkový popis průběhu situace.

Dcera jela s vozem a začala ji svítit kontrolka mazání. Z nezkušenosti (a blbosti) ses vítící kontrolkou ("odešel"šestihran na hřídelce v systému mazání /vyvažovače/ které pohání olejové čerpadélko, čímž byly tyto určitou dobu pověstné), dojela asi ještě cca 3 km domů, bez jakýchkoliv projevů. Ostud pak byla již ale odtažena do servisu. Tam provedli opravu (výměnu této hřídelky, za již kalenou) a vozidlo odjelo bez problémů. Poté byla absolvována delší jízda, cca 80 km, poměrně kopcovitým terénem a motor běžel celou dobu perfektně. Druhý den ale, ihned po nastartování v něm začalo něco hrčet. Dcera však vajela, jela cca 7 km a když to hrčení přešlo do rachocení a ona byla asi 400 m od servisu, kde dělali původní optravu mazání, tak ještě dojela do servisu a vypla motor. A ,po celou tuto dobu, prý kontrolka mazání nesvítila. Pak, když přišli s technikem k autu, tak už se jim je nepodařilo nastartovat (dcera však tvrdí, že startér neměl ani snahu motor protočit, ale vůbec netočil). Takže nechala auto v tomto servisu, kde z něj odmontovali vanu, díl s vyvažovači a olejovám čerpadlem a u ozubeného "mezikolečka"od pohonu ozubeným kolem od kliky na ozubrné kolo vyvažovače, byly totálně "vyrachtené zuby (viz foto). Když se dcera informovala, jakí je na autě závada, bylo jí sděleno, že má (a teď pozor) "popraskané šály na klice" a doporučená oprava je výměna celého motoru. Pak nechali auto stát v servisu asi dva měsíce a nic se nedělo. A tak jsem se do toho tedy "vložil"sám. Při odtahu ze servisu jsem nahlédle do kufru, kde byl "vyvažovač"a viděl jsem, že je na něm to poškozené ozubení mezikolečka. Když jsem na to upozornil technika, ten prohlási, že to je důsledek toho "zadření"motoru. Já si, v ten moment, neuvědomil tu, s odpuštěním kravinu, neboť to nebyl důsledek poruchy motoru, ale určitě příčina vlastní poruchy. Pak jsem tedy, na základě těchto informací ze servisu, sháněl nový motor. A na základě rad v již zmíněné otázce,o jeho přehlášení, jsem začal uvažovat i o opravě původního motoru formou výměny ojničních ložisek (šálů) a případně i hlavních ložisek na klice. Po odtažení auta domů jsem vše prohlédl a zjistil jsem, že hnací ozubené kolo na klice je v púořádku a když jsem zkusil krátkým protočením startéru pootočit kliku, ta se bez jakéhokoliv odporu protočila. A dokonce, když jsem nechal starování zapnuto cca 3 sec. motor okamžitě naskočil a i když jsem jej ihned vynul, zvuk kratičkého chodu motoru byl úplně normální. Skor mám dojem, že mu nic není. Ale ze spodu, na dvou ojnicích, byly nějaké popisy barvou, ze servisu a tak si nejsem nyní jistý, zda je kontrolovali a něco jim bylo, nebo co to znamená. Takže pro jistotu sejmu z jedné spodní půlku a šálek prohlédnu, o co jde. Vzhledem k tomu, že jde již o delší dobu, tak se vservisu ani ptát nebudu, ánžto k nim ani nemám již důvěru. Ještě se vracím k tomu pojmu, který říkal technik mé dceři, "prasklé šály". To jsem ještě nikdy neslyšel. Zadřené, zapečené, "orajbované", to ano, ale že by mohly šály, které jsou z ocelové (plechové) podložky s nanesenou vrstvou kompozita, být prasklé, to jsem ještě neslyšel. Nyní tedy zkontroluji tu jednu ojnici, pokud bude OK, tak seženu to ozubené mezikolečko a motor dám "do kupy". Pokud by byl nějak šál poškozen, pak bych vše překontroloval a šály vyměnil. Ještě k možnosti zanesení motoru zbytky z těch zubů kolečka. Olej vypouštěli a vylili v servise, takže kolik a kde jich zůstalo (zřejmě v tom oleji) to jsem já nezjistil. Ale do motoru se nemohly dostat, neboť na sání olejového čerpadla, které by je tam mohlo případně "natlačit", je velmi husté sítko. A na něm jsem zjistil pouze dvě zachycené malé ocelové šupinky. Závěrem, otázka tedy zní, jaký je Váš názor na celkový průběh poruch a jaké řešení by jste navrhovali Vy. K tomu dodávám, že do nějakého sporu se servisem se nám už nechce, za to nám to nestojí. I když se domnívám, že příčnou nynější poruchy, bude zřejmě vadná montáž ozubeného kolečka při výměně šestihranné hřídelky při první opravě mazání. Nehledě k tomu, že po její výměně bylo najeto těch cca 80 km, než došlo k poruše této.

Zdroj: poradte.cz/...


doplněno 18.02.20 12:58:

Ještě doplňuji fotku i celého vyvažovače.


doplněno 23.03.20 19:05:

Tak doplněný závěr.

Oprava motoru provedena výměnou obou ozubených kol na vyvažovači a opravou olejového čerpadla. Pak vypuštěním veškerého oleje a celkovým vyčistěním. Provedena "náhodná"kontrola některých šálů, které byly všechny bez poškození. Poté provedena zpětná montáž, výměna filtru a oleje. A po najetí zkušebních cca 50-ti km se zdá, že by mohlo být vše v pořádku. Tož se uvidí. Takže servisem předpokládaná oprava za min. 50 tisíc, provedena za materiálový náklad 3000,- (včetně oleje a filtru) + cca 20 hodin mé práce.


Pro motoráře- jaké jsou vaše názory?
Pro motoráře- jaké jsou vaše názory? #2
Pro motoráře- jaké jsou vaše názory? #3

 

 

27 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

007cz
hodnocení

1x

Všechny kola jsou zničená, to na klice bude také k.o. Co ta fialová hřídel? /výměna jednoho kola? takto ten motor opravdu neopravujte/ Já typuji, že bude zadřená ta fialová vyvažovací hřídel, montáž i dotažení kola bude v pořádku. Také proto se očesalo to kolo, motorem nešlo otočit, a po sundání těch vyvažováku se motor točí volně... Jinak pozor na nastavení těch vyvažováku;)

007cz

Zapomněl jsem na obrázky :)

Pro motoráře- jaké jsou vaše názory? #4
Pro motoráře- jaké jsou vaše názory? #5
hodnocení

007cz - Dík za reakci. Ta poškození, na obou kolech, jak na klice, tak na té hřídeli vyvažovače, jsou, to přiznávám, ale zdají se mi velmi malá a na dobru funkci by snad (až tak moc) mít vliv nemusela. Co se týče toho poháněcího kola na klice, jeho výměna by byla nereálná bez demontáže kliky, potažmo tedy motoru. Ale na něm jsou ty "znaky" (nejde opravdu o nějaká velká poškození), opravdu velmi malé. Zuby, jako takové, jsou všechny v pořádku. Co se týče té hřídele, fialová není, to je snad pouze barevně zkresleno na fotce. Teď jsem to ještě kontroloval. Obě hřídele se otáčí pěkně volně a bez jakéhokoliv drhnutí. Ale, co mně zajímá, to je to, na co mě upozorňuješ v závěru - nastavení těch vyvažováků. Nějak se mi nezdá, že jsou obě závaží umístěna tak, že, po spuštění ozubeného kola "náhonu" prvního závaží, jsou obě závaží v dolní poloze (plochami vodorovně) a pokud je chci protočit dokola, musí se vyvozovat poměrně více dynamické síly. Pak jdou protočit jako přes váhovou "úvrať" (obě závaží nahoře) a intenzivním zhoupnutím se vrací stále do polohy, kdy jsou obě půle (závaží) obě zase dole. Logicky bych uvažoval, že by snad měly být nastavena závaží tak, aby bylo jejich protáčení spíše možné se stále rovnoměrnou silou, takže nějak "na střídačku", řek bych asi o 90 stupňů proti sobě. Ale to by bylo nutné asi pootočením obou závaží vůči sobě na ozubených kolech, od hnaného k tomu druhému, poháněnému. Nemohl by to být právě důvod toho poškození ozubení toho "mezikolečka"? A nemohlo k tomu jejich špatnému sestavení dojít, právě při výměně té šestihranné hřídele, vložené v druhém závaží a pohánějící to olejové čerpadlo? Nebo se ve své úvaze mýlím? Prosím, pokud můžeš, vysvětli mi, jak má ten vyvažovák vlastně pracovat, jakou má funkci. Nejde o jakousi formu "setrvačníku", vyrovnávající nějaký střídavý odpor-zatížení, olejového čerpadla? A jak jej tedy správně nastavit. Já se s tím ještě nikdy nesetkal.:)

007cz

Moc otázek najednou;) Vyvažováky tlumí rázy motoru, vzhledem ke stavu kol mužou být jakkoliv rozhozené, nastavení je trochu složitější je na to přípravek viz. odkaz. Ty poškozená kola se budou drobit a štípat, zaděláváš si na další problém. Koncern moc nemusím ale dle mého je ten náhon čerpadla pod tou segrovkou;) takže mechanik žádné kolo nesundával, ale nevím co se s tím všechno dělalo.

autodily-na-skodu.cz/...

Pro motoráře- jaké jsou vaše názory? #6
007cz

ps...jak popisuješ ty vyvaž. ano tak se mají chovat, na některých motorech se dokonce nastavují tak, že se nechají vlastní váhou "spadnout" a pak se doladí na značky tzn. jsou v jedné poloze.

hodnocení

Opět díky za informace i za odkaz. Takže, i podle obrázků, by měla být závaží tak jak jsou. OK. Co se týče té hřídelky do čerpadla, tak mi v servise, když jsme to auto od nich brali, říkali, že i kdybychom měnili motor, tak tam máme ten vyvažovák s olejovým čerpadlem, z našeho auta, přehodit, že je dobře opravený, s tím pevnějším šestihranem. Z čehož usuzuji, že jej tedy vyměnili za ten lepší-tvrdší. No a pokud se dá ta šestihranná hřídel vyměnit pouze přes tu segerovku, tak ta kola asi nepřestavovali. Jinak mám rozpracováno, že bych mohl kompletní skříň vyvažováků sehnat jinou, s oběma koly dobrými. Akorát bych asi riskoval pouze to původní kolo na klice. Ale to se opravdu zdá bez vážnějšího poškození. Ale teď mě ještě napadlo, v jaké poloze by měla být ta kola vyvažováku osazena vůči poháněcímu kolu na klikové hřídeli, tedy v jaké poloze klikové hřídele, tu skříň, se spuštěnými závažími, k motoru přisadit. Jestli to má na něco vliv. Tož pokud víš, prosím ještě jednou o radu. Dík.

hodnocení

To 007cz. Omlouvám se, večer jsem si pořádně pročetl ten Tvůj odkaz a až ke konci a tam je poměrně podrobně montáž vyvažováku popsána. Takže poslední požadavek odvolávám. :) Sice ještě trochu nerozumím detailům (osazení toho přípravku T10255), ale skouknu to přímo na něm a snad to pochopím. Jinak ještě stále uvažuji nad tím, jak k tomu poškození mohlo dojít a nějak mi došlo, že ta závaží a ty hřídele vyvažováku se točí "sakra" vysokými otáčkami. Protože převodový poměr mezi hnacím kolem na klice a kolečky na vyvažováku je (odhadem) tak 1:3, takže při extrémních otáčkách motoru (kliky) cca až 5000 ot/min. jsou otáčky těchto hřídelí cca až 15 000 ot./min. Což jsou tedy "fofry". A pak dynamické síly, které působí na ozubení, musí být při zrychlování a zpomalování otáček poměrně festovní. Pak, když bych uvažoval, že by se to mezikolečko i jenom trochu povolilo a posouvalo se na ložisku, tak při těchto otáčkách by byl dán velice velký předpoklad, že k poškození ozubení dojde. To by snad mohla být ta příčina. Ale proč se šroub toho mezikolečka povolil, to mi není jasné. Pokud v tom servise měnili pouze tu šestihrannou hřídel do čerpadla, nebylo nutné asi to mezikolečko povolovat. No a jestli bylo povolené, to mohl zjistit pouze mechanik, který demontoval ten vyvažovák, ale ten mi to už neřekne. Faktem ale je, že když jsem jej dostal při předávce auta, tak ten šroub povolen byl a šel odšroubovat rukou. Tak zatím dík, zdravím a pokud budeš mít ještě chuť a čas, tak mi sděl Tvůj názor na tu možnost poškození. Ale to už jako jenom do diskuze. Jinak ještě jednou moc díky za Tvé důležité informace a odkaz.*palec2*

asd1

007 má pravdu, budou zadřený ty ložiska vyvažováků a ozubení se oholilo buď velkou silou nebo vyosením celého hřídele (pak zuby nepasujou a vyhlodá se to) resp. kombinace... 3 km bez mazání je fakt hodně a nepoškozený další ložiska (turbo, klika, ojnice) by byl malý zárak... Zmodrání je ca 300°C

kovarstviuroboros.eu/...

hodnocení

Jak by se mělo to zadření vyvažováků projevovat? Pokud protáčím oběma hřídelemi tím pohonovým kolečkem, odvalují se obě bez jakéhokoliv odporu a nikde nejsou žádné vůle. A ani nějaké vyosení není zřetelně vidět, obě jdou souběžně a bez jakéhokoliv "šmajdání". A ještě upřesňuji ten poměr hnacího kola a kol hnaných. Je přesně 1,8 (hnací 100 mm, hnané 55 mm). Takže maximální otáčky při 5 000 ot./min. motoru, by pak měly u vyvažovače být cca 9000 ot./min. Je to míň než jsem uvažoval původně, ale je to stejně dost.

007cz

Tak o příčině mužeme jenom spekulovat, navíc hádáme jen z fotky ;) . Nenapadá mě nic, čím by to mohl mechanik poškodit, ale nevím co se s tím všechno dělalo. Když vytáhneš tu segrovku tak lehce vytáhneš i tu hřídelku náhonu čerpadla, bez jakéhokoliv zásahu do pohonu. Ten šroub se mohl povolit následovně, rázy toho očesaného kola, ale to už asi nezjistíš co se stalo, třeba si měl jen smulu,,,,všechno jednou doslouží. Pokud budeš motor opravovat doporučuji všechno dukladně kontrolovat, poškozených muže být spoustu věcí, jak se říká, kdo maže ten jede :-D .

Našel jsem nějaké video.


youtu.be/...


youtu.be/...

hodnocení

Dík za názor i za obě videa. Máš pravdu, taky se mi zdá, že při té výměně toho šestihranu asi nebylo nutné s tím šroubem mezikola nic dělat (což bylo vidět i ve videích). Takže, jak se říká, "náhoda je blbec" a došlo k tomu opravdu bez vnějšího zásahu. Teď ještě zvažuji, zda prohlédnout i ty šálky pro ty vyvažovací hřídele. Ale podle všeho, nevypadá to, že by s nimi něco bylo. Hřídele se odvalují lehce, bez drhnutí a vůlí. A na některých videích, kde vyměňují ty šestihranné hřídelky, je vidět, že jsou ty vyvažovací hřídele, u ložisek, vyhřáté (zamodralé) také a podstatně víc. Tak uvidím. :)

hodnocení

Tak doplňuji aktuální informace k dnešnímu dni. Včera jsem ještě podrobněji vyzpovídal dceru, jak došlo k druhé závadě. Říkala, že v motoru něco "chrastilo" a nakonec "rachotilo", ale až do dojetí do servisu kontrolka mazání určitě nesvítila. Z čehož tedy usuzuji, že i přes to, jak byly postupně zuby mezikolečka na vyvažovači "rajbovány" stále ještě čerpadlo "nějak" mazalo. V servisu pak ale došlo, po zastavení motoru ke šprajcnutí kol a pak už nebylo možno motor tedy vůbec nastartovat (na štěstí). Z čehož, zřejmě aniž byla šály zkontrolovány, bylo dceři sdšleno, že jsou popraskané a že je nutná výměna celého motoru. A když jsem včera, na základě všech vašich informací a rad, prohlédl znovu jak motor, tak pak i lehl pod auto a sundal pánve z ojnic a skouknul stav šálů, takl jsem zjistil, že už při první opravě poruchy mazání (ten šestihran k čerpadlu) bylo zřejmě opravováno i turbo, neboť zde jsou nějaké jeho díly zřetelně nové. Ale když jsem sundal ty pánvičky na ojnicích, tak všchny šály jsou netknuté a v perfektním stavu a ojniční čepy na klice taktéž. A rovněž, při další kontrole a prohlídce vyvažovače, tento nevykazuje, mimo to orajbované mezikolo a velmi málo "chycené" kolo na hřídeli vyvažovače, žádné abnormality a točí se lehce a bez vůlí. Na hnacím kole, na klikové hřídeli, rovněž nejsou žádné, okem viditelná, poškození zubů. Při kontrole jak filtru oleje, tak i olejové vany, nikde jsem, mimo dvě třísečky na sacím sítku čerpadla oleje, nenašel žádné další zbytky těch zubů, vše je absolutně čisté. Zřejmě "vytekly" při vypouštění oleje, případně byly vytřeny z vany v servisu a do mazacího systému, se nedostalo vůbec nic. Co se týče poškození toho mezikolečka, nenacházím jiné vysvětlení, než že došlo "k únavě materiálu" a vylomení zubu toho mazikolečka a postupnému vylámování jeho dalších zubů. Takže si myslím, že máme nakonec velké štěstí a že, pokud vyměním obě ta ozubená kolečka na vyvažovači a namontuji vše zpět, tak by mohlo být auto bez problémů zprovozněno. A vzhledem k tomu, že pravděpodobně ta kolečka seženu za cca 1000,- Kč, tak v celku, včetně výměny oleje a filtru, vyjde nakonec celá oprava (tedy mimo práce mé maličkosti) na cca 2000,- Kč. A to chtěl předmětný servis měnit celý motor a oprava by prý vyšla, s jiným "bazarovým" motorem, na minimálně 40 tisíc! No, a pak věřte odborníkům.*nene* Až bude provedeno a realizována zátěžová zkušební jízda, dám vědět výsledek. Za vaši účast a rady zatím moc díky a držte palce.:)

asd1

Je třeba zjhistit příčinu proč se to omlelo, jinak se to zopakuje.

hodnocení

Vše jsem prověřil a zatím jsem na nic nepřišel. Jestli bylo mezikolečko uvolněné (což se mi ale nezdá) to teď už nezjistím. Jinak, hřídele vyvažovače se odvalují, jak jsem již několikrát říkal, lehce a bez vůlí. Včeně olejového čerpadla. Ta ozubená kola, jak náhonové na klice, tak i kolečko na hřídeli vyvažovače, jsou v pořádku (mimo drobných "ranek", na kolečku na hřídeli vyvažovače). Takže ta to rovněž zřejmě nemohla způsobit. Ještě by byla možnost, že nebyl celý komplet (pokud byl při výměně šestihranu vyjmut, což ale nemusí být nezbytně nutné) správně osazen a namontován a byla velká vůle mezi koly pohonu a mezikolečka. Což ale zase není možné nyní už zjistit. No a poslední možnost "únava materiálu". Oleje v motoru bylo snad, po opravě šestihranu v servisu, dost a tak k "zadření" šálků na hřídelích odvalovače asi také nedošlo (o čemž svědčí i to, že údajne motor, až do odstavení, dle informace dcery, mazal). Takže vše co přichází v úvahu, je nezjistitelné. *nevi* Budu muset vyměnit obě kolečka na vyvažovači, celek namontovat, zkontrolovat dobře vůle mezi koly náhonu a mazikolečka a pak opatrně vyzkoušet za provozu. Asi mi nic jiného nezbude. *zmateny* Pokud by ještě někoho napadlo něco jiného, napište.

asd1

Na dálku bych to tipnul na přesah v tom ozubení, někde jsem viděl že kola mají mít znatelnou vůli.. Tj. asi špatně usazený celý blok vyvažováků, moc nacpaný ke klice a jak zuby klepaly natvrdo s přesahem tak se olámaly... Ale to je jen teorie.. Pokud jdou vyvyžováky lehce tak mě ale nic jinýho nenapadá.. Pokud se měnily ložiska turba, šály jsou OK a nejsou tam piliny, tak na 99% bude stačit vyměnit ty kolečka a mělo by to chodit bez problémů. Držim palce.. Tady vidíš jak dělaj servisy - blbě ti opraví motor, pak dělaj jakoženic, tvrdí kouslý šály i když to vůbec neměli rozdělaný.. Dali by ti za 40k jiný z vrakáče, ten tvůj za dva litry oživili a za dalších 40k namontovali někomu dalšímu...

hodnocení

Tak mi to stále nedalo a tak jsem znovu prověřoval to "převalování" těch hřídelí vyvažovače. Původně jsem s nimi točil vždy tak 2-3 x v jednom směru a pak zase 2-3 x v druhém. A zdálo se vždy vše OK. Ale když jsem jimi nyní protočil vícekrát v jednom směru, tak jsem zjistil, že asi po 5- ti protočeních, v obou směrech, se v převalování objevoval mírný odpor, spíše takové mírné omezení odvalování. Ne moc intenzivní a pak se zase točily několikrát volně. A tak jsem nakonec rozmontoval komplet celý vyvažovač, prohlédl šály ložisek a hřídele a odmontoval čerpadlo oleje. A když jsem zkoušel protáčet pouze hřídele, bez čerpadla, omezení se neprojevovalo. No a tak jsem šel po čerpadle a zjistil, že vždy po cca těch 5- ti protočeních trochu "vázne". Takže následovalo rozmontování čerpadla a výsledek viz fotky. Nevím odkud se do něj dostaly a kam nyní zmizely, asi nějaké ocelové špony a "porasovaly" je. Sítkem v sání to nebylo možné (je velmi husté). A v olejovém filtru a ani jinde, jsem rovněž nic nenašel. Takže další záhada. Ale v čerpadle "řádila/ly" a způsobila/ly ty důlky a hlavně "hroty", které způsobovaly, pouze v jedné poloze vaček vůči obvodovému kruhu, že rotace čerpadla nebyla zcela bez odporu. A pokud se tedy čerpadlo točí od těch cca 1500 do cca 8000 ot./min., pak není pochybnost, že to muselo mít vliv na poškození těch ozubených převodů. Tak jsem tedy vzal diamantové jemné pilníčky a vše přečnívající jsem vyhladil a podařilo se mi celek opravit do stavu, kdy jde nyní čerpadélko plynule a bez kolísání odporu v odvalování jak obvodu čerpadla, tak i hřídelí vyvažovače. Na dostatečnou funkci tlakování, pokud posuzuji, by to snad nemuselo mít podstaný vliv, Těsnost je dostatečná i po obroušení těch výčnělků. A uvidí se za chodu motoru. Jinak na poslední fotce je, pro informaci, i upravená ta šestihranná hřídelka pro pohon čerpadla, kterou tam namontoval servis po první poruše mazání. Ta zesílená část (takový "trojlístek"), je vsazena do hřídele vyvažováku, kde byla pro něj upravena původní šestihraná díra. Takže toliko pro dnešek.*palec2*

Pro motoráře- jaké jsou vaše názory? #7
Pro motoráře- jaké jsou vaše názory? #8
Pro motoráře- jaké jsou vaše názory? #9
asd1

To byl mlýnek na ty kousky olámanýho ozubení, měl bys je najít ve filtru ;) Je třeba to pořádně vyčistit, hlavně aby to nešlo do ložisek turba... Kde byl začátek olámání zpbů pořád nevíme, tipuju ten přesah a "otlučení"...

Buď dej rovnou nový čerpadlo, nebo minimálně po montáži změř tlak oleje jestli je OK (měřit za tepla) poškození povrchu může znamenat netěsnosti a nízký tlak..

007cz

Ten motor bude časovaná bomba. Jednak se to bude vlivem otěru dále drolit, jednak ten materiál je celkem křehký. Mužou tam být mikrotrhliny a zub ti uletí raz dva. Já bych tohle nedělal.Ten blok nejde nasadit /pokud se sundával/ špatně, je na přesných rolnách.

hodnocení

To 007cz. Teď nevím, čeho se konkrétně, Tvé současné varování, týká. Co se týče obou uzubených kol na vyvažovači, tak ta jsem už obě sehnal jiná, sice ne nová, ale z nepoškozeného vyvažovače, a jsou už vyměněna. Pouze zůstane to poháněcí kolo na klice, ale to by bylo nutné rozebrat celý motor a vzhledem k tomu, že se zdá být opravdu v pořádku, tak toto risknu. No a pokud by se to mělo týkat čerpadélka, tak u tohoto určitě ulomení obloukovitých lamel, ani na střední části, ani na obvodové, určitě nehrozí. Jsou masívní a jinak nepoškozená a jejich povrch (přečnívající otřepy) jsem jemnými diamantovými pilníčky vyhladil na všech protilehlých plochách, klouzají po sobě hladce, takže by se rovněž nic vydírat nemělo. Pouze by mohlo dojít k menšímu poklesu účinnosti, jak říká ads1, ale i to se mi zdá, že by nemuselo být nějak kritické. A to nakonec ověřím po montáži i přeměřením tlaku oleje za chodu motoru. Jinak, co se týče vyvažovače, včetně čarpadla, tak se nyní "odvaluje" lehce a rozdíl je pouze při protáčení váhy závaží na hřídelích, při pohybu nahoru, což je logické. Šálky ložisek vyvažovače jsou v perfektním neporušeném stavu, včetně povrchu hřídelí. Co se týče montáže celého bloku vyvažovače, tak, ve Tvém jednom odkaze, je detailně popsána jeho montáž, včetně postupu usazování kol, nastavení a aretace kliky a kol vyvažovače a i postup utahování jednotlivých šroubů celého bloku a kontroly vůlí ozubení, (za což Ti moc děkuji) a tak bych snad i toto mohl zvládnout. Jen co přestane pršet a budu moct pod auto venku lehnout, tak se do toho pustím. :)

asd1

007 když blok vyvažovače nejde nasadit blbě, proč je v postupu kontrola vůlí těch kol? ;) Tam cítim příčinu omlácení zubů - nasazeno s přesahem. Jiná možnost mě nenapadá, tebe ano?

Určitě pak změřit tlak oleje za tepla jestli je čerpadlo OK nebo propouští a dává míň (pak musí být nové čerpadlo resp. ten vnitřek). Je sice čidlo tlaku oleje, ale na něj bych nespoléhal a určitě bych tlak změřil...

Určitě pořádně vyčistit cestu od ozubených kol přes vanu, sací koš, čerpadlo až po filtr. Za filtrem by to mělo být už čisté...

007cz

"zub ti uletí raz dva" neber to doslova, muže tam být mikrotrhlina, odštípne se třeba kousek zubu, kroužek praskne a už to jede. To čerpadlo se mi nelíbí. Kolo na klice nevím v jakém je stavu. Ten blok nejde nasadit blbě, co se týka záběru zubu, nebo jde nějak seřizovat?

 

xenofob
hodnocení

0x

osobně se domnívám, že k závadě došlo v souvislosti se špatným mazáním už v momentu, kdy se rozvítila červená kontrolka,i na zahraničních webech se píše om tomto koncernovém experimentu, jenže v německu se často majiteli vyměnil celý motor protože se o tom problému vědělo

jinak já nacházím všude na zahraničních fórech ui na české garaž.cz informaci o tom, že když se u 100kw pédéčka rozsvítí červená kontrolka mazání, znamená pokračování v jízdě jistou smrt motoru...nemazané šály se musí logicky vydřít, a jezdit v této souvislosti s hrkajícím motorem znamená jeho totální destrukci...ta hřídelka se měla vyměnit preventivně a pohon vyvažov, hřídelí také preventivně zkontrolovat

dle mého názoru to bylo už poprvé v servisu přidřené a to co se stalo bylo nevyhnutelné

hodnocení

Trochu musím oponovat. Dnes už sice o tom problému s tím šestihranem, u těchto motorů, také víme, ale před tím jsme o tom pochopitelně nevěděli a předešlý majitel zřejmě také ne. Co se týče toho "dojezdu" bez mazání, za to si holka ode mně "slízla pochvalu". Ale že by bylo něco opravdu přidřeného, to se mi zase nějak nezdá, neboť po té výměně té vadné hřídleky a dojezdu bez mazání, jsme opravdu ujeli ještě těch 80 km bez jakýchkoliv problémů a nějakého hrkání motoru. A to hrkání, druhý den, než nastala nynější porucha, způsobovaly určitě pouze, na 100%, ta ozubená kola, respektive to mezikolo, mezi motorem a vyvažovačem. Nejspíše typuji, že nebylo řádně dotažené. A je zajímavé, že ten jeho centrální šroub, na kterém se točí, nemá žádné zajištění proti povolení. Asi pouze nutno dotáhnout správným momentem. ;)

 

 

asd1
hodnocení

0x

To jsou kokoti (jinak to říct nejde)... To vypadá, že bylo jenom kouslý ozubení a startér s tim nehnul. Tj. zbytek motoru i šály OK. Příčina nejspíš chybná montáž = celou opravu by měl zatáhnout servis... Pokud do ložisek kliky/ ojnic hrabali tak bych dal nový šály, pokud tam nelezli tak bych to asi nechal.. Prohlídni ol. filtr jestli v něm jsou špony, pokud ano tak musíš vyčistit čerpadlo.. Za filtrem to bude čistý. (Je to na dálku, ty to vidíš na dílně líp...)

Ohlodaný jsou obě kola na fotce a nejspíš bude i ozubení na klice - nutno vidět... Pokud vyměníš jen mezikolo tak to může vydržet ael spíš se zase rychle vyhlodá...

Tady je vidět co je v servisech za odpad.. Zk... motor a ještě prodá další i když je oprava jednoduchá...

asd1

PS: ta první akce 3 km bez mazání - nejspíš přidřeno všelicos, jak šály tak ložiska turba... Jak jsou ložiska na tom ozubení (vyosení hřídele = očesání ozubení)... Dcera je dost drsoň, hned zastavit by bylo bez problémů... Nj kdyby ryby.. *zed*

hodnocení

Jak to kolo na klice, tak i to na vyvažovači, jsou celkem OK. Pouze na tom vyvažovači je pár drobných "znaků", ale ty by neměly, podle mého odhadu, mít na funkci podstatný vliv. Asi to risknu. Co se týče, že by mohlo být přidřené všelico, tak to opravdu bude nutné sundat aspoň u jedné ojnice spodek a kouknout čep a šály. Menší problém je, že ty šrouby, co drží spodní část ojničního ložiska (pánev) jsou s tisícihrannou hlavou a nevím kde sehnat na ně nástrčku. Jinak ale se mi "jeví", vzhledem k tomu (nechtěnému) krátkému chodu motoru při zkoušce protočení kliky startérem, že tu chvilku, pár vteřin (a dokonce bez mazání) šel motor (podle zvuku) jako obvykle. Třeba budme mít štěstí. Ještě zkontroluji a vyměním ten filtr oleje. Přes to opravdu husté sací sítko větší šponky neprošly (a těch bylo asi víc a spíše skončily ve vaně) a pokud by to byly nějaké "mikro", tak by je měl odchytit filtr. A po kompozitu ze šálů, zatím nebyly žádné známky. Ale ten se těžko v oleji identifikuje. Tož drž palce.:)

 

miroslav2
hodnocení

0x
Dobry den,mam jistou skusenost,kouknul bych minimalne na ojnicni saly na 4 Valci tam uz se dostava o neco mene tlaku oleje a vetsinou se to pridre tam.Nejslepe skontrolovat vsechni.Jestli uvidite jen mali naznak vydreni vymenit saly a to i srouby ojnice pac ty pak pradsknou a mate jeste po bloku az v ojnice takzvane (poda ruku).Jinak vyvazovaky se nechaji vyhodit dat misto nich olejove cerpadlo z motoru 1.9 tdi bxe.Osobni skusenost od te doby najeto cca 50 tis bez sebememsiho problemu.Jestli mate chut vedet vice dalsich detajlu,je tam jeste par dalsich drobnosti stim spojenych treba to ze je pak v motoru o 1 litr oleje vice.Kazdopadne to chce minimalne vycistit,doporucuji nejlepe vymenit olejovy vymenik pac tam budou pilinky.Ale i tak vas kdyz ne v nejblizsi dobe tak v budoucnu urcite bude cekat vymena turba.Na nej ve vetsine pripadu taky zbyde malo tlaku oleje a bohuzel se to na nem vetsinou takle podepise.Sam jsem to cele delal,v pripade nouze mohu poradit smirk@centrum.cz

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]