Nejste přihlášen/a.
Dobrý den, prosím vás u vozu Fiat idea r.v. 2004, zvažuji nad tažným zařízením. U nás mě výjde komplet na cca 6000kč (materiál,prace)
V Polsku mají kompletní sady (AUTO HAK) okolo 2500, ale prý ty neoriginálni elektroinstalace se nějak hádají s ŘJ.
Nemáte někdo zkušenost s podobným "problémem"
Namontoval bych si dle manuálu, jenže mě zarazila ta elektroinstalace, není to jak kdysi před 20 lety, kdy se kabeláž napojila na zadní světla.
Můžete prosím poradit, co to vše obnáší?
Děkuji
... jestli vám v polsku prodají tažné i s českým tipovým listem - tak ho tam klidně kupte ... až ho půjdete přihlásit, tak potřebujete právě ten tipový list kde je vyplněno - kdo vám ho prodal (razítko prodejce) a která certifikovaná montážní dílna ho instalovala (zapíše do něj svůj kód a razítko) ... takže se vůbec nemusíte bát žádné pofidérní el.instalace - protože tam půjde namontovat jen to co je pro daný model auta schválené a tudíž homologované
V těch 6000Kč je i kontrola na STK? Nebo jiný právní dokument na základě kterého ti to zapíší do TP?
Na tažná zařízení existují dvě varianty el instalace (upozornili mě na to při montáži v odborné dílně). Ta jednodušší je na vozy bez couvacích čidel, ta druhá (dražší), na vozy s čidly.
Když by mi stačila ta jednodušší, bylo by super. Jen doufám, že nezačne ŘJ hlásit chybu při odběru napětí při tom když zanu blinkr apod.
Teda pokud to chápu,nebo se pletu?
Verzí je víc.. 7 pin a 13 pin, 13 pin ještě komlet zapojené a částečně zapojené;
verze bez/ s automatickým odpojováním couvaček a mlhovek;
verze pro auta bez/ s kontrolou funkce světel (odběru žárovek) - musí být adaptér.
Někde se musí taky nakódovat ŘJ, např. auta s chytrýma asistentama, krizovým brzděním apod.
Ten modul je silově připojen přímo na baterii přes samostatnou pojistku, z něj sou pak připojena světla na vozíku. Jen jeho ovládání je pak připojeno od jednotlivých světel (je tak oddělen od elektroniky vozu). Modul tak dále zajistí, aby nebyl hlášen poruchový stav při sepnutí couvacích čidel, která reagují i na přítomnost koule. El instalace na nových vozech není dimenzována pro přímé připojení zátěže osvětlení přívěsu. Tak mě to vysvětlil technik, který tažné montoval.
Elektroinstalace mají provedení pro 13 polovou zásuvku nebo starší 7 polovou.
Obě provedení se ještě dělí na odpojení mlhovky při připojení samce do samice zásuvky. Je to z důvodu, aby při zapnuté červené mlhovce, se světlo neodráželo v noci za mlhy na skříň přívěsu a neoslňovalo řidiče, který ho táhne (bílé karavany).
Dále 13 pol verze může být zapojená zcela nebo napůl. Vždy tedy osvětlení, ale doplňkem může být dopojenou couvací světlo přívěsu nebo napájení přívěsů (zvedací hydraulika, lednice karavanu, napájení el. cedule na přívěsu při práci an silnici,...)
Další jsou ŘJ, kdy svazek je zcela oddělen od vozu a nebo komunikuje po CAN. Buď je to hloupá krabička, která má samostatné napájení pro světla vozíku a jen si bere informaci ze zadních světel auta a kopíruje jeich funkci přes sebe pro vozík. Jen tedy galvanicky odděluje.
Další možností je ŘJ CAN, která přímo komunikuje třeba u VW s BSG jednotkou v autě a ta pozná odpojení přívěsu, nefunkci žárovek přívěsu, odpojí mlhovku sama i bez mechanického kontaktu, vypne couvací sensory a kameru, atd...
Pak je nejjednodužší elektroinstalace, kdy se vodivě spojí drát na drát nebo existují s typizovanými konektory zadních světel daného auta. Je to jako na Škodě 120 bez jednotek. Akorát některá auta nemusí mít dimenzovaný přerušovač směrových světel n takový žárovkový odběr proudu (hlavně při varovných světlech, kdy bliká 6x 21W žárovek.
Felicie na to měli relé, kdy za AEV 3001 se vyměnilo za AEV 3002. Fiat Brava nebo Bravo to mělo taky.
VW/Škoda od roku 2000 mají v BSG (Fabia) možnost doplnit do kódování 00001 hodnotu a pak s přímou elektrikou bez jednotky BSG v autě měří proud a pozná díky tomu vozík a rozsvítí kontorlku na palubce <-1->, Felicie jí rozsvítí pomocí vyměněného relé z 3 nožičkového za to 4 nožičkové.
Sami technici ani neví a montují co mají... Bohužel praxe.
Ze zkušeností půjčování přívěsů jsem si zakoupil pojistkové pouzdro na 6 kusů pojistek a osadil 3A pojistkami. Vozíky jsou někdy s elektrikou v horším stavu a zkrat vozíku zmrtví i okruh světel na autě. Takto zhodí mojí pojistku přímo v kufru u tažného. U CAN a oddělovacích jednotek na svazku tažného tohle nemá smysl, protože to mají v sobě.
U toho Vašeho Fiata bych volil klasicky 7 polů bez odpojení mlhy a s elektrikou na konektory napřímo do světel auta. Pokud potáhnete vozík párkrát v roce a nějaké prdítko, tak plně dostačuje
Pokud by jste chtěl tahat dvouosé přívěsy, tak 13 pol ze zpátečkou a pokud něco většího plného poziček, tak vždy s ŘJ tažáku.
Pokud máš v Idee ještě takový to přerušovač, tak by stálo za upgrade na ten s vývode C2 na snímání proudu tažného (v C2 je výstup na druhou signální žárovičku a sposta aut jí má zapojenou v palubce na kontrolku tažáku. Fiat nebo opel tam má kontrolku toho háku vzadu a VW tam má <-1->
Tedy přerušovače AEV 3002 to umí.
Tak to bych neřešil 13pol. Výhoda zpátečky je jen u velkých vleků, které zakrývají auto samotné a nebo nosiče kol na tažné, které jsou povinně se zpátečkou snad všechny.
Stačí tedy 7 pol a ani bych tedy neřešil s odpínacím kontaktem mlhy. Navíc ten kontakt bývá poruchový a pak bez vozíku se špatnou zásuvjkou nejde mlhovka na autě a málokdo příjde na závadu, že je to zásuvka tažáku.
Tu krabičku, zda to vyžaduje přímo u Fiata netuším. Z 90% bych řekl, že ne.
Zkus vzít žárovky a paraelně je připojit ke stávajícím a budeš vědět, zda to zablbne či ne.
Brzdová, mlhová, směrová 21W.
Obrysová 5W jedna strana a 5W + 10W druhá strana (těch 10W bývá světlo zpátečky a nebo je společnése žárovkou 5W, která světlo vyzařuje tam i tam a tak samostatné světlo SPZ není).
Zajeď někam kde ti to namontují (a mají k tomu oprávnění) a nemusíš mít starost jak to bude a proč to bude. Domluvíš se, oni to objednají, až to přijde, tak se ti ozvou, ty přistavíš auto a je to. Pak ti dají jen papír, se kterým zajdeš na registr vozidel. Jednoduché jak facka a bez starostí. Udělal jsem to vždy na každém voze, s vyjímkou toho prvního, tenkrát ještě žádné striktní předpisy nebyly, tak jsem si to na Škodu 110L namontoval sám.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.